X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד תוגדר מדינת ישראל בחוקה העתידית, מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית?
▪  ▪  ▪

בפני ועדת החוקה של הכנסת הוצעו שבעה נוסחים שונים. ח"כ עזמי בשארה הציע שישראל תוגדר כמדינה דמוקרטית בלבד. הצעה אחרת הובאה בשמו של פרו'פ אקצין המנוח, לפיה ערך המדינה הדמוקרטית תמיד גובר על ערך המדינה היהודית. שאר ההצעות ניסו בדרכים שונות לבטא שוויון בין הערכים הללו.
רוב הציבור בישראל חושב שמדינת ישראל היא קודם כל מדינה יהודית. ברחבי העולם קיימות מדינות דמוקרטיות רבות אך רק מדינה אחת היא מדינה יהודית. סבא שלי במרוקו וסבא של אשתי באנגליה חלמו והתפללו "ותחזינה עיננו בשובך לציון ברחמים". בניהם ונכדיהם התקבצו מארבע כנפות הארץ כדי לחיות במדינה יהודית. נכון, לצד הגדרת מהות המדינה עלינו לקבוע את אופי המשטר. משטר דמוקרטי צודק, יעיל וחשוב מכך: הולם את ערכיה של מדינה יהודית. לכן, מדינת ישראל צריכה להיות מדינה יהודית שהמשטר בה דמוקרטי. ערך המדינה היהודית הוא ערך ראשון במעלה בחוקה עתידית.
בנוסף לשאלת ההבחנה בין זהות המדינה לבין אופי המשטר הנוהג בה, עולה השאלה האם ראוי להזכיר את שני העקרונות הללו בביטוי אחד או בסעיפי חוקה נפרדים. יתכן וזה נשמע קטנוני או כמו פלפול משפטי גרידא. אך ניסוח עקרונות היסוד חשוב ומהותי. שכן, ניסוחים אלו יטוו את מדיניות הממשלה, את עבודתם הפרלמנטרית של חברי הכנסת ואת פסיקתו של בית המשפט בבואו להכריע בסוגיות יסוד שיתגלגלו לפתחו.
על שולחנה של ועדת החוקה עומדת מצד אחד הצעת המכון הישראלי לדמוקרטיה לעשות שימוש במינוח הצמוד "ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית". הניסוח הזה כבר מוכר לנו מחוקי היסוד משנת 92'. מצד שני, עומדת הצעת המכון לאסטרטגיה ציונית לפיה יש להפריד בין השניים: סעיף ראשון יקבע שישראל היא מדינה יהודית וסעיף שני יקבע שישראל היא מדינה דמוקרטית.
חשוב מאוד לבחון מהו היחס בין הערכים הללו. יש הטוענים כי עיקרון המדינה היהודית סותר את עיקרון המדינה הדמוקרטית ויש החושבים כי קיימת הרמוניה מלאה בין ערך הדמוקרטיות לערך המדינה היהודית. לעניות דעתי, שתי גישות אלו אינן נכונות. מצד אחד, לא ניתן להתעלם מקונפליקטים המתעוררים בין ערכים אלה. לדוגמא, אם הכנסת פוסלת מפלגה המתנגדת לזהותה היהודית של ישראל, יש כאן פגיעה בזכות דמוקרטית בסיסית. מצד שני, אם בית המשפט אוסר להקצות קרקע ליישוב יהודי בקציר, יש כאן פגיעה בעיקרון המדינה היהודית.
עלינו להכיר בכך שאין סתירה בין הערכים אך גם אין הרמוניה. קיים מתח תמידי ביניהם. דווקא הכרה במתח זה יבטיח כי יינתן מענה מאוזן למדינה יהודית שמשטרה דמוקרטי.
המונח המאוחד "מדינה יהודית ודמוקרטית" יוצר אשליה שמדובר בערך אחד. הנשיא ברק הזדרז לאמץ נוסח זה וקובע שמדובר בהרמוניה ערכית. מכיוון שהוא מגדיר היטב מהי דמוקרטיה, ועל-מנת שלא תופר ההרמוניה הוא קובע כי יש לפרש את המונח מדינה יהודית "ברמת הפשטה גבוהה", כך שלא תסתור את ערך הדמוקרטיות. כך, בדלת האחורית, אנו מקבלים את המודל ההיררכי של פרופ' אקצין ואולי אף את מודל "מדינת כל אזרחיה", מודל הדמוקרטיות הבלעדית של עזמי בשארה.
לכן, אם החוקה תקבע בסעיף נפרד שישראל היא מדינה יהודית, כל שופט, שר, חבר כנסת או פרשן פוליטי כבר לא יוכלו להתחמק ממתן תשובה ישירה לשאלה האם זו מדינה יהודית. לא תהיה עוד הצדקה לחפש "רמת הפשטה גבוהה" למונח זה. פרשנות החוקה תהיה שישראל מחויבת בנפרד לערך המדינה היהודית ומחויבת בנפרד גם לערך המשטר הדמוקרטי ועליה למצוא תמיד את הדרך לממש את שניהם.

אדמונד חסין, מנהל מכללת רוברט ברן, בית מורשה בירושלים ויועץ לפיתוח מנהיגות בבית הספר למנהיגות בצה"ל.
תאריך:  25/03/2007   |   עודכן:  25/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק רבין / Rabin Yitzhak
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדינה יהודית או דמוקרטית?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אין שום סתירה
אייל.ב  |  25/03/07 10:56
2
דמוקרטיה ויהדות
gideonmi  |  25/03/07 18:59
3
יש סתירה וטוב שכך ל"ת
א מ רול  |  25/03/07 19:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
המשימה הראשונה של הרמטכ"ל היא פשוטה: לבער מן המטכ"ל כל קצין המאמין שהפתרון לבעיה ביטחונית הוא דיפלומטי. לסלק מן המטכ"ל כל קצין שלא מאמין בצורך לנצח בכל קרב. לנתק את כל המטכ"ל מעטיני התקשורת. להתרכז במשימה אחת בלבד. ביטחון ישראל ביד צה"ל ללא תלות בגורמים חיצוניים
עו"ד משה מכנס
מר רון חולדאי נקרא לבדוק חשד לשחיתות בביצוע עבודות בטיילת של תל אביב
שרי קרוכמל
איך אפשר להקל על הכאבים בלידה. המיילדת המנוסה שרי קרוכמל מספקת כמה עצות וחומר למחשבה. עוד זווית של הכנה ללידה, הכול כיד הדמיון הטובה...
ציפורה חלפון
הגיע הזמן לשנות את החוקים והעונשים הקיימים בחוק נגד עברייני תנועה
ד"ר אלון דהן
דווקא היום, שנים אחרי קריסת הקונספציות השמאלניות המהפכניות הסטאליניסטיות והטרוצקיסטיות, מגלה השמאל הישראלי את שורשיו הטרוצקיסטיים ב'אמא רוסיה' החדשה - האיחוד האירופי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il