הזמן: חודש מרץ, 1894, לפני 113 שנה; המקום: אטלנטה, ארה"ב. משקה הקוקה קולה שווק לראשונה בבקבוקים. הרעיונאי המהולל הוא ד"ר ג'ון פמברטון, רוקח במקצועו שרקח לראשונה בשנת 1886 את סירופ ה"קולה" בקומקום פליז בחצר האחורית של ביתו. בהמשך, סיפק בקבוקונים לבתי מרקחת ואת הבועות הוסיפו מאוחר יותר, כאשר לקוח בבית המרקחת סבל מכאבי ראש והרוקח התעצל ללכת אל ברז המים הרגילים בכניסה לחנותו ושילב את סירופ הקולה במים התוססים אשר היו בהישג יד. משם הסיפור כבר מוכר לכולנו.
מאז ועד היום חלפו למעלה ממאה שנים והרעיונות ממשיכים לזרום ולשטוף את השווקים כמו משקאות תוססים. מה שהשתנה הן העובדות שהלקוחות הפכו לחכמים יותר, הצרכים גדלו ואינם כבר נחלת הכלל, השיווק הפך להיות ממוקד יותר וכל לקוח מעוניין שהמוצר יותאם לו על-פי מידותיו, וכך גם היוזמות. הקהילתיות בכל ענף הפכה להיות מנוע לצמיחה ועל כל 100 רעיונות ויוזמות - אחד בודד מצליח לעבור את חבלי הלידה ומתגבש למוצר או לשירות.
עם השנים, יזמות הפכה להיות מקצוע נחשק בכל פינה, אוניברסיטאות בכל העולם מלמדות קורסים ביזמות לכל תחום וענף. כולם רוצים להיות יזמים עד שהם נתקלים בקושי שביישום היוזמה. הקמת עסק חדש/יישום רעיון אינם אפשריים ללא הצורך בביצוע השקעות כלכליות. ידוע כי הראש היהודי מלא ברעיונות טובים ויצירתיים וכיום מקורות המימון הינם רבים: בנקים, קרנות הון סיכון, הון עצמי ומשקיעים פרטיים. במאמר זה אתמקד בקרנות ובמשקיעים הפרטיים.
קרנות הון סיכון בהחלט ניתן לומר כי קשה לקבל מימון מקרנות הון סיכון, בוודאי כאשר הרעיון המדובר אינו טכנולוגי. למרות הקשיים, מאות יזמים מגיעים לפגישות עם הקרנות, אך רק בודדים מהם זוכים למימון. כמובן שישנם יזמים שיותר קל להם - או שהם מיוחסים בשל קרבה משפחתית למצליחן סדרתי או לחילופין לאיש שררה מוכר או שהיזם הינו בעל הון קטן, כזה המאפשר לקרן להקטין את הסיכון. מה שבטוח - מעגל היזמים שחוזר בידיים ריקות מחדרי הישיבות המפוארים רק גדל.
לפני כשבועיים ישבתי בבית קפה עם שני חברים טובים בסביבות גיל ה-30, שכירים, מוצלחים ויצירתיים. השיחה סבבה סביב הרצון והדחף שלהם לעשות משהו לבד, להקים עסק, לפתח רעיון חדש, ומיד התגלגלה השיחה לנושא חיפוש מקורות המימון והקושי ליישם את הרעיון ולהביאו לכדי בשלות. אגב, תוצאות השיחה גרמו לנו לשנות נושא ולחזור ולעסוק בנושאים של שגרה. יזמים רבים נתקלים בקשיים רבים בתהליך ההבשלה של היוזמה והפיכתה לעסק מצליח. חשוב להבין כי הקשיים המוכרים והידועים מהווים חסם מנטלי משמעותי ביותר בחייו של היזם המתחיל.
ידוע שקיימות לא מעט קרנות "טיפוח" לעסקים קטנים מישראל ומחו"ל אך ברור מאליו כי לא לכל היזמים היכולת, הידע והקשרים להגיע לקרנות אלו אשר יאפשרו במידת העניין להתחיל בתהליך היישום והקמת העסק.
