X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רבים אינם יודעים כי תאונה שקרתה בדרך לעבודה מוגדרת כתאונת עבודה, ומזכה בגמלה מביטוח לאומי בגין הפגיעה אך המציאות המשפטית היא מסובכת מעט יותר עקב הגדרת החוק את "הדרך המקובלת" אל העבודה וממנה
▪  ▪  ▪

בימים אלה, מזג האוויר הגשום גורם לרבים מאיתנו להעדיף לנסוע למקום העבודה ברכב הפרטי. כבכל חורף, השימוש התכוף ברכב ותנאי הדרך המקשים על הנהיגה, גורמים לריבוי תאונות דרכים, ולצערנו גם לפציעות. אנשים רבים אינם יודעים כי התאונה שקרתה להם מוגדרת כתאונת עבודה ועקב כך הם זכאים לקבל גמלה בגין הפגיעה מביטוח לאומי.
כידוע, חוק הביטוח הלאומי מרחיב את הכיסוי על פגיעה בעבודה גם למי שנפגע בתאונה בדרך לעבודה ובדרך מהעבודה. ההגדרה פשוטה לכאורה, אך המציאות המשפטית מסובכת קצת יותר, שכן הכיסוי הוא רק לגבי סיכוני הדרך.
החוק מאידך, מצמצם את הגדרת "הדרך לעבודה ומהעבודה", ואף קובע שאם חלה הפסקה או סטייה של ממש מהדרך המקובלת הרי שגם אם המבוטח היה בדרכו מהעבודה או לעבודה, האירוע לא יוכר כתאונת עבודה. "דרך מקובלת" - ההגדרה למסלול מהבית למקום העבודה, עשויה להיות מורכבת מכדי לקבוע באופן אוטומטי שתאונתכם הינה או אינה תאונת עבודה. במקרים רבים התדיינות ומאבק משפטי מול ביטוח לאומי הביא להכרה בדרך "כדרך מקובלת".
מלאכת ניסוח החוק בשנות החמישים היתה קלה, שכן באותה תקופה רוב המבוטחים הלכו ברגל או נסעו באוטובוס למקום עבודתם (וממקום עבודתם), ולפיכך ניתן היה להצביע בקלות יחסית מהי הדרך המקובלת להגיע למקום העבודה. פסקי הדין באותה עת התייחסו לקו האוטובוס הקרוב ביותר לבית המבוטח ולמקום העבודה והסיקו מהעובדה שמבוטח אשר לא נסע בקו זה הרי שלא נסע " בדרך המקובלת"..
כיום יש יותר ממסלול אחד למקום העבודה והמבוטח לא תמיד נוסע באותו המסלול
המצב שונה מאד כיום, שכן רבים מהמבוטחים נוסעים ברכב פרטי. יש יותר ממסלול אחד שמביא למקום העבודה והמבוטח לא תמיד נוסע באותו המסלול. מעבר לכך, לעיתים תכופות המסלול בו נוסע המבוטח אינו בהכרח הקצר ביותר והוא נבחר משיקולים שונים כגון אילוצי תנועה או סתם צורכו לגוון את חייו באמצעות בחירת כבישים שונים לנסיעה.
באופן מעשי, בית המשפט יבדוק האם המבוטח נפגע באחד המסלולים בהם הוא נוסע באופן קבוע לעבודה או ממנה. אם ימצא שכך הדבר, הרי שהדרך תוכר "כדרך מקובלת" ודרכו לגמלה סלולה. במקרה ומדובר בדרך שהיא לא הדרך "הטבעית" יבחן בית המשפט את מידת הסטייה מהדרך שהוא יגדיר כ"רגילה" וידון באם מטרת הסטייה הייתה להגיעה לעבודה או לבית. לדוגמא, נסיעה בדרך עוקפת, עקב פקקי תנועה, מוגדרת כסטייה סבירה.
חשוב לדעת כי במקרה בו מבוטח נוסע לביתו בדרך הרגילה ועוצר את רכבו על-מנת לרכוש דבר מה במרכול, קרוב לוודאי כי יקבע שאין מדובר בסטייה של ממש. החוק קבע גם שסטייה מהדרך המקובלת למטרות לקיחת ילד לגן או על-מנת להתפלל לא תשלול הכרת בפגיעה כפגיעה בעבודה.
הגמלה המיוחלת מצריכה מעבר גם מעל למשוכת הבדיקה של סוג המבנה בו אתם גרים: מי שגר בבית פרטי, הדרך לעבודה, בהתאם לפסיקה, מתחילה לאחר שהמבוטח יצא משטח החצר המגודרת; ואילו, כאשר מדובר בבית משותף, המבוטח החל את דרכו לעבודה כבר בחדר המדרגות.
