X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במונטנה, שווייץ, יש אווירה כל-עולמית לחובבי סקי, למטפסי הרים, לשייט ולאוהבי אוויר-הרים, שלג ונוף קסום
▪  ▪  ▪

אזור ווליס שבשווייץ הצרפתית משופע בעיירות-נופש ציוריות, המרתקות אליהן, במשך כל ימות השנה, רבבות נופשים מכל רחבי תבל. כל אחת מעיירות אלה, הנושקות להרי האלפים, משמשת, במיוחד בימים אלה, נקודת-זינוק, נוחה מאין כמוה, לחובבי-סקי, כאשר השלג נערם בכמויות - אומנם קצת באיחור. אבל, את כל מבוקשם ימצאו כאן גם מטפסי-הרים ואוהבי אוויר צח, כמו גם חובבי נוף קסום, מאין כמוהו, וכאלה שמשוגעים לשייט-מפרשיות באגמים הרבים המקיפים את האיזור.
למונטנה, למשל, שהיא עיירת-נופש טיפוסית, ניתן להגיע היישר מסיון, בירת האיזור, והמרוחקת ממנה כ-15 ק"מ בלבד. בעיירה זו יכול כל חובב-ספורט למצוא כר נרחב לפעילותו: החל במיגרשי-טניס למכביר, דרך בריכות-שחייה ציבוריות ועד למשטחי-גולף והחלקה על הקרח.
מרכזי-קניות מהודרים
אבל, גם מי שאינו חובב-ספורט מושבע, ימצא במונטנה את כל שאוותה נפשו. מאה בתי המלון והפנסיונים המפוזרים על פני העיירה, מציעים לנופשים ממיטב הגסטרונומיה של שווייץ, אוויר צח ואווירה של שלווה ורוגע, למרגלות הרי-שלג נצחי ואל מול אגמים ויערות לרוב. מרכזי-קניות מהודרים, המשופעים בכל טוב, מפתים כל דיכפין להציץ ולהיפגע. יש סניפים של יצרני האופנה היוקרתיים "איב סאן לורן" ו"כריסטיאן דיור", אבל יש גם בתי-כלבו כמו "קואופ" ו"מיגרוס", במחירים השווים לכל נפש. ולא לשכוח: שוויץ, בהשוואה למדינות השוק האירופאי, שבו שולט היורו, שוב אינה יקרה כל כך, עם הפרנק שלה.
בתי הקפה הציוריים, הפזורים לאורך רחובותיה של העיירה, משמשים מוקדי-מפגש חברתיים משעת בוקר מוקדמת ועד לשעות הקטנות של הלילה. בבתי-קפה אלה, לצלילי תזמורת ושירת ה"יודל" המסתלסלת, אין יחסי איבה בין צעירה בוהמית מתל אביב לבין צעיר ערבי מריאד. השניים מסבים לשולחן עגול אחד והנושא המשותף המעסיק אותם איננו דווקא הפוליטיקה שבין מדינותיהם. את זו הם מותירים, מן הסתם, לבאי הפורום העולמי של דאבוס שבשווייץ הגרמנית, הנערך בימים אלה - אבל גם שם, למרבה הפלא, באווירה של פיוס מוחלט ושל מיפגשים גלויים בין ישראלים וערבים קיצונים, שלא מכבר נטרו איבה איש לרעהו.
גן-עדן להורים ולילדים
האווירה הקוסמפוליטית שרויה בכל מקום: יש תזמורת פילהרמונית מהונגריה, המופיעה מדי ערב בקונצרט במרכז העיירה; יש שחמט-רחוב, עם כלי-עץ מגושמים הפרוסים על לוח מצוייר בשחור-לבן שעל המדרכה, והמופעל על-ידי משפחה מצרית; יש החלקה אמנותית על הקרח של מקצוענים בינלאומיים; ויש קרקס צועני, יחיד מסוגו: שלא כמו בקרקסים אחרים, מושבי הצופים הם כסאות מרופדים ולא ספסלי-עץ פשוטים. הבדל נוסף: החלק הארי מהופעת הקרקס המקורי - "ארנה" שמו - מבוסס על שיתוף-פעולה חי בין הלוליינים לבין הקהל הרחב, הזוכה לקבל שיעור נדיר בתורת הלהטוטים. לתשומת לבם של חובבי הקסמים.
