X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מזה שנים רבות מתנהל שיח ציבורי שעיקרו דרך פעילותם של גורמי המודיעין השונים והממשק בינם לבין המנהיגים. עד עתה השיח הזה הוא שיח בין חירשים משום שכל צד מחזיק בעמדותיו ואין "מלך" בישראל אשר יעז לחתוך את הפלונטר הזה
▪  ▪  ▪

יש האומרים שתמונה שווה אלף מילים. והם צודקים. אין דוגמה טובה יותר למימרה זו מאשר תמונתו של שר הביטחון מביט במשקפת אשר עדשותיה מכוסות. האירוע התרחש בתרגיל גדול שאמור היה לשדר לאויבינו שהנה הפקנו את הלקחים ואנו מתכוננים לבאות. והתמונה בהחלט שידרה מיומנות ומקצוענות. הציניקנים יאמרו שזהו רשע ואילו האחרים יאמרו שזו תמונת הממשלה כולה: הכל פרוס לפניה, אך טחו עיניהם של הקברניטים מראות את המציאות נכוחה. אני נוטה להאמין שהפעם, באופן יוצא מן הכלל, מדובר ברשע: צלם זריז ידיים הצליח להנציח את השנייה הראשונה שבה השר הביט במשקפת. הבעיה היא לא המשקפת אלא העיוורון של הקברניטים.
גם חילוקי הדעות בין ראש חטיבת המחקר באמ"ן לבין שר הביטחון לא זכו להתייחסות רצינית. אנו מתקרבים לפורים, אז מותר לעשות מכל דבר פורים - שפיל.
העניין הרבה יותר עמוק. מזה שנים רבות מתנהל שיח ציבורי שעיקרו דרך פעילותם של גורמי המודיעין השונים והממשק בינם לבין המנהיגים. עד עתה השיח הזה הוא שיח בין חירשים משום שכל צד מחזיק בעמדותיו ואין "מלך" בישראל אשר יעז לחתוך את הפלונטר הזה.
ד"ר אורי בר-יוסף, מומחה בביטחון לאומי ויחסים בינלאומיים, מונה רשימה סדורה של טעויות והטעיות של המודיעין הצבאי (אמ"ן) בתחום הערכותיו המודיעיניות והאסטרטגיות לאורך 50 השנים האחרונות, ומציע בעקבותיהן להוציא את ההערכות הללו מאמ"ן ולהעבירן לגוף אחר ("בגלל הרקורד העלוב", הארץ). המועצה לביטחון לאומי היא בהחלט חלופה ראויה. אלא שהקברניטים לדורותיהם נמנעים מליישם את ההמלצות של הגורמים הטוענים שגוף מטה ישפר משמעותית את העבודה.
אביעזר יערי, בהתייחסו לדברי אורי בר יוסף טוען: "הבעייתיות האצורה בעצם המושג 'הערכת מודיעין' נובעת מהיות ההערכה תצפית לעתיד וחיזויו. לצורך ביצוען של הערכותיו אין בידי המודיעין, עד היום, שום כלי מדויק, או העונה על ההגדרה 'מדעי', שיסייע באיתור תפניות בדפוסי התהליכים והסיכונים והסיכויים הכרוכים בהן. ישנה רק מתודה, שאם פועלים לפיה נכונה אפשר להפחית את הטעויות ולהגיש הערכות אמינות יותר. הטעויות לא נוצרות מסכלות, לא מחוסר מיומנות בעבודת העיבוד של המידע והפיכתו למודיעין, ודאי שלא מרצון רע. עיקר הבעיה נעוץ בכך שהערכת מודיעין היא חיזוי נדרש והכרחי. במקרה של המודיעין האסטרטגי יש בידיו אפילו פחות כלים מאשר לחיזוי מזג אוויר, חיזוי טכנולוגי וחיזוי כלכלי, שטוענים לפחות לכלי עזר מדעיים".
דומה שהדברים מדברים בעד עצמם. אין כל פגם בפלורליזם מחשבתי אלא להפך. הבעיה אינה הפלורליזם לא האם העוסקים בעניינים הרגישים ביותר של המדינה יכולים ומסוגלים, מבחינה מקצועית, לעשות עבודה מעמיקה ועניינית. חוששני שהמציאות היום כה עמוסה בנושאים אחרים עד כדי שנושאי הביטחון לא מטופלים כראוי.
