X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה נשתנה? בין שלל ההגדות של פסח מצוייה אחת יוצאת-דופן במספר קושיותיה זוהי ההגדה העתיקה ביותר ומקורה בתקופת הגניזה המצרית היא כתובה כולה בכתב-יד. ויש עוד הגדות נדירות, שסיפורן מובא כאן
▪  ▪  ▪
הגדת סארייבו

סיפור הניסים והנפלאות של יציאת מצרים, כפי שהוא מובא בהגדה של פסח, הינו ללא ספק הביטוי הנשגב ביותר להיסטוריה של העם השואף לצאת מעבדות לחרות. לכל אחת משלל ההגדות המצויות בשוק יש ייחוד משלה: יש הגדה בכתב-יד ויש הגדה שהיא מודפסת; יש כזו שבנוסח בבל ואחרות - בנוסח אשכנז; יש הכתובה בכתיב חסר ולעומתה - הגדה בכתיב מלא; ויש, אפילו, הגדה מוזרה, בעלת שלוש קושיות, לעומת ההגדה המקובלת, בת ארבע הקושיות.
הגדה זו, של שלוש קושיות, היא גם העתיקה ביותר וכתובה בכתב-יד. מקורה בתקופת הגניזה המצרית והיא נמצאה עד סוף המאה הקודמת בבית הכנסת בקהיר. כיום מצויה הגדה זו בספריית דרופסי-קולג' שבפילדלפיה.
לפני כ-50 שנה פירסם מוסד ביאליק "הגדה של פסח - מקורותיה ותולדותיה במשך הדורות". להגדה זו צורף תצלום הנוסח הבדוק של כתב היד מן הגניזה הקהירית. הגדה עתיקה זו מכילה 22 עמודים, בגודל של 12 על 9 ס"מ. מטבע הדברים מעוררת אותה הגדה עניין מיוחד. חלקה הראשון כולל הוראות מפורטות לאכילת פרפראות ב"ליל הסדר". מצויות בה גם ברכות, שבוטלו מאוחר יותר על-ידי ההלכה ולא היו נהוגות עוד לאחר חתימת התלמוד, דבר שיש בו כדי להעיד עד כמה נושנה הגדה זו.
כאמור, מכילה ההגדה שלוש קושיות בלבד של "מה נשתנה", ואלה הן:
  • "שבכל הלילות אין אנו מטבילין אפילו פעם אחת, והלילה הזה - שתי פעמים."
  • "שבכל הלילות אנו אוכלין חמץ ומצה. הלילה הזה - כולו מצה".
  • "שבכל הלילות אנו אוכלים בשר צלי, שלוק ומבושל; הלילה הזה - כלי צלי".
לא זו בלבד שחסרה הקושיה הרביעית, אלא שבקושיות אלה יש משום שינוי הגירסה המקובלת. מסתבר שמקורו של שינוי זה נעוץ בהבדל שבין "תלמוד ירושלמי" לבין "תלמוד בבלי". בעוד שב"תלמוד הבבלי" מופיעות ארבע הקושיות בנוסח השגור בפינו, הרי שבתלמוד הירושלמי מופיעות שלוש הקושיות בגירסתן הנ"ל. לדעת מדענים שחקרו את העניין, ניתן להסיק מכך שבעל ההגדה העתיקה לא היה אלא יהודי ארץ-ישראלי, שאימץ לעצמו את מנהג התלמוד הירושלמי. פרט מעניין נוסף: בהגדה זו לא מופיע הפסוק הידוע: "הא לחמא עניא"...
המחבר האלמוני
למרות הדיברה המפורשת - "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה" - נהגו במאות ה-14 וה-15 לעטר את ההגדות, ובמיוחד את אלה מביניהן שהיו כתובות בכתב-יד, בשפע של ציורים ססגוניים. עד כה פורסמו וצולמו בדפוס שלוש מהגדות אלה.
הראשונה בין ההגדות האמורות היא הגדת סארייבו, שקרוייה כך משום שלפני 110 שנה נמצאה במוזיאון הלאומי של אותה עיר יוגוסלבית. מקור ההגדה בספרד, ולדעת מומחים נדפסה בשנים שבין 1350-1400. נראה שלאחר גירוש יהודי ספרד הועבר כתב היד לאיטליה ומשם נדד לבלקן.
בשנת 1894 נטל ילד ממשפחת כהן, שהתגוררה אז בסארייבו, את כתב היד של ההגדה, שהיה מצוי בידי משפחתו של והביאו לקהילה היהודית המקומית. הילד סיפר כי אביו מת מספר ימים קודם לכן וכי משפחתו חיה בדוחק ונאלצת בשל כך למכור את כתב היד. ההגדה הנדירה נרכשה, איפוא, על-ידי המוזיאון הלאומי בעיר ועוררה בעקבות פירסומה עניין רב.
כתב-יד אחר מאותם ימים הוא הגדת-דארמשטדט. שמה זה ניתן לה על כי נמצאה במוזיאון העירוני בדארמשטדט שבגרמניה, לשם הועברה בשנת 1805, כעזבון מאוסף של הברון היבש, מקלן. החוקרים העלו כי במאות ה-17 וה-18 היה כתב היד של הגדה זו בידי יהודים. לדעת החוקרים קנה הברון היבש את ההגדה משמעון פנגלדרן, דודו של המשורר היהודי-גרמני, היינריך היינה. בשנת 1907 נמצאו 107 העתקים של הגדה זו במדינות שונות בעולם, בעיקר בספריות אוניברסיטאיות ואף ברשותם של בתי-מלוכה. נראה כי מאז התגלגלו כתבי היד לידיים אחרות.
