X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תקלות, משברים, מעילות וכשלונות עסקיים הם חלק בלתי נפרד מכל הצלחה עסקית. אבל חברת ביטוח, בנק וכל חברה בורסאית, בדיוק כמו חברים, נבחנת רק על-פי מבחן אחד, התנהגותה ברגעי משבר
▪  ▪  ▪
יאיר המבורגר

פרשת ההונאה בבית ההשקעות של הראל זו בסך-הכל שיגרת החיים של עולם העסקים. אף עסק אינו סגור הרמטית מפני הכשלונות והמעידות כתוצאה מהחולשות האנושיות המשברים האישיים של נושאי משרת האמון בכל חברה.
הטרגדיה שם היא יותר פרטית מעסקית (כשעושה את זה נער שליח שצמח לבן-טיפוחיו של בעל הבית יאיר המבורגר עד שהפך מנהג קטנוע סתמי ליד ימינו של בעל הבית ממש וסמנכ"ל של בית השקעות יוקרתי), ויותר כשל של תרבות ארגונית מערבית (תרבות הפחד להודות בכשלונות בפני בעל הבית, וכישלון שתרבות זו מזמינה: הניסיון לחפות על החטא באמצעות פשע, על-ידי סיכונים קיצוניים כי "ממילא אין מה להפסיד יותר" מהבחינה האישית של הכושל-המהמר).
אבל מה שצריך להרשים את הציבור, הן את ציבור המשקיעים אבל במיוחד את כל ציבור המבוטחים של חברת האם (ושל המתחרים) הוא ההתנהלות המרשימה של יאיר המבורגר, הבעלים, ושל דריקטוריון חברת הביטוח כולה. במיוחד לאחר שראינו איך בפרשת ויסות המניות לדוגמא, כל אזרחי מדינת ישראל נותרו ללא חסכונותיהם בעוד הבעלים של הבנק היו ונותרו עשירי המדינה, כמו גם בפרשת הבנק למסחר, שם מי ששילם את מחיר הכשלון של הבעלים היו הלקוחות.
פרשת המעילה בהראל בית השקעות מלמדת אותנו שלא רק ראוי אלא בהחלט אפשר גם אחרת:
  • 1. החברה האלה גילו את המעילה, ולא ניסו לכבס את העניין "בתוך המשפחה" כמו שנהוג אלא מיד דיווחו לרשות לניירות ערך, למשטרה, ולציבור.
החקירה החלה מיד לאחר שבבדיקת מסמכים התעוררו חשדות לאי-סדרים ולחוסר בכספי החברה עצמה (נוסטרו). יאיר המבורגר ומנכ"ל הראל השקעות הטילו על המבקר הפנימי שלה, רואה החשבון עזרא יהודה, לבדוק במהירות את הנושא. מסקנותיו של יהודה הוגשו בסוף השבוע לשניים. יאיר המבורגר הבעלים והחבר האישי, החליט לפטר מיידית את ויסמן, לדווח על הפרשה לרשות ניירות הערך ולהגיש תלונה רשמית במשטרה. המבקר הפנימי עזרא יהודה גם דיווח על הפרשה על כל פרטיה לרואת החשבון עליזה שרון, שאינה עובדת החברה ומשמשת כמבקרת חיצונית שלה.
זו התנהלות מתוך ביטחון בחוסן העצמי, והיא לא אופיינית בשווקים האלה. בדרך כלל מסתירים מעילות וסוגרים את העניינים בפשרות שונות ומשונות מתחת לשולחן, כי חוששים מתגובת בהלה של משקיעים במניה, בפגיעה במוניטין ה"מושלם", ובדרך כלל אלה שסוגרים עניינים כאלה בשקט ומאחורי הקלעים -ובניגוד לתקנון הרשות לנירות ערך ולחובת הנאמנות שלהם- מסתירים מעילות והונאות גדולות בהרבה, שלהם עצמם כלפי הציבור הרחב.
הביטחון המוחלט של הבעלים להעביר בהתנדבות את כל ספרי ניהול כספי החברה תחת הרנטגן המשטרתי, הביקורת החיצונית, והרשות לניירות ערך, מיידית ובלי ניסיון לגמגם או לשקול את חברותו האישית וארוכת השנים עם מי שביצע את המעילה, מלמדת על יושר ונקיון כפיים יוצאי דופן.
