X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם השנים יזמות הפכה להיות מקצוע נחשק בכל פינה - כולם רוצים להיות יזמים עד שהם נתקלים בקושי שביישום היוזמה ייתכן ואתם מחזיקים רעיון מעניין שסיכויי יישומו טובים, צאו אל הדרך הקשה שביישום היוזמה ואל תיחלשו
▪  ▪  ▪

הזמן: חודש מרץ, 1894, לפני 113 שנה; המקום: אטלנטה, ארה"ב. משקה הקוקה קולה שווק לראשונה בבקבוקים. הרעיונאי המהולל הוא ד"ר ג'ון פמברטון, רוקח במקצועו שרקח לראשונה בשנת 1886 את סירופ ה"קולה" בקומקום פליז בחצר האחורית של ביתו. בהמשך, סיפק בקבוקונים לבתי מרקחת ואת הבועות הוסיפו מאוחר יותר, כאשר לקוח בבית המרקחת סבל מכאבי ראש והרוקח התעצל ללכת אל ברז המים הרגילים בכניסה לחנותו ושילב את סירופ הקולה במים התוססים אשר היו בהישג יד. משם הסיפור כבר מוכר לכולנו.
מאז ועד היום חלפו למעלה ממאה שנים והרעיונות ממשיכים לזרום ולשטוף את השווקים כמו משקאות תוססים. מה שהשתנה הן העובדות שהלקוחות הפכו לחכמים יותר, הצרכים גדלו ואינם כבר נחלת הכלל, השיווק הפך להיות ממוקד יותר וכל לקוח מעוניין שהמוצר יותאם לו על-פי מידותיו, וכך גם היוזמות. הקהילתיות בכל ענף הפכה להיות מנוע לצמיחה ועל כל 100 רעיונות ויוזמות - אחד בודד מצליח לעבור את חבלי הלידה ומתגבש למוצר או לשירות.
עם השנים, יזמות הפכה להיות מקצוע נחשק בכל פינה, אוניברסיטאות בכל העולם מלמדות קורסים ביזמות לכל תחום וענף. כולם רוצים להיות יזמים עד שהם נתקלים בקושי שביישום היוזמה. הקמת עסק חדש/יישום רעיון אינם אפשריים ללא הצורך בביצוע השקעות כלכליות. ידוע כי הראש היהודי מלא ברעיונות טובים ויצירתיים וכיום מקורות המימון הינם רבים: בנקים, קרנות הון סיכון, הון עצמי ומשקיעים פרטיים. במאמר זה אתמקד בקרנות ובמשקיעים הפרטיים.
קרנות הון סיכון
בהחלט ניתן לומר כי קשה לקבל מימון מקרנות הון סיכון, בוודאי כאשר הרעיון המדובר אינו טכנולוגי. למרות הקשיים, מאות יזמים מגיעים לפגישות עם הקרנות, אך רק בודדים מהם זוכים למימון. כמובן שישנם יזמים שיותר קל להם - או שהם מיוחסים בשל קרבה משפחתית למצליחן סדרתי או לחילופין לאיש שררה מוכר או שהיזם הינו בעל הון קטן, כזה המאפשר לקרן להקטין את הסיכון. מה שבטוח - מעגל היזמים שחוזר בידיים ריקות מחדרי הישיבות המפוארים רק גדל.
לפני כשבועיים ישבתי בבית קפה עם שני חברים טובים בסביבות גיל ה-30, שכירים, מוצלחים ויצירתיים. השיחה סבבה סביב הרצון והדחף שלהם לעשות משהו לבד, להקים עסק, לפתח רעיון חדש, ומיד התגלגלה השיחה לנושא חיפוש מקורות המימון והקושי ליישם את הרעיון ולהביאו לכדי בשלות. אגב, תוצאות השיחה גרמו לנו לשנות נושא ולחזור ולעסוק בנושאים של שגרה. יזמים רבים נתקלים בקשיים רבים בתהליך ההבשלה של היוזמה והפיכתה לעסק מצליח. חשוב להבין כי הקשיים המוכרים והידועים מהווים חסם מנטלי משמעותי ביותר בחייו של היזם המתחיל.
