X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוב מלחמות מיותרות באפריקה מוכת הרעב. שוב תושבי אפריקה משמשים חיילי משחק במשחקי כוחות עולמים
▪  ▪  ▪

הפלישה האחרונה של אתיופיה לסומליה היא תוצר ישיר של ה"מלחמה בטרור" הבריטית-אמריקנית. פלישה זו מאיימת לדרדר עוד יותר את האזור שנקרע שוב ושוב במלחמות ורעב. שליטי אתיופיה הורו על המלחמה בשמו של ג'ורג' בוש כדי לתבוע את האינטרסים האיזוריים שלהם. אך ניצחונם של שליטי אתיופיה וארה"ב על המיליציות האיסלאמיות בסומליה כנראה תהיה קצרת-טווח. ללא ספק בוש לא מרגיש בטוח. הוא כבר התכונן לשלב הבא של הלחימה כשהתקשר לנשיא אוגנדה וביקש ממנו לשלוח חיילים לסומליה. גם הכוחות של קניה בסטנד-ביי.
הרקע לפלישה הוא השתלטות מליציות איסלאמיות על כל סומליה כמעט בשנה שעברה. המיליציות הבריחו את ברוני המלחמה ששלטו בפוליטיקה הסומלית ב-15 השנה האחרונות. לסומליה לא היתה ממשלה אמיתית מ-91'. מאז השלטון נמצא בידיים של קבוצות גרילה שונות כשכל אחת מבוססת על כנופייה אחרת. העשור וחצי האחרונים היו הרסניים לסומלים שרובם חיים בתנאי עוני קיצוני ביותר. בשנים האחרונות, בתגובה לאלימות ולחימה האכזרית בין הכנופיות השונות, קמו הכוחות האיסלאמיים המאוחדים ככוח לוחם החזק ביותר בסומליה. הכוח נוסד ע"י אנשי עסקים הנואשים לקצת סדר. המליציות זכו לתמיכה רבה בגלל שהציעו יציבות ושברו כנופיות. בנוסף, מספר מנהיגי שבטים סומלים מובילים תמכו במיליציות בכדי לייצב את המדינה.
ניצחון המיליציות האיסלאמיות היה מכה ניצחת ל"ממשלה המסורתית" בסומליה שנוצרה לפני שנתיים בקניה במסגרת שיחות שלום, ממשלה רק בשם לא בפועל. הניצחון היה גם מכה לתוכניות של ארה"ב לאיזור. ממשל בוש היה קרוב למשטר הגנרלים בסומליה שהיו מוכנים לפעול כסוכנים של "המלחמה בטרור" באיזור. הרקורד העקוב מדם של הגנרלים הללו, והעובדה שהם הרסו את סומליה נשכחה לחלוטין כל עוד הם ידחפו לנוכחות אמריקנית באיזור.
"דאגות ביטחוניות אמיתיות"
אתיופיה נקראה "לעשות סדר" בסומליה. נשיא אתיופיה, חבר ותיק של המערב, נשבע לחסל את המליציות. אתיופיה היתה בין 2 המדינות היחידות באפריקה שתמכו בפלישה לעירק ב-2003. בין כל ההוקעות והגינויים של משטרים מדכאים באפריקה ע"י המערב, הפשעים של נשיא אתיופיה נשכחו באופן מוזר. הדיכוי האכזרי של הפגנות סטודנטים ועובדים לפני שנה, ביטול זכויות דמוקרטיות בסיסיות ועוד. כבר ביולי נכנסו חיילים אתיופים לסומליה ובשבוע שעבר החלה המתקפה המלאה של אלפי חיילים אתיופים, ארטילריה כבדה, טנקים והפצצות אוויריות. ממשל בוש הצדיק את הפלישה וטען כי לאתיופיה היו "דאגות ביטחוניות אמיתיות".
צבא אתיופיה נתקל במעט התנגדות מפאת עליונותו המוחלטת מבחינת נשק וציוד שסופק לאתיופיה מזה עשורים רבים ע"י ארה"ב, רוסיה וישראל. בקלות רבה הם כבשו את מוגדישו הבירה. אך המלחמה רחוקה מסיום, לוחמי המיליציות הסומליות אינם יכולים להתמודד פנים מול פנים עם טנקים ומטוסים, אך, כפי שנוכחו האמריקניים בעירק, התנגדות לא רגילה יכולה להיות יעילה מאוד נגד כובשים לא רצויים. הגנרלים הסומלים שיוחזרו לשלטון כעת ע"י חיילי אתיופיה יוכלו לשרוד רק עם תמיכה חיצונית. אם העם הסומלי יתנגד בנחרצות נגד המשטר החדש (ישן), הגנרלים ייאלצו להלחם בבני עמם, מלחמה שבה הם כנראה יפסידו.
הסומלים הצליחו בזמנו להבריח את האמריקנים מסומליה ב-1993, כשאלו הגיעו במסגרת "מבצע הומנטירי" לסיום המלחמות והרעב בסומליה. בתחילה בירכו הסומלים את החיילים האמריקנים אך מהר מאוד הם פנו נגדם לאחר שהחיילים האמריקנים החלו לירות במפגינים ברחובות והשתמשו באמצעים של רצח ועינויים, אז התמרדה האוכלוסיה והבריחה את האמריקנים מסומליה.
התוכנית האמריקנית לגבי היבשת האפריקנית היא להרחיב את הבסיס הצבאי האמריקני, שכרגע מכיל 1,800 חיילים ונמצא בקרן האפריקנית ברפובליקת דג'יבוטי, משם יכולה ארה"ב להתערב במקומות מועדים (במפרץ הפרסי). במקום להתמודד עם הרעב הנוראי בסומליה ומצב החירום של השטפונות, משאבים מבוזבזים על נשק ומלחמות.

