X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תהליך הצמיחה של המכללות המתוקצבות והבלתי מתוקצבות נובע מהיעדר המענה של מערכת האוניברסיטאות להתפתחויות בחברה ובכלכלה צמיחת המכללות הלא-מתוקצבות תאפשר להפנות את המשאבים הממשלתיים לתחומים אליהם אין היזמים "הולכים", ותשחרר משאבים ציבוריים מתחומים אותם השוק מוכן לפתח
▪  ▪  ▪

בימים אלה מתנהל הויכוח על מקומן של המכללות הלא-מתוקצבות במערך ההשכלה הגבוהה בישראל. מערך ההשכלה הגבוהה כולל שלש תצורות: האוניברסיטאות שכולן נתמכות על-ידי תקציב המדינה, מכללות נתמכות ומכללות שאינן נתמכות מתקציב המדינה. ויכוח זה לבש צורה של מחלוקת על הצורך בתכנון מרכזי של מערך ההשכלה הגבוהה בישראל.
דיון זה הינו חלק מהויכוח על המודל הכלכלי של ישראל. האם פנינו למשק מתוכנן מרכזית או לכלכלת שוק. הויכוח על המודל הכלכלי הוכרע בכוון של כלכלת שוק (לטעמי רצוי עם חמלה ורגישות חברתית). השאלה היא האם גישה זו תופסת גם לגבי מערך ההשכלה הגבוהה.
המכללות הלא-מתוקצבות מציגות בפני הממשלה (ספציפית בפני שרת החינוך) את השאלה האם צריכה הממשלה לתכנן את כל תחומי הפעולה ומערכי ההשכלה הגבוהה גם אם אין היא מקצה להם משאבים. מחד-גיסא, מה לה לממשלה להתערב בהחלטה של יזמים, פרטיים או גופים ציבוריים, המוכנים להסתכן ולהקים מוסדות להשכלה גבוהה ללא תמיכה ממשלתית? מדוע לא להתיר לשוק הפרטי להיות הגורם המווסת והבוחר בין היזמים והגופים שיש להם זכות קיום ואלה שאין להם? כל זאת כמובן תוך קביעת כללי משחק ברורים, על-ידי הרגולטור, שיבטיחו את רמת המוסדות, המשכיותם ופתיחותם לכל המוכן לשלם את המחיר הנדרש.
מאידך-גיסא, לתכנון ממשלתי של ההשכלה הגבוהה יש מקום בהתייחס לגופים ותחומי השכלה בהם הממשלה מוכנה ורוצה לתמוך כספית. חובה על הממשלה שלא "לבזבז" משאבים ציבוריים ללא בחינה מדוקדקת של הצרכים, החלופות ושל התפוקות. כמובן שגם למערך כזה יש לשים סייגים כדי שלא תהא התערבות פוליטית בנושאים אקדמיים, שישמר החופש האקדמי.
הנתונים של מספר התלמידים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, נתוני שנת הלימודים תשס"ה, מורים על כך שיש: 18 מכללות (שאינן מכללות לחינוך) מתוקצבות מהן 10 כלליות ו-8 טכנולוגיות, בהם לומדים 25,000 סטודנטים מהם 11,000 במכללות הכלליות. יש 9 מכללות לא מתוקצבות, כולן כלליות, בהן לומדים כ-23,000 סטודנטים. כלומר, בתחום המקצועות הלא-טכנולוגיים 2/3 מהסטודנטים לומדים במכללות לא מתוקצבות ו-1/3 במכללות המתוקצבות.
נתונים אלה מורים על כך שיש ביקוש גדול לתחומי הלימודים הכלליים הכוללים: ניהול ומנהל עסקים, משפטים, מדעי ההתנהגות, מחשבים ותקשורת. לתחומים אלה יש ביקוש רב ב"שוק" שהמערכת המתוקצבת אינה מסוגלת לספק. לכן מוכנים סטודנטים רבים לשלם שכר לימוד גבוה בהרבה יותר משהיו משלמים במכללות המתוקצבות ולומדים במכללות הלא-מתוקצבות. מהצד השני, קיימים מעסיקים רבים המעדיפים את בוגרי המכללות הלא מתוקצבות על אלה המתוקצבות. קיימת נטייה במכללות הלא-מתוקצבות לפתח תחומי התמחות ויישום העונים על צרכים ספציפיים של השוק.
תהליך הפיתוח והצמיחה של המכללות בכללותן והבלתי מתוקצבות שביניהן נובע מכך שבמערכת האוניברסיטאות לא נמצא מענה להתפתחויות הבאות בחברה ובכלכלה. בשוק העבודה מתרבות המשרות בהם קיימת דרישה לתואר ראשון במיוחד במקצועות המשפטים, מנהל ומנהל עסקים ומדעי ההתנהגות. התואר הראשון תפס את מקומה של תעודת הבגרות כסף לכניסה למספר רב של תפקידים וקריירות.
למכללות הלא-מתוקצבות יש מקום מרכזי וחשוב במערך ההשכלה הגבוהה
החלטת המועצה להשכלה גבוהה משנת 1993 שהיא ממשיכה להחזיק בה עד היום, שאין מקום לעוד אוניברסיטה בישראל הביאה לפתיחת השוק למכללות. המגבלות התקציביות בהן נתון המשק בעשור האחרון, הביאו לפתיחת והרחבת מערכת המכללות הלא-מתוקצבות ולצמצום היחסי בחלקן של המכללות המתוקצבות. התפתחות זו ניזונה גם מהשינוי החריף במדיניות הכלכלית שהעדיפה צמצום מעורבות הממשלה לשוק. לכן הגבלת פעילותן של המכללות הלא-מתוקצבות תיצור לחץ ציבורי חזק להקצאת משאבים רבים מתוך תקציב ההשכלה הגבוהה לתחומים בהם עוסקות המכללות הלא-מתוקצבות. מיותר לציין שתקציבי משרד החינוך אינם מאפשרים הקצאת משאבים זו.
מהניתוח שהעלינו ברור שיש מקום חשוב ומרכזי למכללות הלא-מתוקצבות במערך ההשכלה הגבוהה. כמובן שבצד החופש להקים מכללות שכאלה ולבחור תחומי פעולה, נדרשים "חוקי משחק" ברורים ורגולטור שיפקח על קיומם. הרגולטור הוא המועצה להשכלה הגבוהה. תפקיד המועצה להבטיח את רמת ההוראה, את המשכיות המוסד ואולי אף הקמת קרן מלגות שתבטיח נגישות להשכלה גבוהה לכל הראוי.
אני מציע שתנאי לרישוי כל מכללה יהיה הקצאת 5% מתקציבה למלגת לסטודנטים נצרכים. היות וכל המכללות הלא-מתוקצבות הינן עמותות או ארגונים ללא כוונת רווח לא נראית לי בעיה מיוחדת בתחום זה.
צמיחת המכללות הלא-מתוקצבות תאפשר לגוף המתכנן להפנות את המשאבים הממשלתיים לתחומים אליהם אין היזמים "הולכים", היא תשחרר משאבים ציבוריים מתחומים אותם השוק מוכן לפתח ולא תראה צורך בתחרות בין הגופים המתוקצבים לאלה שאינם מתוקצבים. עלינו לזכור שאין התקציב הממשלתי מיועד לתמוך בגופים רק משום שהם קיימים, ביחוד כשיש להם תחליף טוב בשוק. על הרגולטור לקבוע, לאכוף ולפקח כללי משחק ברורים, המקובלים במשק מערבי מתקדם.

