X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פעם בשנה מתאספים הווטרנים המהוללים, כדי לחגוג את ניצחונם על גרמניה הנאצית הם מתאספים ליד הגלעדים והאנדרטאות בתשיעי למאי השנה, 62 שנה אחרי הניצחון, הם היו אמורים לצעוד בירושלים. לראש העיר אורי לופליאנסקי, איש יקר לכל הדיעות, זה הפריע
▪  ▪  ▪
לופליאנסקי. אין לו פנאי לווטרנים

מלחמת העולם השנייה היא המלחמה, בה' הידיעה. הגדולה בכל הזמנים, העקובה ביותר מדם, הנוראית ביותר. עבור העם היהודי תהיה המלחמה הארורה הזאת לסמל, שכן שישה מיליון הושמדו במטחנה הנוראית ביותר שידעה האנושות, בשואה שלא הייתה דומה לה. אולם היהודים לא רק נטבחו ונרצחו, אלא גם לחמו. הם לחמו בשורות הצבא הבריטי והאמריקני, הם הצטרפו לפרטיזנים בסרביה ובבלורוס, אבל בעיקר הם לחמו במדי הצבא הסובייטי, אשר היה לכוח החשוב ביותר בניצחון על גרמניה הנאצית.
אנשים אלו, הווטרנים המהוללים, אשר האנושות בכלל והעם היהודי בפרט חובים להם חוב ענק, חיים גם בקרבנו. כן, נשארו עוד כמה. אתם מכירים אותם כנראה בתור הזקנים הטרחנים שיושבים על הספסלים ליד הבית שלי ושלכם, בירושלים, חיפה, חולון, באר שבע ושאר הערים בישראל.
הם עניים, הם בקושי שורדים את התנאים הסוציאליים המחפירים, חסר להם כסף לאוכל ולתרופות. רובם הגיעו ארצה בגיל מבוגר ועברית הם כבר לא ילמדו. כן, אותם הזקנים שכולנו מכירים מהשכונה, שמספרם הולך ומתמעט עם כל יום שחולף.
אולם יום אחד בשנה הם זוקפים את קומתם. הם מוציאים מן הארון את הבגדים הכי יפים שלהם, מצחצחים את מדי הצבא הישנים, תולים את כל אותות הגבורה שבהם זכו ויוצאים לרחוב. בתשיעי למאי, יום הניצחון הרשמי על גרמניה הנאצית, יום שבו נכנע הוורמאכט, הוא היום שלהם. הם מתאספים ליד הגלעדים והאנדרטאות, צועדים לזכר הניצחון הנפלא ולזכר חבריהם שכבר לא איתם. חום או קור, גשם או חמסין - הם מקדשים את היום הזה. כי זה היום שלהם.
פקקים, עצבים ועוגמת נפש.
בתשיעי למאי השנה, 62 שנה אחרי הניצחון, היו אמורים הווטרנים לצעוד בירושלים. לראש העיר אורי לופליאנסקי, איש יקר לכל הדיעות, זה הפריע. הזקנים הטרחנים האלו, שסביר להניח שלא יצביעו בשבילו בבחירות המוניציפליות הקרובות, הם מטרד - מפריעים לתנועה, מושכים תשומת לב, והם גם בני חסותם של ארקדי גאידמק, שיתכן ויתמודד מול אותו לופליאנסקי בבחירות לראשות העיר. כבוד ראש העיר לא יכול לבטל את מצעד הווטרנים, כמובן, הרי תהיה זו טעות פוליטית גדולה. אולם להפריע להם הוא יכול ועוד איך.
רשויות העיר הרשו לווטרנים לצעוד. נתיב אחד ברחוב יפו - זה מה שקיבלו הזקנים המוזרים האלו. לא תהלוכה נוצצת ומסוקרת, לא רחובות שלמים שנחסמים לתנועה - אלא נתיב אחד ברחוב צר, כאשר מולם נוסעות מכוניות. והם צעדו.
החמסין וטמפרטורה של ארבעים מעלות נשזרו בעשן המכוניות וקללות הנהגים שנתקעו בפקק, אולם הזקנים צעדו. הם, ששחררו את מחנות הריכוז, שכבשו את ברלין, שראו את חבריהם נהרגים ליד מוסקבה, וורשה ופראג, וכיום גוססים אט-אט בעצמם - מרעב והיעדר תרופות בישראל של האלף השלישי - הם לא נתנו שמשהו יפריע להם לחגוג את היום הזה. גם לא העיריה האווילית, שלא יכלה לארגן אירוע מכובד, אלא גרמה לפקקים, לעצבים ולעוגמת נפש.
