X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העימות הפנים-אסלאמי הנחשף מעל ומחוץ למסכי הטלוויזיה מצביע על רגשות הפחד והאיבה החשות המדינות הסוניות מפני איראן כתוצאה מהתחזקות מעמדה באזור ומפני השפעתה ומעורבותה הצבאית הגוברים באזור - מגמות אלו נתפסות כאיום ממשי על משטריהן.
▪  ▪  ▪

ערוץ החדשות הערבי "אל-ג'זירה" הפגיש בתכנית מיוחדת אשר שודרה ביום רביעי 14 בפברואר 2007, שניים ממנהיגי הדת הבכירים בעולם האסלאם: הד"ר יוסף אל-קרדאווי, מבכירי אנשי הדת המוסלמיים בעולם הסוני, ועמיתו, איש הדת השיעי הבכיר, השיח' עלי אכבר האשמי רפסנג'אני.
לכאורה היתה זו פגישת פסגה שנועדה להוות גשר בין שני הקטבים בחברה האסלאמית, השיעה והסונה. זאת על רקע מחלוקות אידיאולוגיות ופוליטיות רבות שנים וכן על רקע מתיחות גוברת בין הצדדים בשל ההשפעה האיראנית הגוברת באזור והעימות בעיראק. דיון זה בא לבחון דרכים להשגת אחדות אסלאמית אל מול האתגרים הניצבים בפני עולם האסלאם, אולם תוצאותיו מצביעות יותר מכל על השסע הקיים בחברה האסלאמית המאיים לקרוע אותה לגזרים.
הדיון שהחל כוויכוח סביב מחלוקות תיאולוגיות רבות שנים בין האסכולות, גלש במהרה לנושא הפוליטי הבוער סביב סוגית מעורבותה של איראן במלחמה בעיראק. לאורך התכנית שארכה כשעה, ניסה רפסנג'אני להימנע מלהיכנס לעימות עם הד"ר אל-קרדאווי סביב סוגיות בוערות אלו. רפסנג'אני שדיבר בפרסית, השתמש בשפה דיפלומטית והרבה לדבר על הצורך באיחוד השורות בקרב עולם האסלאם כנגד האויב (ארה"ב וישראל) המנסה לזרוע פחד ואיבה בין המוסלמים.
לעומתו, התבטא השיח' אל-קרדאווי בצורה גלויה ובוטה בנושאי מחלוקת ולא חסך בביקורתו כנגד מדיניות האיראנית בעיראק. עם תחילת התכנית דיבר קרדאווי על היחס המזלזל וההאשמות להם זוכים חברי הנביא (נאמניו הראשונים של הנביא מוחמד) בקרב העדה השיעית. הוא מוסיף בעניין "לא יתכן כי אשים את ידי בידך ואחוש כי הינך אחי, כאשר אני מברך את עומר, אבו באכּר ועאישה בעוד שאתה מקלל אותם". כמו כן הזהיר קרדאווי מפני תופעת השיעיזציה המתפשטת בקרב המדינות הסוניות (המרתם של מוסלמים סוניים לשיעים). לאחרונה מרבה השיח' אל-קרדאווי להתבטא בנושא זה בו הוא מזהיר מפני ניסיונות החדירה השיעית אל תוך עולם הסוני.
השיחה גלשה במהרה לנושאים פוליטיים ולמצב בעיראק. באשר למעורבותה של איראן בעיראק, אומר רפסנג'אני כי איראן אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של עיראק. היא מעוניינת באחדות העם העיראקי כנגד אויבו, לכן היא מסייעת לו במאבקו. כן הוא מוסיף כי אנשי הדת האיראניים מגנים את הקטל ההדדי בין מוסלמים. קרדאווי מצידו אומר כי דבריו הפייסניים של רפסנג'אני אינם מגובים במעשים. הוא מוסיף ואומר כי איראן היא המחזיקה בפתרון בעיית הקטל והלחימה המתרחשים בקרב העם העיראקי, ועל כן הוא קורא לממסד הדתי השיעי לפרסם פסקי הלכה האוסרים את שפיכות הדמים בין מוסלמים.