הכותבת היא דוקטורנטית למדעים.
תאריך:  08/01/2007   |   עודכן:  08/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע פלשה אתיופיה לסומליה?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מענין מאוד, חבל שלא כתוב דוקטורנטית באיזה תחום+ראיות, לינקים, הוכחות כלשהן ל"ת
רעי לוי  |  8/01/07 16:24
2
אהבתי את רוח הדברים.
בלגולע פון שטעטל (השלישי)  |  8/01/07 16:35
3
איסלמים מסכנים,,,,,,,,
דוידי  |  8/01/07 23:39
4
עוני+ייאוש=פונדמנטליזם קיצוני
ליאת טמנג  |  9/01/07 15:06
 
- אמרו בחדשות שהחומה נפלה
זרח  |  9/01/07 17:04
5
עם? איזה עם?
זאביק בולבוס  |  14/01/07 14:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלירן דה-מאיו
הבשר כבד מדי למערכת העיכול של האדם. זמן עיכולו ארוך, והוא שואב אנרגיה רבה משאר מערכות הגוף. התוצאה היא עייפות וחוסר יכולת להמשיך ולקיים תהליכים פיזיולוגיים תקינים
יהונתן דחוח-הלוי
בדיונים סביב הגדלת תקציב הביטחון נשמעים הסברים מהדרג המדיני בדבר המציאות החדשה והמפתיעה שנוצרה בתקופה באזורנו האחרונה - אלא שמול אותם קולות "מופתעים", המטילים למעשה דופי בהערכות צה"ל, ניצבות הערכות המודיעין והצבא המראות שהחלטות הדרג המדיני קיבל הכרעות מתוך הבנה של הסיכונים והסיכויים
טל בן בורהום
בעשורים הקרובים נוכל לענות על השאלות הגדולות: האם כדור הארץ ייחודי? האם אנחנו לבד בגלקסיה? האם יש חיים מחוץ למערכת השמש שלנו?    שאלות המפתח הללו יקבלו תשובות באמצעות COROT וחלליות משוכללות יותר בעקבותיה
ניצן ברומר
המונח כוחות השוק נועד לתאר מצב בו הצרכנים משפיעים על מחיר של מוצר מסויים בעזרת הארנק שלהם    אולי צריך לקום כאן גוף צרכני שיהיה בעל מספיק כוח כדי לגרום לחברות לריב על כל לקוח?
אתי וייסבלאיי
שיעור הילדים ובני הנוער הנחשפים לתכנים מזיקים באינטרנט הוא 25%-15% מהילדים ובני הנוער הגולשים ברשת דרך קבע    מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il