X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש להפסיק את מחול השדים סביב ועדת וינוגרד. בית המשפט העליון חייב לחזור לשפיות ולצניעות ראויה. כך גם אנשי תקשורת ופוליטיקאים יומרניים
▪  ▪  ▪

ועדת וינוגרד נתונה ללחצים כבדים מצד בית המשפט העליון, פוליטיקאים ואנשי תקשורת. התוצאות של לחצים אלה עלולות להיות שליליות, ולכן הם לא לגיטימיים ופסולים.
ח"כ זהבה גלאון דרשה שדיוני ועדת וינוגרד יהיו פומביים, ושהפרוטוקולים שלה יפורסמו כאן ועכשיו. דרישותיה מצאו אוזן קשבת בבית המשפט העליון. במקום לדחות על הסף דרישות פוליטיות, בחר בג"צ להפעיל לחץ לא מתון על ועדת וינוגרד, במגמה להכריח אותה לקיים את דיוניה במרכז במה מוקפת באור זרקורים.
הכיוון השני של הלחצים מתמקד בכפייה על הוועדה להוציא מסקנות אישיות, כלומר, "עריפת ראשים". השאלה הראשונה העולה שוב היא מה לבית משפט עליון להתערב במדיניות של ועדת חקירה. איזו תועלת יש לפרסום דחוף בעיתונות של פרוטוקולים של דיוני הוועדה? תפקידה של הוועדה הוא לאסוף את הנתונים, לנתח אותם בצורה נכונה, ולהוציא מסקנות ולקחים נכונים. איך הוועדה יכולה לעבוד בצורה נכונה כאשר בועטים בדלת חדר הדיונים, פורצים פנימה ומחלקים את הפרוטוקולים לכל דורש?
איזה ערך מוסף יש לבית משפט עליון בשאלות מדיניות וביטחוניות מקצועיות? הרי טובים וגדולים כבר התריעו שהגישה שהכל שפיט היא גישה מגלומנית, חסרת שחר, הפוגעת גם במעמדו של בית המשפט העליון, וגם בנושאים העומדים על סדר היום המדיני-ציבורי.
באשר לתביעה הלוהטת להסקת מסקנות אישיות, הרי היא מבוססת על אי הבנה בסיסית. כל מי שעסק בהפקת לקחים מהמלחמה, יודע שהדבר החשוב הוא דווקא הסקת מסקנות מערכתיות.
ניקח לדוגמא את ועדת אגרנט. הדיון הציבורי במשך שנים רבות סביב דוח ועדת אגרנט התמקד בשאלה אם צריך לצרף לרשימת האשמים גם את שר הביטחון דאז, משה דיין, ואת ראש הממשלה, גולדה מאיר.
זה פיקנטי אך לא כל כך חשוב. מאידך, היתה התעלמות מוחלטת ממסקנות מערכתיות גורליות. למשל, כיצד נוצרה תפיסה מבצעית שגויה לפיה צבא היבשה הסדיר וחיל האוויר מספיקים כדי לבלום מתקפת פתע של שני צבאות גדולים כמו צבא מצרים וצבא סוריה? כפי שהיתה הנחת יסוד של המטכ"ל באותם ימים.
שאלה נוספת חשובה היא כיצד הופתעו מפקדי השדה של צה"ל מעוצמת מערך הנ"ט המסיבי הערבי, וכיצד הופתע חיל האוויר מעוצמת מערך הנ"מ הערבי. ההתמקדות היחידה בדיון הציבורי היתה כיצד הופתענו ממועד פריצת מלחמת יום כיפור, אבל לא היה דיון ציבורי ראוי לשמו בעובדה שבניין הכוח של צה"ל התבסס על הנחות אסטרטגיות שגויות.
שאלה מעניינת נוספת מאותה מלחמה היא כיצד הצליח צה"ל להפוך את הקערה על פיה בתוך מספר ימים, לצאת מהלם ההפתעה ולהתייצב בק"מ ה-101 לקהיר ו-40 ק"מ מדמשק. מתשובות לשאלות אלה אפשר ללמוד המון.
כך גם לגבי מלחמת לבנון השנייה. השאלות החשובות הן שאלות מערכתיות ולא שאלות אישיות לגבי אדם כזה או אחר. למשל, מדוע לא הופעל המהלך הקרקעי הרחב שהיה מכניע את איום הרקטות קצרות הטווח, שהן היו רוב הרקטות ששוגרו לעבר ישובים בישראל? או כיצד הצליח חיל האוויר לפגוע במכה מפתיעה ומהירה ברקטות ארוכות הטווח? או האם נקבעו יעדי מלחמה נכונים? ומה היה דרך ניהולה?
יש להפסיק את מחול השדים סביב ועדת וינוגרד. בית המשפט העליון חייב לחזור לשפיות ולצניעות ראויה. כך גם אנשי תקשורת ופוליטיקאים יומרניים.
תנו לוועדת וינוגרד לעבוד בשקט!

המאמר פורסם בעיתון מעריב.
הכותב היה בעבר הממונה על תכנון ארוך טווח של רפא"ל. כיום עוסק ביזמות היי-טק.
תאריך:  29/03/2007   |   עודכן:  29/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחצים פסולים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"שקט"לוועדה שחוקרת
מורגי8  |  5/04/07 21:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי כהן
הנציבות לשוויון אנשים עם מוגבלות שבמשרד המשפטים פירסמה טיוטת הצעת חוק לפיה יש להמעיט במתן תווי חניה לנכים. קשה שלא להרים גבה לנוכח ההצעה, בעיקר משום שתפקיד הנציבות הוא לדאוג לציבור הנכים ולא לגרוע מזכויותיהם
יבגני זרובינסקי
בוועדה לבניין ערים בקריות קוראים לכל תושבי הקריות להקדים ולמגן את בתיהם מפני אפשרות רעידת אדמה אשר עלולה להתרחש בכל רגע
הרב פרופ' נפתלי רוטנברג
רוב היהודים מקיימים, מזה אלפי שנים, את מצוות סיפור יציאת מצרים. כל אחד/ת הופך/ת למספר הסיפור ולנושאי המסר. העובדה שיש כאן סיפור המסופר ללא הפסק ועם זאת מתחדש באופן תמידי הפכו אותו לסיפור מכונן בתרבות האנושית בכללה
ראובן ימרום
מעשה יציאת מצרים וההגדה של פסח, מתארים שלבים רוחניים בדרכו של האדם אל גילוי הבורא יתברך
ד"ר אברהם בן עזרא
כשמתגלים ליקויי בנייה בדירה, מצפים כי הקבלן יתקנם    ראוי להתחשב בנסיבות הסובייקטיביות ולבדוק האם ביצוע התיקונים הוא סביר ומתאים משום שכבר לא מדובר באתר בנייה, אלא בדירה פרטית בה מתגוררת משפחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il