X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על-רקע הויכוח הביטחוני ארוך השנים על יכולת של מדינה לתת מענה לטרור, ראוי לקרוא בעיון את הראיון שנערך לא מכבר עם אבו אחמד, פעיל בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי הריאיון, שהוסר מהאתר הרשמי סמוך לפרסומו ושאותר במאמצים רבים, חושף את מערכת השיקולים המנחה את הארגון בביצוע פיגועי הטרור ואת השפעות התגובה הישראלית על שיקולים אלו.
▪  ▪  ▪

מומחי ביטחון בישראל עוסקים מזה שנים בניסיון להתוות תפיסת ביטחון שתיתן מענה לטרור הפלשתיני. בקרב מומחים אלה יש הטוענים, כי ניסיון ההיסטוריה מלמד, שאין פתרון צבאי לטרור ואחרים מבקרים את צעדי הביטחון שנוקטת ישראל, בשל "תועלתם המעטה" ובשל פגיעתם בזכויות האדם הבסיסיות של העם הפלשתיני.
על-רקע הויכוח הביטחוני ארוך השנים ראוי לקרוא בעיון את הראיון שנערך לא מכבר עם אבו אחמד, פעיל בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. הריאיון, שהוסר מהאתר הרשמי סמוך לפרסומו ושאותר במאמצים רבים, החושף את מערכת השיקולים המנחה את הארגון בביצוע פיגועי הטרור. להלן עיקרי הנקודות שעלו בדבריו של אבו אחמד ([קישור]):
מטרת ביצוע פיגוע ההתאבדות באילת - פגיעה בעיר תיירות ישראלית, יצירת זיקה בין רצועת עזה לגדה המערבית באמצעות תגובה לפעולות ישראליות בגדה, מסר לחמאס לאחד את הנשק במאבק נגד ישראל במקום במלחמת האחים.
הגורמים המשפיעים על ביצוע פיגועי התאבדות - לג'יהאד האיסלאמי מתנדבים רבים הנכונים לבצע פיגועי התאבדות. הסגר שמטילה ישראל מקשה על שליחתם לפיגועים. "בכנות, הגדר משפיעה בצורה משמעותית על ההתנגדות הפלשתינית, אבל לא באופן מוחלט. מה שמשפיע עוד יותר מכך ובפרט בגדה הן פעולות החיסול והמעצרים המתמשכים. כאשר אחד המנהיגים מתבלט שם (בגדה) הוא מחוסל או נעצר וחוזר חלילה כאשר מנהיג אחר עולה במקומו".
שיקולים בשיגור רקטות לטווח ארוך - לג'יהאד האיסלאמי רקטות לטווח של 22 ק"מ המכסות את העיר אשקלון כולה. "איננו משתמשים ברקטות אלה, אלא בנסיבות מסוימות, משום שהם יכולות ליצור תפנית בסכסוך בגלל תגובה אפשרית קשה מצד האויב הציוני. כך אנו מעריכים. לכן, אנו מעכבים את השימוש בהן לנסיבות מסוימות ולפשעים אשר האויב עשוי לבצע... יש לנו רקטות לטווח קצר של 9-10 ק"מ הפוגעות בשדרות מידי יום".
התשתית הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי - לארגון 7,000 לוחמי ג'יהאד ברצועת עזה. יחידת ההנדסה של הארגון מייצרת רקטות וציוד לחימה באמצעות חומר טכני והוראות המגיעים דרך האינטרנט. הג'יהאד האיסלאמי פועל להעביר את טכנולוגית הטילים לגדה המערבית. ביחסים בין הארגון למנגנוני הביטחון הפלשתינים אין כל בעיה".
הנה כי כן, בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי מודה קבל עם ועדה, כי אמצעי הביטחון שנוקטת ישראל - סגר, גדר הביטחון, סיכול ממוקד ומעצרים - יעילים ביותר ומהווים גורם מרסן של הטרור הפלשתיני ובכלל זה פיגועי ההתאבדות. בנוסף, הוא חושף את "משוואת מתקפת הקסאם", ולפיה החשש מתגובה צבאית ישראלית קשה על שיגור רקטות לטווח ארוך מאלצת את ארגון הטרור להיות זהיר בשימוש ברקטות אלה נגד הישובים הישראלים. ומכאן צא ולמד מה הייתה המציאות הביטחונית לו הייתה ישראל יוצרת משוואה דומה על כל שיגור קסאם לעבר ישראל. ובמילים אחרות - מדיניות התגובה הישראלית כלפי הטרור הפלשתיני היא זו שקובעת את היקף וחומרת הטרור הפלשתיני.
טוב יעשו משרד החוץ ודובר צה"ל, המתמודדים תדיר עם שאלות קשות על המדיניות הביטחונית בזירה הפלשתינית, אם ישכילו לעשות שימוש בראיון זה כחלק ממערכת ההסברה (או הדיפלומטיה הציבורית) על-מנת ללמד סנגוריה על פעילות צה"ל וגורמי הביטחון. ההודאה הפומבית בקיום כוח צבאי כה גדול ברצועת עזה ובשיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים עשויה לחזק את הדרישה הישראלית ליישם את מפת הדרכים על-פי שלביה ולדחות את הניסיון הפלשתיני לדלג על שלב פירוק תשתיות הטרור ולעסוק כבר עתה בהקמת המדינה הפלשתינית.

