|
תאריך:
|
11/04/2007
|
|
|
עודכן:
|
11/04/2007
|
|
1 |
|
|
לא במקרה הכותב אינו נותן דוגמה להצלחה כלשהי של השיטה, לא מביא שם אחד של אדם שלא יודע הרבה אבל מבריק בשימוש בכלי חשיבה בתחומים מגוונים. אין לו דוגמאות לכך. אנשים כאלה יכול לצבור נסיון חיים ולעצים להפגין "חוכמת רחוב" מופלגת, אבל הם לא הופכים להיות אנשי אשכולות.
לפי הנסיון של הרבה מאד דורות, המוח האנושי עובד אחרת, הוא זקוק לתרגול מסוגים שונים כדי שהחשיבה תפעל. אדם זקוק לרמה של ידע כדי שיוכל להפעיל את יתר מנגנוני המוח.
שמעון פרס, שהוא בעצמו בור וחשיבתו מוגבלת לתככים פוליטיים (בזה הוא אלוף, אין מה לומר) בוודאי תומך בשיטה הזאת. גם "האח הגדול" בספר "1984" לימד את נתיניו: "הבורות היא כוח."
האינטרנט לא משנה את הטבע הבסיסי של האדם. זה מתחיל מהזלזול הפרסאי הטיפוסי "כמה אנשים הרג נפוליון" ונגמר מהר מאד בזה, שלא יודעים מי היה נפוליון.
הבורים לא יחפשו באינטרנט חומר לא על נפוליון ולא על ז'בוטינסקי. הם זונחים במהרה את "כלי החשיבה" שכאילו הוקנו להם ויושבים שעות אינסוף בצ'אטים סתמיים ואתרי זבל. כדי שהאדם ירצה בכלל לדעת משהו ולחשוב על דברים, קודם כל צריך להקנות לו ידע ועל בסיס הידע, להקנות לו יכולת הסקה לוגית. זה לא השתנה כשהידע האנושי עבר לדפוס ואין סיבה שזה ישתנה עם המצאת האינטרנט.
אדם-בורג, אדם "בעל חשיבה קולקטיבית" הוא עבד, שלא נועד לחשוב בכוחות עצמו אלא מקבל תכתיבי חשיבה מאנשים חשובים ומפורסמים. שמעון פרס ואוהדיו בוודאי מעדיפים את המצב הזה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
בועז מושקוביץ |
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
שמעון פרס צודק - לא צריך ללמוד היסטוריה, לא היום ולא בעתיד. זאת כדי לאפשר למהיגים כמוהו למכור לנו לוקשים ולעשות מניפולציות על החברה ללא צורך לשאת בתוצאות. הרי אדם ללא היסטוריה אינו יודע להשוות וללמוד - הוא "אוכל" כל דבר שמוכרים לו פרס, פרץ ודומיהם.אך כבר ברומי העתיקה ידעו - ללא ישיעת העבר אין לבנות העתיד. פרס רוצה לנהל לנו את העתיד לפי ראות עיניו. אדם שיודע היסטוריה ויכול להשוות ולנתח לא ניתן לניהול כמו עדר כבשים - ואת זה פרס רוצה למנוע. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אריה צ. |
|
|
5 |
|
|
בבתי ספר אין מלמדים היסטוריה, כי אם השכלה כללית, מסגרת של הקשרים ואירועים שנבחרו באופנים שונים. ואין טעם לדון בהם.
אכן, התפוצצות המידע מחייבת כלי עזר, אך הדבר נכון כבר מאות שנים. בשביל זה המציאו את הספריה.
מאגר הידע אינו היסטוריוגרפיה כי אם מאגר ידע בלבד. לאינטרנט יש חשיבות רבה, יתרונות רבים (שאנו ההיסטוריונים מברכים עליהם) ומגבלות רבות.
אולם עדיין איננו יודעים מהי היסטוריה - או למעשה היסטוריוגרפיה.
במשפט אחד - למר פרס - ההיסטוריון מבצע מספר תהליכי חשיה מורכבים, שלושה מהן הם קריטיים על-מנת שאנשים יוכלו בעתיד לדעת מיהו שמעון פרס: אנליזה - הערכה - וסינתיזה.
איני יודע איזו דמות של פרס תשתקף מהמאגרים השונים...
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
humanape |
|
|
6 |
|
|
במאמר לא מופיע שום נימוק מדוע נגזר על אנשים בחברה מודרנית להיות בורים.
הטענה כאילו כל מידע מצוי באינטרנט הינה פשטנית ביותר.
בור איננו יודע מ צריך לחפש.
כמה אנשים הרג נפוליאון יכול לחפש באינטרנט אדם משכיל שיודע מיהו נפוליאון, מתי חי ולמה בכלל יש לחפש משהו הנוגע אליו.
שוטה "שיש לו כלי חשיבה" ואינו יודע דבר על כלום, לעולם גם לא יוכל להפעיל אותם.
אחרי שמרץ הרסו את הביטחון מתוך ודאות מוחלטת ועליונות בלתי מעורערת של זה היודע יותר טוב מכל האחרים, אחרי שהם הרסו את הכלכלה, עכשיו נותר להרוס את החינוך.
