X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא כמי שפעל בעבר נגד החלטות המועצה לשידורי כבלים ולווין, ברצוני לחלוק על המבקרים ולנסות ולבסס טיעון כי עליית הערוצים החדשים עשויה דווקא להביא בשורה לצרכן
▪  ▪  ▪

יש שיאמרו כי השנים האחרונות לא היו טובות במיוחד מבחינת צופי הספורט. לצד הרחבה משמעותית של היצע השידורים, נדרשו הצופים לשלם סכומים גבוהים בעבור הזכות לצפות בתכני ספורט שבעבר היו נחלת הכלל, עת שודרו בערוצים המסחריים או במסגרת חבילת הבסיס.
המגמה מקורה בעלייתו לאוויר של ערוץ 5+, אליו החלו לזלוג תכנים שבעבר שודרו בחבילת הבסיס. מאוחר יותר, היתה זאת צ'רלטון שהחלה לשדר בשיטת "שלם וצפה" את שידורי הליגה האנגלית וליגת העל הישראלית בכדורגל. תכנים נוספים, דוגמת שידורי ליגת העל בכדורסל, המשיכו לזלוג בקצב מסחרר מחבילת הבסיס אל שידורי הספורט בתשלום. את שיאה של התופעה חוו צופי הספורט במהלך הקיץ האחרון, כאשר נדרשו לראשונה לשלם מאות שקלים בעבור הזכות לצפות במשחקי המונדיאל.
מעבר התכנים לאפיקים בתשלום פגע פגיעה קשה בכיסם של צופי הספורט. בפגיעה זו בהחלט ניתן להאשים את הרגולטור האחראי על השוק, המועצה לשידורי הכבלים ולווין, אשר כשלה באופן גורף בטיפול בתופעה של זליגת התכנים. ראשית, המועצה כשלה בכך שלא הציבה מגבלות משמעותיות על מעבר התכנים והתירה למעשה, ב-"שיטת הסלאמי", להעביר משדר אחר משדר לערוצים בתשלום.
בנוסף, ההחלטה לאפשר את שידור משחקי המונדיאל במחיר של מעל ל-500 ש"ח הינה, שלעצמה, שערורייה בקנה מידה לאומי. ואולי אף חמור מכך, המועצה כשלה כישלון חרוץ באכיפה של החלטותיה. כך למשל, הפר ערוץ הספורט פעם אחר פעם את החובות הנוגעות לשמירה על איכותו של הערוץ הנכלל בחבילת הבסיס. צ'רלטון, מצידה, הפרה את החובה לשדר מדי שבת משחק בשידור פתוח מהליגה האנגלית, ושידרה משחקים מהגביע האנגלי בשיטת "שלם וצפה" לכאורה ללא היתר מפורש מצד המועצה לשידורי כבלים ולווין. כשלים אלו ניתן לייחס באופן אישי לעו"ד יורם מוקדי אשר עמד בראש המועצה במרבית התקופה הרלוונטית.
לאחרונה, בטרם סיים תפקידו, העניק מוקדי מתנות פרידה לערוץ הספורט ולצ'רלטון בדמות הזכות להעלות לאוויר ארבעה ערוצי ספורט חדשים בתשלום. ערוץ הספורט העלה לאוויר את ערוץ 5+ Live, המשדר אירועים בשידור חי וחדשות, ואת ערוץ 5+ גולד המתמקד בעיקר בשידורים של אירועי ספורט מהעבר. צ'רלטון העלתה לאוויר את הערוצים ספורט 1 וספורט 2 המחליפים את משדרי ה-"שלם וצפה" ומשדרים כיום במרבית שעות היממה. על ההחלטה לאפשר את עליית הערוצים החדשים נשמעה ביקורת רבה.
דווקא כמי שפעל בעבר נגד החלטות המועצה לשידורי כבלים ולווין, ברצוני לחלוק על המבקרים ולנסות ולבסס טיעון כי עליית הערוצים החדשים עשויה דווקא להביא בשורה לצרכן. בהקשר זה, עליית הערוצים החדשים הובילה כבר לתהליך מעניין של היווצרות תחרות לא רק בין ערוץ הספורט ובין צ'רלטון, אלא גם בין הוט ויס ביחס לשידורי הספורט שהן מציעות למנוייהן. כך למשל, הוט, המזוהה כיום עם צ'רלטון, העבירה בחינם למנוייה את משחק העונה בליגת העל בכדורסל ומאוחר יותר פתחה לצפייה, עד תום העונה, את ערוצי הספורט של צ'רלטון. יס מצידה, פתחה לצפייה חופשית את ערוץ 5+ LIVE ו-5+ GOLD.
יש רק לברך על היווצרות התחרות בין הוט ויס. הבעייתיות בתחרות שבין ערוץ הספורט וצ'רלטון היתה מלכתחילה כי מדובר בתחרות נכה. השתיים הן אינן בעלות פלטפורמות שידור עצמאיות, ותלויות בחסדיהן של הוט ויס על-מנת להעלות משדרים לאוויר. במקביל, המועצה לשידורי כבלים ולווין חייבה את הוט ויס לשדר למעשה תכני ספורט זהים מה שהסיר כל תמריץ ואפשרות להתחרות ביניהן. כעת, נראה כי נמצא פתרון לקיום תחרות בין הוט ויס אשר במסגרתה שידורים מסוימים ישודרו בפלטפורמה אחת בתשלום, ובשנייה בחינם. אין המדובר בפתרון תחרותי אידיאלי, אך בהחלט בשיפור לעומת המצב הקיים. האפשרות להתחרות מסוג זה נוצרה רק לאחר עלייתם לאוויר של ערוצי הספורט החדשים.
אולם לא הכול ורוד בסיפור הזה. קיים חשש כי לא ירחק היום ותיפסק התחרות והגופים שאוזכרו לעיל יפעלו במשותף על-מנת להשיא את רווחיהם. במקרה שכזה, שוב תימשך זליגת התכנים והתחרות הברוכה תיפסק. אני סבור כי כאן ניתנת למועצה לשידורי כבלים ולווין ההזדמנות לכפר על משגי העבר, ולנקוט בצעדים שיעודדו את התחרות בין הוט ויס.
בהקשר זה, יש לנקוט בגישה ליברלית ולאפשר לכל אחת מהפלטפורמות לשדר בחינם למנוייה משדרים המשודרים במקביל, בתשלום, בפלטפורמה השנייה. חשוב מכך, יש למנוע מכל וכל תיאום או התאמה בין הגופים הנ"ל, ולאסור לחלוטין על קיום הסדרים כובלים בין ערוץ הספורט וצ'רלטון או בין הוט ויס. כך למשל, לא רבים יודעים כי בין ערוץ הספורט וצ'רלטון מתקיים מזה כשנתיים הסדר במסגרתו ערוץ הספורט התחייב להימנע משידור משחקי כדורגל איטלקי וכדורגל ספרדי בשעות בהן משודרים שידורי ה-"שלם וצפה". הסדרים מסוג הזה הינם פסולים, פוגעים בתחרות החופשית וגורמים נזק רב לצרכן.
על המועצה לשידורי כבלים ולווין לעודד את הזיקה הקיימת כיום בין צ'רלטון והוט ובין ערוץ הספורט ובין יס, ולאפשר להוט וליס לעשות שימוש באפיקי שידור נוספים שברשותן על-מנת לשדר בחינם למנוייהן משדרי ספורט איכותיים. במקביל, יש לשמור בקפידה על איכותו של ערוץ הספורט שבחבילת הבסיס. אכן, עליית הערוצים עלולה לגרום להמשך הליך הזליגה מאותו ערוץ. יש לציין אגב כי תהליך זה נעצר בתקופה האחרונה, ותכנים שבעבר הוסרו משידורי ערוץ הספורט שבחבילת הבסיס הוחזרו אליו. אין להודות למועצה לשידורי כבלים ולווין על שינוי זה אלא דווקא לעו"ד איתן ארז, אשר ניהל בשך כארבע שנים תביעה ייצוגית נגד הוט ויס אשר הסתיימה בפשרה מוצלחת מבחינתו של הצרכן.
המועצה לשידורי כבלים ולווין מיהרה לנכס את ההישג לעצמה, וקבעה את העקרונות של אותה פשרה כתנאי לעליית ערוצי הספורט החדשים. על איכותו של ערוץ הספורט יש לשמור בכל מחיר. בהקשר זה, המשך הפעלתו של הערוץ בידי אותו גורם המפעיל ערוצים בתשלום איננה רצויה, ולוקה בניגוד עניינים אינהרנטי אשר דינו להוביל לזליגה נוספת של תכנים. יש לשקול שינוי מבני ולהוציא את הבעלות על אותו ערוץ מידי ערוץ הספורט, כאשר אפשרות אחרת היא למנות גורם בעל סמכויות אופרטיביות ע"י המועצה לשידורי כבלים ולווין אשר יפקח באופן רציף על ניהול הערוץ.
לסיכומם של דברים, לצופי הספורט שאכלו בשנים האחרונות מרורים יש סיבה לשמור על אופטימיות זהירה. לעלייתם לאוויר של הערוצים החדשים יש יתרונות שאין לבטל. אך מצד שני, לקחי העבר מחייבים אותנו לעמוד על המשמר על-מנת למנוע את המשך הפגיעה בצרכן.

