X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השבוע נדונה לראשונה בכנסת הצעת חוק של ח"כ מלכיאור לטיפול בילדים נפגעי עבירות מין, רגע לפני שנערי האוצר שוב בועטים אותו הצידה כדי לחסוך כמה שקלים, כדאי שייעמדו לרגע ויקראו את הדברים, משום שאת מחיר האטימות נשלם כולנו
▪  ▪  ▪

עשרות אלפי קטינים ובוגרים שהותקפו מינית בילדותם ולא טופלו כראוי, סובלים כל חייהם מתסמונות ולקויות נפשיות קשות, רבים מהם הופכים מתעללים בעצמם. היקפי התופעה הולכים ומתרחבים ואת תוצאותיה העתידיות על איכות החברה הישראלית ניתן כבר לראות בראי הנתונים של מימדי אלימות חברת הילדים והשימוש הגובר בסמים ואלכוהול. זוהי קריאה אחרונה לראש הממשלה וראש האופוזיציה לאחד כוחות ולהעביר במסלול ממשלתי מהיר את החוק המוצע.
בישראל חיים כיום, על-פי הערכות הארגונים השונים, לא פחות מ-80,000 אזרחים ואזרחיות הנושאים על גבם משא כבד של חווית אונס ותקיפה מינית בעברם. רק בשנה האחרונה פנו 8,970 איש ואישה למוקד הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית ודיווחו כי בהיותם ילדים הותקפו מינית או נאנסו - 23% מהם נאנסו עוד לפני גיל 12. 72% מהילדים עד גיל 12 הותקפו בביתם או בסביבתם הקרובה וגם בבית הספר. 40% מתלמידי בתי הספר היסודיים דיווחו כי בוצעו בהם מעשים מגונים בבית הספר ו-39% ממש נאנסו שם. 50% מהתוקפים היו ילדים בעצמם וזהו נתון מעורר מחשבה, במיוחד כשידוע לנו שילדים פגועי עבירות מין שלא טופלו הופכים באחוזים ניכרים לעברייני מין. מספרים אלו אינם משקפים את מלוא התמונה לגבי מספר הילדים נפגעי גילוי עריות בישראל.
אלימות מינית כלפי ילד, משאירה אותות שאינם נרפאים לעולם, כשהטראומה לא מטופלת, יש לה השפעות שליליות קבועות על בריאות הנפש של הילד/ה החל מהפרעות פוסט טראומטיות וכלה בדיכאון קליני, הפרעות אכילה, הפרעות בהתנהגות והתאבדות.
בישראל חיים היום עשרות אלפי בוגרים שעונים לקריטריונים אלו, ולמעגל האימה שלהם מתווספים בכל שנה אלפי ילדים חדשים,רובם ככולם סובלים מתסמינים של פוסט טראומה - PTSD - Post Traumatic Stress Disorder, הידועה בעברית כ-'הפרעת דחק פוסט טראומטית' היא הפרעת לחץ פסיכולוגית המתרחשת אחרי חוויה קשה ומפחידה, כמו ניצול מיני, התעללות, קרב וכיו"ב. PTSD יכול לפגוע בכל אדם, בכל גיל, שנחשף לאירוע טראומטי בו חווה טרור, איום על חייו, על איברי גופו או שפיותו, ושיכולתו להתמודד עם האירוע הכריעה אותו או הלמה בו מעבר ליכולתו-קל וחומר ילדים שלא היו מסוגלים להחיל את הכאב שחוו והפגיעה באמונם ובתומתם.
סימפטומי ה-PTSD לא נעלמים והם הופכים את הילד לבוגר פגוע במספר דרכים:
א) לילדים עם PTSD יש פלשבקים של הטראומה כאילו היא מתרחשת שוב ושוב. הסימפטומים הפולשניים יכולים לבוא לידי ביטוי כתמונות, סיוטים, הזיות הזהות לחוויית הטראומה מחדש. כל אלו יכולים לגרום לרגשות מצוקה אקוטיים עד לכדי איבוד קשר עם המציאות ולחזרה להתנהגות הקורבנית שהופיעה בעת התרחשות הטראומה.אצל נערות זה יכול להתבטא בהתנהגות מינית קיצונית, כולל ירידה לזנות.
