X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אורסיו רפאל נחשב לאמן היחידי בארץ שמגלף בעבודת יד בעץ פורטרטים טופוגרפיים של אישים מפורסמים בישראל ובעולם
▪  ▪  ▪
שלמה ארצי
[צילום: מיקה]

מה משותף ללודוויג ון-בטהובן, מרלין מונרו, אלוויס פרסלי, שון קונרי, מנחם בגין, אריק אינשטיין, שלמה ארצי ואהוד מנור? - כולם, מסתבר, הם דיוקנאות מגולפים בעץ, פרי-יצירתו של רפאל אורסיו (49), אמן ייחודי בתחומו בארץ.
מזה למעלה משנה שאורסיו, תושב הרצליה, מקדיש את כל מירצו וזמנו ליצירת עשרות דיוקנאותיהם של אישים מפורסמים מהארץ ומהעולם, מכל גווני הקשת, ועוד ידו נטויה. באחרונה הוא גם נענה לבקשותיהם של כל דיכפין, ששמו הגיע אליהם מפה לאוזן, כדי לגלף את דיוקנאותיהם. לצורך כך זנח אורסיו את עיסוקיו היומיומיים משכבר הימים, כשהוא מתמסר, ימים ולילות, ליצירותיו האמנותיות הייחודיות.
חלום הגילוף
חיידק האמנות דבק באורסיו עוד בהיותו נער בן 7 בעיר-הולדתו, בואנוס איירס. מסתבר שכבר אז החל מצייר בעיפרון ובפחם, ואילו שלוש שנים לאחר מכן התבלט "נער הפלא" בציורי השמן שלו. בגיל 12 שלח את ידו במלאכה החביבה עליו: פיסול פסלי-עץ על הלחמות-מתכת, כשהוא זוכה לפרסי-עידוד ולאותות-הוקרה בעיר-מגוריו. בהגיעו לגיל 20 דבק באורסיו חיידק הציונות. הוא עלה ארצה ולצורך קיומו היומיומי נאלץ לעסוק בעבודות מעבודות שונות, שלא בתחום האמנות היצירתית. עם זאת הוא לא נטש את חלומו הגדול לחזור אל המקורות. בכורח המציאות קרם החלום עור וגידים רק לפני שנה. או אז גמלה בלבו ההחלטה לזנוח את עיסוקיו היומיומיים השיגרתיים ולהתמסר לגילוף הדיוקנאות בלבד.
עבודה ייחודית
אמר ועשה. את הסטודיו האמנותי שלו מיקם בדירת-מגוריו שבמרכז הרצליה, כשהוא שוקד בו על מלאכת היצירה יום ולילה. את חומרי הגלם - סוגים שונים של עץ - הוא רוכש בנגריות ובמחסני-עץ, כשחביב עליו במיוחד עץ האלון, מכוסה בגוונים שונים של פורניר. ככלי-עבודה משמשים אותו משורית, נייר-זכוכית וצבע-שמן מבריק לצביעה ולציפוי.
לצורך גילוף דיוקנאותיו מקפיד אורסיו להשתמש בחיתוך ידני בלבד, תוך שהוא נמנע, במפורש, משימוש במכונות או בלייזר, ובכך הפך, בעצם, לאמן היחידי בארץ הנוהג לגלף את הדיוקנאות בדרך זו.
טופוגרפיה אמנותית
נאמן לתורת הטופוגרפיה, שוקד אורסיו על יצירת תווי-פנים, כאילו היו רישום טופוגרפי-קרקעי על הנייר. זאת ועוד: הצבעים שהוא משתמש בהם מסמנים גובה מסויים על בסיס העץ - שוב לפי הכלל הטופוגרפי הקדוש. ויש לו, לאורסיו, גם סוד מקצועי ייחודי, שאותו הוא מוכן לחשוף בפנינו: מבט על הדיוקן מקרוב שונה בתכלית השינוי ממבט בו ממרחק. מסתבר שמקרוב נראית הדמות מטושטשת מעט, בעוד שמרחוק היא ברורה וחדה ממש,
כשלצורך יצירתו משתמש אורסיו בשכבות-עץ כהות ובהירות, היוצרות אפקטים של ניגודי-צבע. את הדיוקן הוא יוצר על-פי רישום בגוונים שונים של קרטון, תוך שהוא "משחק" בשכבות השונות שהוא מכיל.
זמן הרכבתו של כל דיוקן תלוי בכמות השכבות שהוא מכיל: ככל שהוא מורכב משכבות רבות יותר - הוא מורכב יותר. הדיוקן המהיר ביותר הוא זה המורכב משיכבה אחת ואילו זה הממושך יותר מורכב מחמש שכבות. כך, למשל, הדיוקנאות המורכבים ביותר, פרי יצירתו של אורסיו, הם של בטהובן ושל שון קונרי, והם גם, מסתבר, הדיוקנאות החביבים ביותר עליו.

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  10/05/2007   |   עודכן:  10/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גלף הדיוקנאות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
גלף דיוקנאות
mula  |  10/06/07 10:00
2
האתר של אורסיו
אומנות לשמה  |  28/07/07 08:30
3
אתר חדש: WoodPortrait.com
אומנות לשמה  |  8/08/07 10:55
4
הזמתי אצלו עבודה -ויצא נהדר! ל"ת
ענת ב  |  9/11/07 08:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
לכבוד יום הרצל
ענבל בר-און
עו"ד יראון פסטינגר
הכיצד ייתכן כי מי שהיתה שותפה מלאה לחזון המפוקפק של מטרה המקדשת את כל האמצעים, תמונה לתפקיד שיפוטי בכיר מבלי שנדרשה לתת דין וחשבון ומבלי שהתלונה בעניין זה תידון בכלל?
אליקים העצני
לולא ידענו שרק מתוך דחף רגשי ואידיאולוגי הוקמו היישובים הראשונים, יכולנו לחשוב שנביא או גאון רשם כאן מראש את התרופה למכת המדינה הפלשתינית. מפני שכל עוד היישובים היהודיים קיימים, לא תוכל לקום יישות פלשתינית עצמאית
בנימין נתניהו
הליקוי היסודי הוא של ממשלה כושלת, שלא ידעה לקבל החלטות נכונות בזמן אמיתי, שקריאת המציאות שלה היתה שגויה לחלוטין, ושיכולתה לנהל מלחמה היתה מתחת לכל ביקורת    נאום בהצבעת אי אמון בממשלה 7 מאי 2007
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il