X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המירוץ לכהונת הנשיא נפתח חמישה אישים מסתמנים כמועמדים בשלושה מהם דבק רבב המועמד המרכזי ביותר, שמעון פרס, נגוע בכמה פרשות בעייתיות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

הטראומה שאירעה בעקבות פרשת הנשיא משה קצב, ממחישה עד כמה נחוץ לישראל - רוויית השחיתות, נשיא מדינה חדש שאבק של חשד לא דבק בו. אלא שגם עתה נראה כי לא זה מה שעתיד להתרחש במקומותינו. שלושה מבין חמישה הנחשבים מועמדים לכהונת הנשיא אינם נקיים מרבב (המועמדים האחרים: חברי הכנסת ראובן ריבלין וקולט אביטל). אומנם נכון: איש מהם לא הורשע בדין, ואף לא הוגש נגד מי מהם כתב אישום, אך המעשים שביצעו מצביעים על נורמות פסולות והתנהגות, אשר למצער, ניתן לקבוע כי היא אינה הולמת. כדי למנוע הפתעות Nfc מגיש כשירות לציבור את המידע הבעייתי הנוגע לשלושת המועמדים שלהלן. שלא תגידו: לא ידענו.

המשנה לראש הממשלה שמעון פרס

פרס 1: ניצול בלתי ראוי של פירצה בחוק
פרשיית התרומות שקיבל שמעון פרס מהמיליארדרים ברוס רפפורט, חיים סבן ודניאל אברהמס, נבדקה על-ידי מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, וסוקרה בהרחבה בתקשורת. המבקר קיבל את טענתו של פרס שהתרומות התקבלו לפני שהחלו הפריימריז באופן רשמי, ולכן מדובר בתרומות שאינן אסורות בחוק.
עם זאת הדגיש לינדנשטראוס שמדובר בפרצה בחוק, שנוצלה על-ידי פרס באופן בלתי ראוי. "אין זה ראוי שמועמד פוטנציאלי במערכת בחירות מקדימות יוכל לגייס כספים ללא הגבלה ולקבל תרומות כספיות גבוהות מבעלי הון", קבע לינדנשטראוס והוסיף: "הציבור רשאי לדרוש מכל נבחריו שהתנהגותם תהיה לדוגמה ושיהיו רגישים לכל חשש, ולו אפילו של מראית עין של ניסיון להשפיע עליהם באמצעות טובות הנאה כלשהן וברי כי גיוס תרומות כסף משמעותיות ערב מערכת בחירות עלולה שלא להתיישב עם תכליות אלו". משרד המבקר המליץ לשמעון פרס להחזיר את התרומות בסך 320 אלף דולרים שקיבל, אבל פרס כידוע בחר שלא להחזיר את הכסף. יודגש, כי המבקר בדק רק את השאלה האם מדובר במימון בחירות בלתי חוקי לכאורה, אך הוא לא בדק - ואין זה מתפקידו - לבחון האם מדובר בתרומות/מתנות אסורות. נושא זה אמור לבדוק היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שמשום מה נמנע מכך.
פרס 2: ייעוץ חינם מעו"ד רם כספי
תוך כדי התדיינות עם מבקר המדינה, קיבל פרס תרומה-מתנה נוספת והיא: הייצוג המשפטי חינם שהעניק לו עו"ד רם כספי. כשנשאל כספי על-ידי העיתונאי גידי וויץ, מדוע בחר לייצג את פרס בהתנדבות בפרשת התרומות, ענה כספי: "שמעון בשבילי הוא אבא רוחני. אם אני ישן טוב בלילה זה רק בגלל מה שהוא עשה בגיל צעיר מגילו של הבן שלי במפעל הטקסטיל בדימונה. אם הוא נתן את כל החיים שלו למדינת ישראל, אני יכול לתת לו שירות. אז הופעתי בשבילו בפני מבקר המדינה. אני לא אקח ממנו. מתעסקים פה עם שטויות וקטנות" [מוסף הארץ, 21.9.06].
לכאורה אסור היה לפרס לקבל את ייעוץ החינם מידיו של כספי, אבל העניין טרם נבדק. בתשובה לשאלת Nfc בעניין זה נמסר מלשכת דובר משרד המשפטים: "לא התקבלה פנייה בנושא הזה ליועץ המשפטי לממשלה או לפרקליט המדינה, ועל כן עניין זה, ככל הידוע לנו, לא נבדק במשרדנו". השר שמעון פרס לא מסר מהי תגובתו לנושא וגם תגובת עו"ד כספי לא התקבלה.
פרס 3: תרומות וניגודי עניינים במרכז פרס לשלום
הקשרים הבעייתיים שבין שמעון פרס לעמותת מרכז פרס לשלום, נחשפו ב-Nfc וגם הם לא נבדקו עדיין לעומקם. עמותת מרכז פרס לשלום מקימה לשמו של פרס, בעודו פוליטיקאי מכהן, בניין מפואר על חוף יפו מתרומות שגוייסו בארץ ובחו"ל, כשבין התורמים אנשי עסקים וגופים בעלי עניין כגון ברוס רפפורט, דניאל אברהמס וחיים סבן, גיבורי פרשת התרומות. תורמים נוספים הם דניאל עמר שהתמודד בשעתו על רכישת אי.די.בי, אדגר דה פיצוטו יו"ר בנק שוויצרי בעל עניין בישראל, התעשיין דב לאוטמן ואיל ההון פייר בסנינו. תורם גדול למרכז פרס הוא האיחוד האירופי, שלדברי ח"כ מיכאל קליינר קיבל בשעתו הקלות ממשרד החוץ, בהתערבותו של פרס שהיה אז שר החוץ, בניגוד לחוות דעתם של אנשי משרדו.
בפרשת זו לא נבדק החשד לניגוד עניינים העולה מהעובדה שבתפקידו כממלא-מקום ראש הממשלה, קידם פרס את פעילויות מרכז פרס לשלום, וגם לא נבדקה השאלה אם מותר היה לו להשתתף במפגשים פוליטיים עם גורמים פלשתינים שארגן מרכז פרס לשלום, שעה שבאופן רשמי ממשלת ישראל התנגדה לכך.

