X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוקי המדינה מגדירים במפורש את איסור מסירת מידע לציבור, ואינם מגדירים מהו המידע שצריך להתפרסם במסגרת זכות הציבור לדעת התוצאה - יש לציבור את הזכות לדעת רק את המידע שבכירי הממשל רוצים שידע
▪  ▪  ▪
הממשל, במקום להפיק לקחים שיקדמו את הדמוקרטיה, בחר להתנקם בעו"ד גלאט-ברקוביץ שהביכה אותו

מתוך התקשי"ר - תקנון מחייב של שרות המדינה: "מסירת ידיעות לעיתונאי אסורה אלא אם הוסמך העובד למסרן על-פי הוראות פסקה זו או על-פי הוראות פסקה 42.526. כל שר יסמיך במשרדו עובדים בכירים לשוחח עם עיתונאים על עניינים הנמצאים בתחום עבודתם. עובדים אלה רשאים למסור לעיתונאים ידיעות שבאותו תחום, אם אינן סודות המדינה. לעובדים אלה אסור למסור ידיעות על פעולות משרדים אחרים."
ובעברית: ככלל מסירת מידע אסורה. עובד בכיר שהוסמך רשאי למסור מידע שאינו סוד. שאלה: מדוע אין חובה לפרסם מידע שאינו סוד? "רשאי" פירושו כי יימסרו חלקי מידע בצורה מגמתית. האם זה מיישם את הכוונה שבמושג "זכות הציבור לדעת"? או שבפועל זה משמש את "זכות" הממשל להסתיר מידע ולהטעות את הציבור.
מהי "זכות הציבור לדעת"?
השופט ד"ר משה לנדוי (בג"צ 243/62): "הזכות לקבל ולהפיץ מידע היא תנאי הכרחי שבלעדיו אין קיום למשטר הדמוקרטי ובלעדיה לא תיכון דמוקרטיה אמיתית. במסגרת זכות זו כלולה גם החובה החלה על השלטון לידע את הציבור בכל הנוגע למדיניותו ולפעולותיו."
כתב השופט ברק: "המידע השלטוני הוא נכס השייך לציבור ולפיכך על איש הציבור להיות נכון לחושפו בפניו. כנגד זכותו של היחיד לקבל מידע עומדת חובתו של השלטון לספק מידע ומכאן חובתם של נושאי תפקידים ציבוריים ליתן מידע לציבור".
האם "חובתו של השלטון לספק מידע" באה לידי ביטוי בחוקי המדינה? האם קיימים חוקים המגדירים חובה זו? האם מוגדר מידע אותו יש חובה לספק? שלוש התשובות הן לא, לא ולא. עלה התאנה בנושא נמצא בחוק חופש המידע, (התשנ"ח-‎1998 1): "לכל אזרח ישראלי או תושב הזכות לקבל מידע מרשות ציבורית בהתאם להוראות חוק זה." מוגדרת לכאורה זכות, אך לא מוגדרת "חובתו של השלטון לספק מידע". ומדוע "לכאורה"? וכי איך אמור הציבור ליישם זכותו זו כשאין הוא יודע כלל על קיומו של המידע? וכאשר על השרות הציבורי חל איסור גורף לפרסם מידע?
חובתו של השלטון לספק מידע?
נדון קצת על "חובתו של השלטון לספק מידע" על-רקע מקרה עו"ד גלאט-ברקוביץ ופרשת פרסום החקירה כנגד ראש הממשלה דאז, אריאל שרון. אין ספק כי עובדת קיום חקירה פלילית כנגד נבחר ציבור הינה מעניינו של הציבור, ובייחוד בתקופת טרום בחירות. נשאלת השאלה מתי יש לפרסם. לפי אינטרס הציבור, מוקדם ככל האפשר, כלומר מיד עם סיום החקירה החשאית. לממשל לא אמור להיות אינטרס בדבר מועד הפרסום מעבר לכך שהפרסום לא יפגע בחקירה, כלומר ממועד סיום החקירה החשאית.
בהעדר חוק הקובע חובת פרסום ומועדה, נותר מועד הפרסום לשיקול דעת בלעדי של בעל התפקיד הבכיר המורשה. מצב כזה יותר מצב בו כל החלטה השונה מהמועד המוקדם ביותר שהוא מועד סיום החקירה החשאית הנה החלטה נגועה אשר נובעת מאינטרס זר, בין אם לגונן על הנחקר ובין אם לחשוף אותו במועד שהנו יותר פוגע.
החקירה כנגד אריק שרון כבר יצאה משלב החשאיות. הבחירות התקרבו והודעה בדבר החקירה לא יצאה. מהציבור הוסתר מידע החיוני לו לצורך קבלת החלטה בבחירות. עו"ד גלאט-ברקוביץ קבלה החלטה כי הדמוקרטיה הנה יותר חשובה מתקנון משמעת ופרסמה את דבר החקירה, תוך לקיחת סיכון אישי גדול.
כצפוי, הממשל במקום להפיק לקחים שיקדמו את הדמוקרטיה, בחר להתנקם בעו"ד גלאט-ברקוביץ שהביכה אותו. הממשל מיצה את הדין על עבירה טכנית אך לא נקט כל פעולת חקיקה לקידום הדמוקרטיה וחקיקת חוק שייצוק תוכן אמיתי למושג "זכות הציבור לדעת".
זו תעודת עניות לכנסת ישראל כולה, וכל ח"כ וח"כ בנפרד.