המאמר התפרסם בבלוג האסטרטגי של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (www.jcpa.org.il)
תאריך:  18/02/2007   |   עודכן:  19/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הג'יהאד: ניתן לנצח הטרור
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
רק למקרא הכותרת
סתם הערה  |  19/02/07 10:23
2
פשיסט! גזען ! להעלים את המאמר מייד !
אבו טיר  |  19/02/07 10:26
 
- אתה מתכוון לאלו שלנין היה קורא להם "אידיוטים שימושיים" ל"ת
דימיטרי בוסקילה  |  19/02/07 17:09
3
כתבה נאה...אבל
רוני12  |  19/02/07 18:24
4
משרד החוץ ודובר צה"ל נוהגים לקרוא את דבריך? אם כן, האם הם מתיחסים אליהם, בכובד-ראש? ל"ת
הניה  |  19/02/07 19:04
5
איך מנצחים טרור? ל"ת
שלמה אידן  |  19/02/07 19:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילנה פישר
"יוקרה", סרטם האחרון של האחים נולן, מוכיח לנו שוב שהם יודעים באמת איך לעשות קולנוע טוב ואינטיליגנטי, כזה שמשאיר את הצופה מרותק לכיסא ולא עושה הנחות, לא ליוצריו ולא לקהלו    זה הזמן לתפוס אותו לפני שהוא יורד מהמסכים
פרופ' ציון בן רפאל
החברה כולה תהנה יותר מקיומם של בנקי דם טבורי ציבוריים גדולים עם מגוון התואם את כל הקבוצות האתניות באוכלוסיה    כך בהוצאה לאומית קטנה יותר ניתן יהיה להציע דם טבורי תואם גנטית לכל דורש מהבנק הציבורי
אדמונד חסין
האם "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא" הוא הפרמטר היחיד והמכריע בסוגיית דיניי נפשות או שקיימים פרמטרים נוספים במערך השיקולים הלאומי?
שלומית ליר
שתי פרסומות המוקרנות בטלוויזיה בימים אלו יוצרות זהות נשית בדויה ומונמכת    זהות הנוחה לתפעול ולמניפולציה המקלה על מכירת הפרודוקטים מן הפרסומת
עמי דור-און
לב העניין טמון בשאלה: איך ימלא הרב, כמאמין חרד, את תפקיד הנשיא, והאם חוקי ההלכה יהיו עדיפים בעיניו על חוקי המדינה שאותם הוא אמור לייצג, אם אומנם יבחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il