X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיפורו של ביטול חוק בידי בית משפט שלום, והשוואתו להליך המוצע בתזכיר חוק יסוד: השפיטה (ביקורת שיפוטית על תוקפם של חוקים)
▪  ▪  ▪

ביום 15.03.2007 פרסמה מחלקת יעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים את תזכיר חוק יסוד: השפיטה (תיקון - ביקורת שיפוטית על תוקפם של חוקים), המסדיר את ההליך של ביטול חוקים על-ידי הרשות השיפוטית. פרסומו של התזכיר מהווה הזדמנות מתאימה להציג את האופן בו הכריז שופט יחיד של בית משפט השלום על ביטולו של סעיף בפקודת מס אההכנסה, ולהשוות את ההליך ההוא עם ההליך המוצע.
משה הנדלמן היה מנהל חשבונות שעסק בין היתר ביעוץ מס, במשך כ-20 שנה. בשנת 1996 חוקקה הכנסת חוק חדש אשר אסר על השימוש בתואר "יועץ מס" למי שאיננו רשום בפנקס יועצי המס. איסור זה חל גם על הנדלמן אשר לא היה רשום בפנקס יועצי המס.
כשנה קודם לכן נטל לעצמו בית המשפט העליון את הסמכות לבטל חוקים. לנוכח סמכות זו, אדם הסבור כי חוק מסוים אינו חוקתי, יכול לנקוט באחת משתי דרכי הפעולה הבאות:
  • תקיפה ישירה - פנייה לבית המשפט על-מנת שיבטל את החוק, ובמקביל -ציות לחוק עד למתן ההחלטה בידי בית המשפט;
  • תקיפה עקיפה - אי ציות לחוק, ובמידה ויוגש כנגדו כתב אישום, לטעון כי החוק איננו תקף, ועל כן אי הציות שלא כדין.
הנדלמן בחר בדרך של "תקיפה עקיפה". הוא המשיך להציג את עצמו כ"יועץ מס", וכשהוגש כנגדו כתב אישום (ת"פ (תל אביב) 4696/01), הוא הגיש עתירה לבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק (בג"צ 8424/01), ועתר לביטולו של החוק משום שהוא פוגע באופן בלתי מידתי בחופש העיסוק.
המשך הדיון בכתב האישום, בבית משפט השלום, עוכב עד להחלטת בג"צ. זו הגיעה כעבור כ-11 חודשים, ובה בית המשפט העליון החליט שלא להחליט, והמליץ לעותר למחוק את העתירה, כדי שהטענות שלו ישמעו וידונו בבית משפט השלום במסגרת ההליך הפלילי שמתנהל נגדו.
התחמקותו של בג"צ מלדון בשאלה המשפטית שהועלתה בפניו, היוותה הכרעה משפטית בסוגיה חוקתית בעלת חשיבות משפטית גדולה בהרבה, והיא: מהו ההליך הראוי לתקיפה עקיפה של הוראת חוק? בשאלה משפטית רבת חשיבות זו הכריע בית המשפט העליון, ללא דיון וללא נימוקים, וקבע ללא כל הנחיות מגבילות כי רשות שיפוטית זוטרה רשאית להעיז פנים כנגד המחוקק ולבטל הוראות חוק.
לאחר קבלת המנדט מבית המשפט העליון, דן בית משפט השלום בטענותיו החוקתיות של הנדלמן, דיון תיאורטי, המנותק כמעט לחלוטין מעובדות המקרה הספציפי, וקבע כי המגבלות על השימוש בתואר "יועץ מס" בטלות. יצוין כי כשנתיים וחצי לאחר מכן, ביקרה ערכאת הערעור את ההחלטה וקבעה כי: "טוב היה עושה בית משפט קמא אילו נקט במידה רבה יותר של איפוק שיפוטי". אולם, עד אז, כבר נגרם נזק, שכן ההחלטה גרמה לעימות חזיתי בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת, ולפגיעה ביוקרתן של שתי הרשויות.
מספר חודשים לאחר מתן ההחלטה נשא יושב-ראש הכנסת דאז ראובן ריבלין נאום חריף, לדבריו: "לא האמנתי שאכן יבוא יום ובית משפט שלום יעז פניו בפני החוק, בפני המחוקק הריבוני, בני קודשיה של הדמוקרטיה ופשוט יכריז על בטלותו כביכול של חוק מדינה". נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, הגיב בו במקום כי שופט שלום איננו יכול לבטל חוק של הכנסת, שכן קביעותיו אינן יוצאות הלכה מחייבת. . לדבריו, רק בית המשפט העליון מסוגל לבטל חוק מכוח העיקרון של תקדים מחייב.
תשובה זו של הנשיא ברק נכונה אומנם מבחינה משפטית, אולם אין בה מענה לטענה המהותית בדבר העזת הפנים כנגד החוק. שופט צריך להכפיף את עצמו לחוק, ואין זה ראוי כי יכריז על ביטולו של חוק, אפילו אם תוקף הכרזה זו מוגבל לצדדים המתדיינים בפניו. מעניין מה היתה תגובת הנשיא ברק אילו שופט שלום היה פוסק בניגוד להלכה שקבע בית המשפט העליון, משום שלדעתו היא איננה חוקתית. נניח ששופט שלום היה מחליט על ביטולה של חזקת השיתוף שבין בני זוג בטענה שהיא פוגעת בזכות הקניין. האם גם אז הנשיא ברק היה מוחל על כבודו, או שהוא היה מבקר בחריפות את אותו שופט אשר העיז פנים כנגד בית המשפט העליון?
