X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חברה בעירבון מוגבל הפכה בחלק גדול מהמקרים למקום מקלט עבור רמאים שלוקחים את נכסי החברה, נעלמים ולא משלמים את חובותיהם. איך מתמודדים עם התופעה, למה החוק לא שומר על האדם הפשוט, איך חוק החברות צריך להשתנות, ולמה שוב הבנקים הם המרוויחים העיקריים מהמצב הקיים?
▪  ▪  ▪

חברה בע"מ, המעגנת את עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת, היא מכשיר קורץ עד מאד לביצוע תרמיות מסוגים שונים. למה? תביעה כנגד חברה בע"מ לעולם יכולה להיות רק כנגד החברה, אולם על-מנת להגיע לבעלים של החברה, קרי לבעלי המניות, יש צורך בהליך שנקרא בשפה המשפטית "הרמת מסך".
בשפה פשוטה הרמת מסך הוא הליך בו מצליח הנושה לעבור את ה"מסך" של החברה, ולהגיע לאדם עצמו שמנהל את החברה כדי לגבות את חובותיו.
איך הרמאים עובדים?
השיטה פשוטה- אדם נטול אמצעים מקים חברה בע"מ. מבצע פעולות ונוטל התחייבויות על-ידי החברה בע"מ. את הנכסים השונים אותם קיבלה החברה תמורת אותן התחייבויות (סחורות, מחשבים, בגדים, רהיטים ובעצם כל העולה על הדעת)- הוא מעביר מהחברה בע"מ, ומנכס אותם לעצמו בדרכים אותן הוא מסתיר מנושיו. כשמבקשים הנושים להיפרע מהחברה, הם עומדים בפני שוקת שבורה. החברה מרוקנת מנכסים, מה שהם מכרו לחברה ולא קיבלו עבורו תמורה, כבר עבר לצד שלישי, ואין להם יכולת לגבות את המגיע להם- לא בצורת תשלום ולא בצורת עיקול נכסים.
ישנן שתי דרכים להתמודדות עם תופעה הולכת וגדלה זו. אחת מהן, אותה ניסה להעניק המחוקק בחוק החברות (תשנ"ט 1999), נקראת הרמת מסך. אולם לובי של אנשי העסקים המובילים במשק- אשר חששו מייקור פרמיות הביטוח למנהלים, ומהסיכון הנובע מאחזקת מניות בחברה בע"מ-הצליח להביא לשינוי החוק. בחוק בוצע תיקון (תיקון מס' 3 לחוק החברות), אשר ביטל את סעיף 6(ב) ושלל מבית המשפט את הסמכות הכמעט בלתי מסויגת להרים את מסך ההתאגדות.
היתרון של הבנקים
הדרך האחרת להתמודדות עם קריסתן של חברות בע"מ, היא החתמת בעלי המניות על ערבות אישית. זוהי דרכם של החזקים- בעיקר הבנקים. הבנק, אשר אינו מעוניין להיסחב אל בתי המשפט ולשכנע אותם להרים את המסך אל עבר בעלי המניות, מצליח, באמצעות כוחו בשוק, להחתים את בעל המניות בחברה פרטית על ערבות אישית לחובותיה של החברה- אולם מצב זה הביא לאבסורד, על פיו כל חברה בע"מ, נזכיר - בעירבון מוגבל - הופכת להיות חברה שאינה מוגבלת בעירבון, שכן בעל המניות בה חתום על עירבון לחובותיה ללא הגבלה בסכום (למעט ההגבלה עליה מחליט הבנק). דרך זו אומנם מחזקת את הבנק, אולם מחלישה את יתר הנושים, אשר אינם מחתימים את הבעלים על ערבות אישית.
לבנק יש יתרון גדול-הוא יכול לעקל רכוש של חייבים מבלי לבצע "הרמת מסך", אולם שאר הנושים נשארים ללא כלום. כיום בעל עסק שמתמוטט, מאבד את כל רכושו הפרטי בעיקול עבור הבנק. המצב שנוצר כיום הוא בו חברה בע"מ מתאימה רק למי שמחזיק רכוש של החברה. מי שיש לו רכוש פרטי עלול לאבד אותו אם העסק שלו ייפול : חברה בע"מ נועדה עבור אלו אשר יש להם רכוש אותו הם מעוניינים להשקיע בדרך של סיכוי/סיכון ולא לבעל עסק פרטי המסכן את רכושו הפרטי.
הפתרון המוצע- החזרת עטרה ליושנה, החזרת יוקרתן של החברות בע"מ כגופים שכדאי להתעסק עמם במקום גופים שיש להיזהר מהם, זאת בדרך של תיקון חקיקתי אשר (1) יאסור על מתן ערבויות אישיות לחברה בע"מ ובמקביל (2) חיקוק בעל סנקציית הרמת המסך אשר יחייב כל חברה בע"מ להיות בכל רגע נתון בעלת הון עצמי של לא פחות משליש היקף ההתחייבויות של החברה.
תיקון זה של החוק יאפשר למעשה היווצרות של מעמד עסקי בריא ויציב במדינה- כל הגופים (ובכלל אלו הבנקים) יפעלו מול חברות בע"מ תוך תמחור סיכון ידוע, אך מבלי להשאיר בעלי חברות עם בתים הרוסים ובפשיטת רגל אישית. אלו אשר אין בידם הון עצמי, יפעלו באופן מחושב יותר תוך התנהלות מסוכנת פחות, ובמקרה של עוקץ, ניתן יהיה להגיע בקלות אל רכושם הפרטי מבלי להזדקק להרמת המסך.

תאריך:  18/03/2007   |   עודכן:  18/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
אם עדנה ארבל, נוכח ניסיון הסיכול הממוקד שתואר לעיל, שנעשה במטרה להשתיק ביקורת כנגדה היא, עדיין ממשיכה בשתיקתה כאילו הדברים אינם נוגעים לה - כי אז צריך מעתה להסיק בצער שעדנה ארבל כבר לא סתם שותקת, אלא היא כבר בבחינת שומרת על זכות השתיקה
ד"ר אילן זמיר
אפילו שמה מעיד עליה: "אנטי" - נגד ו"ביוס" - חיים, כלומר חומר שמנוגד לחיים
ענבל בר-און
בפרשת פרחי קבע השופט גרוניס, בעליון, כי היות והראיות כנגד הנאשם הושגו שלא כדין, יש להוריד את הדיון למחוזי כדי לבדוק אם ניתן להשיג ראייה בדרך אחרת. בכך שיקף גרוניס את חשיבות דוקטרינת 'הפירות הבאושים של העץ המורעל' ולפיה: אם ראיה הושגה שלא כדין, לא ניתן יהא להשתמש בה. כיצד נוכל לברור אימתי ראוי להעדיף את זכות הנאשם ואימתי את אינטרס הציבור?
עו"ד יעל גיל
סעיף 8 לחוק יחסי ממון מקנה לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני את האפשרות לפסוק באופן אשר יצור חלוקת רכוש שוויונית, צודקת והוגנת יותר
נרי אבנרי
בכנס קדימה שהתקיים ב"בית" המט לנפול בפ"ת, רק כדי לחזק את מנהיגותו של מנהיג מפלגתה ה"בלתי פופולרי" (15.3.07), היתה שרת החוץ, היחידה מכל צמרת קדימה שלא התייצבה מאחוריו. מה יש לדבר: האשכולית ציפי לבני משתוקקת לשבת בכורסתו של הלימון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il