הכותב הוא דיקן ביה"ס "סרנת" לניהול, המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה; לשעבר נציב שרות המדינה והממונה על השכר באוצר.
תאריך:  18/01/2007   |   עודכן:  18/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על מקומן של המכללות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
The problem with these colleges is
Amir Rappaport  |  18/01/07 17:23
 
- private colleges - the best thing
humanape  |  19/01/07 08:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
מדובר בזכות, שהיא מבחינת חשיבתה ועוצמתה לא נופלת מחוקי היסוד, כמו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו    האבסורד במצב שנוצר בעניין החוואי בדרום שירה בפורץ והרגו - שהשלטונות במקום להפחיד את הפורצים והגנבים - מפחידים את החקלאים
ניר יהב, עידן יוסף
כמדי שבוע, מתעמתים שני כתבי Nfc על הנושאים הבוערים ביותר שעל סדר היום    השבוע מנסים עידן וניר להחליט מי הוא המועמד הראוי ביותר למלא את תפקידו של הרמטכ"ל המתפטר דן חלוץ    עידן מציע אדם שהאזרח הקטן יוכל להזדהות איתו ולעומת זאת גם ניר מציע אדם שהאדם הקטן יוכל להזדהות איתו    האם עידן וניר סופסוף מסכימים ביניהם? אז זהו. שלא    ראש בראש
עו"ד אלי דורון
עו"ד אלי דורון, ממשרד עורכי הדין דורון טיקוצקי עמיר מזרחי ושות', המתמחה במשפט מסחרי-מיסויי, מסביר אלו פעולות עלינו לעשות בעת שהבנק מגיש נגדנו תביעה
שרון בן-יהודה
כולם מודעים לנזק הגדול שנגרם לגוף באכילת שומנים, אבל מסתבר שאסור להימנע לחלוטין מאכילת שומנים    שמן נחוץ וחשוב לעור
צבי גיל
סיפור ישן אך רלוונטי כיום. גם מנהיגים מדיניים וצבאיים מבריקים עלולים למעוד, אך משלמים את המחיר. במשוואה של עוצמה צבאית - נחישות היריב עשויה להיות דומיננטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il