ידוע שקיימות לא מעט קרנות "טיפוח" לעסקים קטנים מישראל ומחו"ל אך ברור מאליו כי לא לכל היזמים היכולת, הידע והקשרים להגיע לקרנות אלו אשר יאפשרו במידת העניין להתחיל בתהליך היישום והקמת העסק.
משקיעים פרטיים
עבור היזמים החיפוש אחר משקיעים פרטיים צריך להיות מלווה בתהליך איסוף מידע רב ככל הניתן תוך שימוש ברשת קשרים (NETWORKING) מסועפת ככל שניתן. מחקר שהתבצע בתקופת הבועה, ועסק בסיבות להצלחה/כשלון של חברות הזנק (STARTUP) בתקופה זו, הצביע כי לרשת קשרים מסועפת יש השפעה ישירה על סיכויי החברה להצליח ואכן המחקר הצביע כי מבין החברות ששרדו את תקופת הבועה למרכיב רשת הקשרים היה תפקיד מרכזי שאיפשר לחברות אלו לצלוח את התקופה הקשה.
במסגרת תפקידי אני פוגש מדי יום יזמים בעלי רעיונות, יוזמות וחברות המחפשות אחר משקיעים. חשוב שבתהליך גיוס הון במסלול זה ייקח היזם בחשבון מס' פרמטרים בתהליך. כדאי לוודא כי למשקיע היכולת, במידה ויזדקק, להשקיע בעסק לטווח ארוך או לחילופין לספק תוכנית השקעה לפי שלבים וזאת מעבר להשקעה הראשונית שלו בעסק. חשוב להכיר את האינטרסים של המשקיע והם חייבים להיות ברורים מראש, ציפיותיו מההשקעה החדשה עלולות להשפיע באופן ישיר על סיכויי ההצלחה של תהליך היישום. על היזם לוודא כי המשקיע הפרטי מבין למה הוא נכנס, לאיזה תחום עיסוק ולאיזה החזר השקעה הוא מצפה.
לדוגמא, משקיעים פרטיים בתחום הנדל"ן ייתקלו בנתוני החזר השקעה שונים בתחומים טכנולוגיים ועל כן משקיעים אלו לעיתים יהוו מכשול בדרך להצלחת תהליך היישום.
חוסר ניסיון ניהולי
לאחר ששלב גיוס ההון הצליח, עובר היזם מתהליך של מכירת הרעיון למשקיעים פוטנציאליים לתהליך היישום שבמהלכו הוא מעוניין להגיע בסופו לכדי מוצר/שירות אותו יוכל למכור ללקוחותיו. לא תמיד הגופים המשקיעים את כספם במימוש היוזמה, מספקים תמיכה ניהולית לטובת יישום התהליך. העול בניהול העסק מיומו הראשון נופל על כתפיו של היזם המתחיל. הצורך בניהול העסק מיומו הראשון הוא למעשה המהמורה הראשונה בה נתקלים יזמים ולא תמיד ניתן לזהות את הקשיים הרבים בתהליך היישום וזאת לעיתים כתוצאה מחוסר הניסיון הניהולי של היזם, כזה אשר לעיתים אף גורר את העסק לכשלון ולחוסר מימוש. עוד בשלב גיוס ההון נדרשת ראייה עסקית ניהולית לטווח ארוך, כזו שתאפשר הצגה מלאה של היוזמה, תהליך היישום והעלויות הגבוהות שתהליך זה טומן בחובו.
אילו ד"ר ג'ון פמברטון היה חי ביננו, בחלוף המילניום הראשון, הוא בוודאי היה מבין את מה שעובר על היזמים הצעירים של ימינו ובוודאי שהיה נזכר בקלות "הבלתי נסבלת" של היישום בשנת 1886.
לסיכום, אני מנצל את הבמה שניתנה לי ופונה אליכם, היזמים הצעירים, אשר ראשם מלא כרימון ברעיונות - חזקו ואל תוותרו. ייתכן ואתם מחזיקים רעיון מעניין שסיכויי יישומו טובים, צאו אל הדרך הקשה שביישום היוזמה ואל תיחלשו. הבינו כי הדרך מלאה במהמורות אך החזקים שורדים.

