X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המוסר התלמודי ש"אין פודין את השבויים יתר על כדי דמיהן, מפני תיקון עולם", הינו נכס צאן ברזל בתודעה היהודית, הדוגמא האישית של המהר"ם מרוטנברג הינה אחד מהאתוסים המכוננים של המדינה. לא רוב כזה או אחר של ח"כים, מכובדים ככל שיהיו, ישנה כהוא זה את ערכיו של העם היהודי לדורותיו
▪  ▪  ▪

נתבשרנו כי הוריהם של אלדד רגב, אהוד גולדווסר וגלעד שליט הגיעו לדיון מיוחד שנערך בכנסת, במלאת חצי שנה להחלטה 1701 של האו"ם. ההורים מבקשים לסכל את "חוק ברגותי" שהציעה לימור לבנת, לפיו יידרש רוב של 80 ח"כים לשיחרור אסירים ביטחוניים במסגרת עסקת חילופין. נועם שליט: "הצעת החוק הזו עלולה לגזור גזר דין מוות על עסקת השבויים ועל החיילים החטופים".
מצוות פדיון שבויים הינה מצווה בעלת חשיבות רבה על-פי ההלכה היהודית. מטרתה של מצווה זו היא הבאה לשחרורם של בני עם ישראל הנתונים בשבי הגויים. למצווה זו ערך הומני רב, במסגרת חיי קהילה תקינים.
הרמב"ם כותב: "פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותם, ואין לך מצווה גדולה כפדיון שבויים, שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים והערומים, ועומד בסכנת נפשות. והמעלים עיניו מפדיונו, הרי זה עובר על "לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך" (דברים טו, ז), ועל "לא תעמד על דם רעֶך" (ויקרא יט, טז), ועל "לא יִרדנו בפרך לעיניך" (שם כה, נג), ובטל מצות "פתח תפתח את ידך לו" (דברים טו, ח), ומצות "וחי אחיך עמָך" (ויקרא כה, לו), "ואהבת לרעך כמוך" (שם יט, יח), ו"הצל לקוחים למות" (משלי כד, יא) והרבה דברים כאלו. ואין לך מצוה רבה כפדיון שבויים.
השאלה העומדת לפנינו היא: האם פדיון בכל מחיר?
רבי מאיר בן ברוך הוא מהר"ם מרוטנברג (1215 - 2 במאי 1293), מגדולי רבני ישראל הראשונים בתקופת ימי הביניים ומאחרוני בעלי התוספות. כיהן ברבנות במקומות שונים, ובסופו של דבר נחשב כרבה של כל יהדות אשכנז.
בזקנתו החמירו הרדיפות בגרמניה, היהודים נחשבו לעבדי המלך, ומהר"ם חפץ להגר, ואולי אף לעלות לארץ ישראל. מומר שהלשין עליו בעת שכבר הגיע לאיטליה הביא להחזרתו לגרמניה ולהשמתו בכלא באלזס. הקיסר רודולף הראשון תבע סכום עצום כדי לפדות אותו, ומהר"ם לא הסכים בשום פנים שסכום זה ישולם, כדי שלא תהפוך סחטנות השלטונות למשתלמת. הכלל התלמודי שהנחה אותו היה ש"אין פודין את השבויים יתר על כדי דמיהן, מפני תיקון עולם". כתוצאה מכך היה כלוא עד סוף ימיו, שבע שנים לאחר מאסרו. בתשובותיו באותה תקופה הגדיר עצמו "יושב חושך צלמוות", "העני הנשכח מכל טוב, אסקופה הנדרסת".
מן הראוי שמשפחות השבויים יבינו כי שחרור יקיריהם בכל מחיר, כולל מחיר עם "דם על הידיים" עלול לעלות לעם ישראל בדם והרג נוספים. עליהם ללחוץ על הממשלה לפעול לשחרור השבויים אך לא במחיר שחרור מחבלים. למדינת ישראל ולכוחות הביטחון יש גם דרכים אחרות. ראו "מבצע אנטבה" ודומיו. פדיון שבויינו שלא בדרך של שחרור רוצחים היא החלטה קשה, אבל לא בלתי אפשרית.
אולם ישנו דבר לקוי יותר ברעיון של חוק מעין זה. אוי לה למדינה שצריך לכבול את ידיה ע"י חוקים, דוגמת החוק המוצע של ח"כ ליבנת, כדי שלא תשחרר מחבלים "עם דם על הידים" תמורת שבויינו! אוי לה לחברה שערכיה המוסריים עומדים להצבעה. בו רוב של 61, 80, 90 או אף 120 ח"כים יקבע מהם ערכיה המוסריים. ערכיה המוסריים של חברה כל שכן של מדינה אינם עומדים להצבעה. הם מעל לבית המחוקקים, לא רוב כזה או אחר, הוא שיאשר, יבטל או אף יפסול את האתוס המכונן שלה וחס ושלום יהפוך אותו לחפץ עובר לסוחר למקח וממכר קואליציוני, הנסחר ב"תן וקח" - ב"הצבע לי ואצביע לך" בו לוביסטים ושתדלנים יבחשו בקלחת. זו בושה שחוק מעין זו מובא בכלל לדיון בבית מחוקקים כל שהוא בעולם, קל חומר בבית המחוקקים של העם היהודי.
המוסר התלמודי ש"אין פודין את השבויים יתר על כדי דמיהן, מפני תיקון עולם", הינו נכס צאן ברזל בתודעה היהודית, הדוגמא האישית של המהר"ם מרוטנברג הינה אחד מהאתוסים המכוננים של המדינה. לא רוב כזה או אחר של ח"כים, מכובדים ככל שיהיו, ישנה כהוא זה את ערכיו של העם היהודי לדורותיו.
טוב שההצעה נקטעה באיבה וכלל לא הובאה להצבעה.

הכותב הוא מהנדס במקצועו, בעל תואר שני מטעם הטכניון.
תאריך:  25/02/2007   |   עודכן:  25/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חגי הדס
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק פורסטר
האמת היא שההסתאבות שנחשפה על-ידי ועדת זיילר מדאיגה אותי הרבה יותר ממה שוועדת וינוגרד עשויה לדווח עליו כשתסיים את הכנת הדוח שלה
עידן יוסף
כמה מילים על מנהיגות ראויה
יהונתן דחוח-הלוי
נהג המונית המוסלמי שהסיע אותי משדה התעופה בוונקובר למלון בדאונטאון היה אדיב ומסביר פנים. אדם כבן 55, לבוש חליפה ומדבר אנגלית במבטא הודי קל    שלושים דקות של שיחה קולחת עימו לימדו אותי פרק על הקשיים בתהליך האינטגרציה של המהגרים המוסלמים בחברה הקנדית
יהודה שהרבני
גאידמק עושה הרבה דברים חיוביים אבל לא מתחייב על המשכיות. הוא מוכן לתת הרבה אבל לא לקשור את עצמו. אתה רוצה? קח עכשיו, בלי שאלות מיותרות. לא רוצה אל תיקח.
איילת פישביין
את הסוד שאגלה כאן אני נושאת אתי שנים רבות. השמות שונו כדי להימנע מפגיעה במי שהייתה אז קטינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il