ההליך המוצע יחזק את הכבוד ההדדי בין הרשויות המחוקקת והשופטת
חוק היסוד המוצע מסדיר את הליכי הביקורת השיפוטית על תוקפם של חוקים, על בסיס של כבוד לחוק ולמחוקק מקרה שבו שופט שלום בוחן באופן תיאורטי את שאלת תוקפו של חוק, כמו שהדבר נעשה בעניין הנדלמן, לא יתאפשר יותר. שופט שלום רשאי יהיה לקבוע כי קיים ספק ממשי לעניין תוקפו של חוק, אך לא מעבר לכך. בדרך לקביעה זו עליו לבדוק שהיא אכן הכרחית לצורך ההכרעה בעניין שבפניו. בפרט, עליו לנסות לפרש את החוק באופן שיעמיד אותו בתוקפו, ובמקרה של חוק הפוגע בזכויות יסוד, עליו לבחון שהפגיעה איננה מידתית בנסיבות המקרה הנדון בפניו. רק אם למרות הכל נותר ספק ממשי לעניין תוקפו של החוק, וההכרעה בעניין הכרחית, מועברת השאלה להכרעת בית המשפט העליון.
בהערת אגב נעיר כי יתכן שהחוק המוצע היה שונה, אילו עמד בפני מנסחי ההצעה פסק דין של בית המשפט העליון ובו משנה סדורה לגבי האופן בו צריך להתנהל הליך של תקיפה עקיפה. אולם כאמור לעיל, בית המשפט העליון החמיץ את ההזדמנות לכתוב פסק דין עם משנה סדורה שכזו.
אשר להכרזה על ביטול חוק - לפי החוק המוצע רק הערכאה השיפוטית הגבוהה ביותר - בית המשפט העליון - תהא רשאית להכריז על ביטולו של חוק. הכרזה זו תיעשה רק בהרכב מורחב של תשעה שופטים ומעלה, וברוב של שני שליש משופטי ההרכב. יתרה מזאת, זכות המילה האחרונה שמורה למחוקק, ולמעט מקרים מיוחדים, החוק ישאר בתוקף לתקופה של לפחות חצי שנה, במהלכה הכנסת תוכל לאשר מחדש את החוק ברוב של 61 חברי כנסת, ולהתגבר בכך על הפגם החוקתי.
סבורני, כי המגבלות בהליך המוצע, לא יפגעו ביכולתו של בית המשפט להגן על זכויות אדם, מחד, ומאידך, יחזקו את הכבוד ההדדי בין הרשויות המחוקקת השופטת, ואת מעמדן בעיני הציבור, וזאת משני טעמים:
הטעם הראשון הינו שבתי המשפט יעברו מדינאמיקה של ביטולים לדינאמיקה של פרשנות. דהיינו, במקום לבטל חוקים, יפרשו אותם באופן שמתיישב עם חוקי היסוד. טיבה של פרשנות שהיא איננה טומנת בחובה ביקורת כלפי המחוקק, ועל כן היא איננה יוצרת עימות בין הרשויות או פוגעת במעמדן.
הטעם השני הינו שההליך המוצע יותיר את זכות המילה האחרונה בידי המחוקק. זכות זו תאפשר קיומו של דיון ציבורי עד להכרעת המחוקק בעניין; תאפשר למחוקק להבהיר את כוונתו במקרים בהם כוונתו הסובייקטיבית של המחוקק היתה שונה מכפי שהבין אותה בית המשפט; ואף תאפשר למחוקק לחזור בו מדבר החקיקה שבוטל. בנוסף, היא אף תגרום לבית המשפט העליון להשתמש ברטוריקה עדינה יותר, גם בהכרזה על ביטולו של חוק, דבר שיצמצם את העימות עם המחוקק.
ימים יגידו אם החוק המוצע אכן יתקבל, ואם ההבטחות הגלומות בו בו אכן יתגשמו.

תאריך:  22/03/2007   |   עודכן:  23/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן גנור
סדרת מכתבים של אב מודאג לשרת החינוך. זאת כאשר תוך הפרת חוק בת 50 שנים, לא הוקם מעולם ועד החינוך שהיה אמור להיות הגוף המכוון. הנושאים שאציג הינם מציקים אך אינם ברומו של עולם ולא מצויים בדיון הציבורי. המכתב השני עוסק בהגדרת הערכים לחינוך
עו"ד יוסי דר
לפני זמן מה הזדמנתי לאירוע כלשהו, שבסיומו שרנו את ההימנון. רצה הגורל ובסמוך אלי עמד ערבי. הערבי עמד כשם שעמדו כולם, אבל פיו נשאר חתום. חשתי כבוד עמוק כלפי הערבי - דווקא משום שחתם את פיו
לאה טרן
הצייר דוד ריב סבור כי האמן ויצירתו יכולים להשפיע על החברה, בניגוד לדעתם של אמנים אחרים החושבים כי אין לאמנות כל השפעה משמעותית על מהלכים חברתיים פוליטיים, ומעדיפים להישאר אך ורק במרחב המחיה האמנותי
קובי כהן
מדינה נאורה היתה דואגת לא לקפח חלשים, מדינה מתוקנת יותר היתה מגנה על זכויותיהם. הבעיה מתחילה בכך שישראל 2007 אינה נאורה ואינה מתוקנת
אורי פז
כמאה אלף גורי כלבים וחתלתולים נולדים בישראל מדי שנה. 50 אלף כלבים משוטטים מומתים מדי שנה בידי הרשויות. חוק שבדרך אמור לתקצב סירוס ועיקור להולכים על ארבע. האם זה מוצדק מבחינה מוסרית, אנושית ויהודית?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il