X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם כל הסגולות הנפלאות של ליל הסדר - עיקרו הוא במצוות החינוך ובהקניית המהות של החג לדורות הבאים רק מי שיודע את ה"מאין באת" יכול לדעת "לאן אתה הולך"
▪  ▪  ▪

חג הפסח, הנקרא גם חג האביב, חג החירות, חג המצות, נותן לנו משמעות מלימוד המצוות שנצטווינו אליהן. אנו מקבלים מושגים ומשמעות חיים אמיתית, של התבוננות ועצירה, של חשיבה אמיתית על החיים, כאשר במשך ימי החולין של השנה, רצים אנו בשגרת החיים הסוחפת, ולאו דווקא אל עבר פי גן עדן.
כך בצד המצה המסמלת את הצניעות והענווה, ההיפך הגמור מהחמץ התופח למימדים לא לו; המרירות והסבל מהם ניצלנו, שחווים אנו אותה באכילת מרור; סיפור ההגדה הנאמרת בנועם ובמנגינה מיוחדת - כאשר בבסיסה מודים אנו לבורא על כל הניסים שגמלנו מאז ועד עתה - מכל אויבינו הקמים לכלותינו מדור דור, והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם; ישנה מצווה נוספת.
לצד כל אלה, ישנה מצווה מיוחדת שאינה קיימת במצוות אחרות: "והגדת לבנך ביום ההוא לאמור, בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים" (שמות, יג, ח) - לא מספיק לקיים את המצוות הללו, כי אם ישנה מצווה מיוחדת לספר ולהמחיש לדורות הבאים, לבנינו ולבנותינו, את סיפור יציאת מצרים. עד כדי כך, שעושים פעולות מיוחדות כיצד להשאיר את הילדים ערים בלילה זה בכדי שישאלו שאלות "מה נשתנה הלילה הזה...".
זאת ועוד: מצוות "והגדת" אינה פוסחת על שום סוג של בן, כאשר, מסביב לשולחן החג מסובים כל סוגי הבנים: החכם, הרשע, התם, ושאינו יודע לשאול. כמו אז בגלות - כאשר אויבנו לא הבדילו בין צדיק לרשע, כן עתה - כאשר רווח לנו, איננו שוכחים כי עם אחד אנחנו. אחים לאו דווקא בעת צרה, אלא בזמן החירות. כל סוגי הבנים יושבים מסביב לשולחן, גם אם האחד מתריס "מה העבודה הזאת לכם..." - על הפעולות והמצוות "הפרימיטיביות" כלשונו, שאינם לרוח הזמן; וגם אם השלישי אינו יודע כלל על מה המהומה, והרביעי שאינו יודע מאיפה להתחיל. מצווה עליך, "את פתח לו..." - אל תחכה לו, תקרב אותו, תפתח לו את השער, תאיר לו פנים, הרי אחיך הוא. כן, בכל מצב, המפתח הוא בידך, אתה שיודע ממהות החג, ועד כמה הוא חג השייך לכל דור עד חיינו אנו, כן, עתה.
כן, עם כל הזרות שבחגיגיות של ליל הסדר לבן זה, עם השפה הארמית הפותחת את ההגדה במילות "הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים..." (זהו לחם עוני שאותו אכלו אבותינו במצרים..."), סיפור ההיסטוריה של אבות אבותינו "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו..." - כמה שהדבר נראה לו מוזר ושונה, כאשר לדעתו זה אינו שייך לימים האלה, אלא לימי קדם אז - בנועם ניתן להסביר לו, מה היינו, ולאן פנינו. וכי רק מי שיודע את ה"מאין באת" - את עברו, יכול להשיג הישגים ולהגיע רחוק בבחינת "ולאן אתה הולך". מסביר זאת המלבי"ם, כי בעל ההגדה בא להמחיש מאיזה חושך וייאוש, ממדינה החזקה בעולם - מצרים העתיקה, עם כל הקושי הפיזי בו היינו נתונים כעם, כאשר כמעט נטמענו בתוכם, בכל זאת משם גאל אותנו הקדוש ברוך הוא והביא אותנו לחירות שבו חיים כולנו היום. ללמדך גם היום, כי כבן מלך, אינך לבד, ושום מצב הנראה קשה לא צריך לשבור את רוחך.
