X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתיאוריה, לכולנו יש זכות בחירה והכל דמוקרטי וחופשי; בפועל, בעל המאה הוא בעל הדיעה ובעזרת כספם האדיר מתנתבים בעלי ההון את הפוליטיקה ואוחזים בהגה מה צריך לעשות כדי לעצור את השתלטות בעלי ההון?
▪  ▪  ▪

סקר חדש שפורסם השבוע מבשר כי 86% מאזרחי ישראל מרגישים שבעלי ההון השתלטו על מערכת הממשל. אין ספק, המצב קשה מאוד. מראש הממשלה לראשות המיסים, ראשי ערים, חברי כנסת, שופטים והרשימה עוד ארוכה. מי שלא בכותרות - קרוב לוודאי שזה סימן לכך שפשוט עדיין לא תפסו אותו. מבט חטוף על קורות החיים של מרבית הפוליטיקאים אומר לנו שרבים מהם לא הגיעו למעלה בזכות עשייה ציבורית כלשהי. כלומר, כנראה שהם הגיעו לשם בזכות קשרים נכונים לאנשים הנכונים וכסף... הרבה כסף לעיתים.
אם נבדוק את מספר הפוליטיקאים שלנו שמגיעים לכנס בנושא, נניח, זכויות עובדים או כנס בשדרות, לעומת מספר הפוליטיקאים שנמצאים בכל מסיבת קוקטייל או בר מצווה של בנו של בעל הון זה או אחר, נהיה מזועזעים.
עוד מימי קדם כשנוסדה הדמוקרטיה, מצאו האליטות דרכים יצירתיות ביותר למנוע מהרוב לשלוט בפועל. המלחמה למי תהיה שליטה על הקופה הציבורית היא מלחמה ארוכת שנים. בתחילה, הכריזו האליטות (הרוזנים והדוכסים למשל) כי זכות הבחירה בבחירות הינה רק לבני המעמדות העליונים ואז החלו המרידות הגדולות של המוני העמים ונוסדה צורת הדמוקרטיה, כפי שאנו מכירים אותה היום פחות או יותר, בה לבני כל המעמדות, כולל נשים, יש זכות בחירה. אבל האליטות לא ישבו בשקט. הן כל הזמן חיפשו דרכים כיצד בעזרת כספן הרב יוכלו בפועל להמשיך לשלוט ולתת להמונים את האשליה כאילו הם באמת בחרו את נציגיהם בצמרת.
כיצד בעלי ההון שולטים בפועל?
1) מממנים קמפיינים של מועמדים ורשימות - על-פי חוק מימון מפלגות, מוגבלת תרומה אישית למתמודדים בבחירות לכנסת ולראשות הממשלה (הן לרשימות והן למועמדים), ל-1,700 שקל בשנה. מטרת החוק היא כמובן להגביל את השפעתם של בעלי ההון, שמזרימים למועמדים סכומי כסף גדולים, ומגישים את החשבון לאחר הבחירות. בעלי ההון מצאו את הפרצות החוק ע"י תרומות לעמותות שתומכות במועמד מסויים. כך בפרשת העמותות של ברק ובעוד מספר רב של פרשיות. כך זורמים כספים ישירות למימון קמפיין של מועמד מבעלי הון בארץ ובחו"ל.
2) לוביסטים, לוביסטים ולוביסטים - הפעילות הפרלמנטרית האמיתית מתרחשת במסדרונות הכנסת, במזנונים ובלשכות הח"כים, לשם לרוב המוני העם אין ממש גישה ואין ממש זמן כי צריך לעבוד. בעלי חברות גדולות ובעלי אינטרסים מחזיקים צבא של לוביסטים שזו פרנסתם (ופרנסה לא רעה בכלל) הם מסתובבים במסדרונות הכנסת (ולא רק שם) יוצרים קשרים, מבטיחים דברים מסויימים, מסבירים למה כדאי לפוליטיקאי זה או אחר לתמוך או לא לתמוך בהצעת חוק כזו או אחרת, וכדומה. אני מצרפת כאן לינק מדהים של משרד לוביסטים המפרט את יתרונות הפעלת הלובי לחברה או לבעל העסקים.
כלומר, בתיאוריה לכולנו יש זכות בחירה והכל דמוקרטי וחופשי. בפועל, בעל המאה הוא בעל הדיעה ובעזרת כספם האדיר מתנתבים בעלי ההון את הפוליטיקה ואוחזים בהגה, בעיקר כיום שמספר בעלי ההון הוא מאוד מצומצם והם בעלי עוצמה וכסף אדירים. 3 משפחות שולטות באמצעי התקשורת ומחזיקות צבא לוביסטים בכנסת וכן לגבי שאר 15 משפחות ההון שנציגיהם דיירים קבועים בבית הנבחרים.
אז בתור התחלה, מה צריך לעשות כדי לעצור את השחיתות?
1) להקשיח את חוק מימון מפלגות ולסתום את כל הפרצות שיש בו. כמו כן, יש להפוך את חוק זה לחוק פלילי ולהחמיר בעונשם של אלו שעוברים על חוק מימון המפלגות בניגוד למצב כיום שהפוליטיקאים טוענים "לא ידענו" או "לא הבנו את החוק". לתת בידי מבקר המדינה סמכויות לפיקוח על החוק. ולכפות שקיפות ציבורית, שהציבור יוכל לדעת איזה מועמד/מפלגה קיבלה איזה סכומי תרומות וממי.
2) לאסור פעילות לוביסטים בכנסת לחלוטין - אלו שיש להם כסף לממן את הלוביסט הם לא רוב האזרחים. גופים חלשים וקבוצות עניות הם בכלל חסרי יכולת להרשות לעצמם לוביסט. רק בעלי ההון אשר מנסים תמידית לקדם אינטרסיים אישיים מול חברי הכנסת יכולים להרשות לעצמם לשכור הרבה מאוד לוביסטים ומכאן נוצרים קשרי הון - שלטון בישראל.

הכותבת היא דוקטורנטית למדעים.
תאריך:  29/01/2007   |   עודכן:  29/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לעצור את השתלטות בעלי ההון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הכל שאלה של סולדריות
פטריוט ישראלי  |  29/01/07 20:03
 
- אין ספק אתה צודק במאה אחוז ל"ת
ליאת טמנג  |  29/01/07 21:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר רון בריימן
האחידות התקשורתית בולטת בהתייחסות העדר לשאלות גורליות רבות    מדובר באותה תקשורת המגדירה את עצמה כחוקרת וככלב השמירה של הדמוקרטיה, שתפקידה לחשוף עובדות לאור השמש ולהביאן לשיפוט הציבור, שקיימת בה תחרות
רו"ח אילן דנציגר
16 טעויות נפוצות בתחום המסחר בשווקים הפיננסיים
גרטנר
משתמשי טלפונים ניידים בעולם ישקיעו 32.2 מיליארד דולר בהורדת מוזיקה לטלפונים הניידים שלהם עד שנת 2010, זאת לעומת 13.7 מיליארד דולר שהשקיעו ב-2007    כך לפי תחזית גלובלית חדשה שהוציאה גרטנר
עו"ד משה גולדבלט
אסופת שאלות שכלל לא בטוח שוועדת וינוגרד תשיב עליהן    בלעדיהן לא נגיע רחוק
מיכל הלמן
כיום מחלחלת יותר ויותר ההבנה, במיוחד בקרב ארגונים האמונים על מידע רגיש, כי אבטחת המידע תלויה בחלקה הארי באנשים - עובדים, הנהלה, קבלנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il