X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות שישנה זכות הצבעה לנשים וחוקים נגד אפליה והטרדה מינית, עדיין יש אי-שיוויון עצום. רק בארץ שלנו, 65% מהנשים עובדות בחברות כ"א לעומת 30% מהגברים. וכמו כן שכר הנשים נמוך בכ-50% משכרם של הגברים!
▪  ▪  ▪

השמונה במרס הוא תאריך מאוד חשוב בלוח השנה, תאריך זה מציין את יום האישה הבינלאומי. חשוב לזכור את השורשים של יום זה שנחגג ברחבי העולם, משום שכיום הוא מוצא מהקשרו הפוליטי המקורי, אם בכלל הוא נחגג.
היום הזה החל היום ב-1910 בכינוס של הנשים הסוציאליסטיות בקופנהגן, דנמרק. הסוציאליסטית הגרמנייה, קלרה זטקין, הציעה שבכל שנה בכל מדינה, יחגגו את אותו היום תחת הסיסמה: "קולה של האישה יאחד את כוחנו במאבק לסוציאליזם". הנשים בחרו ב-8 במרס בגלל ששנתיים לפני כן, עובדות טקסטיל בניו-יורק אירגנו הפגנה למען זכותן להצביע בבחירות. הן היו צעירות מאוד, ברובן מהגרות, שנודו משאר החברה האמריקנית. רבות מהן היו יהודיות וחלקן אפילו לא דיברו אנגלית - ועדיין הן אירגנו שביתות גדולות והפגנות.
בדרך כלל, לאורך כל ההיסטוריה, נשים נשארות מאחורי הקלעים ומפנות את הבמה לגברים, הן יוצאות אל קדמת הבמה כשמתחילה להיות תנועה מתקדמת בחברה. ברוסיה לדוגמה, הנשים לקחו חלק מרכזי בהדחתו של הצאר; הן יצאו לרחובות פטרוגראד ביום האישה הבינלאומי ב-1917 ודרשו לחם וסוף למלחמת העולם הראשונה.
בבריטניה, הנשים לקחו חלק פעיל בהתפרצות המאבק של מקבלי השכר הנמוך ב-1890, וכן בהתפרצות המאבק שזעזע את בריטניה מ-1969-1975.
אי שיוויון מערכתי
היכן שיש משטרים שמרנים ואפלים, הנשים נדחקות אחורה. דוח אחרון מ'הוועדה לשוויון אפשרויות בבריטניה' מגלה שבקצב הנוכחי, יקח 60 שנה בכדי להגיע למספר שווה של נשים בדירקטוריון של 100 החברות המובילות בלונדון. לא צריך לדאוג יתר על המידה לחברות האלו, אך אם אנו רוצים ייצוג שווה בממשלות לנשים, זה ייקח לא 40 שנים אלא 40 מערכות בחירות בקצב הנוכחי.
למרות שישנה זכות הצבעה לנשים וחוקים נגד אפליה והטרדה מינית, עדיין יש אי-שיוויון עצום. רק בארץ שלנו, 65% מהנשים עובדות בחברות כ"א לעומת 30% מהגברים. וכמו כן שכר הנשים נמןך בכ-50% משכרם של הגברים! לא ניתן להסביר זאת במונחים של הפרט, אלא זהו נתון שמייצג אי שיוויון מובנה ומערכתי.
הנשים מדוכאות, אך לא בגלל שהן לא הולכות ללמוד, או שהן נכשלות בקבלת תארים אקדמיים או שחסרה להן אסרטיביות, אלא בגלל שאנו עדיין חיים בעולם שבו רוב הנטל של הטיפול בילדים נופל על הנשים. ישנה אמירה שמסתובבת אצל הגברים, שאם נשים ישימו קצת ליפסטיק הן ישיגו מה שהן רוצות. זה אולי נכון לגבי מעט מאוד נשים, אך האי-שיוויון המערכתי מבטיח שזה לא יהיה נכון לרוב רובן של הנשים.
טיפול בילדים
ההוצאה הממוצעת על מעון יום בשנה בישראל היא 2,200 ש"ח (במקרה הטוב) וזה בהנחה שיש לך פעוט אחד. רוב הנשים בישראל מרוויחות קצת יותר מההוצאה למעונות יום. אם יש לך 2 ילדים מתחת לגילאי ביה"ס, אז תצטרכי עבודה טובה מאוד בכדי לכסות את ההוצאה על המעונות. אך לנשים רבות זה פשוט בלתי אפשרי כלכלית לצאת לעבוד.
