X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במשרד החינוך מבקשים להקנות לתלמידים כלים לחשיבה במקום להציפם בידע מה עומד מאחורי הגישה הזו ולאן היא תוביל?
▪  ▪  ▪
איפה ישנם עוד גאונים כמו האיש ההוא

בשעתו נדהמתי לגלות כי אנשים שעברו כמותי את מסלול ההשכלה בישראל, החל מבית הספר היסודי ועד להענקת התואר הראשון או השני באוניברסיטה, אינם יודעים לומר מי היה המלך הראשון של ישראל או מה היה מקצועו של ז'בוטינסקי. הבורות היחסית הזו התגלתה בזמנו גם בסקר שנערך בסמינר הקיבוצים, היכן שמכשירים את מורי העתיד.
באופן אישי צר לי שאנשים מחזיקים בפחות ופחות ידע, ואין ספק שזהו פועל יוצא של שיטות החינוך הנהוגות במקצועות ההומנייים. והנה במשרד החינוך מבקשים להעמיק את התופעה ולהעדיף באופן מודע ומכוון הענקת כלי חשיבה על פני הענקת ידע. שמעון פרס אף הגדיל ואמר: "בעידן האינטרנט אין טעם לשנן כמה אנשים הרג נפוליאון".
אף שהלב יוצא נגד אמירות כאלו, אני חושב שהצדק עמם. המחשבה העומדת בבסיס הדברים היא מחשבה קולקטיבית ולא מחשבה אישית. עבור הפרט ייתכן שככל שיחזיק ביותר ידע כך ייטב לו ועולמו יהיה עשיר יותר, אולם עבור כלל החברה האדם היחיד הוא פרט במנגנון ויש להפיק ממנו תועלת ככל האפשר. בהתאם לכך, אין באמת טעם להעמיס עליו ידע.
בימים עברו, טרם מכונות הדפוס והרבה קודם להמצאת המחשב, היו בני האדם משמשים כמאגרי ידע. הלימוד בעל פה היה חלק בלתי נפרד מההשכלה. תלמידי החדר נדרשו כל אחד לשנן ולזכור חלקים שלמים מן הכתובים על-מנת לשמש מקור ידע לחבריהם.
שיטות אלו אפשרו צמיחת גאונים כמו הרמב"ם, אנשים שהחזיקו ידע עצום מכל גווני הקשת, מעין אנציקלופדיות אנושיות. אולם, בעקבות ההצטברות העצומה של הידע והמצאת הדפוס הלך הצורך באנשים כאלו ופחת, ואכן הם אינם בנמצא עוד. עתה, כפי שציין פרס, עם העברת הידע האנושי לאינטרנט, אין צורך בסוכני זיכרון אנושיים שיעבירו את הידע הלאה לדורות הבאים.
אין ספק שאיכות הפרט האנושי תעבור טלטלה עזה בעקבות השינויים הטכנולוגיים והתרבותיים, אבל זו דרכו של עולם ולא ניתן לעצור זאת. גם אם כוחם של הפרטים יחלש הרי זה לטובת גידול כוחה של האנושות בכללה. ייתכן אף שפינוי הזיכרון במוחם של בני האדם יוביל לניצול חלקים במוח לטובת דברים אחרים.

תאריך:  11/04/2007   |   עודכן:  11/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמה אנשים הרג נפוליאון
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
כך מגדלים חברה ממושמעת
בועז מושקוביץ  |  11/04/07 14:23
2
יולי תמיר ופרס הם סטאלינסטים.  ל"ת
וזה אסון וחורבן  |  11/04/07 14:59
3
אני מתפלא שאתה עדיין מתפלא... ל"ת
מורה בתיכון-ת"א  |  11/04/07 15:14
4
לא צריך ללמוד היסטוריה
אריה צ.  |  11/04/07 15:29
5
היסטוריה - היסטוריוגרפיה
humanape  |  11/04/07 16:47
6
איזה שטויות, פשוט מזעזע
כנסו  |  11/04/07 17:51
7
קולקטיביות סכנה לטוטאליטריות.
פנסיונר.  |  11/04/07 19:01
8
הטימטום בהתגלמותו
רמת חשיבה מזעזעת  |  11/04/07 19:07
9
עם כל הכבוד לחיה הנקראת חמור
גיל מהגליל  |  11/04/07 20:04
10
לא אמרו שילמדו לוגיקה!
info123  |  11/04/07 20:38
11
הבהרה
אלי א  |  11/04/07 21:25
12
הבהרות יסוד לאלי.
פנסיונר א.   |  12/04/07 00:05
13
גם ערכים אפשר ללמוד באינרנט?
הראש היהודי  |  12/04/07 03:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה אנגל
לצד גלעד שליט, על כף המאזניים מונח גם גורלם של רבים אחרים, שהעסקה המתגבשת לשחרורו עלולה לעלות בחייהם
י. דחוח-הלוי
חשיפת תשתית החמאס בקלקיליה מהווה "נורה אדומה" לתהליך ההתעצמות של החמאס וארגוני הטרור הפלשתינים    הנחות היסוד של האסטרטגיה הישראלית במאבק בטרור הפלשתיני, שהוכתבו ע"י רה"מ לשעבר שרון, נחלו כישלון מוחלט
צבי גבאי
על ספרה של אספרנס כהן-מורה "מגדות החידקל לגדות הירקון - סיפורים וזיכרונות" - מתוך דברים שנאמרו על-ידי צבי גבאי, בערב סיפרותי במכון לחקר תנועת המחתרת הציונית-חלוצית בעירק, שנערך ב-19.7.2006
ד"ר אברהם בן עזרא
בצל שיעור תמיכה מינימלי של 3% מהציבור, שחרר אולמרט את אחת ההצהרות ה"ספיניות" שלו: אם וכאשר מלך ערב הסעודית עבדאללה יאות להיפגש עמו - צפויה לו הפתעה משמחת    על הקשר הכפול בין הרייטינג המצוי בשפל לבין ההתרפסות בפני מלך ערבי כדי לזכות באהדתו של עיתונאי
עו"ד אברהם פכטר
ההערכה בתקשורת היא שברגותי ישוחרר בעסקת שליט    את הרוצח ברגותי ניתן לשחרר רק עם חתימת הסכם לטווח ארוך, כמחווה או סעיף מרכזי בהסדר    כל שחרור אחר הוא פגיעה קשה בשלטון החוק, במערכת המשפטית ובמשפחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il