X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החלטנו להתמקד בסוגיית הפיקוד הבכיר של צה"ל והכשרתו איננו מחפשים אשמים, אלא רוצים לבחון תהליך השאלה היא איך קרה שהעוצמה של צה"ל לא באה לידי ביטוי? תקציר נאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
▪  ▪  ▪

עם שוך ענני מלחמת לבנון השניה מתבררים כמה דברים. ב"ספינת המלחמה" הלאומית שלנו יש בעיות תפקוד בחדר המנועים, במערכת הנשק והמכ"ם, אבל בסה"כ ממשק האנשים והאמצעים מתפקד. יש להוריד חלודה, אך כך זה תמיד בצבא שמזמן לא נלחם במערכה. דבר זה מעודד.
אנשים יודעים מה לעשות בתחום הטקטי והם נחושים להגן על המדינה כשהם מזהים אירוע צודק וחיוני כפי שמלחמה זו היתה.
אבל ב"ספינת המלחמה" הלאומית שלנו היתה תקלה על גשר הפיקוד, חלק מהאנשים לא הופיעו, חלקם נצמדו למסכי המכ"מ במיק, וחלקם עמדו על הסיפון, אבל אי אפשר היה להוציא מהם את הגדרת המטרות - לאן שטים, לשם מה שטים, את מי תוקפים בדרך, ואיזו מטרה צריך להשיג? הלם זה הוא צוואר הבקבוק שבשלו נמנע מצה"ל להביא את יכולתו לידי ביטוי. יש לתחקר זאת. הרכב אנושי מסוים כשל כאן. בהתפטרות הרמטכ"ל ומפקד אוגדה 91 הסתיים שלב לקיחת האחריות האישית, וכל מי שנשאר נדרש לרתום את נסיונו לשיקום הצבא.
החלטנו, צחי הנגבי, מתן וילנאי ואנוכי להתמקד בסוגיית הפיקוד הבכיר של צה"ל והכשרתו. איננו מחפשים אשמים, אלא רוצים לבחון תהליך. השאלה היא איך קרה שהעוצמה של צה"ל לא באה לידי ביטוי? נצטרך לבחון מהו המסלול שמביא אדם לאלוף פיקוד. האם הוא עובר שינוי מחשבה ומושגים מהרמה הטקטית למערכתית? צה"ל לא הבחין בתהליך מאוד חשוב של מנהיגות הידע. נעדרו צמתים מחייבים בהכשרה, ואולי חוסר עקביות בין הלימודים לתרגילים ולאימונים. כל זה קשור ליכולת לפתח מנהיגות צבאית בכירה.
העדר המקצועיות הצבאית ברמת הפרקטיקה גרם למערכת הביטחון הלאומי לעבור תהליך של "אלכימיה", מצב של תפיסת ביטחון לאומי חסרת בסיס. לדוגמא, העדר האיום הקיומי. זו משאלת-לב פוליטית שאין מסוכנת ממנה.
מרכיבים נוספים באלכימיה שהתרחשה בישראל: ראשית, נסיגות חד-צדדיות. מדובר בעצם בנטישת שדה המערכה. לא שמענו על אף מקרה של נסיגה חד-צדדית בהיסטוריה הצבאית שהצליח. זה לא סיפק ביטחון בלבנון ולא בעזה. אי אפשר להכריע על-ידי שליח, אלא אם כן מוכנים לפגיעה קשה בתשתיות ובאזרחים.
שנית, יש להתבונן בהתעצמות האויב. זו זכותה וחובתה של מדינה לקטוע הליכי התעצמות בזמן ובמקום שנוחים לה.
שלישית, הפעלת כוח מידתית משמעה שימור יכולת האויב לפגוע בנו לאורך זמן, המשקל המצטבר של אי הכרעת האויב משמעה חשיפת מדינת ישראל לאיום קיומי לאורך זמן.
רביעית, הטענה שהניסויים הללו חסרי סיכון ושאם יתברר שהם לא עובדים נוכל להחזיר את הגלגל אחורה. אולם בפועל, כל מה שנעשה הוא בלתי הפיך, או שלהפוך אותו דורש מחיר כולל וטוטאלי כמו שהיה בלבנון זה עתה.
בנוסף, מרכיב ההתגוננות שהוכנס בתפישת הביטחון, הוא טעות אם הוא עומד בפני עצמו.
הגנת מדינת ישראל היא מכלול פעולות. מי שמדבר על ההתגוננות כמרכיב בפני עצמו טועה. אם מדינת ישראל תהיה מוקפת במערכות ירוי טילים, ותחשוב שבכך תוכל להגן על האזרחים עליה להבין כי ההגנה היא חלק ממערכת הביטחון אבל לא מכלול. לסיום, יש לנו צבא טוב ומפקדים טובים וחלק מהיאוש שפשט בציבור אין לו מקום. חובתנו כעת, לאחר שמוצה תהליך לקיחת האחריות, הוא מינוי מהיר של רמטכ"ל שיוכל שלקדם את צה"ל בלו"ז קצר.

הדובר הוא תא"ל (מיל.) וחבר וועדת החוץ והביטחון.
תאריך:  08/02/2007   |   עודכן:  08/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקלה על גשר הפיקוד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שאלות מוסריות לוועדת וינוגרד
ניסן יואלי  |  8/02/07 16:30
2
שאלות מוסריות לוועדת וינוגרד
ניסן יואלי  |  8/02/07 16:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
הגיע הזמן שהיחס שלנו לעיר דוד, להר הבית, לסביבותיו - ישתנה מן הקצה אל הקצה    הגיע הזמן שגם יהודים יראו בנוכחותם, ברגליהם, שהאתרים הללו קדושים להם, יקרים ללבם, ויהדפו מן השטח את שונאי היהודים ושונאי ישראל
עמיעד (עדי) ניב
הנושא שעתיד להיות במשך תקופה לא קצרה "תפוח האדמה הלוהט" של המדיניות הקרקעית הלאומית הוא: חילופי הקרקעות המתוכננים בין קרן קימת לישראל לבין מדינת ישראל, בהתאם להמלצות ועדת גדיש. הדירקטוריון הקודם של קרן קימת דן ארוכות וביסודיות בנושא, אך בינתיים לא סוכם דבר ולא נחתם דבר
ד"ר רון בריימן
באחד השיאים של דבריו קבע חשין שבית המשפט העליון הוא ביתו, ומי שירים יד על ביתו, הוא (חשין) יגדע את ידו    האם מה שמותר ונכון בהגנה על הבית המושגי של חשין הוא אסור ושגוי בהגנה על הבית הפיזי של אזרח מן השורה?
מתן וילנאי
יש להוציא את הפוליטיקה מצה"ל, לבנות מודל קבלת החלטות ראוי ולהגביר את הזרוע הצבאית    תקציר נאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
עידן יוסף
מה עומד מאחורי מוקד המודיעין האחוד של בזק ומדוע מידע שניתן עד כה בחינם יהיה מעתה בתשלום, לאטיאס הפתרונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il