פירסומה של הגדת דארמשטדט נעשה רק בשנת 1901, כאשר החוקר היהודי-גרמני, ד"ר אדולף שמידט, פירסם מאמר על "כריכות מעניינות של הגדות" באחד מכתבי העת הספרותיים. אגב פרסום המאמר נודע גם דבר קיומה של ההגדה.
האחרון שבכתבי היד שאותו נזכיר כאן הוא ההגדה של פרופ' דוד קאופמן, שנכללה באוסף הפרטי שלו בבודפשט. מקורה של הגדה זו באיטליה. בשנת 1957 פירסמה ספריית מדעי המזרח של האקדמיה ההונגרית למדעים רפרודוקציה של הגדה זו. על עמודה הראשון של ההגדה מופיע פרט מעניין. נאמר בו: "תנו רבנן - לעולם יכתוב אדם שמו על ספרו, שמא בא אדם אחר מן השוק ויאמר: שלי הוא. לכן כתבתי שמי על ספרי". מתחת למלים מופיעה חתימתו של "צעיר" ללא שם.
מה נשתנה?
ההגדה הראשונה שראתה אור בדפוס היתה זו שהופיעה ב-1482, בואדי אל-חג'ארה שבספרד. מהגדה זו, המכילה שישה עמודים, מצוי רק טופס אחד - באוסף העיזבון של זלמן שוקן, אשר בבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים.
מאז הודפסו הגדות מעניינות רבות. בשנת 1515 הודפסה בקושטא או בספרד (?) הגדה מצויירת, שקטע ממנה מצוי בגנזך בית המדרש לרבים בניו-יורק. שלוש שנים קודם לכן הודפסה בפרנקפורט הגדה עם שישה פיתוחי-עץ. אולם, הגדה זו אינה יהודית. היא תורגמה ללטינית ונושאת את השם "חוקת הפסח". מסתבר כי "חוקת הפסח" תורגמה על-פי דרישת הפרנציסקנים בפרנקפורט, כדי שתשמש חומר-רקע לוויכוח בין שני החוקרים הנוצריים, רויכלין ופפרקורן (רויכלין היה גרמני שהגן על היהודים, ואילו פפרקורן היה יהודי משומד, שיצא בגנות היהודים).
בשנת 1952 פירסם החוקר, ד"ר ארנסט וייל, ספר המכיל פיתוחי-עץ, הלקוחים כנראה מההגדה הוונציאנית מהמאה ה-15. שני דפים מהגדה זו, המעוטרים בתמונות, נמצאו בכריכה של כתב-יד איטלקי. פיתוחי העץ הם בגודל 15 על 23 ס"מ והם מופיעים על גבי צידו האחד של הנייר בלבד. אחת משתי התמונות שנתגלו מראה שחיטתו של קורבן-פסח ונזילת דמו על משקוף הבית. התמונה השניה מראה שולחן ערוך ל"סדר הפסח" וילד ניצב ליד השולחן ושואל "מה נשתנה".

הכותב הוא עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  29/03/2007   |   עודכן:  30/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד דב אבן-אור
תפקיד בג"צ להגן על הפרט כנגד השלטון ולהגן על המדינה כנגד אוייביה    לצורך כך יש לבחור שופטים מתאימים    חובה על הציבור היהודי לכונן מערכת משפט שתשקף ותבטא את האינטרס של העם היהודי
עו"ד חיים קליר
ילד נפגע בשיניו כשנפל בחו"ל    חברת הביטוח הסכימה לשלם רק עבור הטיפול הראשוני בחו"ל וסירבה לשלם את הוצאות שיקום השיניים בארץ בהסתמכה על כך שהפוליסה מוגבלת אך ורק להוצאות אלה    שופט בית משפט השלום דן בשאלה אם הוראות הפוליסה, אינן סותרות את תקנת הפיקוח בסוגייה זו
יוסי מטלון
פרויקטים שמיועדים לעשירים בלבד צומחים בכל פינה    עכשיו, בחסות המדינה, נבנה מתחם סגור למעמד הבינוני, מתחם מגורים להשכרה בלבד    הבעיות החברתיות במתחמים למעמד הנמוך, רק מחמירות והופכות למפגע עירוני
עו"ד אברהם פכטר
זוהי ההנחייה שהוציא היועץ המשפטי לממשלה    כל חשוד בעבירה שעונשה מעל 3 שנות מאסר זכאי ויכול לקבל שימוע לפני העמדה לדין    האם "השימוע" המדובר יעיל, נותן יתרונות ומה הם חסרונותיו    העובדה שהפרקליטות לא תחויב להעביר ולחשוף את כל הראיות, היא בעייתית ופוגעת בחשוד ובסנגוריה
יהונתן דחוח-הלוי
רבים דיברו ועסקו בסוגית מערך ההסברה הישראלי ומעט מידי נעשה גם לאחר הדוח הקשה של מבקר המדינה מ-2002    נדרש דוח נוסף, והפעם של ועדת חקירה ממלכתית למחדל ההסברה על-מנת לא רק לאכוף את השינוי הנדרש אלא גם לנקוט צעדים נגד הגורמים האחראים למחדל ההסברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il