X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השכל הוא גמיש להפליא, והוא יכול לטעון דבר והיפוכו. אם נותנים לו דריסת-רגל, הוא כבר ימצא את הדרך להצדיק כל דבר. רק צו אלוקי מוחלט יכול להבטיח את הערכים
▪  ▪  ▪

מסופר על קבוצת חסידים שנסעה בדרך ועצרה בפונדק-דרכים בבעלות יהודית. ביקשו החסידים מבעל הפונדק להגיש להם ארוחה חלבית, מטעמי כשרות. "מצטער", אמר להם בעל הפונדק, "אין לי אוכל חלבי, רק בשרי". התחילו החסידים לחקור את בעל הפונדק מי השוחט, מי ניקר את הבשר, מהיכן מביאים את הבהמות וכו'. בעודם שואלים את השאלות ועורכים את הבירור המקיף, נשמע לפתע קול מפינת האולם: "חסידים, חסידים! מה שאתם מכניסים אל הפה אתם בודקים היטב; האם אתם בודקים כך גם את מה שאתם מוציאים מהפה?!".
אמירה זו חושפת אמת עמוקה. לכאורה לא היה אמור להיות הבדל בין השניים. אותו בורא-עולם ציווה את שני הדברים, באותה תורה הם כתובים. אבל יהודי שעשוי להקפיד על קלה כחמורה בעניינים שבין אדם למקום, עלול למצוא צידוקים והיתרים בעניינים שבין אדם לחברו. לא יעלה על דעתו לאכול דבר שאין לו הכשר מחמיר, אבל בדברים הנוגעים לזולת פתאום לא צריך הכשר.
בלי דעות אישיות
זה אחד ההסברים לעובדה שהפרשה הראשונה המופיעה אחרי פרשת יתרו, שבה מסופר על מעמד הר-סיני, היא פרשת משפטים, העוסקת רובה ככולה בדברים שבין אדם לחברו. בכך מלמדת אותנו התורה, שגם את המצוות הללו עלינו לקיים באותה הקפדה ויראת-שמים כשם שאנו מקיימים את המצוות שבין אדם למקום.
כשיהודי עומד לפני קיום מצווה שבין אדם למקום, ברור לו לגמרי שדעתו האישית אינה רלוונטית לעניין. לא יעלה על דעתו, למשל, לצבוע את התפילין בצבע חום, גם אם הוא מאוד לא אוהב צבע שחור. הוא יודע שאלה ציוויים של הקב"ה, הלכה למשה מסיני, ואין כל מקום לערבב בקיום המצוות את טעמו האישי ואת דעותיו הפרטיות. אולם במצוות שבין אדם לחברו עלול השכל להתערב ולהביע דעות, וכאן טמונה הסכנה.
השכל הוא גמיש להפליא, והוא יכול לטעון דבר והיפוכו. חז"ל כבר אמרו שבפלפולים שכליים אפשר להתיר את השרץ במאה וחמישים נימוקים. אם נותנים לשכל דריסת-רגל, הוא כבר ימצא את הדרך להצדיק כל דבר. ברגע שהאדם חש כי המצווה מבוססת על ההיגיון האנושי, הדרך פתוחה למצוא היתרים שונים ומשונים.
הדרך היחידה לעמוד מול פיתויי היצר, הרותם של השכל לצרכיו, היא לראות במצווה צו אלוקי שאין עליו עוררין. בענייני שבת וכשרות איש לא יעז להתיר את האסור. להפך, אם יש ספק, היהודי פונה אל הרב ושואל מה קובעת ההלכה, הוא מקבל את דעת התורה ללא עוררין. באותה גישה יש להתייחס למצוות שבין אדם לחברו. אם יש שאלה על נגיעה בכסף שאולי אינו שלנו, או על פעולה שיש בה משום הסגת גבול ופגיעה בזולת, מניחים את השכל האישי בצד ומבררים מה אומרת התורה. מותר - מותר; אסור - אסור.
רוח הבריות
למעשה, חז"ל נתנו לנו כלל גדול: "כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו". ואם לא דיי בכך, חז"ל מוסיפים ומדגישים: "וכל שאין רוח הבריות נוחה הימנו, אין רוח המקום נוחה הימנו". כלומר, מי שמבקש לבחון את מעמדו הרוחני, בנושאי תורה ומצוות ויראת-שמים, יבדוק אם רוח הבריות נוחה ממנו. ואם ימצא שיחסיו עם הבריות אינם תקינים, יידע שגם הקשר שלו עם הקב"ה לוקה בחסר.
אם תרצו, יש כאן הדגשה, אפילו קיצונית, על הזיקה הקיימת בין היחסים שבין אדם לחברו ליחסים שבין אדם למקום. אי-אפשר להיות שלם בתורה ובמצוות בלי להיות שלם גם בהתנהגות האנושית. זה כלי-מבחן שצריך לעמוד לנגד עיניו של כל פרט ושל חברה. לכן אמר הילל הזקן לגוי שביקש להתגייר, כי אהבת-ישראל היא "כל התורה כולה", שכן קיומה של מצווה זו הוא 'לוח המחוונים' שמשקף את מצבנו הרוחני הכללי.

המאמר מתפרסם בגיליון 1050 של 'שיחת השבוע'
תאריך:  13/02/2007   |   עודכן:  13/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
מספר ההרוגים והפצועים מתאונות דרכים/רכבת עולה על קרבנות הפיגועים, האינתיפאדה ומלחמת לבנון השנייה    אולם, הביצוע וההיענות לעשייה ומציאת פתרונות יצירתיים זוחלים ומסתבכים בביורוקרטיה הממשלתית
דורון אופק
בשונה מתחומים אחרים, הוירטואליזציה לא רק מספקת הבטחה בנושא הוזלת העלויות - היא גם מקיימת    חברות רבות כבר החלו בתהליכי שימוש בוירטואליזציה בסביבות הפיתוח הבדיקות והשרתים והראו חיסכון מהותי בתחומים שונים
ד"ר רונן מנדלזיס
בסין ובמזרח אסיה, אנשים משלמים לרופא כל עוד הם בריאים, על-מנת שישמור על הבריאות שלהם ואם הם חלילה חלו, הם מפסיקים לשלם, עד שהרופא עושה את עבודתו ומחזיר להם את הבריאות
עו"ד הרב יצחק גאגולה
יש להפריד בין עניין השחיתות, הגואה והמאוסה, שיש לפעול כנגדה בכל חומר הדין וללא פשרות, לבין מעשה לא מוסרי ודוחה, הראוי לגינוי ולהוקעה מחד, אך בל ניסחף לטשטוש מושגים שבין "התנהגות בלתי הולמת" ל"עבירה פלילית" חמורה
שאול לוי
התנהלותה של קטר מעלה סימני שאלה רבים, שכן מדינה זו המתיימרת לפעול למען הכרה אזורית בישראל ונורמליזציה ביחסים עמה ובה בעת ממשיכה לסייע לארגוני טרור שאינם מכירים בזכותה של מדינת ישראל להתקיים, וממשיכה להזרים דרך הדלת האחורית מיליוני דולרים כסיוע לארגוני הטרור.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il