ב) ילדים עם PTSD מנסים בכל מיני דרכים להימנע מכל דבר שעלול להזכיר להם את האירוע הטראומטי על-ידי שימוש במנגנוני הגנה פסיכולוגיים (איבוד התחושה הרגשית, דיסוציאציה, ומחלות פסיכוסומאטיות) ובשימוש בסמים ואלכוהול בכדי להשכיח זיכרונות או רגשות הקשורים לטראומה.
ג) סימפטומים של התעוררות פסיכולוגית ופיסיולוגית שכיחים אצל ילדים עם PTSD. לעיתים קרובות הם קופצניים, נבהלים בקלות, רגזניים, עומדים כל הזמן על המשמר, סובלים מקשיים בריכוז, סיוטים, נדודי שינה עד לכדי התקפי פאניקה מלווים בקוצר נשימה וכאבים בחזה.
תוצאה ארוכת טווח נוספת של תקיפה מינית מתמשכת אצל ילדים היא הפרעת דחק פוסט טראומטית מורכבת המתבטאת בקושי כרוני בוויסות הרגשות, בתודעה, בתפיסה העצמית ובלבול בקשר לתוקף, ביחסים עם אנשים אחרים ובשינויים במערכת ההבנה של הסביבה בכלל.
ילדי נפגעי תקיפה מינית עשויים לסבול משינויים התנהגותיים ומקשיים חברתיים
ילדים נפגעי עבירות מין סובלים בדרך כלל משינויים התנהגותיים: דיספוריה (עצבות, דיכאון קל עד בינוני) מתמדת; מחשבות התאבדות כרונית; חבלה עצמית; זעם מתפרץ או עצור ביותר (עשוי להופיע לסירוגין); מיניות כפייתית או עצורה ביותר (עשויה להופיע לסירוגין). תופעות שכיחות נוספות הן ברמת התודעה: אמנזיה (שכיחה) או היפר-אמנזיה בקשר לאירועים הטראומטיים; אפיזודות דיסוציאטיביות חולפות; נתק מן העצמי ואובדן תחושת המציאות; התנסות חוזרת בחוויות, אם בצורת סימפטומים פולשניים של הפרעת דחק פוסט טראומטית, ואם שקיעה במחשבות. ילדים אלו חווים שינוי בתפיסת העצמי: הרגשת חוסר אונים או שיתוק העצמי; בושה, אשמה, האשמה עצמית; הרגשת טומאה או הכתמה (סטיגמה); הרגשת שונות וזרות משאר בני האדם (עשויה לכלול הרגשות מיוחדות, בדידות מוחלטת, הרגשה שאיש לא יכול להבין, וזהות לא אנושית).
מחקרים מלמדים שילדים שנוצלו מינית ע"י בוגר שהם סמכו עליו, בן משפחה אהוב או מדריך, חווים בלבול בקשר ליחסם לתקוף שלהם, מחד-הוא המתעלל בהם אך מאידך הם אוהבים אותו. במצב כזה הם חווים שקיעה במחשבות על היחסים עם המתעלל (כולל מחשבות נקם); ייחוס לא מציאותי של כוח מוחלט למתעלל ; אידיאליזציה או הכרת טובה פרדוקסאלית; הרגשת יחסים מיוחדים או על טבעיים; הפנמת השקפת עולמו של המתעלל ורצון לרצותו.
ילדים נפגעי עבירת אלימות מתמשכת סובלים כל חייהם מקשיים חברתיים סבוכים: בידוד והסתגרות; שיבוש ביחסים אינטימיים; חיפוש חוזר ונשנה אחר מושיע; חשדנות מתמידה; כשלון בהגנה עצמית, בעיות משמעת קשות שמקורן באובדן האמונה בתמיכה ובאמון; הרגשת חוסר תוחלת וייאוש.