יושב-ראש הכנסת דליה איציק

איציק 1: כיפוף החוק לטובת בעל הון
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט אומנם לא לפתוח בחקירה על מעורבותה של יו"ר הכנסת דליה איציק, בפרשת סבן, אבל הפרשה מטילה עליה צל כבד בשל נכונותה לכופף את החוק לטובת המיליארדר. ואלה העובדות שנחשפו ב-Nfc:
בראשית 2005 כאשר העבודה הצטרפה לקואליציה, דליה איציק מונתה לשרת תקשורת. חודשים ספורים אחר כך זכתה קבוצת סבן במכרז הפרטת "בזק". המכרז היה כפוף לחוק הבזק, ולפיו אסור היה לסבן להמשיך ולהחזיק ב-27.8 אחוזים ממניות "קשת" שהיו ברשותו. איציק, מתוקף היותה ממונה על חוק הבזק, הייתה צריכה לדאוג שסבן ייפטר מרוב מניותיו ב"קשת", אבל במקום לעשות זאת, היא עקפה את חוק הבזק באמצעות הוראת שעה שאפשרה לסבן להוסיף ולהחזיק במניות "קשת" למשך שלוש שנים. הוראת השעה אושרה על-ידי ועדת הכלכלה של הכנסת, ואיציק טענה כי היא נעשתה בעצה אחת עם הדרגים המשפטיים במשרד המשפטים, אבל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דוידה לחמן-מסר הדגישה כי היוזמה לשינוי חוק הבזק לטובת סבן, יצאה ממשרדה של איציק.
החלטת היועץ המשפטי לממשלה שלא לפתוח בחקירה נגד איציק הותירה ללא מענה את שאלת המניעים לשינוי החוק לטובתו של סבן. התשובות עלולות לפסול את איציק מלהיות ראויה לתפקיד נשיאה.
איציק 2: שיפוץ הדירה על-חשבון הציבור
דליה איציק - הפעם בתפקידה כיו"ר הכנסת - ערכה באחרונה בדירתה הפרטית שהוכרה כדירת שרד, שיפוצים נרחבים. על-פי תקנות שכר חברי כנסת, איציק זכאית להתקין מיגון בדירתה ואף לקבל החזר הוצאות החזקה וניהול הבית. אבל איציק ערכה שיפוצים בהיקף רחב יותר. דובר הכנסת, גיורא פורדס, מסר בשמה של איציק ל-Nfc כי עבור הפארקט היא שילמה מכיסה, אבל שאלות אחרות נותרו ללא מענה, ובהן: השאלה אלו מהשיפוצים נזקפו על-חשבון הציבור ולפי מה הם נקבעו.

