X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התבוננתי מהצד ונזכרתי: לפני עשרות שנים, מיד לאחר סיום מלחמת יום כיפור, כאשר עדיין לא יבשו דמעות האבלים על ההרוגים הרבים, לא חזרו לעצמם אלפי חיילים שחוו מלחמה קשה, פצועים פיזית ונפשית ממלחמת הישרדות, התייצב קצין צעיר להפגנת יחיד מול כנסת ישראל
▪  ▪  ▪

"הזמנה למשפט ציבורי" זו היתה כותרת המייל שקיבלתי בשבוע שעבר. באותיות של קידוש לבנה זעקו המילים: "השחיתות היא הסרטן של המדינה". הימים ימיי ועדת וינוגרד, כולם דרוכים בציפייה לתוצאות הוועדה. להפתעתי יש עדיין אנשי ציבור חשובים שאינם ממתינים, איכפת להם, מאוד איכפת להם, חלקם באמת מתוך דאגה למדינה ואזרחיה, ומיעוטם מחפשים הזדמנות לקידום אישי-פוליטי.
מטרת הכינוס, או ה"משפט הציבורי" כפי שבחרו לקרוא לו, היה: "דיון שבמרכזו משפט ציבורי בו נתבע ראש הממשלה מר אהוד אולמרט, בגין התנהגות ציבורית ואישית המעודדת השחתה ואי מילוי חובתו להלחם בשחיתות" (ציטוט מההזמנה. מ.פ.).
משתתפי הפאנל ומארגניו היו מרוב קצוות הקשת הפוליטית, את הנחיית הערב קיבל על עצמו מר דן מרגלית שניסה בכל כוחו להיות אובייקטיבי ולנהל משפט הוגן על-פי כל כללי הטקס. את התביעה ייצג עו"ד ד"ר חיים משגב, על ההגנה הופקד עו"ד יעקוב רובין, במרכז הבמה היו 7 מושבעים.
להפתעתי האולם לא היה ממש מלא, הדור הצעיר בלט בחוסר נוכחותו, כמעט ולא היו צעירים באולם, סטודנטים או נוער, אני חושב שזה היה הפספוס הגדול של הדיון בכלל, ושל הוכחת מעורבות הדור הצעיר במיוחד.
באולם היה ייצוג למגוון הארגונים שחרתו על דיגלם מלחמה בשחיתות: אומץ, דרך אחרת, התנועה להגינות השלטון, ראשי השדולה בכנסת למלחמה בשחיתות, תפנית, ועוד.
מר מרגלית ניסה ככל יכולתו לקיים משהו שיהיה הכי קרוב למשפט אמיתי, אך חוסר הכנה מספקת (לדעתי) ודברי טעם של עדים ונואמים כאחד, גרמו לערב להתנהל יותר כדיון ציבורי, ומוטב שכך. העדים מטעם ההגנה והתביעה לא היו מתואמים מספיק עם אלה שהזמינו אותם, ובמקום עדויות משפטיות מנומקות, פרסו לפנינו העדים את משנתם הסדורה שהיתה לא פחות מעניינת.
רוב הנואמים והעדים התריעו והזהירו מפני השחיתות הפושה בארץ כמחלת הסרטן בגוף האדם. התחזיות באמת קודרות, והאווירה הכללית בקהל שהגיע מכל קצוות הארץ, בלטה בעוינות ההנהגה הקיימת, וכמובן נגד המשך הלגיטימציה שמוענקת במישרין ובעקיפין להמשך השחיתות.
התבוננתי מהצד ונזכרתי, לפני עשרות שנים, מיד לאחר סיום מלחמת יום כיפור, כאשר עדיין לא יבשו דמעות האבלים על ההרוגים הרבים, כשעדיין לא חזרו לעצמם אלפי חיילים שחוו מלחמה קשה, פצועים פיזית ונפשית ממלחמת הישרדות, התייצב קצין צעיר להפגנת יחיד מול כנסת ישראל.
כנגד כל הסיכויים, לבד, בקור ובשרב, כמעט ללא פרגון או תמיכה ציבורית. מוטי אשכנזי גרם לבסוף לסחף ציבורי ולהפלת ממשלה חסרת אחריות שבגללה יצאנו למלחמה ארוכה וקשה ביותר, וללא הכנה מינימאלית.