הדבר היחידי שניתן להתנחם בו הינו שרמת החינוך בארץ היא כ"כ נמוכה, שאין הרבה מה להרוס. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
כנסו |
|
|
7 |
|
|
הכותב לא ירד לעומק הנושא. ניסוחו בדבר מחשבה קולקטיבית, מעיד על חוסר הבנה. דווקא הפלורליות המחשבתית היא המסד להתגוננות הדמוקרטיה נגד המשטרים הטוטאליטריים. הדפוס איפשר הרחבת ההשכלה להמונים .איפשר ביקורת על משטרים אבסולוטיים, הרחיב הביקורת על הדוגמות הדתיות ואיפשר הולדת הנצרות הפרוטסטנטית , והזרמים הריפורמיים. תרומת המחשב בחינוך צריכה לבוא בצד הידע,ולא במקומו. תרומת האינטרנט בהעשרה, בהרחבת האופקים בצידו של המילון והאנציקלופדיה, אבל אינה תחליף לאמוציה לא לדמיון היוצר, לא לבידיון גם לא במקום הפקת הלקחים. נוסף לכל. רמת ההוראה, לצערנו, נמוכה. ויש סכנה שלא תיטיב לכוון המתחנכים בשימוש אחראי וביקורתי בכלים הממוחשבים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פנסיונר. |
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
מי אתה אלי אליהו ?
מזמן לא נתקלתי באסופה כל כך מטומטמת של דברי הבל ושטות, כפי שרוכזו במאמר שלך.
זה רק מראה לך, אלי, עד כמה זבל מכיל האינטרנט.
במקורותינו נטבע הביטוי "חמור נושא ספרים". הוא מתאר אדם שזוכר פרטי פרטים. דא עקא, אין בו תבונה בסיסית. יש לו הכל, חוץ מחוכמה מינימלית, הנחוצה להבדיל בין מידע טוב למידע רע.
האינטרנט (או כל מאגר מידע אחר לצורך עניין זה) הוא "הספרים" שבביטוי.
אם נגדל בארץ עדר של חמורים, שידעו למצוא באינטרנט מידעים לפי דרישה, אך לא נקנה להם את הידע (והחוכמה)הנחוץ לברור את התבן מן הבר, הם באמת יגדלו להיות חמורים נושאי ספרים.
העם היהודי שרד במשך אלפי שנים, ללא טריטוריה או כל מנגנון שלטוני/ממסדי וללא מקורות ומשאבים טבעיים, חוץ מאשר חוכמתו ובינתו. זה מקור הכינוי "עם הספר".
הוא לא נשא את הספר על גבו כחמור, אלא הכיל את החוכמה בראשו, בערכיו, בתרבותו.
מעבר לנזק שבהורדת רמתם השכלית של בני עמנו, ההצעה המדוברת תגרום להפיכת הדורות הבאים לרובוטים נטולי ערכים, שיהיו מצויינים בהפעלת מנוע חיפוש, אבל בכל הקשור לערכים/רגשות/יחסי אנוש, אין בינם לבין הולכי על ארבע הבדל גדול.
על מותר האדם מן הבהמה, שמעת, אלי?
איזהו חמור ? הנושא את ספרו.
ואיזהו חמור חמורותיים? שמעון, שאפילו ספר אינו נושא, אלא פרס.
"בלחי החמור, חמור חמורתיים, בלחי החמור הרגתי אלף איש"
אמר שמשון הגיבור.
אוי, כמה שאנחנו זקוקים כיום ל"שמשון".
חמורים עליך, ישראל !
====== ===== =======
ושוב, אני מבקש את סליחתם של החמורים ההולכים על ארבע. הם הרבה יותר טובים מרבים מן המובילים אותנו.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
גיל מהגליל |
|
|
10 |
|
|
אמרו ש'ילמדו איך לחשוב' אבל לא אמרו שילמדו לוגיקה!
שהרי אז כל דברי השמאל, שהם נכלול מוחלט מתחילתם ועד סופם, לא יסבלו. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
info123 |
|
|
11 |
|
הבהרה |
|
אלי א | 11/04/07 21:25 |
|
|
לכל המלעיזים:
ראשית יש להבדיל, לאו דווקא מערכת החינוך היא שתבדיל בין אנשים בורים למשכילים. מי שנמשך אל הידע יגיע אליו, אלא שבעידן שלנו הוא יחשף אליו בקלות דרך האינטרנט או הספרים ולא ידרש בהכרח לסוכני זיכרון אנושיים שילעיטו אותו בבית הספר. שהרי עובדה היא שלמרות שמערכת החינוך הנוכחית מנסה להעביר ידע הרי שרוב פליטיה נותרים גם כך חסרי ידע בסיסי.
שנית, כשאני מדבר על חשיבה קולקטיבית איני מתכוון לרמה הפוליטית של משטר דמוקרטי או טוטליטרי, אלא לכך שהטבע והאבולוציה אינם מבקשים את טובת הפרט אלא את טובת המין האנושי כולו, הישרדותו והתפתחותו.