הכותב הוא מוסמך MBA מאוניברסיטת דרבי, יו"ר ארגון הבוגרים של אוניברסיטת דרבי ומנכ"ל Broad Digital Group Ltd. בתפקידו הקודם שימש הורוביץ כמנהל פיתוח עסקי בחברת Leadcom Integrated Solutions שמניותיה נסחרות בלונדון.
תאריך:  28/03/2007   |   עודכן:  28/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקלות שבייזום והקושי שביישום
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
גיוס הכסף תמיד היה הבעיה
דוד גל-כלכלן  |  29/03/07 09:11
2
ההוא מקוקה -קולה לא מקבל שקל ל"ת
היום בקרנות הון  |  29/03/07 09:16
3
חוסר נסיון ניהולי
עקיבא לקסר  |  29/03/07 09:21
4
מרכזי טיפוח יזמות לא עוזרים
דן קריב  |  29/03/07 09:26
 
- בזבוז זמן יקר וגם כסף במט"י
אילת שקד  |  29/03/07 11:40
5
תן פירוט של קרנות לגיוסי הון!
יריב ל.  |  29/03/07 09:31
6
עם רעיון טוב פונים לחממה
יעקב שער  |  29/03/07 10:00
7
החזקים לא מתייאשים...זה ההבדל
הראל לוי  |  29/03/07 10:06
8
בארץ רק יזמי הייטק מצליחים
רועי צ.  |  29/03/07 10:33
 
- גם עיסקי צרכנות ומזון משגשגים
אילון דב  |  29/03/07 11:00
9
נטוורקינג בין משקיעים ביזמות?
אלעד ש.  |  29/03/07 10:50
10
שם המשחק-המון סבלנות
ערן צאלים  |  29/03/07 11:21
 
- אל תסתמכו על הבנקים!!!!
נתי נאור  |  29/03/07 12:34
11
קודם תבדקו-פוטנציאל שוק אמיתי
טובי ל.  |  29/03/07 12:53
12
הרבה יזמות 0 ביצועים
תרנגול זקן  |  29/03/07 13:18
13
זאת בדיוק הבעיה-זמן עצום לישום
נגה ב.  |  29/03/07 14:35
14
בלידקום לא נתקלת בבעית הון
נמרוד דקל  |  29/03/07 15:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
אנחנו נשוב אל חומש ואל הישובים האחרים. הנוער הנפלא שאין עוד כמוהו בעולם, הבנים והבנות העומסים על גבם, גזיות, אוהלים, שקי שינה ומה לא, וצועדים בנחישות בעוצמה ובאמונה כמו ממתין להם מעבר לפינה גן העדן. ואתה חושב לעצמך מי יכול להם, מי יעצור בעדם?
יובל ארונוב
אין היום וגם לא נראה באופק גוף מפקח על ניגוד אינטרסים בין בלוגים אובייקטיבים כביכול לחברות ענק. אין חובה בבלוג לציין מי מימן אותו, דבר אשר יוצר בעייתיות קשה מאוד לקהל המשתמשים. ככל שחשדנות הצרכנים בבלוגים תגבר יהיו פחות ופחות מקורות מידע
אליקים העצני
קונדוליזה תלמד שעוד נותר לעם הזה נוער שהמוטיבים האלה ממלאים את חייו, ומעצם העלייה בחזרה לחומש יעלה המסר, שמחזות קיץ 2005 לא ישובו ומאות אלפי יהודים לא ילכו לעקירה ולפליטות "כצאן לטבח"
צביקה רון
פסקי הדין בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל נקבעים לפי אינטרסים והשפעות כוחניות ואם תשאלו איפה הצדק? אענה לכם שבמשחק הכדורגל הכדור הוא עגול ובהתאחדות לכדורגל בישראל מעגלים הרבה פינות...
לאה טרן
מספר תובנות לשירי "שמחת- עניים", מאת נתן אלתרמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il