X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה משמעותה של ההתפוררות הכללית? האם נסתפק במציאת הסברים נקודתיים לסדרת הכישלונות הזאת? התשובה נמצאת כולה במישור הרוחני-ערכי
▪  ▪  ▪

האם באמת השחיתות בימינו גואה לממדים שלא היו בעבר? האומנם דווקא עכשיו מגיעים הכשלים והמחדלים לשיאים חדשים? האם אכן בעת הזאת העמיק הריקבון עד שהוא אוכל מהיסוד אל כל המערכות הציבוריות בחיינו?
כל מי שיודע משהו על דרך ההתנהלות של ראשי-ממשלה, שרים, משרדי ממשלה ומערכות אחרות, בשנים שעברו, אינו יכול להיות תמים כל-כך. תרבות ה'שמור לי ואשמור לך' לא נולדה היום. קשרים, חברויות ואינטרסים עמדו מאז ומעולם מאחורי מינויים חשובים והחלטות 'לאומיות', כביכול. מבחינה זו, המצב כיום טוב בהרבה מזה ששרר בעבר. אז שלט הכלל 'מי שקרוב לצלחת - אוכל'; כיום דרושה לפחות מראית-עין של תקינות, אמות-מידה שוויוניות, מכרזים שקופים.
ובכל-זאת, הריכוז של חקירות, ועדות בדיקה והתפטרויות, המטלטלות זו אחר זו את מערכות השלטון המרכזיות, והיוצרות תחושה כי הכול רקוב והכול מתפורר - אמור לעורר מחשבה.
אין מקריות
אם נבחן כיצד התחילו להתגלגל כמה וכמה מהפרשיות המרכזיות שמזעזעות את חיינו הציבוריים, נגלה שהן נחשפו במידה רבה במקרה. הן היו יכולות להישאר נסתרות מעין הציבור עוד שנים רבות, כשם שהיו בלתי-ידועות עד עכשיו. אלא שאין מקריות בעולם. העובדה שפתאום צצה עוד פרשייה ועוד שערורייה, והאש אוחזת במהירות בכל הצמרת ובכל מערכות השלטון - אומרת דורשני.
מי שעסקיו מתחילים להתמוטט יכול למצוא הסבר נפרד לכל כישלון, ולתלות את ההפסדים בסיבות אקראיות; אבל אם הוא יהודי מאמין, הוא רואה בכך איתות מלמעלה. האמונה היהודית יודעת כי ההצלחה נובעת מיד ההשגחה - "ברכת ה' היא תעשיר", והכישלון הוא טלטלה שנועדה לעורר את האדם ולגרום לו להיטיב את דרכו.
הזעזועים הפוקדים את כל מערכות חיינו אינם סתם טלטלה. ממש מנערים אותנו. התבוננו וראו מה מתחולל כאן בשנים האחרונות, ותגלו שאין לנו אפילו רגע אחד של שקט ושלווה. שנים של פיגועי טרור מחרידים. מהלכים מדיניים אומללים. הידרדרות מוסרית. פשיעה אלימה ואכזרית שלא ידענו כמותה. שחיתות שלטונית וקריסה של המערכות האחרונות שהציבור נתן בהן את אמונו.
מה משמעותה של ההתפוררות הכללית? האם נסתפק במציאת הסברים נקודתיים לסדרת הכישלונות הזאת? איך ייתכן שהעם היהודי, המוכשר והחכם, שנחשב סמל ההצלחה בכל העולם, מביא את מדינת היהודים לשפל כזה, העובר כחוט השני בכל המערכות?
לא ככל הגויים
יש אומרים כי הקריסה הנוכחית היא עונש על פשע הגירוש של כעשרת-אלפים יהודים מבתיהם, והשלכתם לרחוב ככלי אין חפץ בו. אין שום ספק כי המהלך הנורא המכונה 'הינתקות' היה פשע מוסרי, מעשה אכזרי, חסר תכלית ונטול היגיון. אך ה'הינתקות' הזאת עצמה, למה באה עלינו?
התשובה נמצאת כולה במישור הרוחני-ערכי. רצינו להקים מדינה ככל העמים, והקב"ה אומר לנו: "והעולה על רוחכם - היוֹ לא תהיה, אשר אתם אומרים נהיה כגויים, כמשפחות הארצות" (יחזקאל כ,לב). ארץ-ישראל, המכונה פלטרין של מלך, אינה יכולה להיות כמו לונדון או ניו-יורק. מדינה יהודית אינה יכולה להיות חיקוי של צרפת או איטליה, בהבדל אחד שכאן השפה הרשמית היא עברית.
הצלחתו של העם היהודי נובעת מברכת ה', וזו תלויה בזיקתנו לתורת ישראל ולמצוותיה. פעמים אין-ספור הקב"ה מבטיח בתורתו, שאם נשמור את מצוותיו, נזכה לכל שפע ברכותיו, ומזהיר מה יהיה חלילה אם ננהג להפך. האירועים האחרונים אמורים לעורר כל אחד ואחת מאיתנו לחזק את הצד הרוחני ואת הדבקות בתורת ישראל ובמצוותיה, ואז נזכה לראות את המפנה הגדול, עד הגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח-צדקנו.

המאמר מתפרסם בגיליון 1051 של 'שיחת השבוע'.
תאריך:  20/02/2007   |   עודכן:  20/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
הכיפה סימלה פעם מורשת של יהודים יראי שמיים. עכשיו היא משמשת גם כסות על ראשם של פושעים, של חשודים בפשיעה ובמעשי נבלה אחרים שמבזים את העם, את מורשתו ואת תורתו
דני שירץ
דומני שעל מדינת ישראל למצוא את הקו הדק והעדין, בין נטרול פעילותו הזדונית של השיח ראאד ואנשיו לבין טיפול קשוח -שיהפוך אותו למה שהאיש שואף בסתר בכל נפשו - מנהיג כל פלשתיני בעל הכרה מקומית, בינערבית ואולי אף בינלאומית; במודל השיח' יאסין
מוטי אקסמיט
שר "שולף" אחד, ארגון "מרוסק" האמור לשמור על אכיפת החוק ומדינה שלמה "עומדת" מנגד- ההצגה הכי טובה בעיר?! ספק רב!!
יואב יצחק
חשין וזמיר רומסים נורמות בסיסיות כאשר הם מפטפטים ומקוננים בניסיון "לסנדל" את השופטים בבית המשפט העליון    מי יותר מוסרי, גנות או חשין?    וגם: מדוע זמיר מקשקש עכשיו למרות שבזמן אמת לא עשה מלאכתו כדבעי?
ד"ר יובל ברנדשטטר
מי שעסק בהינתקות הורעל, כי רק אנשים שהמוסר האישי שלהם פגום יכלו להוביל את פשע ההינתקות כפי שבוצעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il