X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בגיליון אנשי השנה במשפט של מגזין 'הפרקליטים', לסיכום שנת 2006, נבחר נשיא בית המשפט העליון היוצא, אהרן ברק, לאיש השנה במשפט. במסגרת הפרויקט, אשר נערך זו השנה השלישית ברציפות, דירגו 2,573 עורכי דין את אנשי השנה ואת האירועים אשר עיצבו את 2006 במשפט הישראלי
▪  ▪  ▪

ביום שלישי, 13 במאי 1975, צלצל הטלפון הלא סלולרי - פעם זה היה קורה - על שולחנו של אהרן ברק, הדיקן הטרי של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, שרק שישה חודשים קודם לכן נכנס לתפקיד. שר המשפטים, חיים צדוק, ביקש לשוחח עמו. ברק היה משוכנע שהשר מזמין אותו לפגישה בנושא דיני שטרות. אולם צדוק הציע לפרופסור בן ה-39, שזמן קצר קודם לכן זכה בפרס ישראל, את משרת היועץ המשפטי לממשלה.
ברק הסביר לשר במלוא כושר השכנוע הברקי שלו, שאיננו מתאים למשרה, הוא חסר ניסיון בהופעות בבתי המשפט, לא התמחה במשפט פלילי, וההעדפה שלו היא השלווה האקדמית בהר הצופים, הסטודנטים, המחקר וההוראה.
צדוק הכין היטב את תיק ברק. בכוח שכנוע של עורך דין מנוסה הוא הסביר לבן שיחו המופתע את יכולתו של נושא משרת היועץ להשפיע על עיצוב פני המשפט והחברה. ברק לא נתן תשובה מיידית. הוא שקל את העניין עם משפחתו ובסופו של דבר נתן תשובה חיובית. "אני מרגיש שאוכל בתפקיד הזה לתרום למשפט ולחברה", אמר. "כשאתה נקרא למלא שליחות כזו אתה לא יכול לסרב. דיני השליחות ימתינו". שאלתי את ברק אז: בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, מיהו למעשה הלקוח שלך? האם הממשלה בלבד? ברק השיב לי ללא היסוסים: "הלקוח שלי הוא עם ישראל".
יד ברזל בכפפות של משי
"מי זה אהרן ברק?" שאלו אז רבים. והתשובה לא איחרה לבוא. מעטים האמינו שהאיש בעל המזג הנעים, שהופעתו נעדרת גינונים, שלבושו פשוט ופניו נעריים, יידע להפעיל יד חזקה. מעטים מחוץ לאקדמיה הכירו את ייחודו של ברק - יד ברזל בכפפות של משי.
אחת ההחלטות הראשונות של ברק כיועץ היתה להעמיד את יהושע פרץ, "מלך נמל אשדוד", לדין. ההחלטה הזאת כבר בישרה את העתיד להתרחש. ההחלטה להעמיד לדין את ראש הממשלה יצחק רבין ואת רעייתו לאה, בעניין חשבון הדולרים, נפלה כרעם. ראש הממשלה יצחק רבין התפטר מכהונתו, דבר שהביא לאי העמדתו לדין. רעייתו לאה הועמדה לדין והורשעה. מבחן בוזגלו המיתולוגי הוכח בפרשה זאת.
שלוש השנים של היות ברק יועץ משפטי לממשלה הגיעו לשיאן משנענה לבקשת ראש הממשלה מנחם בגין לדחות את כניסתו לכהונה בבית המשפט העליון כדי לייעץ לצוות הישראלי בשיחות קמפ-דייויד. היכולת המשפטית, כושר הניתוח האנליטי, והנכונות של ראש הממשלה להקשיב בעיקר לו, הביאו את נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר להציע לו, חצי בצחוק חצי ברצינות, לכהן בבית המשפט העליון של ארצות הברית.