משקיעים פרטיים עבור היזמים החיפוש אחר משקיעים פרטיים צריך להיות מלווה בתהליך איסוף מידע רב ככל הניתן תוך שימוש ברשת קשרים (NETWORKING) מסועפת ככל שניתן. מחקר שהתבצע בתקופת הבועה, ועסק בסיבות להצלחה/כשלון של חברות הזנק (STARTUP) בתקופה זו, הצביע כי לרשת קשרים מסועפת יש השפעה ישירה על סיכויי החברה להצליח ואכן המחקר הצביע כי מבין החברות ששרדו את תקופת הבועה למרכיב רשת הקשרים היה תפקיד מרכזי שאיפשר לחברות אלו לצלוח את התקופה הקשה.
במסגרת תפקידי אני פוגש מדי יום יזמים בעלי רעיונות, יוזמות וחברות המחפשות אחר משקיעים. חשוב שבתהליך גיוס הון במסלול זה ייקח היזם בחשבון מס' פרמטרים בתהליך. כדאי לוודא כי למשקיע היכולת, במידה ויזדקק, להשקיע בעסק לטווח ארוך או לחילופין לספק תוכנית השקעה לפי שלבים וזאת מעבר להשקעה הראשונית שלו בעסק. חשוב להכיר את האינטרסים של המשקיע והם חייבים להיות ברורים מראש, ציפיותיו מההשקעה החדשה עלולות להשפיע באופן ישיר על סיכויי ההצלחה של תהליך היישום. על היזם לוודא כי המשקיע הפרטי מבין למה הוא נכנס, לאיזה תחום עיסוק ולאיזה החזר השקעה הוא מצפה.
לדוגמא, משקיעים פרטיים בתחום הנדל"ן ייתקלו בנתוני החזר השקעה שונים בתחומים טכנולוגיים ועל כן משקיעים אלו לעיתים יהוו מכשול בדרך להצלחת תהליך היישום.
חוסר ניסיון ניהולי לאחר ששלב גיוס ההון הצליח, עובר היזם מתהליך של מכירת הרעיון למשקיעים פוטנציאליים לתהליך היישום שבמהלכו הוא מעוניין להגיע בסופו לכדי מוצר/שירות אותו יוכל למכור ללקוחותיו. לא תמיד הגופים המשקיעים את כספם במימוש היוזמה, מספקים תמיכה ניהולית לטובת יישום התהליך. העול בניהול העסק מיומו הראשון נופל על כתפיו של היזם המתחיל. הצורך בניהול העסק מיומו הראשון הוא למעשה המהמורה הראשונה בה נתקלים יזמים ולא תמיד ניתן לזהות את הקשיים הרבים בתהליך היישום וזאת לעיתים כתוצאה מחוסר הניסיון הניהולי של היזם, כזה אשר לעיתים אף גורר את העסק לכשלון ולחוסר מימוש. עוד בשלב גיוס ההון נדרשת ראייה עסקית ניהולית לטווח ארוך, כזו שתאפשר הצגה מלאה של היוזמה, תהליך היישום והעלויות הגבוהות שתהליך זה טומן בחובו.
אילו ד"ר ג'ון פמברטון היה חי ביננו, בחלוף המילניום הראשון, הוא בוודאי היה מבין את מה שעובר על היזמים הצעירים של ימינו ובוודאי שהיה נזכר בקלות "הבלתי נסבלת" של היישום בשנת 1886.
לסיכום, אני מנצל את הבמה שניתנה לי ופונה אליכם, היזמים הצעירים, אשר ראשם מלא כרימון ברעיונות - חזקו ואל תוותרו. ייתכן ואתם מחזיקים רעיון מעניין שסיכויי יישומו טובים, צאו אל הדרך הקשה שביישום היוזמה ואל תיחלשו. הבינו כי הדרך מלאה במהמורות אך החזקים שורדים.