X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החזאי התורן מוסר, שהאביב הגיע, וקול התור נשמע בארצנו עם התור הגיעו להקות גדולות של ספינולוגים, ועוד מעט יישמע קולם מקצה העולם ועד קצהו
▪  ▪  ▪

המשל הידוע אודות עשרות החכמים שלא יוכלו למשות את האבן שהטביע שוטה, עולה בדעתי כשאני קורא את פסיקות בג"צ בעניין פרסום העדויות בוועדת וינוגרד. דווקא הדוגמאות שלפנינו (ובעיקר, עדותו של שמעון פרס) מוכיחות, שטוב לפרסם את העדויות - בלי קשר לפרסום דוח הוועדה - ואסור למנוע את פרסומן. הממצאים מדהימים, ומעוררים ספק בדבר התאמתו של העד (בהווה בלבד?) לכהן בתפקיד ציבורי.
עשרות חיילים ואזרחים נשלחו כצאן לטבח במרחבי לבנון בקיץ האחרון. למעשה הנפשע יש אחראים, היושבים במערכת הביטחון ובממשלת ישראל. המדובר במחדל מצטבר, שלא החל במנוסתו המבוהלת וחסרת האחריות של צבאנו המוכה מדרום לבנון בשנת 2000. מעשה השטות הזה היה תוצאה של כישלון מתמשך של צה"ל להגן על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ושל תבוסותיו הנשנות בשדות הקרב.
בניגוד לכותבים אחדים, שהאחרון בהם הוא רפי מן ממעריב - איני מבין מדוע, אחרי בדיקה של גורמי הביטחון, אין לפרסם את העדויות. יש סיבה אחת בלבד לכך: לא להבהיל את העם. מהעדויות (עיינו בערך שימון), גם קשי התפיסה בעמנו יידעו איזו הנהגה מטומטמת ומושחתת יש לנו.
עוד תמיהה יש לי על עיתונאים - ומן דנן אינו היחיד בשורה - היוצאים נגד חשיפת עדויות ומסמכים בפני הציבור, המממן בהונו ובאונו את שגגות הממשל. "אחיך האזרחים חושבים, שיש להם הזכות לקבל מידע מלא בשעת סכנה גדולה להם. בזיעתם ישלמו על תלאות המלחמה, ודמם יזרום לכפר על תוצאותיה" - כתב תומאס ג'פרסון (אז סגן נשיא ארצות-הברית) לפני יותר ממאתיים שנה לאחד מנציגי ארצו בצרפת.
לא תהיה תמורה לאגרה
אמיר אורן מהארץ סבור, שוועדת וינוגרד תומרנה. "[כתב המינוי] הסמיך אותה להגיש רק 'ממצאים ומסקנות', אך לא המלצות, ביחס לממשלה; לעומת זאת, הוסמכה להגיש גם המלצות בעניין מערכת הביטחון והממשלות בשש השנים שקדמו למלחמה".
אני סומך על שניים מחברי הוועדה (שיש לי היכרות אישית עמם), שמגבלות כאלו (הנמצאות בבסיס כל כתב מינוי לוועדה, שמנפיקה הממשלה) לא יפגמו ביושרתם, והם יסחפו עמם את שאר חברי הוועדה. גם נראה לי, שהמצב, שנגלה בפנינו בקיץ האחרון, כל כך חמור, עד שלחמשת החברים לא תהיה ברירה אלא להכות בברזל במרץ בעודו חם.
בניגוד לרבים, אני סבור, שלא תהיה כל תמורה לאגרה הכבדה, שאנחנו משלמים לוועדת וינוגרד. מה שהיה הוא שיהיה - ולא יהיה חדש תחת השמש. הדוח ייצא לאור, אך רפורמה גדולה בצה"ל לא תצמח מתבוסתו האחרונה בדרום לבנון - כפי שלא צמחה ממפלתו במלחמת יום הכיפורים, במערכת "שלום הגליל" ובעוד מלחמות בעשרים וחמש השנים האחרונות. לממסדים צבאיים יש האינרציה של קרנפים להמשיך - כל עוד אנחנו, האזרחים, לא נעצור את ריצתם המטורפת לעבר טירוף מערכות. יחליפו בקול תרועה רמה אדם פה ואיש שם, והציבור יקנה שוב את הסיפורים על "צבאנו המעולה" - עד תבוסתו הבאה וחוזר חלילה. כדי להקל על בליעת הגלולה, מכינים כבר את סיפורי הגבורה ואת טקסי הצל"שים - במקום לבדוק מדוע יש לנו צבא כושל, שמונהג בידי מפקדים לא-ראויים בעליל.
