X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יומרתה של ועדת וינוגרד, לחקור את נבחרי הציבור על שיקוליהם בהרכבת הקואליציה ובחלוקת התיקים בממשלה, היא גלישה מסוכנת אל מחוץ לסמכות הוועדה ומהווה פגיעה קשה בסדרי השלטון והמשפט
▪  ▪  ▪

ועדת וינוגרד הולכת, על-פי הפרסומים בתקשורת, מדחי אל דחי. שלשום פורסמה הודעתה על תוכנו של הדוח שיפורסם כעבור חודש ימים, והניסוח האומלל של ההודעה מרמז ברורות על כוונת הוועדה לשלוק ברותחין את אומרט, את פרץ ואת חלוץ. כפי שכתב בצדק עו"ד יוסי דר, באתר Nfc, מעשה זה של הוועדה הוא מעשה שלא יעשה, שכן המלצותיה הן כפסק-דין ושום שופט אינו רשאי להודיע "בעוד חודש אפרסם את פסק-דיני, שיכלול עונש מאסר כבד". אם אתה יודע כבר היום מהו פסק הדין, מן הראוי שתפרסמו מיד. אך אם אינך יכול לפרסם כעת, עליך לשתוק. כדבריו הצודקים של עו"ד דר, הפרסום היה מעשה אכזרי ביותר ועינוי-דין, ולוועדת וינוגרד אין צידוק כלשהו להתייחסות אכזרית לנחקריה. אני אישית מייחל למפלתם הפוליטית, אך הוועדה חייבת להיות נקייה מרצון כזה.
נוסף לכך, קשה להבין כיצד מבטיחה הוועדה לפרסם "מסקנות אישיות" בעניינם של שלושת האישים, ללא מתן אזהרה והזדמנות להתגונן. המשמעות של אי-מתן אזהרה כזו, עשויה לרמוז על כוונת הוועדה להעניק ציון לשבח לאותם אישים, או לפטרם מאחריות כלשהי לכשלונות במלחמה ולבזיונות שהורעפו על ראשינו במהלכה. הייתכן?
אתמול פורסם, כי עמיר פרץ - ועל-פי פרסומים קודמים גם אהוד אולמרט בעדותו - נשאל בעדותו בוועדה על מינויו לתפקיד שר הביטחון. על-פי הדיווח, פרץ הודה כי כנראה שגה בהסכימו להתמנות לתפקיד זה. גם אולמרט מסר כנראה את מניעיו ואת שיקוליו במינוי פרץ לתפקיד שר הביטחון.
בכל הכבוד, חוששני כי ועדת וינוגרד ירדה מן הפסים. אכן, רוב העם סבור שמינוי פרץ לתפקיד שר הביטחון היה שגיאה קשה, בשל אי-התאמתו (ומיותר לפרט כאן את הסיבות לכך). אך הנושא כולו נמצא בתחום הפוליטי-מפלגתי, שחלילה לה לוועדת בדיקה ממשלתית מלגעת בו. על אולמרט ופרץ למסור דין וחשבון, בכל הקשור למעשיהם הפוליטיים כנבחרי הציבור, אך ורק לכנסת ולציבור ובשום פנים ואופן לא לוועדה שחבריה, ככל שהדבר קשה לעיכול, אינם אלא פקידים שגויסו באורח זמני, למשימה מוגבלת-בזמן של חברות בוועדת בדיקה ממשלתית.
אוי לנו, ואבוי לדמוקרטיה ולתקינות השלטון, אם פוליטיקאים שנבחרו בבחירות ע"י הציבור, וקיבלו לכהונותיהם את אמון הכנסת, יועמדו בפני הצורך לתת דין וחשבון על שיקוליהם בהרכבת הממשלה והקואליציה, ואוי לנו שבעתיים אם ועדת בדיקה כלשהי - לדידי, אפילו ועדת חקירה ממלכתית - תחלק להם ציונים בתחום זה, תנזוף באחד, תשבח את השני ותמליץ להדיח את פלוני משום שמינה את אלמוני לכהן בממשלתו כשר לענייני משהו. אם זוהי דרכה של הוועדה, עוד נקום בוקר אחד ונקרא כי הוועדה נזפה באולמרט על שצירף לקואליציה שלו את מפלגת העבודה ולא את "ישראל ביתנו" או את יהדות התורה.
שאלה קשה היא, עד כמה מוסמכת ועדת-בדיקה - ולדידי גם ועדת חקירה ממלכתית - לבקר את פעולותיו של נבחר הציבור, בעיקר שר בממשלה, בתחום תפקידו וסמכויותיו. גם בתחום זה חייב הנבחר דין וחשבון לכנסת ולא לוועדה, אם כי ככל הנראה אין אפשרות מעשית לכתוב דוח על המלחמה ללא סקירת תפקודם של השרים הנוגעים בדבר ומתן הערכה לתפקודם זה. מכל מקום, סקירה כזו אינה מגיעה בחומרתה אף לקרסוליה של בדיקת השיקולים הפוליטיים-מפלגתיים-אישיים של ראש הממשלה ושל שותפיו לקואליציה, בהרכבת הממשלה, שממנה חייבת הוועדה לברוח כמו מאש.
הרצון המובן מאליו של הציבור, לדעת את כל שקרה במלחמת לבנון השנייה ולנקום במושחתים ובחדלי האישים על כשלונותיהם, אינו מצדיק ירידת הדמוקרטיה וסדריה, על המבנה החוקתי וההירארכי התקין, מן הפסים.
אלמלא היה אהוד אולמרט ברווז צולע וחסר מעמד הולם בציבור, היה נוהג כמנהגו מימים ימימה ונוזף בחברי הוועדה על השאלות שהוצגו לו. היה על אולמרט לומר לחברי הוועדה: סלחו לי, אך אינני מוכן להסביר לכם מדוע מיניתי את פרץ לתפקיד שר הביטחון, או את ינקלוביץ לתפקיד שר הברבור והגרגור. אין זה עניינכם ואין זה עסקכם, אלא עניינה ועסקה של הכנסת בלבד.
אני קורא לוועדת וינוגרד לפרסם מיד הודעה שבה יובהר כי אין בכוונת הוועדה להתייחס באופן כלשהו לטיב השיקולים ששקלו שרי הממשלה, לרבות ראש הממשלה, במינוי שרים לתפקידיהם. הוועדה יכולה, ולדעתי גם חייבת, להודיע ברבים כי השאלות שנשאלו אולמרט, פרץ ונבחרי-ציבור אחדים, בתחום זה, היוו גלישה אל מעבר לתחום סמכותה של הוועדה, וכי הוועדה מיצרה על כך ומודיעה כי תימנע מעיסוק בנושאים אלה בעתיד.
בוועדה חברים המשפטנים המעולים והמנוסים-מאוד ד"ר אליהו וינוגרד ופרופ' רות גביזון, וגם פרופ' יחזקאל דרור, אף שאינו משפטן, הוא מלומד בעל שם עולמי בכל הקשור לסדרי מדינה ושלטון. לצד שלושה אלה יושבים שני אלופים (בדימ.), שאף הם אינם קוטלי קנים ולבטח מבינים דבר אחד או שניים בתקינות שלטונית. רצוי מאוד שקבוצת אישים זו תיזהר מאוד מהגשת עתירה נגדם לבג"צ, בתחום המתואר כאן, שתוצאותיה עלולות לפגוע קשות בכבודם האישי והמקצועי.