בגיל 42, בשנת 1978, הצטרף ברק לבית המשפט העליון בישראל, לא בארצות הברית, כשהוא צעיר השופטים. הפסיקות הראשונות שלו צפו אל פני העתיד, אל הגנת הפרט מפני הכוח השלטוני. הוא ביקש מעצמו ומעמיתיו להפעיל שיקול דעת, תוך מציאת איזון בין שלטון הרוב ובין זכויות היסוד.
עמדותיו של ברק מתרחקות מפרשנות מילולית של החוק. מילות החוק אינן מבצרים שניתן לכבוש בעזרת מילונים. השופט הוא פרשן, לא בלשן. עמדות אלה מעמידות אותו במרכזם של ויכוחים נוקבים. אולם כשופט וכנשיא הוא הצליח להביא להסכמה שיפוטית רחבה במקרים קשים.
עוד בשנת 79' כתב ברק, שנים רבות לפני קבלת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כי חומות הכלא אינן מפרידות בין העצור לבין כבוד האדם. בלא פסק דין שלו, השב"כ היה רשאי להפעיל לחץ פיזי בחקירות של פעילות חבלנית בלא הגבלה ובלא פיקוח. בלא פסיקתו, יכולים היו שרי ביטחון לפטור תלמידי ישיבות משירות צבאי בלא קריטריונים הקבועים בחוק. הצנזורה הביטחונית היתה ממשיכה לפסול ידיעות כרצונה והשחיתות השלטונית היתה ממשיכה לחגוג.
מאין שואב ברק את כוחו ואת אמונתו היסודית בכבוד האדם וחירותו? את התשובה אפשר למצוא בדברים שאמר בשנת 2003 בקבלת תואר דוקטור כבוד מאוניברסיטת ברנדייס. ברק דיבר על הלקח מניסיון חייו כילד בשואה. הוא סיפר שרוב משפחתו נרצחה ושרוב ילדי הגטו שעמם גדל נורו למוות. "הלקח שלי", הוא אמר, "אינו זה של שנאה או חוסר אמונה באדם, נהפוך הוא - הלקח שלי הוא אהבת האדם ואמונה בכוחו. בימי השואה למדתי את חשיבות היות האדם ניצב במרכז ההוויה".
לב לבה של הדמוקרטיה
את ימי השואה הזכיר ברק בפסק דין עקרוני שביטל החלטה של המועצה לביקורת סרטים ומחזות לפסול הצגת מחזה. באותו מחזה נכללו קטעים שהשוו נער יהודי שהעביר תכשיטים תחת הכיבוש הנאצי לנער ערבי שהעביר תכשיטים תחת הממשל הציוני. "אני עצמי", כתב, "ילד הייתי בשואה וחציתי גדרות וגבולות שנשמרו על-ידי הצבא הגרמני, כאשר על גופי דברים שהעברתם אסורה. ההקבלה בין חייל גרמני העוצר ילד לבין חייל ישראלי העוצר נער ערבי צורבת את לבי. עם זאת, אנו חיים במדינה דמוקרטית אשר בה צריבת הלב היא לב לבה של הדמוקרטיה". המחזה הותר להצגה.
ברק אינו מוכן לסווג את עצמו כאקטיביסט שיפוטי. הוא, אגב, לא אמר "הכל שפיט", למרות המיתוס שמלווה אותו. הוא אמר: "הכל משפט". הוא לפחות מבין את ההבדל בין השניים. לגישתו, אפשר להכריע בכל נושא בקריטריונים משפטיים, אלא שלא תמיד ראוי לעשות כן.
בספרו האחרון פורש ברק את תמצית האני מאמין שלו: "אינני שואף לכוח, אינני מבקש למשול. מודע אני לחשיבותן של הרשויות האחרות, איני מבקש למלא את תפקידן. כל רשות וסמכותה שלה". זאת, על אף דבריו כי הפרשן עשוי להבין את החוק טוב יותר מיוצר החוק וכי החוק הוא לעולם חכם מיוצרו, החוק הוא יצור חי, פרשנותו צריכה להיות דינמית.
