X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המדינה הגיעה למשבר אסטרטגי. הלך הרוח בתקופה האחרונה בממשל הוא תוצר של חוסר מנהיגות וחוסר תפקוד של הממשל. אם לא נשתנה נאבד את התקווה ואת הייחודיות הלאומית תקציר מנאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2007
▪  ▪  ▪

מנהיגות עסקית דומה למנהיגות פוליטית ומדינית. כמו בכל ארגון, ישנה חשיבות למהות הניהולית. הניהול האסטרטגי-מנהיגותי הוא בראש ובראשונה להיות הראשון שחולם, ולהיות הראשון במימושו. כמו בתוכנית אופרטיבית עסקית, יש לציין מה הם היעדים, ורק אחר כך מה עושים כדי לממשם.
המנהיג הוא זה שמביט רחוק אל היעדים, המנהל הוא שמתחזק את המערכת כך שהיעדים יושגו. המנהיג משדר אמון בעזרת כריזמה, ורק על-ידי כך הוא מממש את מטרותיו על-ידי אחרים. תכונתו המרכזית של מנהיג מול הביורוקרט, היא שהביורוקרט ממשיך דרך בעוד שהמנהיג מתווה דרך. הוא רואה את הקונפליקטים הפנימיים, את ההישגים, את המחיר שיש לשלם ואת התמונה הכללית. כל אלה יוצרים לעיתים ניגוד אינטרסים פנימי. מנהיג יודע להכריע בין אלו. לכן רק בעל הכוח הנפשי והמוסרי, ורק בעל הנחישות יכול לפתור בעיות מהותיות ולסלול מתווה חדש שיוביל לשינוי.
האחריות כולה על המנהיג והמערכת, אך הסמכות מפוזרת על פני רבים. בין אם בעסקים, ובין אם במערכות שלטוניות - אינטגרציה בין אלו הכרחית. היא תושג על-ידי פתיחות, על-ידי דיונים, ורק על-ידי כך מנהיג יכול לזכות באמינות ובלגיטימציה.
במערכות גדולות אין עשייה לבד, יש ברגים רבים במערכת. לדוגמא יש את אלו שצריכים לדאוג למזון חיילים, יש את אלו שצריכים לדאוג לקיום של אם חד הורית. לבד לא ניתן.
היוהרה היא החטא העליון. אסור שתהיה אטימות של המנהיג כלפי יועציו, זה ייצור חוסר אמינות. וללא מרכיב האמינות - הביצוע תמיד גרוע.
הלוא כך קרה במלחמה. הלוא כך קורה בחברה. במשק לעומת זאת זה לא קורה, כי הוא מנוהל ע"י מנהיגים מקצועיים שלא לוקים בחטא היהירות. תוכניות "שלוף" מתגמדות תמיד לעומת אסטרטגיה מנוהלת מראש לפרטי פרטים. אין חלופה לתוכנית שעוצבה מראש ותורגלה מספר פעמים. כמו בעסקים, כך במלחמה - התוצאה לא תמיד ידועה, ולכן יש להתכונן לכל התרחישים.
יש להחליף מנהיג החוטא בחטא היוהרה שאינו מוכן להשתנות ולשכנע את כולם שהוא מתכנן לבצע את השינוי. אסור להכנס לפאניקה של 73 שבה ניצחנו במלחמה אך הרסנו את הכלכלה. הקיצוץ בסוף המלחמה האחרונה הוא לא תקין. ממשלה וצבא שטרם בדקו כיצד "נשפכו" 3.5 מיליארד שקל על פצצות (שזה הרבה מעבר לתוכניות), כאשר איש לא בדק שהתמורה לפצצות הושגה, אינם יכולים להצדיק את תוספת התקציב לביטחון. חייב להיות שינוי מהותי. המערכת הביטחונית רוצה להשתנות, אך אין לה סיכוי לשינוי, אלא אם כן המנהיגות תוביל אותו בעצמה. רק מנהיג אמיץ שינסה להוציא אותנו בכוח משם יצליח להושיע.
בתוך כך, שר הביטחון שזוכה רק לאחוזים בודדים מאמון הציבור, ממנה שר ערבי, בחגיגיות יתרה יש לציין, רק כדי להתחזק פוליטית, ולא כדי ליצור צדק חברתי. הדבר לא מוסיף כבוד לא לשר הביטחון, ולא למשרד המדע.
לסיכום, המערכת נוטה להשתנות. אך ללא שינוי, אפילו אופטימיסט כמו הורביץ רואה חושך בקצה המנהרה. השינוי אפשרי עם מעט תעוזה של מנהיגות, ונכונות כללית ליצור אותו.

הכותב הוא יו"ר טבע תעשיות פרמצבטיות.
תאריך:  23/01/2007   |   עודכן:  23/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' גבריאל בן-דור
הציבור הישראלי כיום מפוחד יותר מאי-פעם. נמצא חיבור בלתי-מוצלח בין פחד גובר מפני איומים חיצוניים, במקביל לשחיקה באמון כי המוסדות מחזיקים בתשובות המתאימות לאיומים אלו    תקציר מנאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2007
עדנאן אלערבי
שיגידו לנו באופן חד-משמעי, שהם שונאים אותנו ואת ילדינו, ולא יתנו לנו שום תשלום עבור אף ילד, ולאף גננת ולאף עוזרת ולאף חברת הסעות. לא נכעס! אנחנו פשוט יכולים לחזור להר, ממש באוהל שגדלנו בו לפני 10 או 20 שנה
פרופ' זאב סגל
בגיליון אנשי השנה במשפט של מגזין 'הפרקליטים', לסיכום שנת 2006, נבחר נשיא בית המשפט העליון היוצא, אהרן ברק, לאיש השנה במשפט. במסגרת הפרויקט, אשר נערך זו השנה השלישית ברציפות, דירגו 2,573 עורכי דין את אנשי השנה ואת האירועים אשר עיצבו את 2006 במשפט הישראלי
עו"ד יעל גיל
למרות שהאם השליכה את תינוקה מהחלון, בית המשפט אפשר לה לרשת אותו, בטענה כי אין מדובר ברצח אלא בהריגה. אולם מה שנדרש, על-מנת שלא לאפשר לאדם אשר הרג את זולתו לרשת אותו, היא כי ההורג יעשה זאת במתכוון. לא נדרשת "כוונה תחילה", אלא כוונה בלבד
ראובן לייב
ב-22 בינואר 1972 פרסמתי ידיעה בעיתון תחת הכותרת: "יהודים רבים החיים בתימן נאלצו להמיר דתם והתאסלמו". היום, 22 בינואר 2007, פורסם כי קיצונים מוסלמים במדינה זו אילצו יהודים במדינה זו לעזוב את בתיהם. ההיסטוריה וההיסטריה חוזרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il