ההתקפה על איראן ועל המדיניות האיראנית הנשמעים בכלי תקשורת ערביים אינה דבר חדש. נראה כי ככל שהזמן חולף מאז נפילת משטרו של סדאם חוסיין בעיראק, במקביל להתחזקות ההגמוניה האיראנית באזור, כך גוברים ומקצינים להם דברי הביקורת הערביים כנגד איראן. כך לדוגמא בתכנית האקטואליה הפופולארית "הכיוון ההפוך" המשודרת אף היא בערוץ "באל-ג'זירה", תקף ההיסטוריון הסורי, מחמוד אל-דגיים, את עמיתו האיראני בתכנית, וטען כי האיום האיראני מסוכן בהרבה מהאיום הציוני-אמריקאי. "אם מטרתה של האמריקאים הינה כלכלית ורצונם להשתלט על הנפט, שהרי מטרת האיראנים הפרסים היא לטבוח בערבים". התכנית האיראנית, אומר אל-דגיים, היא להשיב לחיים את אימפריית כורש שהתפשטה עד ליוון, מצרים ואל חצי האי-ערב".
העימות הפנים-אסלאמי הנחשף מעל ומחוץ למסכי הטלוויזיה מצביע על רגשות הפחד והאיבה החשות המדינות הסוניות מפני איראן כתוצאה מהתחזקות מעמדה באזור ומפני השפעתה ומעורבותה הצבאית הגוברים באזור. מגמות אלו נתפסות כאיום ממשי על משטריהן. שר החוץ הלובי הביע לאחרונה את מחאתו על המציאות הפוליטית שהתעצבה בקרב מדינות ערב שבה "איראן הפכה לאויבתן של מדינות ערב במקום ישראל". לאחרונה אף חשף העיתון הכוויתי "אל-סיאסה" כי שלוש מבין מדינות המפרץ הפרסי; קטר, איחוד האמירויות, ועומאן תאפשרנה את פתיחתו של נתיב אווירי עבור ישראל במידה וזו תחליט לתקוף את מתקניה הגרעיניים של איראן.
אם כן העימות שיעי-סוני גלוי ופתוח לכל, מעל ומחוץ למסכי הטלוויזיה. בימים אלה מקיימים הסעודים סבב שיחות בשיתוף נשיא איראן ובכירים איראניים נוספים במטרה להגיע להסכם שיביא לבלימת המשך התפשטות המאבק הבין עדתי. בתקווה שפגישת פסגה זו תשא תוצאות חיוביות יותר.

שאול לוי, מזרחן וחוקר בתחום הג'יהאד הפיננסי
תאריך:  19/03/2007   |   עודכן:  19/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקרב התקשורתי בין השיעה והסונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
עד לא מכבר נהגו כמעט אך ורק בני "גיל הזהב" לפקוד את אתרי הבריאות של אירופה. עכשיו כבר עושים זאת בלהיטות רבה גם בני הדור הצעיר
עו"ד יוסי דר
אנחנו מניחים - אנחנו חייבים להניח - שכאשר נשיאת בית המשפט העליון מדברת על "קמפיין שמטרתו כרסום באמון הציבור בבית המשפט", וכאשר היא מדברת על כך ש"יש כל מיני גורמים שעוסקים בקמפיין הזה" - היא, הנשיאה, מדברת על עובדות של ממש
ליאת טמנג
לאחר עשור של 'רפורמות כלכליות' לפי הוראות הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, ארגנטינה שקעה לתוך משבר כלכלי עמוק ב-2001. את אותו "יעוץ" ודרישות לשינויים מבניים העניקה קרן המטבע לעשרות מדינות נוספות ברחבי העולם, וכן גם לישראל
אריק פורסטר
לסיבה למלחמה לא היה שום קשר לחזון הניאו-קונסרבטיבי או לידידות האמיצה בין הנשיא בוש ואריאל שרון. הסיבה האמיתית, היא אומרת, היא שסדאם חוסיין ניסה להתנקש בחייו של אביו של הנשיא
אורי אבנרי
לא רק הפלשתינים צריכים להשמיע אנחה גדולה של הקלה עם הקמת ממשלת-האחדות הפלשתינית, גם אנחנו הישראלים    יש במעשה זה ברכה רבה - לא רק להם, אלא גם לנו - אם אנחנו אכן מעוניינים בשלום שיביא עימו את סיום הסכסוך ההיסטורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il