X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השאלה היא איך משנים את מבנהו של צה"ל ואיך משתמשים במגזר העסקי כדי לייעל את צה"ל תקציר נאום בכנס הרצליה ביום 21.01.2006
▪  ▪  ▪

לא אדבר על תקציב אופטימאלי אלא על מיקור חוץ. השאלה היא איך משנים את מבנהו של צה"ל ואיך משתמשים במגזר העסקי כדי לייעל את צה"ל.
צהל מהקמתו הוא הגוף הגדול והמאורגן במדינה והוא החזיק את הסקטור העסקי בעצם.
כיום המצב התהפך ובטעות בנינו שתי מערכות שיכולות לתת מענה לאותו דבר. אם כל החסרונות של מדינה קטנה, היא הימצאותן של הזירות הצבאיות בקרבת מקום, שלא כמו בארה"ב. השאלה היא האם אפשר לאחד את המערכות ולטפל במנהלות?
אנחנו מדברים על עוצמה של כ-8 מיליארד שקל למיקור חוץ שכך אפשר לחסוך קרוב ל-25%. הכסף הזה שווה ערך לכ-2 מיליארד שקל מהתקציב. בעולם של התמחות, רק אם נוציא את הון שכזה לסקטור העסקי - זה יעבוד.
צה"ל מסתמך על המילואים - לצה"ל יש מערך תובלה שאיננו נחוץ; ניתן להשתמש במערכת האזרחית שמובילה כל הזמן ואפשר לגייס אותם בצווי חירום אם יש צורך בכך. באשר למחסני החירום: מדוע לא יכול קבלן אזרחי לדאוג לכך והצבא יבצע ביקורת לוודא שזה בסטנדרטים? יכולנו לחסוך המון בכך, תוך שמירה על יתרון ההתמחות. לא יכול להיות שהצבא ידאג לכל: מחשבים, רכבים וכו'. הסקטור העסקי יודע לעשות זאת: (חלק מהתנאי המכרז של קבלן אזרחי יהיו שבזמן חירום יהיו מספיק אנשים שיהיו מוכנים לעבוד בצו 8); ניקח למשל את דוגמת אגד ודן במלחמת יום כיפור, שהיו המוביל של הצבא ושניהם קואופרטיבים שלא שיכים לצה"ל.
בארה"ב התמקצעו בכך; האמריקנים טוענים כי ניתן לחסוך כ 4-6 אחוז מתקציב הביטחון. כך הגיעו האמריקנים למצב ש-60% מהצבא הוא אזרחי.
לעניין המושג "צבא העם": אינני מציע להפסיק את גיוס החובה; אולם, כשאתה עושה צבא חובה אתה מגייס יותר מדי וזה עולה לך יותר מדי. צה"ל רואה עיוות כלכלי והוא מתנהג לפי שיקולים שהצבא רואה ואם תיתן להם מערכת מחירים נכונה הם יעבדו נכון. יש עודף באנשים (כ-25%) שניתן לשחרר אבל בשל הערך "צבא העם", הצבא ממשיך לגייס כוח אדם זה.
פוטנציאל השירות הלאומי במדינה רחב: מד"א, משטרה, כיבוי אש ואבטחת מוסדות חינוך; מה יקרה עם החיילים המיותרים יועסקו במשקים האלה? אנו נחסוך ב-25 אלף איש מהצבא ונגייס אותם לשירות לאומי; כך, מתקבל פיתרון כולל למערכת. התוצר המרכזי יהיה מחזור גיוס ממנו הצבא יבחר את מי שהוא רוצה והשאר ילכו לגופי החירום.
כל המערכות הללו יכולות להיות מאוישות ע"י אנשים אלה; אלו, הנמצאים עכשיו במערכת יכולים להשתלב בשאר המגזר העסקי.
הפוטנציאל העתידי יכול להתבטא בחיסכון של 2.2 מיליארד שקל ע"י ייעול הצבא, הגלום בתוכנית זו. ייעול שכזה מותנה בתנאי בסיסי של תקציב רב שנתי של בין חמש לעשר שנים; שינוי שכזה לא יוכל להתרחש ללא תוכנית ארוכת טווח. בתקציב רב שנתי ניתן לעשות שינויים אלה בתפקידים העורפיים. אחת הדוגמאות היא מהפכת ליסינג בצבא- 8,000 רכבים לבנים (הנתון מאתר צה"ל). ייעול בתחום שכזה יביא לחיסכון של 40 מיליון ש"ח, וזה אומר שבמיקוד חוץ הוא חוסך 20% מההוצאות. צה"ל לא הוציא את כל הרכבים לליסינג כי הוא עדיין מחזיק במכונאים. תארו לכם מה קורה בשאר הנושאים, לדוגמא הזנה והובלה.

הדןבר הוא מנכ"ל מודלים כלכליים; המכון הישראלי לתכנון כלכלי.
תאריך:  08/02/2007   |   עודכן:  21/01/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיקור חוץ בצבא העם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
outsourcing
נוף ראובן  |  8/02/07 14:58
2
שאלה בעברית
duducohn  |  8/02/07 17:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפי איתם
החלטנו להתמקד בסוגיית הפיקוד הבכיר של צה"ל והכשרתו    איננו מחפשים אשמים, אלא רוצים לבחון תהליך    השאלה היא איך קרה שהעוצמה של צה"ל לא באה לידי ביטוי?   תקציר נאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
יוסי אחימאיר
הגיע הזמן שהיחס שלנו לעיר דוד, להר הבית, לסביבותיו - ישתנה מן הקצה אל הקצה    הגיע הזמן שגם יהודים יראו בנוכחותם, ברגליהם, שהאתרים הללו קדושים להם, יקרים ללבם, ויהדפו מן השטח את שונאי היהודים ושונאי ישראל
עמיעד (עדי) ניב
הנושא שעתיד להיות במשך תקופה לא קצרה "תפוח האדמה הלוהט" של המדיניות הקרקעית הלאומית הוא: חילופי הקרקעות המתוכננים בין קרן קימת לישראל לבין מדינת ישראל, בהתאם להמלצות ועדת גדיש. הדירקטוריון הקודם של קרן קימת דן ארוכות וביסודיות בנושא, אך בינתיים לא סוכם דבר ולא נחתם דבר
ד"ר רון בריימן
באחד השיאים של דבריו קבע חשין שבית המשפט העליון הוא ביתו, ומי שירים יד על ביתו, הוא (חשין) יגדע את ידו    האם מה שמותר ונכון בהגנה על הבית המושגי של חשין הוא אסור ושגוי בהגנה על הבית הפיזי של אזרח מן השורה?
מתן וילנאי
יש להוציא את הפוליטיקה מצה"ל, לבנות מודל קבלת החלטות ראוי ולהגביר את הזרוע הצבאית    תקציר נאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il