תאריך:  08/02/2007   |   עודכן:  08/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל כמדינת דמוקטטורה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
Most of the MEDIA is CORRUPT too ל"ת
You're right  |  8/02/07 23:46
 
- WWW.NAKIM.ORG ל"ת
The TRUTH is at NFC and  |  10/02/07 03:42
2
יש להקים על אתר,ועדת חקירה ממלכתית לקשר הפלילי בין כנופיית החוק והתשקורת.
חבר של יואב יצחק  |  9/02/07 05:45
3
מספיק מאמר קצר כדי לנחש לאן נושבת
תוכי יוסי  |  9/02/07 07:46
4
רק תקשורת פלורליסטית ולא סמולנית תיישם את הכלל זכות הציבור לדעת
פנחס  |  9/02/07 18:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר פניה עוז-זלצברגר
ליבת האוניברסיטה מאז היווסדה הן האומנויות החופשיות, שבלטינית נקראו "ארטס ליברלס", והללו העניקו מרחב וחירות לאנשי הרוח להוליך את הרוח האנושית להרפתקאות חדשות, ללא רווח מיידי, ללא תכלית נמדדת וללא תפוקה שיווקית
יהודה שהרבני
היום פועלים המרכזים וההתאחדות בשיטה מיוחדת שכדאי למהר ולרשום עליה פטנט    במרכזי הספורט כבר לא צריכים את הקבוצות כדי שיצביעו ויבחרו את הנציגים שלהן    הם בוחרים את עצמם ומזינים את עצמם, מעין "פרפטום מובילה" נדיר
רוני אלוני סדובניק
המותגים "ביסלי" ו"במבה" מכניסים מיליוני דולרים לחברת "אוסם", הרואה בציבור הפעוטות לקוחות פוטנציאליים, חבל שזה לא מפריע לה לרמות את הילדים על מזבח תאוות הבצע    בתביעה הייצוגית שהגיש השבוע עו"ד איתן צחור נגד "אוסם" הוא ירה את יריית הפתיחה בסדרת החינוך שיעברו מעכשיו היצרנים
אורי רדלר
מונופולים אינם קורים, הם נגרמים    הם נוצרים, מתוחזקים, משומרים ומחוזקים על־ידי בת הברית הטבעית שלהם, המונופול הגדול מכולם    החתול שומר על השמנת, ואנחנו נדרשים להאמין שהוא עושה זאת בשבילנו
נרי אבנרי
היום זה ברור: האינטראקציה הפסולה בין מעצבי דעת הקהל לפוליטיקאים, היא שהולידה את קדימה    עוד בטרם נולדה, היא הוגדרה כמפלגת "המפץ הגדול"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il