X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טרקטורון נסע במעגלים מסביב לסוס. הסוס נבהל, התרומם על שתי רגליו ופגע בהולך לצידו. הטרקטורון הסתלק מהשטח. האם מדובר בתאונת דרכים המחייבת את קרנית לפצות את הנפגע? את התשובה נותן השופט חננאל שרעבי, מבית משפט השלום בחדרה
▪  ▪  ▪

אליהו רווח עבד כסדרן וכמאבטח בחוף בית ינאי. באחד מערבי יום העצמאות, הגיעו רווח ומעבידו אל החוף כדי לפקח "שאנשים לא יעשו על האש". המעביד הסתובב בחוף כשהוא רכוב על סוס. רווח עמד בשער החוף, השגיח שרכבים לא ייכנסו ושאנשים לא יכניסו גזעי עצים לחוף.
אחרי רכיבה של כשעתיים וחצי על הסוס, ביקש המעביד מרווח שייקח את הסוס וילך עמו לצדו. סוס שרוכבים עליו ממושכות, זקוק להרגעה והדרך להרגיע אותו היא על-ידי הליכה לצדו.
רווח התחיל ללכת עם הסוס לכיוון החנייה. או אז הופיע טרקטורון והתחיל להסתובב מסביב לשניהם. הסוס נעמד על רגליו האחוריות. רווח ביקש מנהג הטרקטורון להפסיק אולם זה רק הגביר את הסיבובים והוסיף אש אחורית, "בק פאייר", שהפחידה את הסוס עוד יותר.
בסופו של דבר הסוס נחת עם שתי רגליו הקדמיות על רווח ופצע אותו. נהג הטרקטורון ברח. רווח לא הצליח לאתר את נהג הטרקטורון ולכן תבע את קרנית, היא הקרן לנפגעי תאונות דרכים, התאגיד הסטאטוטורי שהוקם כדי "לפצות נפגע הזכאי לפיצויים ואין בידו לתבוע פיצויים מאת מבטח". כך כלשון החוק.
בפתח הדיון שהתקיים בפני השופט חננאל שרעבי, בבית משפט השלום בחדרה, טענה קרנית כי פגיעת הסוס ברווח לא מהווה בכלל תאונת דרכים. ראשית, הבהירה קרנית את עמדתה, אין להאמין לגרסת רווח כי הטרקטורון אכן הופיע והרגיז את הסוס. שנית, גם אם האירוע התרחש כפי שרווח תאר אותו אין מדובר בתאונת דרכים המזכה את רווח בפיצויים.
"הן רווח והן מעבידו, שהעידו בפני", מציין השופט שרעבי, "עשו עלי רושם מהימן". גרסתם גם תואמת את הדיווח של המעביד למוסד לביטוח לאומי. גם שם נרשמה הגרסה של הטרקטורון שגרם לבהלת הסוס.
השופט גם נתן אמון בדברי השניים כי הסוס ברגיל הוא סוס רגוע ואיננו מועד. על כן, קיימת סבירות שסיבה חיצונית גלויה לעין גרמה בהלה לסוס. בלשון השופט: "הופעת הטרקטורון, נסיעתו סביב רווח והסוס, הרעש הגבוה שיצר מנוע הטרקטורון, הם הם לטעמי שגרמו לסוס השלו והרגוע ברגיל לצאת משלוותו, להיבהל, להרים את רגליו הקדמיות ולנחות על גופו של רווח".
כעת בוחן השופט את השאלה אם נסיבות אלה מהוות תאונת דרכים כמשמעותה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. כדי שתהיה תאונת דרכים דרוש קשר סיבתי הן עובדתי והן משפטי, בין השימוש ברכב המנועי, במקרה זה הטרקטורון, לבין הנפגע. האם העדר מגע פיזי בין הטרקטורון לבין הנפגע, שולל את הקשר הסיבתי, מקשה השופט.
בחוק, מזכיר השופט, אין דרישה לקיום מגע פיזי בין הרכב המנועי לבין הניזוק. גם הספרות והפסיקה לא דורשים זאת. קשר סיבתי עובדתי קיים אם כן.