גם אלה החולקים עליו במגדלי השן האקדמיים וחיי המעשה, יגלו משימה קשה בעת שיבקשו לשנות מההלכות שקבע. הוא עצמו, יש לשער, יכאב על שינוי הלכה רק בגלל שזו נקבעה על ידו, אך יצטער אולי יותר אם הלכה תעמוד על מכונה רק משום שנקבעה על ידו. כפי שקבע ברק עצמו - "אמת ויציב - אמת עדיף".

באדיבות מגזין הפרקליטים.
הכותב הוא מרצה באוניברסיטת תל אביב והפרשן המשפטי של עיתון הארץ.
תאריך:  23/01/2007   |   עודכן:  23/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איש השנה במשפט
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
כל המילים היפות יותר או פחות מתפוגגות
אלה ויופיטר  |  23/01/07 09:08
2
צר לי ידידי זאב אך זו דעתך אך האיש הזה ל"ת
אינו צדיק תמים ........  |  23/01/07 09:28
3
ברק אמר "הכל שפיט" וכך הבין גם שמגר
שבתאי עזריאל  |  23/01/07 10:02
4
באותו מובן שאחמדיניג'אד איש השנה  ל"ת
בפוליטיקה  |  23/01/07 12:16
5
הקיסר ירום הודו,המאפיוזיס,השאיר אחריו אדמה חרוכה.
מאיר אברהם  |  23/01/07 12:40
6
האומנם ?
ידעני  |  23/01/07 14:24
7
הכל מחוויר לעומת האקטיביזם השיפוטי
משה, עורך-דין  |  23/01/07 17:37
8
A.BARAK=ISRAEL'S DESTRUCTOR ל"ת
FACTS & PROOFS  |  24/01/07 14:29
 
- SURE! with 17 houses and "deals"...!i ל"ת
Avi K  |  24/01/07 17:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יעל גיל
למרות שהאם השליכה את תינוקה מהחלון, בית המשפט אפשר לה לרשת אותו, בטענה כי אין מדובר ברצח אלא בהריגה. אולם מה שנדרש, על-מנת שלא לאפשר לאדם אשר הרג את זולתו לרשת אותו, היא כי ההורג יעשה זאת במתכוון. לא נדרשת "כוונה תחילה", אלא כוונה בלבד
ראובן לייב
ב-22 בינואר 1972 פרסמתי ידיעה בעיתון תחת הכותרת: "יהודים רבים החיים בתימן נאלצו להמיר דתם והתאסלמו". היום, 22 בינואר 2007, פורסם כי קיצונים מוסלמים במדינה זו אילצו יהודים במדינה זו לעזוב את בתיהם. ההיסטוריה וההיסטריה חוזרת
עו"ד אברהם אלתר
הרשימה מסבירה מדוע כדאי לרכוש דירה בחברה. מדיניות פחת, הוצאות מימון, הפסדים מנוצלים טוב יותר, שכר דירה זול מריבית בבנק והעיקר כוח קנייה בחברה גדול יותר מזה של יחיד. גם אובדן פטור לדירת מגורים במכירה על-ידי חברה, איננו יוצר כדאיות לרכישה ביחיד
עו"ד נורית פיש
בשנים האחרונות ניכרת התנגדות מצד בתי המשפט והאפוטרופוס הכללי למינוי מנהל עזבון כדבר שבשגרה והמגמה היא להותיר את ניהול העזבון בידי היורשים
נרי אבנרי
היחס שלי לאסי דיין אמביוולנטי. מצד אחד, פרובוקאטור עם כישרון אדיר, ומאידך, נרקומן מסריח, עם לשון כבדה, שתמורת עשרים דקות מזוקקות ביממה בחיק האלוהים, הוא מבלה את שאר היממה בהשתכשכות כפויה במיץ של הזבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il