מחקרי מכון תודעה מלמדים כי נפגעי תקיפה מינית רבים סובלים נזק נפשי פתולוגי ממש שהם תוצאת פיתוח מנגנוני הגנה של הילד המותקף: מנגנוני ההגנה הכי תכופים ועקביים הם: פילוג או חצייה במודעות ובזיכרונות, ניתוק מהגוף, דיסוציאציה, אמנזיה (שיכחון), החבאה של הזהות העצמית האמיתית (תכופות עד שהזהות האמיתית מתחילה להיטשטש), דיפרסונליזציה, הכחשה, ועוד.
כמו כן, נמצא שהביטוי של הפרעת דחק פוסט טראומטית יכול להתבטא בסוגים שונים של הפרעת חרדה המאופיינת על-ידי חרדה קיצונית וממושכת ללא גירוי חיצוני נראה לעין. סימפטומים של הפרעות חרדה הם קהות רגשית וצמצום האישיות, תגובה מאוחרת כתוצר של קהות רגשית, ותסמונת פאניקה המאופיינת בהתקף פתאומי של דריכות.
טוב תעשנה עליזה אולמרט, שרה נתניהו ואחלמה פרץ אם ישכנעו את בעליהן כי המשך הזנחת הנושא הופך לאיום קיומי על בריאות חברת העתיד וכי מדובר ב"טרור חברתי" הדורש טיפול כירורגי דחוף. אנא כאמהות הראשונות של ישראל, לחשו לאהוד, ביבי ועמיר, כי אישור הצעת החוק למתן טיפול הולם לקטינים נפגעי עבירות הוא הדבר הנכון לעשות.

הנתונים לוקטו מתוך דוחו"ת מוקד הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, מכון תודעה, המרכז המשפטי לילדים ולנוער, משרד הבריאות ומשטרת ישראל.
תאריך:  26/01/2007   |   עודכן:  26/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שואת הילדים נפגעי תקיפה מינית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
כל דבר = שואה?
דר' אילן שדה  |  26/01/07 12:04
 
- כן, זו שואה
asa  |  24/08/07 19:00
2
מאמר מצוין, כתיבה נהדרת ל"ת
רביב  |  26/01/07 13:53
3
לא כל דבר שואה.
x  |  26/01/07 15:31
4
That too
.  |  30/01/07 21:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
בני ישראל במצרים לא חטפו מכות חינוכיות    הם רק נדרשו להתבונן במה שקורה למצרים המורדים במלכות ה' ולהסיק את המסקנות, בבחינת 'איזהו חכם - הלמד מניסיונם של אחרים'
ד"ר יובל ברנדשטטר
אולמרט הבטיח שסכנת הגרעין האירני איננה מייידית, הוא גם אמר שנשבור את החיזבאללה    לאחר נאומו של אולמרט בכנס הרצליה, התחלתי לדאוג באמת ובתמים
ליאת טמנג
המלחמה בלבנון שכוונה לחזק את משטרו של סניורה כנגד האופוזיציה, רק זירזה את המאבק בין המשטר להמונים    החיזבאללה הפך לאחד הארגונים שמובילים את המאבק הסוציאלי של ארגוני העובדים
שושי גרינפלד
התנועות הדוגלות בעצמאות, חופש ושחרור נשי חילוניות ברובן, בעוד בעולם הדתי דוחקים חזרה את האישה למקומה המסורתי    אבל מי שרוצה בתיקון העולם, מחובתו המוסרית לתקן את העונשים על חטא גן עדן, ולהחזיר לתקנם את יחסי האישה והאיש
דניאל בר
המפלגות הדתיות יכולות להיות פיתרון שלטוני, דתי, המושתת על דרך "ישראל סבא" ומכיל בתוכו אימון, הבנה, טוהר מידות ודרך ארץ, מילים שכבר אינן נמצאות בלקסיקון של רוב נבחרי העם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il