X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"כשגורמי פשע חודרים למערכת ציבורית זה מפחיד... אבל אם הם חדרו גם לפרקליטות... זה סוף הדרך"
▪  ▪  ▪

כך כותב אברהם-פריצי פריד חבר הנהלת עמותת אומ"ץ למלחמה בשחיתות ב-Nfc ב-3.3.07: "כשגורמי פשע חודרים למערכת ציבורית זה מפחיד, אבל ניתן להתמודד איתם, לעקור אותם ולטהר את המערכת. אבל אם הם חדרו גם לפרקליטות והם מקושרים עכשו עם גורמי אכיפת החוק בפרקליטות - זה סוף הדרך".
נזכרתי בסרט שתיאר מצב דומה בהיסטוריה בצורה מדהימה, ואת דרך ההתמודדות שהצליחה - הבלתי משוחדים, או בשמו המקורי The Untouchables (הבלתי ניתנים לשיחוד).
להלן הסיפור ההיסטורי כפי שמתואר בויקיפדיה: "בעקבות כניסתו של הרברט הובר לתפקיד נשיא ארצות הברית (מרס 1929), הממשלה החליטה להתמקד בתפיסתו של המאפיונר הידוע אל קפונה. נס נבחר לנהל את הפעילות נגד קפונה בנושא הפרות של "חוק היובש" (ייצור והברחה של משקאות חריפים), ובמקביל נפתחה חקירה מקיפה נגד קפונה בנושא העלמות מס הכנסה (חקירה שהובילה לבסוף למעצרו).
בגלל מגפת השחיתות (לקיחת שוחד) של אנשי אכיפת החוק, נס נאלץ לבחור בעצמו סוכנים ישרים ואמינים עבור הצוות המיוחד. הצוות המקורי הורכב מחמישים סוכנים ומספרם צומצם בהדרגה לחמישה-עשר, ולבסוף לתשעה סוכנים בלבד. הצוות ערך פשיטות רבות על מתקנים לייצור משקאות חריפים ועל נתיבי האספקה של קפונה. המקור העיקרי למידע על קפונה היה השימוש הנרחב במכשירי האזנה. לאחר שקפונה ניסה ללא הצלחה לשחד כמה מסוכניו של נס, הצוות זכה לכינוי "הבלתי משוחדים". קפונה אף ניסה להתנקש בחייו של נס מספר פעמים, ללא הצלחה.
למרות שהפעילות של נס וצוותו פגעה בעסקיו של קפונה, חקירת המס היא שהביאה למעצרו. בשנת 1931 הוא נעצר ונאשם ב-22 סעיפים של העלמת מס, וב-5,000 הפרות של "חוק היובש". ב-17 באוקטובר 1931 הוא נידון לעשר שנות מאסר, והחל לרצות את עונשו בשנת 1932."
מה ניתן ללמוד מסיפור היסטורי זה? מלחמה בפשע מאורגן שחדר לתוך רשויות אכיפת החוק תיתכן אך ורק אם יתקיימו שני תנאים: הנהגת המדינה צריכה לרצות להלחם בשחיתות בכל מחיר, ומוקם גוף מיוחד בעל סמכויות ויכולת, שלא מתוך מערכת אכיפת החוק.
התנאי הראשון נראה יותר בעייתי. ראש הממשלה הנוכחי נתון עצמו תחת חקירות בפרשות שונות, ועמו גם כמה וכמה אישים בהנהגת המדינה. האם הוא יהיה זה שיצא למלחמת חורמה בשחיתות? לא סביר. האם יעשה זאת ראש הממשלה הבא, אחרי הבחירות? זה תלוי מאוד במסר שישדר העם בהצבעתו, עד היום היה זה מסר רופס וסלחני בנושא המלחמה בשחיתות, בהצבעה שתמיד שמה בעדיפות את הנושא המדיני-ביטחוני ובכך קברה נושאים אחרים, לרבות נושא המלחמה בשחיתות.
התנאי השני ניתן לביצוע, אם כי יתקל בהתנגדות קשה מצד המשטרה והפרקליטות, אשר מאד לא יאהבו את הבעת חוסר האמון. גם מערכת המשפט, בראשות בית המשפט העליון, יפגינו את חוסר אהדתם לרעיון, שהרי רובם הגיעו מהפרקליטות, וחבריהם עדיין שם.
להבדיל מארה"ב של שנת 1929, בה הנשיא הנבחר הוביל מלחמת חורמה בשחיתות, בישראל של שנת 2007 אין מי שיוביל מלחמה כזו עד שהציבור לא יאמר את דברו בצורה חד-משמעית. הציבור הוא זה שצריך להתעשת ובבחירות הקרובות לומר דברו בדרך הצבעתו: הנושא היחידי לפיו אני שופט מפלגות זה המלחמה בשחיתות. הנושא היחידי, שהרי זו הסכנה לקיום המדינה.

תאריך:  06/03/2007   |   עודכן:  06/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבלתי משוחדים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אבל כאן הם כן משוחדים. זו הבעיה:
הפרקליטות בעצמה מושחתת  |  6/03/07 12:41
2
אכן, סרט מדהים. אבל אצלנו צריך לראות משהו אחר
אריק  |  6/03/07 14:12
3
אתה נוגע בעקיפין בנקודה מעניין וחשובה:
ט.ג.מ.  |  6/03/07 17:45
4
ניקוי עם רובה צייד מדגם משאבה
ככה ניקו שם....  |  6/03/07 18:52
5
"דיקטטורה בהסכמה" כאשר הכנסת מפקיעה האכיפה מהמושחתים ל"ת
א מ רול  |  6/03/07 19:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
אם במקרה תיתקלו ברחוב בטמבל ממושקף, שנועל נעלי בלוקים, לובש מכנסי חאקי קצרים, לראשו כובע גרב ועל כתפו תלוי ברישול תת-מקלע סטן - אל תתבלבלו: זה לא יצחק שדה. זהו רזי ברקאי
אל-בניאס
תרגום מערבית של מאמר המערכת בעניינו של החייל הנעדר גיא חבר כפי שפורסם מטעם אתר אל-בניאס בתאריך 24.2.07
עו"ד שרון, עו"ד הורנשטיין
חלוקת רכוש אגב גירושין, עשויה ליצור חיוב במס. חוק מיסוי מקרקעין קובע כי כאשר מבוצעת ההעברה מכוח פסק דין אגב גירושין, לא תיחשב הפעולה כמכירה. עם זאת, יש לקחת בחשבון מספר נקודות בקשר לתחולת הסעיף, וכן את השלכות המס העתידיות הנובעות מהפעלתו
יואב עציון
כוחו של הימין גדול בהרבה מכוחו בכנסת אלא שהימניים החילונים לא יצביעו עבור מפלגה דתית. יתרה מכך, הם גם לא יצביעו עבור מפלגה מעורבת
ד"ר יובל ברנדשטטר
ראש הממשלה יודע מדוע הוא איננו יכול לפגוש את ההורים השכולים, הוא יודע שהוא, בניגוד לכל ראשי הממשלה שלפניו, לא יכול לעשות זאת. הוא לא נבחר להנהיג, כי אם לגרש. הוא לא נבחר לשרת את העם, אלא לשרת את הממסד התקשורתי-משפטי של האליטות השולטות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il