הרב ישראל מאיר לאו

לאו 1: נסע לחו"ל להתרים על-חשבון ימי עבודה
הרב ישראל מאיר לאו הוא באופן רשמי רבה של תל אביב. הוא מקבל משכורת כדי למלא תפקיד זה. Nfc חשף כי הרב נוהג לנסוע בתכיפות רבה לאירועי התרמה שנערכים בכל קצוות תבל, על-ידי גופים שלא קשורים לתל אביב, על-חשבון זמן עבודתו וללא כל קשר לתפקידו כרב עיר. כמו כן הוא נותן שרותי דת למיליונרים שגרים בחו"ל ולא בתל אביב. בשני מקרים לפחות הוא השתתף באירועי התרמה המעוררים חשש לניגוד עניינים.
לאו 2: חשש לניגוד עניינים
מדובר באירועי התרמה שנערכו על-ידי גופים שעומדים בקשר הדוק עם הרבנות הראשית, שבה הרב לאו מכהן בחבר מועצה. האירוע האחד נערך בניו-יורק על-ידי טורו קולג' בהשתתפות הרב ואשתו, זאת שעה שטורו קולג' ביקש לקבל את הכרת הרבנות הראשית לצורך קיום קורסים לרבנים, משגיחי כשרות, וטוענים רבניים. האירוע השני היה כנס רבנים בטבריה, שנערך על-ידי מוסדות אריאל, גוף הנתון לביקורתה של הרבנות הראשית.
בדיקת שני האירועים עלולה להעלות עובדות לא נוחות למי שאמור לכהן כנשיא מדינת ישראל.
לאו 3: חופות וקידושין
פרשות הנסיעות לחו"ל וניגודי העניינים לא נבדקו עדיין והן מטילות צל כבד על מועמדותו של הרב לנשיאות במיוחד כשהן מצטרפות לחשיפות שנעשו על-ידי אורית שוחט מהארץ הנוגעות לתשלומים שהוא גובה לכאורה עבור עריכת חופות. בשנת 1999 הגיע הרב להסכם עם רשויות המס בגין תשלומים ששולמו לו עבור עריכת חופות, ועמותת אומ"ץ כבר פנתה ליועץ המשפטי לממשלה לבדוק האם מאז אותו הסכם, התקבלו מהרב תשלומים נוספים בגין עריכת חופות.

לא להיות מופתעים

כדי לא להיות מופתעים, צריך שכל אחד משלושה המועמדים הללו, יענה לציבור על השאלות המתבקשות, בטרם ייבחר:
  • שמעון פרס: מה הקשרים בינך לבין תורמי מרכז פרס לשלום? האם הקמת בית על שמך בעודך פוליטיקאי מכהן היא ראויה? האם מי מהתורמים קיבל ממך דבר-מה בתמורה? האם ייצוגך על-ידי עו"ד רם כספי ללא תשלום הוא ראוי? האם קיבלת אישור להשתתף במפגשים עם גורמים פלשתינים שארגן מרכז פרס?.
  • דליה איציק: מה הייתה מידת מעורבותך בפריימריז של פרס ובגיוס תרומות לפריימריז הללו? האם מינויך לשרת תקשורת סייע ליחסים שבין סבן לפרס? האם קיבלת דבר-מה בתמורה להוראת השעה שתיקנת למען סבן? האם מימון השיפוצים בביתך מתקציב הכנסת היה ראוי?
  • הרב ישראל מאיר לאו: האם קיבלת כסף או שווה-כסף תמורת השתתפותך באירועי התרמה בחו"ל? האם דיווחת על כך לרשויות המס? האם השתתפותך באירועי התרמה על-חשבון זמן עבודתך בתל אביב היא תקינה? האם עמדת במצב של ניגוד עניינים כאשר בהיותך חבר במועצת הרבנות הראשית השתתםת באירועי התרמה של גופים התלויים ברבנות הראשית? האם אתה מוכן להתחייב לא להשתתף באירועי התרמה ולא לערוך חופות וקידושים אם תיבחר לנשיא מדינת ישראל?