זה מלמד שלבעלים אין משהו להסתיר בספרים, ומה שיותר חשוב: שלחבר הנאמן שצמח מנער שליח לבכיר כל כך בעסקי החברה, גיא ויסמן, אין מידע בעייתי המונע מיאיר המבורגר לנהוג איתו כמו שצריך ולא בגמגום וחשש כמקובל במקרים שכאלה. וזה אלמנט של טוהר מידות הרבה יותר משמעותי מהקודם...
  • 2. מיד עם פיצוץ הפרשה והערכת שווי המעילה, קיבלה חברת האם החלטה, בלא היסוס, להזרים 120 מיליון ש"ח לחברה-בת, מבלי שהיתה עליהם חובה משפטית לעשות צעד יקר שכזה, אלא מתוך תודעת אחריות עסקית מלאה לכשלון, אחריות מעשית מהכיס ולא סתם נשיאת מילות צער ריקות מתוכן של הבעלים כמו שראינו, לדוגמא, בפרשת קריסת הבנק למסחר, או ניסיון להטיל את ההאשמה על אחרים כמו שראינו בפרשת ויסות המניות ("האוצר אשם שהוא לא פיקח"..).
את משמעות הצעד המרשים הזה ראוי לבחון הן לאור העובדה שהסכום הזה הוא גדול הרבה יותר מההון העצמי של חברת ההשקעות כולה, ובמיוחד לאור דבריו של הבעלים:
"אנחנו בנינו את העסק הזה ואין לנו שום כוונה לשנות אותו. יש לנו את צוות המנהלים והעובדים הטוב ביותר, גם אם נכשלתי במינוי הזה, של מי שעבד איתנו 19 שנה ובסוף החליט לתקוע סכין". כך אמר אמש יאיר המבורגר, יו"ר קבוצת הראל ומבעלי השליטה בה, בהופיעו בפני כ-400 מעובדי הראל באירוע פנימי שתוכנן עוד בטרם התפוצצה פרשת המעילה בהראל בית השקעות.
"אני רוצה להגיד בצורה הברורה ביותר", אמר המבורגר, "אף אחד מלקוחות הקבוצה לא ייפגע, אם זה בביטוחי החיים, בגמל, בפנסיה, בהשתלמות וגם לא מי שמנהל אצלנו את תיק ההשקעות שלו. נעמוד מאחורי העיקרון הזה. העסק הזה חשוב לנו מכדי שמנוול אחד יהרוס לנו אותו".
"אני משוכנע שנצא מהפרשה הזו חזקים יותר. נדע ללמוד מהטעויות הגדולות, והיו טעויות. קבוצת הראל תצא מהפרשה הזו עוד יותר חזקה".
"זה פשוט לא נעים העסק הזה. זו הרגשה לא טובה, אבל אני מבקש מכם - שימו את הפרשה הזו בצד. אנחנו צריכים להמשיך לנהל את העסק. עברנו כבר מצבים קשים וקיבלנו החלטות קשות - אף אחד לא יוכל לנצח את הקבוצה הזו", סיים המבורגר את דבריו לקול תשואות העובדים (המקור: Ynet).
ההתנהלות הכוללת של חברת הביטוח, והבעלים שלה, בעת המשבר שהוא כאמור שגרתי בכל מקום שבו יש באופן טבעי חורים עכברים וגבינה, מגלמת את חלומו הרטוב של כל מבוטח, במיוחד בתחומי ההתמחות של הראל - ביטוחי הבריאות וביטוחי חיים: שיש על מי לסמוך.
למכללה האקדמית נתניה גם כן יש במה להתגאות, שביה"ס לביטוח במכללה נושא את שם הוריהם (מרגוט וארנסט המבורגר) של מי שבהחלט הוכיחו - למעשה ולא רק בסלוגן של פרסומת - שהם ראויים לשמש דוגמא חינוכית לדור הבא של עולם הביטוח, האחים גדעון ויאיר המבורגר וכעת גם הבן אשר מונה למנכ"ל בית ההשקעות עצמו.
נותר רק לקוות שהציבור גם כן יביע את שביעות הרצון שלו מההתנהלות הזו על-ידי מעבר והעדפת הראל ביטוח על פני מתחרותיה. חיזוק מי שראוי יחליש באופן טבעי ובצדק את כל האחרים שאת המבחן הקשה הזה לא עברו עדיין בהצלחה מוכחת שכזו.
ולמען הסר כל ספק: אין לי שום היכרות, ושום קשר, לא ישיר ולא עקיף לשום דבר הקשור לחברת הראל או למי מקברניטיה. סתם התרשמתי מהמעשה וחשבתי שהוא ראוי לפרסומת חינם, כי הדרך להילחם בשחיתות אינה חייבת להיעשות רק על-ידי מרדף בעיניים עצומות אחרי הרעים, אלא תמיכה וחיזוק בעיניים פקוחות של הטובים והראויים.