אני די משוכנע שרוב המגיבים, על פי רוח דבריהם, יעמדו מאחורי המשפט: הולך ופוחת הדור. ועדיין הנה העולם מתקדם בצעדי ענק, והאדם כבר נחת על הירח. כלומר אף שפרטים יחידים אינם מחזיקים בחוכמה אדירה כפי שהחזיקו קודמיהם, הרי שהאנושות עצמה מתקדמת. כמו כן, מצבור הידע ההולך וגדל גם דורש התמקצעות רבה. אדם אחד לא יכול להחזיק היום בכל הידע האנושי בנושא הרפואה כפי שעשה הרמב"ם, הידע הזה מחולק אצל פרטים רבים, ומרוכז בספרים ועל גבי המחשבים. כך אנשים יכולים גם להפוך למקצועיים יותר ולהתעמק בתחומם.
אז אין צורך להזדעק: מערכת חינוך מסוג אחר תתקשה להוציא יותר הדיוטות משמוציאה המערכת הנוכחית. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
אלי א |
|
|
12 |
|
|
לימודי רפואה,למשל. הלימודים דורשיס התמקצעות ענפית . אולם בתי הספר לרפואה מחפשים היום דרכים גם להקניית חינוך לערכים הומניים-ערכיים בסיסיים.אפילו טרומיים ללימודי הרפואה. בעולמנו, התרחשה מהפיכה בתחבורה, בתיעוש,בתקשורת...אולי ההתפתחות החשובה בתרופות מצילות חיים. אולם ,האדם לא הפך בהכרח למאושר יותר. כולנו שותפים למאזן האימה והפחד מהגרעין. כבר הושמדו מיליונים בשואת עמנו והארמנים ובאפריקה... גם הרעב לא חלף מן העולם.עליך להיות מודע שהאבולוציה, לפי תיאוריה, היא תוצאת הברירה הטבעית, ממנה התפתח גם דארווניזם חברתי בתקופת הרייך השלישי, לפיו החזק שורד ושולט. אבל וכנגד, אנחנו כבני אנוש זקוקים דווקא לתיאוריה בדבר שיתוף פעולה ועזרה חברתית. כלומר דווקא לחברה פלורלית דמוקרטית. תפיסת היסוד שלך מוטעית באשר אתה מפריד בין הידע ויישומיו ועזריו הטכנולוגיים מבלי לראות המירקם של היישומים החברתיים. אין מגדל שן של ידע מבלי שהוא יונק ממיצים טבעיים ,גם של הוויה חברתית. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פנסיונר א. |
|
|
13 |
|
|
"הולך ופוחת הדור" מפני שאיבד את ערכיו.
דור שיודע "איך" אבל אין לו מושג "מה", יחפש - סליחה, כבר מחפש - אתרי פורנו באינטרט, ולא אתרים שמספקים ידע.
החינוך חייב לספק ערכים, להעמיק שרשים (יהודיים!) בלימודי תנ"ך והיסטוריה, ולכוון את התלמידים למצות את יכולותיהם בכל השטחים.
הראש היהודי חייב לחזור ולהמציא לנו פטנטים, ולא רק בתחום ההי-טק... |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הראש היהודי |
|
|
שלמה אנגל
לצד גלעד שליט, על כף המאזניים מונח גם גורלם של רבים אחרים, שהעסקה המתגבשת לשחרורו עלולה לעלות בחייהם
|
|
|
|
|
|
י. דחוח-הלוי
חשיפת תשתית החמאס בקלקיליה מהווה "נורה אדומה" לתהליך ההתעצמות של החמאס וארגוני הטרור הפלשתינים הנחות היסוד של האסטרטגיה הישראלית במאבק בטרור הפלשתיני, שהוכתבו ע"י רה"מ לשעבר שרון, נחלו כישלון מוחלט
|
|
|
|
|
|
צבי גבאי
על ספרה של אספרנס כהן-מורה "מגדות החידקל לגדות הירקון - סיפורים וזיכרונות" - מתוך דברים שנאמרו על-ידי צבי גבאי, בערב סיפרותי במכון לחקר תנועת המחתרת הציונית-חלוצית בעירק, שנערך ב-19.7.2006
|
|
|
|
|
|
ד"ר אברהם בן עזרא
בצל שיעור תמיכה מינימלי של 3% מהציבור, שחרר אולמרט את אחת ההצהרות ה"ספיניות" שלו: אם וכאשר מלך ערב הסעודית עבדאללה יאות להיפגש עמו - צפויה לו הפתעה משמחת על הקשר הכפול בין הרייטינג המצוי בשפל לבין ההתרפסות בפני מלך ערבי כדי לזכות באהדתו של עיתונאי
|
|
|
|
|
|
עו"ד אברהם פכטר
ההערכה בתקשורת היא שברגותי ישוחרר בעסקת שליט את הרוצח ברגותי ניתן לשחרר רק עם חתימת הסכם לטווח ארוך, כמחווה או סעיף מרכזי בהסדר כל שחרור אחר הוא פגיעה קשה בשלטון החוק, במערכת המשפטית ובמשפחות
|
|
|