ואם בשעשועים עסקינן - מונטנה היא, ללא ספק, גן-עדן של ממש לילדים: החל בלונה-פארק איטלקי, על כל אביזריו, וכלה בגן-ילדים בינלאומי, המנוהל בכל עונות השנה על-ידי נזירות שווייצריות. כאן נקלטים, למשוש-ליבם של ההורים - המחפשים מעט שקט ומנוחה מהזאטוטים - ילדי תיירים מכל קצווי-תבל, על בסיס של שעות, או של ימים (כפנימיה), במחירים השווים לכל נפש.
מונטנה משמשת גם נקודת-זינוק טובה מאין כמוה למטיילים בסביבה, אם באמצעות האוטובוס, הרכבת, הרכבל או המכונית הפרטית. למרגלותיה, במרחק של 15 עד 20 ק"מ ממנה, נמצאת עיר הבירה האיזורית, סיון, הנושקת לגבול הצרפתי, וסייר - עיר עתיקה עם רחובות ציוריים. אפשר גם לטפס על ההרים שמעל ולצפות, מלבד בשלג הנצחי המכסה אותם, גם בנוף עוצר הנשימה שמתחת.
האגם המופלא
ערים או הרים - מה שאסור, בשום פנים ואופן להחמיץ, למי שנקרה לאזור הזה, הוא שייט באגם של סן-ליאונרד - עיירה השוכנת על אם הדרך, בין סיון לסייר. אגם סן-ליאונרד איננו סתם עוד אגם בארץ המשופעת באגמים. זהו, לא פחות ולא יותר, האגם הגדול ביותר באירופה. שייט בן רבע שעה באגם המקסים הזה, מקנה לתייר המשייט בו כמה מצפונותיו: הוא נוצר לפני כ-60 שנה, כתוצאה מרעידת-אדמה שאירעה במקום, אף כי עד היום לא נודעו מקורות המים הזורמים בו. אורך האגם כ-500 מטר, רוחבו כ-15 מטר ועומקו כ-10 מטרים. את המנהרה הפנימית מקיפים קירות-אבן, שבהם מרבצי-נחושת, שייש, ברזל ופחם, ומעליה תקרת אבן-גיר, שחוזקה במסמרי-פלדה, כדי למנוע את התמוטטותה. בקצה האגם המואר מזומנת למשייטים אטרקציה מיוחדת, כאשר המדריך (בצרפתית, אנגלית וגרמנית) מאכיל, תוך כדי שיוט, את דגי השמך, השוחים בו לרוב.
וזהו, בעצם, על קצה המזלג, מה שמונטנה וסביבותיה מציעות לתייר הנקלע לאזור המקסים הזה.

הכותב, ראובן לייב, הוא עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  28/01/2007   |   עודכן:  28/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי ברק
העוני כמוהו כחבית אבק שריפה חברתית ולכן, על ממשלת ישראל לפעול מיידית לצמצום העוני בישראל
הרב ישראל רוזן
אם תוקפא עליית הפלשמורה "לפי שעה" משרד הקליטה לא "יקפוץ מעורו", וגם לא מערכת החינוך הדתי הנאלצת לספוג אותם לשורותיה
אריה אבנרי
יהודה שהרבני
מכירת משחק היא קיצור דרך אל הכסף. מי שמוכר משחק יודע, כשהוא מניח את הראש על הכרית בלילה, שהוא בוגד בחבריו לקבוצה, באוהדים, במשפחתו ובעצמו
יצחק ג'קי אדרי
אני מחזיק את תעודת הזהות שלי ואומר לכם: אם ויתרתם על זכות אחת מהזכויות שלכם ויתרתם למעשה על כל הזכויות שלכם, ואם ויתרתם על זכויותיכם, תשאלו את עצמכם האם אתם ראויים לחיות במדינה דמוקרטית או להיות עבדים. אני בחרתי לא להיות עבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il