תאריך:  18/04/2007   |   עודכן:  18/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה שבטוח: ביטוח הראל
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
אריק באך
טל שחר  |  18/04/07 09:10
2
אריק, חזור הביתה
אורי מילשטיין  |  18/04/07 13:06
 
- רק זה חסר לנו
מנהל האגף  |  18/04/07 16:42
 
- אורי, תפסיק כל הזמן להרים
עדנהל'ה  |  18/04/07 20:35
 
- אכן שכחתי, ממה שנינו נהנים?
אורי מילשטיין  |  20/04/07 19:19
 
- עד כמה שידוע לי תפרו לאריק תיק ל"ת
אורי מילשטיין  |  20/04/07 19:12
3
בלי קשר דווקא להראל
מאיר דרום  |  18/04/07 13:36
4
יפה ומרגש! ל"ת
י.ד.  |  18/04/07 14:52
5
הטיפול בתקלה
שלמה כהן  |  18/04/07 17:37
6
השטות הגדולה שהראל תעשה עכשיו
סרג'יו  |  27/04/07 13:34
 
- הם הפסיקו לשלם פנסיה וא.כ.ע !!
דורית טל  |  28/04/07 11:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דנה סער
אני יודעת שהורמונים נשמעים לכם כמו משהו מגניב שמקסימום יגרום לחזה שלנו לגדול, אבל האמת היא שיש להם שליטה מוחלטת בחצי מהחיים שלנו
עוה"ד טיקוצקי, שפרונג, אוחנה
בית המשפט קבע כי אין חשיבות גדולה מדי לשאלת מצבה הספציפי של המבקשת בעת שחתמה על שטרי המשכנתא, אלא יש לראות את כלל הנסיבות, את מסכת חייה של המבקשת, ואת תלותה המתמשכת בבעלה, וחוסר מעורבותה בפעולותיו
עו"ד משה גולדבלט
ראש הלשכה, שלמה כהן, ויו"ר ועד מחוז תל אביב, אילן בומבך, אינם סבורים כנראה שיש לעורכי הדין הבגרות הנפשית והשכלית לדון ברעיונות, אפילו פופוליסטים, ולקבוע אם הם רעיונות נכונים אם לאו
אליקים העצני
השואה מתעתעת בנו, מצד אחד היא הולכת ומתקרבת, ומן הצד השני היא מתרחקת    היום הערבים מדברים במפורש על השמדת היהודים ומדינתם, מדברים - וגם עושים
יואב עציון
בתקופת כהונתו הראה הנגיד הנוכחי, כי הוא מוריד את הריבית במנות קטנות מדי, כאלה אשר אינן משפיעות על המשק. לא קשה להבין מכך, כי נגיד בנק ישראל הוא האיש הנכון בזמן הלא נכון אשר מדיניותו השמרנית עלולה להכניס את המשק למיתון כבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il