רבים מהמבוטחים אינם יודעים כי הזכויות של מי שנפגע בדרך לעבודה או מהעבודה זהות לזכויות של תאונת עבודה אחרת, וכוללות את ימי המחלה הנקראים דמי פגיעה. במידה ונגרמה נכות בעקבות התאונה, אתם זכאים לקבל גמלה בגין הנכות. כאשר לנפגע בין 9% ל-19% נכות, הוא זכאי למענק חד פעמי ואם נכותו עולה על 20%, הוא זכאי לקיצבה חודשית. המענק והקצבה מבוססים על השכר של הנפגע.
תאונת דרכים העונה על הגדרת תאונת עבודה מעניקה למבוטח זכויות הן במסגרת חוק הביטוח הלאומי והן במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים. חשוב להדגיש שכאשר תאונת הדרכים היא גם תאונת עבודה, זכויות הנפגע מחברת הביטוח יגזרו מאחוזי הנכות שיקבעו לו ע"י הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי.
חשוב מאד למקסם את הזכויות בועדות
יש להדגיש כי אם הוגשה תביעה למוסד לביטוח לאומי, חשוב מאד למקסם את הזכויות בועדות. לפיכך יש לוודא שכל הליקויים עקב התאונה מוצגים בפני הוועדה ובמידת הצורך חשוב להצטייד גם בחוות דעת של מומחה בתחום הליקוי העיקרי או בתחום הליקוי השנוי במחלוקת. במקרים מסוימים יש לשקול גם להתחיל בהליך מול חברת הביטוח ולא מול המוסד לביטוח לאומי, על-מנת שמי שיקבע את אחוזי הנכות יהיה מומחה מוסכם ואובייקטיבי ולא ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי.
היתרון של הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי הוא שמדובר בהליך שיש עליו שתי ערכאות ערעור - ערעור על ועדה רפואית הוא לוועדה רפואית לערערים; וערעור על ועדה רפואית לערערים הוא לבית הדין לעבודה. החסרון - הוועדה הרפואית נוקשה ועובדתית, במקרים רבים מומחים מוסכמים קובעים נכויות גבוהות יותר מאשר הועדות של המוסד לביטוח לאומי. האמור לעיל אינו תמיד נכון וכדאי לתייעץ לפני שמחליטים באיזה מסלול לנקוט.
בכל מקרה, הסכומים שהזכאי קיבל, מקבל ויקבל מהמוסד לביטוח לאומי מנוכים מהסכומים אותם הוא זכאי לקבל מחברת הביטוח. דברים אלה נכונים גם כאשר הנפגע פונה קודם לחברת הביטוח ואח"כ ממש את זכויותיו מול המוסד לביטוח לאומי.

הכותבת היא מומחית למימוש זכויות רפואיות ולתביעות נגד הביטוח הלאומי ומס הכנסה.
תאריך:  04/02/2007   |   עודכן:  04/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביטוח לאומי לא יספר לכם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הפטנט של ביטוח לאומי בצפון
זיו תמיר  |  5/02/07 07:59
2
ביטוח לאומי??? עושק אזרחים במסווה של מוסד לרווחתם . ל"ת
בוכה בוכה  |  5/02/07 15:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנה בית הלחמי
הרשעת רמון היא אבן דרך חשובה לזיכויה של הקורבן בעבירות תקיפה מינית    התנהלותו זו של רמון הינה נורמה פסולה שרווחת בקרב בעלי שררה וכוח    תודה לבית המשפט שיצר תקדים נורמטיבי שיקשה על עברייני העתיד
אורית קמיר
פסק הדין בעניינו של חיים רמון חשוב פחות מהרבה דברים אחרים בפרשה זו    הגיע הזמן לתקן תקנות ולעגנן בחוק, כדי שניתן יהיה לשפוט שרים בדין משמעתי    והגיע הזמן לבחור לתפקידים בעלי משמעות ציבורית אנשים טהורי לבב ונקיי כפיים
ד"ר גיא בכור
על-רקע גל המעצרים חסר התקדים בחוגי "האחים המוסלמים" במצרים, והביקורת הציבורית הקשה, מופיעה לה פתאום ידיעת הריגול הישראלית    נראה שמצרים בוחרת להלבין את בעיותיה מבפנים בהכפשת מדינה שיש לה הסכם שלום איתה    ואכן, הטוקבקיסטים המצרים עוברים לדום ומריעים למערכת ביטחון הפנים שלהם    אבל לא כולם קונים את הסיפור בעולם הערבי
מנדי ספדי
ראש עיריית לוד נחשב לראש העיר בעל הרקורד העשיר ביותר בשחיתות לכאורה. זה לא שכנע את שרי הפנים להדיח את רגב מתפקידו, גם לא הגרעונות וההתנהלות הלקויה של העיריה. היו צריכים שתי ועדות חקירה כדי לגלות להם מה שכל תושב בעיר יודע לספר
ד"ר אברהם בן-עזרא
"קוד הבנייה" יוכן, מן הסתם, על-ידי אותם גורמים ומוסדות שהכינו ושמכינים את התקנות והתקנים אשר כנגדם יוצא משרד הבינוי והשיכון, ואין שום סיבה ברורה מדוע לא ישפרו גורמים אלו את מה שטעון שיפור, במקום לנסח קוד אחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il