תאריך:  26/01/2007   |   עודכן:  26/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תגידו "לא ידענו"
תגובות  [ 27 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
תוגש עתירה לבג"ץ לפסילת מועמדותו של שמעון פרס לנשיאות
רצח רבין  |  26/01/07 14:03
2
Lau a Catastrophe
sicco  |  26/01/07 14:17
3
ומה יגיד לאו על ההטרדה של טלילה?
זוכר  |  26/01/07 14:22
4
ריבלין ראוי להיות נשיא המדינה ל"ת
מוריה  |  26/01/07 14:23
5
ואתם בטוחים שרובי ריבלין "נקי וצח כשלג"? ל"ת
- -כן יודע לשאול  |  26/01/07 14:25
6
מיטב השיר כזבו.
מאיר אברהם  |  26/01/07 15:06
 
- מספיק עם כל השטויות שלך המקופח הניצחי. ל"ת
אתה פשוט חלאה עלוב  |  26/01/07 18:30
 
- כל הזמן דיברי בלע על מזוז, זה פשוט
ולא סתם חלאה עלוב,  |  27/01/07 17:09
7
זה מה שהעם שווה=פרס החתרן והנלאה
א.בן דן  |  26/01/07 16:07
8
לאו- האם צריך עוד קצב?
אשה  |  26/01/07 16:33
9
התבשיל הבא ממסעדת רפאל
רוני פוקס  |  26/01/07 16:48
10
השאלה אם אין ו הזדמנות ראויה להיפטר מפרס
סרק סרק!  |  26/01/07 16:57
11
מדוע ממחזרים את פרס בכל התפקידים האפשריים?החסרי בעלי כשרונות אנחנו, שמוצע לו גם תפקיד הנשיא?!  ל"ת
הניה  |  26/01/07 17:06
12
מדוע לא הזכרת שאייזנברג מימן מזכירה ל"ת
לפרס בחצי מליון שח?  |  26/01/07 17:15
13
כתבה עלובה ושיטחית מה עם תחום המין?
על הצלופח הפולני  |  26/01/07 18:30
14
דליה איציק
א..ל.. רמת-גן  |  26/01/07 23:10
 
- ועוד על הפישפש שעלה מעלה.
אינציקלופדיה  |  27/01/07 08:35
 
- לדרוש מאיציק הסברים
ככר נוח  |  27/01/07 14:16
15
שאלה לכותבת
duducohn  |  27/01/07 06:43
16
שוב כתבה מפלילה השוךךת את זכותו של קצב לכהן קדנציה שניה
שפטתם הרשעתם ודי  |  27/01/07 09:45
17
יישר כוח לכתבת. המשיכי במאבק במושחתים ל"ת
עוד אזרח  |  27/01/07 11:30
18
פרס חתם על הסכם אוסלו שגרם לרצח מאות  ל"ת
ולפציעת אלפים!  |  27/01/07 19:50
19
הרב ישראל מאיר לאו
s  |  27/01/07 22:15
20
אין סיכוי שימצא צדיק אחד בסדום
אין אפלילו  |  28/01/07 00:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
הניסיונות להאשים את הנשיא משה קצב על ההשתלחות באירוע שכבר הוגדר "מופע האימים" הם פאתטיים וגם גובלים בלא מעט צביעות
נרי אבנרי
המנהיג חייב להתראיין, והתקשורת חייבת ללחוץ עליו לבל יתחמק    תכלית הראיון היא הספקת מידע שוטף לציבור בעניינים הנוגעים לכל אחד ואחת מאיתנו    מנהיג המסרב להופיע באולפן ולהיחשף לשאלות, כמוהו כעבריין השומר על זכות-השתיקה
ראובן לייב
מחייה הלשון העברית, אליעזר בן-יהודה, מתהפך מן הסתם בקיברו למשמע השפה הקלוקלת של ימינו, ולא רק משום הלעז שהשתלט עליה    הלשון המשובשת השתלטה על אמצעי התקשורת כסרטן ממאיר
עו"ד משה גולדבלט
ברור לחלוטין כי סערת הרגשות אינה יכולה להסוות החלטה קרה ומחושבת לצאת למלחמת עולם בה כל נשק יהיה כשר לשם הישרדות    אין לשלול עסקת טיעון, משום שתועלתה תעלה על נזקה
רוני א. סדובניק
השבוע נדונה לראשונה בכנסת הצעת חוק של ח"כ מלכיאור לטיפול בילדים נפגעי עבירות מין, רגע לפני שנערי האוצר שוב בועטים אותו הצידה כדי לחסוך כמה שקלים, כדאי שייעמדו לרגע ויקראו את הדברים, משום שאת מחיר האטימות נשלם כולנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il