תאריך:  15/03/2007   |   עודכן:  15/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדחי אל דחי
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
אות לפתיחת המערכה של יחצנ"י
ארוין  |  15/03/07 09:17
2
תמהני מה היה קורה אילו
חייל ותיק בדימוס  |  15/03/07 10:15
 
- אילו היו ראשי ועדות חקירה
קורא מזדמן  |  15/03/07 13:44
3
צודק מעט וטועה בגדול>>>
א מ רול  |  15/03/07 10:18
 
- השקפה שגויה
משה מכנס, עו"ד  |  15/03/07 14:13
 
- וינוגרד משמש כעיניים לציבור
אריק  |  15/03/07 16:48
4
התנצלות ובקורת
כנניהו המיסר  |  15/03/07 10:36
5
כייין..... ולא!
אריק  |  15/03/07 11:54
6
השקפה שגויה ל"ת
משה מכנס, עו"ד  |  15/03/07 14:06
7
רול תעזוב אותך ממכנס. הוא בכלל
ארוין  |  15/03/07 16:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר כהן
בתי הזיקוק בחיפה פולטים לאוויר כמות מזהמים זהה לזו של בתי הזיקוק בכל מדינת קליפורניה, המעבדים פי 12 נפט בשנה    למה בתי הזיקוק, שמרוויחים מיליארד ש"ח בשנה, מתעקשים לחסוך דווקא על חשבון בריאותם של תושבי האזור?
יהונתן דחוח-הלוי
אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת מנצ'סטר חתמה השבוע ברית אגודות תאומות עם אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת א-נג'אח בשכם    זאת, חרף העובדה שאגודות הסטודנטים בכל האוניברסיטאות הפלשתיניות בגדה המערבית וברצועת עזה נשלטות באופן מוחלט ע"י ארגוני הטרור הפלשתיניים
ראובן לייב
כפר הדייגים האיטלקי, הזעיר והעתיק פורח כל השנה    המפרץ הקטן, לרגלי צוק-הר, מזרחה מהעיר גנואה, הפך, זה מכבר, למעגן היאכטות של החוג הנוצץ באיטליה
ד"ר צ'לו רוזנברג
לאחרונה ראו אור שני ספרים מעולים השופכים אור על התנהגותם של היהודים בארה"ב ובברה"מ לשעבר    המכנה המשותף של שני הספרים: פועלם של היהודים למען אחיהם היהודים הסתכם, למרבה הצער, בכמעט כלום
אמיתי גזית
איך שורפים אלף קלוריות בלי להירטב בגשם? אחת האפשרויות היותר מהנות היא משחק סקווש    אם כבר החלטתם לקחת את אתגר הסקווש ברצינות, למה שלא תצטרפו לליגה אמתית המשוחקת בכל ימות השבוע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il