X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחירת שופטים על-ידי גורם לא מוסמך משמיטה את הבסיס החוקי לפעולת ביה"ד. השפיטה שלו היא חסרת תוקף. החלטותיו ופסקי הדין שלו ניתנו תוך חריגה מסמכות והם בטלים ומבוטלים
▪  ▪  ▪

עורכי הדין כפופים לשיפוט משמעתי על-פי חוק. עו"ד שעובר על כללי האתיקה המקצועית צפוי לעמוד לדין לפני ביה"ד המשמעתי של לשכת עורכי הדין וביה"ד מוסמך להטיל עליו עונשים שונים ואף לפסול את רשיונו.
לאור כוחו הרב של ביה"ד המשמעתי והשפעתו על ציבור עורכי הדין, יש חשיבות רבה שמינוי השופטים ייעשה כדין וכי יתמנו אנשים ראוים לתפקיד. האם זה המצב?
החוק קובע ששופטי ביה"ד המשמעתי ייבחרו על-ידי ציבור עורכי הדין במחוז השיפוט. לדוגמא - עורכי הדין במחוז חיפה הם אלה שצריכים לבחור את השופטים בבחירות חופשיות.
זהו רעיון חדשני מאוד, שקיים בכמה ממדינות ארה"ב לגבי בחירת שופטים בבתי המשפט. הציבור בוחר בהם ולא "ועדה מסדרת". המנגנון הזה אומץ בישראל לגבי שופטי ביה"ד המשמעתי אך למרבה הצער הוא לא מיושם. למיטב ידיעתי מעולם לא התקיימו בחירות לביה"ד המשמעתי.
לשכת עורכי הדין מחולקת למחוזות. הלשכה נתלית בסעיף בתקנות שקובע שאם לא עלה מספר המועמדים על מספר השופטים שניתן לבחור, ימונו כל המועמדים לשופטים ולא יהיו בחירות.
הטענה של הוועד המחוזי היא שהוא מינה את השופטים באופן אוטומטי כיוון שמספר המועמדים לא עלה על התקן. הבעיה היא שהטיעון הזה חוזר על עצמו עשרות שנים והוא לא אמין. לא יתכן שכל פעם שמתקרב מועד הבחירות (אחת למספר שנים) מספר המועמדים לא עולה על התקן. אם התקן בחיפה למשל הוא 45 שופטים - לא הגיוני שפעם אחר פעם מספר המועמדים יהיה בדיוק 45.
הטיעון הוא מפוקפק ומעורר חשד שהועד המחוזי בוחר את השופטים. מצב זה אינו חוקי. ראשית, זוהי הפרת חוק. החוק קובע ששופטי ביה"ד ייבחרו על-ידי ציבור עורכי הדין ולא על-ידי הוועד המחוזי. בחירת שופטים על-ידי גורם לא מוסמך משמיטה את הבסיס החוקי לפעולת ביה"ד. השפיטה שלו היא חסרת תוקף. החלטותיו ופסקי הדין שלו ניתנו תוך חריגה מסמכות והם בטלים ומבוטלים.
חמור מכך הוא ההבט המהותי. הוועד המחוזי הוא הקובל בביה"ד המשמעתי. הוא מגיש את הקובלנה נגד הנאשם. מעמדו מקביל לתובע במשפט פלילי. הדבר דומה לכך שהיועץ המשפטי לממשלה, שעומד בראש התביעה, יבחר את השופטים שידונו במשפטים שהוא מנהל.
מצב זה גורם לתלות של השופטים בקובל. קיים חשש חמור מאוד למשוא פנים ולמשפט מכור.
הסדר זה זכה גם לבקורת של בג"צ, ובעקבות ההחלטה יזם משרד המשפטים הצעת חוק שמפקיעה את השיפוט המשמעתי מידי הלשכה. לדעתי, אין צורך בכך. החוק הוא חוק טוב וראוי להרחיבו גם על בחירת שופטים לבתי המשפט. כאמור שיטה זאת קיימת בכמה ממדינות ארה"ב והיא מחייבת דיון לפני שפוסלים אותה על הסף.
הבעיה היא לא בחוק אלא בתקנות, היינו חקיקת המשנה שנועדה לבצע את הוראות החוק. התקנות עמומות. נקבע בהן שבחירת שופטים תיעשה על-ידי הגשת רשימות מועמדים לועד המחוזי. כל הרשימות מאוחדות לרשימה אחת והועד המחוזי בודק אם מספר המועמדים עלה על התקן. אם המספר עלה - ייערכו בחירות. אם לא עלה - ימונו כל המועמדים באופן אוטומטי.
התקנות לא קובעות מי מגיש את הרשימות. נניח שעו"ד פלוני רוצה להיות שופט. מה עליו לעשות? התקנות לא אומרות דבר. בפועל עורכי דין שרוצים להגיש מועמדות פונים לחברי הוועד המחוזי ושם בדרך שנסתרת מעיני הציבור מתבצע הליך בחירה.
יש לקבוע מנגנון ברור להגשת מועמדות למשרת שופט. כמו כן יש לקבוע ועדת קלפי שלא תהיה מורכבת מחברי הוועד המחוזי. כאמור הועד המחוזי הוא קובל ולא צריך להיות מעורב בבחירת השופטים.
הלשכה צריכה ליזום את תיקון התקנות. גם ציבור עורכי הדין צריך להשמיע את קולו. הנושא נוגע בנפשם של רבבות עורכי דין, ומשום מה הוא לא מטריד את מנוחתם.

תאריך:  22/04/2007   |   עודכן:  22/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השיפוט המשמעתי של עוה"ד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הסבר מאת אב'ד משמעתי
דב אבן-אור  |  22/04/07 13:40
2
אין רצון רב לתרום בתחום זה
בצלאל הוכמן  |  24/06/07 01:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
שלא בטובתו נדחף בית המשפט לעימות עם השלטון הנבחר ומבקש לבנות את סמכותו על חשבון הרשויות הנבחרות. בכך פועל בית המשפט העליון למען שלטון בחירים ולא למען שלטון הנבחרים ובמילים אחרות הוא חותר תחת יסודותיו של המשטר הדמוקרטי
עו"ד משה מכנס
יש לבטל את יצוג קק"ל ע"י מינהל מקרקעי ישראל, למניעת גזל קרקעותיה
יואב לוין
בניית חברה על יסודות האגואיזם הצרוף והתחרותיות המטורפת היא פשע חמור ממדרגה ראשונה, שתוצאותיה הם ההפקרות החברתית המזוויעה שלה. על מעילת הענק החדשה, והמשמעויות המוסריות שלה
אריק פורסטר
שני מקרים בשבוע שחלף – הטבח באוניברסיטת וירג'יניה טק והחלטת בית המשפט העליון בארה"ב בקשר להפלות מאוחרות – הזכירו לי שלפעמים ארגונים ומוסדות מוכרים את נפשם לשטן כדי לקדם אג'נדה מסויימת
צבי מרום
צבי מרום: על ההמנון החדש שמציע עמוס שוקן    ועל הצעתו להטביע מטבע מ"ט לחרות ישראל ועליו פרופילו של ארקדי    ועל שוד הקשישים שהולך ונמשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il