טוענים שההיסטוריה חוזרת, אז זהו שממש לא, להבדיל מהממשלה הקיימת שחלק ניכר מבכיריה נמצאים תחת חקירות כאלה ואחרות, הממשלה של אז לא היתה מושחתת, אך היתה אדישות אפופה בתחושת עליונות שלאחר מלחמת ששת הימים, שחצנות שגרמה להנהגה לישון בשמירה.
הציבור אז היה הרבה פחות אדיש, למרות אורכה של המלחמה (רבים שירתו במילואים יותר מחצי שנה ברצף) והמרחק הרב מהבית (להזכיר לקוראים, כוחותינו היו בקילומטר ה-101 לקהיר), הרוחות תססו. כך, למרות כל הקשיים הצליח מוטי אשכנזי לסחוף ציבור רחב ומגוון, ולגרום לשינוי מהותי.
כיום, הדור הצעיר מפגין אדישות בוטה בחיי המדינה, במקום להיות מעורב ולהפגין נגד השחיתות, חשוב להם יותר להקים מהומת אלוקים על שכר הלימוד, ואני אומר לכם סטודנטים יקרים: זאת הדילמה, מה קודם למה הביצה לתרנגולת או התרנגולת לביצה? קחו פסק זמן, תחשבו לרגע, הביטו כמה צעדים קדימה, ואולי אז יתאפשר לכם לראות ולהבין כמוני שמיגור השחיתות קודם לכל דבר, זה הבסיס ליושרה בכל נושא, גם בנושא שכר הלימוד".
בסיום מלחמת לבנון השנייה הופתעתי כמו רבים כמותי, שמחאת המילואימניקים לאחר המלחמה לא מצליחה לצבור תנופה או לגרום לזעזוע כלשהו. אולי בגלל ייאוש, אולי בגלל מאבקי כוחות פנימיים, אולי בגלל אגו נפוח מדי, אולי בגלל חיפוש אחר כבוד אבוד או טובות הנאה, ואולי בגלל כל אלה יחד.
הציבור הרחב ממשיך לקטר, מתלונן, מרים קול בשיחות סלון, אך לא יוצא לרחובות, הייאוש יותר נוח בסלון הממוזג. כך לא יוצרים שינוי חיובי, כך מזינים את הסרטן של המדינה ומעודדים אותו לצמוח ולאכול כל חלקה טובה, בדיוק כפי שזה קורה כעת.

תאריך:  30/04/2007   |   עודכן:  30/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסרטן של המדינה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עושים צחוק מהעם
מישה  |  30/04/07 14:35
2
אז לא הצביעו ל'קדימה' מלכתחילה
info123  |  30/04/07 15:53
3
עכשיו זה רישמי
אמנון1  |  30/04/07 19:30
4
למה לא כתבת על הפשלה של אבנרי?
דנה3  |  1/05/07 00:59
5
הנופלים לשוא, כתבת במדויק
עמית12  |  1/05/07 09:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
בשני מאמרים שהתפרסמו בזה אחר זה בידיעות אחרונות, הוכיחו א.ב יהושע ועמוס עוז שקנאת סופרים תרבה חנפנות והתחנחנות בפני הפלשתינים האבלים, משני צידי גדר ההפרדה
עו"ד יוסי דר
ראש הממשלה אהוד אולמרט הודיע לאחרונה לעם ישראל ש"אני עובד אצלכם". איך בדיוק הוא הצליח להתקבל לעבודה אצלנו - לא ממש ברור
ליאורה קוזלובסקי
שרים נסעו בשוליים כדי להגיע לישיבת ממשלה
איתן גנור
יש נטייה ישראלית לייבא פתרונות קסם לבעיות חברתיות-כלכליות ממדינות אחרות. הסיכוי של פיתרון שאומץ ממערכת חיים אחרת, להצליח בישראל, קלוש מאוד
איקי אלנר
טפילת האשמה של אי-מניעת אירוע החטיפה על כתפיו של מפקד העוצבה, תא"ל גל הירש, הופכת היום בעיני לכתב האישום הציבורי החמור ביותר כלפי הדרג שמעליו. אני מודאג יותר מהערכים המנחים אותם כמנהיגים מאשר מיכולת הניהול שלהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il