החמורה שבבעיות היא העובדה שאין כיום שום מדיניות ישראלי, לא בגזרה הפלשתינית, לא בגזרה הסורית-לבנונית, וחמור מכל, לא לגבי אירן. זהו מחדל לאומי שאין כדוגמתו. יתכן ויש דברים שהם סמויים מן העין ובכל זאת מתרחשים דברים בערוצים חשאיים. אם זה נכון, מצויין. על-פי דבריהם של אנשים שאין להם כל אינטרס פוליטי, אין לישראל, כאמור, שום מדיניות מעבר לשב ואל תעשה.
בהופעתו בטלוויזיה ביום ה-25.2.07 קבע אלוף ב(מיל.) וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, עוזי דיין, שמדינת ישראל לא מציגה כיום כל תוכנית מדינית לצד ההכנות למלחמה עתידית. לדבריו, זהו מצב בלתי נסבל היכול לפגוע קשות בבטחון המדינה.
לא אוכל לסיים מאמר זה מבלי להתייחס לדבריהם של כמה עיתונאים הנקראים "בכירים", אשר טענו ועודם עושים זאת שכל הביקורת כלפי שר הביטחון פרץ באה מעמקי הגזענות החבויה בכל ה"אשכנזים" המבקרים. אין שטות גדולה מזו לייחס למבקרים מניעים גזעניים. אלה העושים זאת כוונתם ללבות את היצרים, ללבות אש כפירומנים ולהרחיק ביקורות לגיטימיות. אודה ולא אבוש: אני אשכנזי אוהב כל אדם וכל יהודי, יהיה מוצאו אשר יהיה. אינני מבקר את עמיר פרץ ממוצא מרוקאי אלא את שר הביטחון. מותר לי ומותר לכולם לעשות זאת.
אנשים קטנים, בורים וחדורי שנאה יוקדת מנצלים כל הזדמנות לפלג, לזרוע ריב ומדון בין חלקי האוכלוסיה השונים. זו מומחיותם וזו פרנסתם.
לא תצליחו במזימתכם !!!

ד"ר צלו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  27/02/2007   |   עודכן:  27/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמיתי גזית
למעלה משלושים שנה נעזרים רקדנים בפילאטיס, התורם לחיזוק השריר, להארכת טווח התנועה ולשיפור היציבה, אשר משולבת באופן קבוע בלוח הזמנים שלהם    נראה כי אך טבעי הדבר שהשימוש בשיטה יגיע לתחומים נוספים בעולם הבמה
עו"ד ד"ר רן מובשוביץ'
אין כל מניעה להתייעץ עם איש מקצוע נוסף גם בתחום המשפט, בפרט כאשר אנו עלולים לשלם על ניהול לקוי של הליך משפטי בהפסד כספים רבים, בשם טוב ובנכסים אחרים. זהו צעד שיכול להציל את התיק שלכם
עו"ד אברהם פכטר
רה"מ אולמרט ביקש לא לתקוף את המשטרה. הבעיה היא שהמשטרה במעשיה ובמחדליה - עושה זאת לבד, בהצלחה רבה. הכישלונות של המשטרה בפיענוח רציחות, אונס ופשעים כלכליים - הם תוצאה של שיטה לא נכונה, מחסור באנשים מוכשרים ורצון לחפות על מחסור זה, במהירות בשטחיות ובמסיבות עיתונאים מתוקשרות. אחת הרעות החולות של המשטרה - הקשר הסימביוטי עם העיתונות
מערכת PCאון
מחקר חדש מצא שהאימוץ המסיבי של אתרי מערכות חברתיות על-ידי הגולשים הפך את התופעה של יצירת אינטראקציה עם גולשים אחרים ל-Killer Application המשמעותי ביותר מאז המצאת האינטרנט
עו"ד אברהם אלתר
מאמרו האחרון של עו"ד ד"ר אברהם אלתר ז"ל שהלך לעולמו ממחלת הסרטן    המאמר נמסר לפרסום אחרי מותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il