תזמורת המשטרה שהייתה צריכה ללוות את התהלוכה הזאת התעכבה בחצי שעה, וניגנה במשך כחמש דקות בלבד. לאחר מכן פוזרו הלוחמים הוותיקים בטענה כי התקהלותם מפריעה לעובדי העיריה לעבוד כראוי, או במילים אחרות - שעת הצהריים התקרבה. יש להניח שארוחת הצהריים אינה נקלטת היטב בקיבתם של העסקנים מספרא, כאשר הם נאלצים לשמוע את הקשישים בני השמונים והתשעים מתקהלים בכיכר.
הזקנים, שכבר לא היה להם כח להתווכח או למחות, פשוט עמדו מבוישים במקום. החום עשה את שלו, ומכיוון שצל לא היה באזור, המשטרה הצליחה לפזר את "ההפגנה" במהירות, שכן דובר ביריב חלוש למדי. הזקנים גררו את עצמם לביתם.
מה ביקשו האנשים האלו, לצעוד לאורך קילומטר אחד בעיר הקודש, עליה חלמו מיליונים שנטבחו בשואה? מה בסך-הכל הייתה צריכה לעשות העיריה, לסגור חלק קטן מהעיר לזמן קצר, לארגן אירוע חגיגי קטן ולתת לאנשים האלו, שאנו חבים להם כל כך הרבה, את אחת ההנאות האחרונות של חייהם? הרי במקרה הזה אי אפשר להפיק לקחים, כי בשנה הבאה כמות הווטרנים תפחת עוד יותר. מדוע קשה כל כך לעסקונה המדושנת לכבד אנשים אלו?
הזקנים הטרחנים חזרו לספסלים שליד ביתם. מספרם הולך ופוחת מדי יום. מרגע כתיבת שורות אלה ועד לרגע פרסומם עוד כמה לוחמים יילכו מאיתנו. ילכו למקום, שבו אני מקווה הם יזכו לכבוד המגיע להם. ואילו אנו נישאר - עם האדישות שלנו, עם הזלזול, עם עסקנים אטומי לב. ועם הבושה.
אני בוש ונכלם.

תאריך:  11/05/2007   |   עודכן:  12/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצעד הווטרנים בירושלים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הייתי שם
יוסיי  |  12/05/07 11:01
2
במקום להתבייש
יובל ברנדשטטר  |  12/05/07 12:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאת טמנג
בעוד הסטודנטים נלחמים בגבורה על עתיד החינוך בארץ הזו אל מול ממשלת הון מושחתת, עומדים ראשי האיגוד המקצועי הגדול והיחיד בישראל מנגד ושתיקתם רועמת למרחקים. מכתב פתוח למר עופר עיני וראשי הוועדים
מוטי אקסמיט
בראיון פרישה שהעניק ל-Nfc אומר המפכ"ל היוצא, רב-ניצב (בדימ.) משה קראדי: "ביום שקיבלתי את ההחלטה להתפטר, קיבלתי החלטה נוספת וזה להיות מאושר"
מתי טוכפלד
אולמרט ופרץ לא לכלכו אחד על השני משיקולים פוליטיים, אבל לאו דווקא כדי להגן על מינוי פרץ לתפקיד שר הביטחון    שניהם פשוט יודעים שמטבע הדברים העדויות יודלפו, גם בלי בג"צ    פרס, שלא עוסק בנושא הנשיאות, פנה לאלי גבאי שיתמוך, ובכך ניסה לנצל את מאבקי הכוח במפד"ל לטובתו    וגם: יהדות התורה מתפצלת. שוב    אגם הברבורים
יהונתן דחוח-הלוי
השיחות הביטחוניות בין רוה"מ הישראלי ואבו מאזן והתוכניות אמריקניות לא יובילו לשלום    האסטרטגיה הביטחונית, שנסמכה על הפלשתינים כקבלני אבטחה עבור ישראל, נכשלה כישלון חרוץ בתקופת הסדרי הביניים ואין לה כל סיכוי להצליח בתקופה בה ארגוני הטרור הפלשתינים השלימו את הפיכת הרשות הפלשתינית לרשות הטרור הפלשתינית    הדרך להשגת שלום היא רק דרך הסתמכות על גורמי הביטחון הישראלים
ד"ר יובל ברנדשטטר
בחלום היהודי עזמי בשארה הוא מתת אלוה, ייצוגי, רהוט, דובר שפות, ערבי מתורבת, האיש האידיאלי כדי לגשר בין התרבויות. בחלום המוסלמי עזמי בשארה כחבר-כנסת בכנסת היהודית הוא כפירה נבזית בעיקר, אלא אם הוא משרת את העניין הערבי-מוסלמי מתוך מבצרו של האויב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il