שאלה אחרת הנה האם יצרה הוועדה רושם, שעדויות בפניה יישארו חסויות מפני הציבור. אם אכן נוצר הרושם הזה - ייתכן שזו הייתה טעות חמורה של הוועדה - אך יש לכבד הבטחה זו. לכן, בלוח הזמנים, שנוצר עתה (הדוח יפורסם, כנראה, עד יום העצמאות), יש לבדוק את העדויות, ולבדוק את נסיבות מתן העדויות. כעת יש לעשות הכל כדי שהדוח יפורסם ועמו העדויות - כמובטח - ככל שיתירו גורמי הביטחון.
גם כשפורסם דוח שגוי, שטיהר את ההנהגה המדינית מאשמת התבוסה הצבאית (דוח ועדת אגרנט) - לא הצליחה ממשלת גולדה מאיר להחזיק מעמד. איני מניח, שאולמרט וחבר מרעיו יוכלו להתחמק מאחריותם לאחד הכישלונות הגדולים בתולדותינו. אין הכישלון נבדק רק בכמות ההרוגים לשווא בו. מלחמה זו ניפצה לחלוטין את ההרתעה הישראלית. עתה מנסים מומחי הספין למזער את תדמית הכישלון, על-מנת למנוע התמוטטות-רבתי של שלטון "קדימה".
האביב הגיע, וקול התור נשמע בארצנו. עם התור הגיעו להקות גדולות של ספינולוגים, ועוד מעט יישמע קולם מקצה העולם ועד קצהו, על-מנת להונות שוב עם שלם, ולהוליכו שולל - עד הכישלון הבא, וחוזר חלילה.

תאריך:  08/04/2007   |   עודכן:  08/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קול התור נשמע בארצנו
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה, בסלע. ל"ת
יהודי גאה,  |  8/04/07 12:18
2
האויב בפנים
חנהג.  |  8/04/07 12:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
גם עכשיו- אחרי שרונן ברגמן גילה לנו שטדי קולק היה מלשן נאלח שהסגיר את אחיו לשלטון הבריטי - גם עכשיו הוא נחשב לאחד מיקירי השמאל. השנאה לימין פנאטית, ומשבשת לשמאל את הרדאר, עד כי הוא מתקשה להבין שהאויב האמיתי מדבר ערבית. תשאלו את עמי איילון. הוא יספר לכם שבתולדותיה של אומה, יש לפעמים יותר ממלחמת אחים אחת. מישהו מכיר פסיכיאטר פוליטי?
ענבל בר-און
טורו האחרון של סייד קשוע ממחיש עד כמה פוסטמודרנית, נונסנסית וחד-ממדית הינה עמדו של השמאל הראדיקלי בישראל
איתי חיים
מעשיהם של ראשי שלום עכשיו בימים אלו נגד יהודים הגרים ביהודה ושומרון, הזוכים לגיבוי ממשלתי עקיף ותמיכה של מערכות השפיטה ואכיפת החוק הממסדיות, מזכירות את מעשיו של טדי קולק בימי הסזון
יוסי מטלון
אצלנו מתפלאים רק מהקרבה של המגדל לשמיים, מעוצמות הגובה, אנו מסתפקים בדקלרציה, לא מחפשים איכות עיצובית. לפניכם שני המגדלים, בשני מקומות רחוקים זה מזה, שניהם מאמצים רעיון אדריכלי דומה
אריק פורסטר
הרצל לא חזה את המציאות הנוכחית, בה חיים מתנחלים יהודים בקרב אוכלוסיה ערבית עויינת, על אדמה ערבית שהופקעה על-ידי השלטונות, ושבה צה"ל מקריב את מיטב בניו - שלא לדבר על מיליארדי שקלים - להגנתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il