כך הגענו למצב שלנשים עם ילדים קטנים יש 50% יותר סיכוי לא לעבוד מאשר גברים באותו גיל. ההצלחה של נשים אחדות לא יכולה להפריך את העובדה שדיכוי מערכתי של נשים קיים בישראל ובעולם. הדיכוי הזה מתבסס על העובדה הבסיסית שאם הממשלה היתה מיישמת חינוך חינם מגיל אפס ושכר שווה לנשים זה היה גורם לשינויים גדולים וקיצוניים במעמד האישה.
הנשים - הנס הכלכלי
בחברה הקפיטליסטית המפריטה עצמה לדעת כאילו אין מחר, כמו אצלנו, ההשפעה עלינו הנשים היא עצומה. את רוב הנטל של הרעת תנאי המחיה תישאנה הנשים. שעות עבודה ארוכות יותר, עבודה ביותר משמרות בכדי לשלם עבור שירותים רבים שפעם היו ללא תשלום, לחזור מאוחר יותר למשמרת השנייה של הטיפול בילדים ובבית. ובנוסף, כשהממשלה תוקפת את שירותי הרווחה, היא בעצם תוקפת את הנשים שעושות את רוב העבודה של הטיפול בילדים, במבוגרים ובחולים במסגרת שירותי הרווחה.
המגזין ‘אקונומיסט’ פרסם בשנה שעברה מספרים שמראים שנשים שיצאו לעבודה בשני העשורים האחרונים תרמו יותר לכלכלת העולם מהתפתחות הטכנולוגיות החדשות או מעליית הענקיות התעשייתיות, הודו וסין. אבל אף אחד לא מדבר על ה"נשים - הנס הכלכלי". המגזין עוד מציין שאם מוסיפים את עבודות הבית והטיפול בילדים שהנשים עושות ללא תשלום - וכן מיליונים של נשים שעושות עבודה חקלאית ללא תשלום - אזי הנשים מייצרות את רוב העושר עלי אדמות.
אם הנשים יוצרות את רוב העושר בעולם, זה נותן לנו את הכוח לגרום לכך ששחרור האישה יהיה אפשרי ומציאותי!

הכותבת היא דוקטורנטית למדעים
תאריך:  11/03/2007   |   עודכן:  11/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא נהיה מנוצלות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
איזה כתבה מעולה כל הכבוד! טוב שיש נשים לוחמניות! ל"ת
כל הכבוד!  |  11/03/07 08:34
2
ליאת התבלבלת-בניקוי שעות נוספות גברים מרוויחים 28% יותר-- האם כך כל נתוניך? ל"ת
א מ רול  |  11/03/07 09:33
3
נמאס כבר משקרי הפמיניזים
תפסיקי להתבכיין  |  11/03/07 13:15
4
כמו להשוות בין מלפפונים ועגבניות
נחום שחף  |  12/03/07 07:47
5
כל מילה שלך זהב, סוף סוף קצת אמת בים השקר שמייצרת לנו עתונות ההון הישראלית
יוסקה   |  12/03/07 08:19
6
תפקידה של האשה
s  |  19/03/07 17:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מלחשוש ועד להיתפס לפאניקה מפני תחזיות ארוכה הדרך    הכל צריך להיבחן בפרופורציה המתאימה תוך מתן אמון במומחים    הקשר בין התחזיות למציאות מקרי בהחלט    תורנות שבת
יואב יצחק
נחום ברנע, אמנון אברמוביץ', בן כספית ואודי סגל, הם רק חלק מהעיתונאים שבוגדים בימים אלה בציבור    הם גויסו לטשטש את השחיתות והרשלנות המיוחסות לראש הממשלה, אהוד אולמרט    להשגת המטרה הם מנסים לפגוע במבקר המדינה
רונן ליבוביץ
ועדת הכנסת החליטה שלא להדיח השבוע את נשיא המדינה כאשר 12 חברי ועדה החליטו שלא להגיע לדיון    באותו יום כינס נתניהו מסיבת עיתונאים וטען כי חברי כנסת בקדימה מבקשים לעבור לליכוד, רק שאותם חברי כנסת לא נמצאו    וגם, מיהו החבר החדש ליצמן, מדוע הופתע בן-ששון והאם לעובדי הקבלן מגיעה לדעת מהם תנאיהם?    המאה ועשרים
אריה אבנרי
ד"ר חיים משגב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il