עם כל הסגולות הנפלאות של ליל הסדר - עיקרו הוא במצוות החינוך ובהקניית המהות של החג לדורות הבאים, וזאת בהמחשת המצוות ובפעולות המיוחדות ובסיפור אודות נס יציאת מצרים. כי בלעדי החינוך וההמחשה של הדברים לדורות הבאים, חסר העיקר מן הספר, ובמהות החג חסר העיקר.
אך לצד ארבעת סוגי הבנים, בל נשכח כי ישנו בן נוסף שאינו מוזכר באגדה - הבן החמישי, שאינו יושב מסביב לשולחן החג, הוא מנותק לגמרי מאבותיו, ממשפחתו החוגגת, ואינו מרגיש שייך לכל הקורה מסביב החג ומהותו. גם כנגד בן זה יש לנו חובה - חובה לקרב לשורשים של בית אבא, בדרכו, בנועם, לתת לו תחושה של שייכות שגם הוא חלק מהמשפחה ומהמעגל של שלחן החג, ובאחדות הכוחות כולם נצעד לקראת הגאולה השלימה שתבוא בקרוב, אמן!
חג פסח כשר ושמח לכל בית ישראל!

הכותב הינו עו"ד וח"כ לשעבר. מכהן כסגן נשיא הקונגרס העולמי של יהדות גרוזיה. לצד היותו רב ואיש ציבור, הינו כותב מאמרים ומרצה בנושאי אקטואליה, חינוך ומשפט.
תאריך:  02/04/2007   |   עודכן:  02/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוד קיומו של העם הנצחי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דווקא הגויים "שמרו" על היהודים
שאול א.  |  2/04/07 11:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר ניצן יניב
האם תוספת טכנית קטנה וזולה תהפוך את נגן המוזיקה האישי או את הטלפון הסלולרי עם יכולת השמעת מוזיקה, ממכשיר שאינו רק גורר הערות שליליות על השימוש בו, או על הנזק הבריאות כגון קרינה ממנו, אלא גם למכשיר שיש בו תועלת בריאותית חיובית?
עו"ד אברהם פכטר
בג"צ החליט כי על ועדת וינוגרד לפרסם את הפרוטוקולים והעדויות בכפוף לחלקים שיש בהם פגיעה בבטחון המדינה מטעמים של חופש ביטוי ושקיפות    הנשיא אגרנט ז"ל בבג"צ איסר הראל נ. מדינת ישראל חשב אחרת: הוא העדיף את בטחון המדינה ושמירת סודיות, יחסי חוץ של ישראל על פני חופש הביטוי
ד"ר אברהם בן-עזרא
האמנם כוונתו של אולמרט לכונן שלון עם סוריה במתכונת השלטון הקיים בה כיום? מה רע במצב הנוכחי באין שלום עמה ולמי בדיוק יועיל שלום מעין זה? מה ייתן אולמרט "תמורת" שלום, ועל חשבון מי?
ד"ר שלמה פרלה
ביום ו' האחרון, בוועידת שרי החוץ של האיחוד האירופי בברמן, גרמניה, הצהיר חוויאר סולנה, הממונה על יחסי החוץ של האיחוד, כי על אירן להבין שהתקרית איננה בעיה בין אירן לבריטניה בלבד, וכי פגיעה בבריטים כמוה כפגיעה באזרחים אירופיים
מיכאל פואה
לדעת שופטי בית המשפט, בעבירה בה אדם בכיר כופה עצמו על מי שתחתיו לאקט מיני אין פגם מוסרי ואין קלון. מעניין מדוע אם כן נתבע מהנשיא קצב לפרוש מתפקידו, הרי יתכן שגם אם הוא יואשם, יפסק שלא היה קלון במעשיו, והוא יוכל להמשיך בתפקידו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il