ולגבי הקשר הסיבתי המשפטי, כאן שואלים מה מידת תרומתו של השימוש ברכב (הטרקטורון) לתוצאה המזיקה (פציעת רווח) והאם תוצאה מזיקה זו נמצאת בתחום הסיכון שיצרה התנהגות המזיק (נהג הטרקטורון), גם אם נגרמה בשל התערבות גורם זר (הסוס).
לדעת השופט שרעבי, אין ספק כי השימוש בטרקטורון תרם לבהלת הסוס, הבהלה גרמה לו להרים את רגליו הקדמיות ולהורידן על גופו של רווח. התנהגות שכזו היא בתחום הסיכון שיוצר רכב מנועי: סוס שנבהל מרכב מנועי ופוגע ברוכבו, או במי שמוליך אותו, הוא חלק "ממכלול התנועה בדרך".
כעת עולה השאלה, אם אין מדובר בתאונה מכוונת שאינה מקנה זכות לפיצויים. הרי נהג הטרקטורון הסתובב סביב הסוס מספר פעמים ולא הפסיק, אף שרווח ביקש ממנו להפסיק. לא זו אף זו, נהג הטרקטורון אף גרם ל"בק פאייר" שהוסיף על הפחדת הסוס.
לדעת השופט שרעבי, אילו רוכב הטרקטורון היה מבקש לגרום נזק לגופו של רווח, היתה זו תאונה מכוונת שאין בה פיצויים. אולם כאן, לא הוכח שנהג הטרקטורון התכוון לגרום נזק לגופו של רווח, אלא לכל היותר להרגיז את הסוס להנאתו, אך לא מעבר לכך.
לאור כל אלה, פוסק השופט שרעבי, תאונת הסוס שאירעה לרווח מהווה תאונת דרכים וקרנית חייבת בתשלום הפיצויים עבור נזקי הגוף שנגרמו בה.

תאריך:  27/03/2007   |   עודכן:  27/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
היעלה על הדעת שבג"צ - בית המשפט הגבוה לצדק - יכתוב וינמק פסק דין כך שיתאים לתוצאה מסויימת שהוא חפץ בה? קשה להגיע למסקנה אחרת נוכח פסק הדין של הנשיאה דורית ביניש בעניין חשיפת הפרוטוקולים של ועדת וינוגרד
עו"ד שרון, עו"ד הורנשטיין
בהמשך לטור הקודם, נפרט במסגרת הטור השבוע מהם התנאים הספציפיים, אשר העומד בהם יהא זכאי לקבל אישור לרישום זכויותיו במרשמי המקרקעין. פעמים רבות, עצם קבלת האישור לרישום עשוי להכריע אף ביחס לזכויות המהותיות במקרה של מחלוקת, ומכאן חשיבותו
בנימין נתניהו
עלינו להניע את העולם החופשי לעימות עם הסכנה הטמונה במדיניותה הגרעינית של אירן כל עוד הדבר בידינו    רשמים ממסעי האחרון בארה"ב
ציפורה חלפון
גם עכשיו, כשאני כותבת שורות אלו, אני בעד לנצל את ההזדמנות החגיגית לנקות את הבית במלואו, אבל לא כמו שזה נעשה היום בלחץ סיוטי שכזה. מנקות (היום יש גם מנקים)!!! לא יצאנו ממצרים כדי לעבוד בפרך. החג אמור לבטא חירות אמיתית. אולי חלק מאלו שיקראו את ה"טור" לא יזדהו איתי, אבל בטוחני שרובכם כן
עו"ד ניר רשף
רוב תיקי המס מתחילים ומסתיימים בחקירה    מסתיימים משום שבסופו של דבר הנישומים מודים בביצוע העבירות, בין אם מבינים שהודו ובין אם לאוו, באם ביצעו אותן או לא    הלחצים השונים מביאים לעיתים אף למסירת הודעת שווא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il