שותף במשרד עורכי דין כהן-ישראלי, העוסק בעניינים משפטיים הנוגעים לשידורי הספורט בטלוויזיה הרב-ערוצית ולדיני ההגבלים העסקיים.
תאריך:  13/05/2007   |   עודכן:  13/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הברכה בערוצי הספורט
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מבולבל של "כן" ו"לא"
דוידי  |  13/05/07 13:48
 
- אויל מי שעושה מינוי
מסכים  |  13/05/07 15:14
2
שטויות
מקי  |  13/05/07 16:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
עלינו כולנו ללמוד לכבד את האחר והשונה בעמנו, זוהי נאורותנו. עלינו להבין כי הזרם הדתי בנו הוא נושא דגל יהדותינו לפני כל המחנה ובעיתות מצוקה יעזור לנו לחזור הביתה לחיק יהדותינו
אפרי הלפרין
מיליארד וחצי שקל, זו פוליסת הביטוח שמבקשת ח"כ שלי יחימוביץ' לפרוס מתחת לרגליה הכושלות של המועצה האזורית חוף השרון, עבריינית בנייה כדת וכדין. כן זהו סוציאליזם 2007 נוסח שלי יחימוביץ' - גוזלים את כבשת הרש ומחלקים אותה בין בעלי ההון, ובאלפי מיליונים שקלים
ליאת טמנג
מאז יוני שנה שעברה וגם בחודשים האחרונים הסטודנטים ביוון כמו אחיהם בישראל נלחמים בתוכניות הממשלה למכירת האוניברסיטאות לתאגידים פרטיים. 354 מוסדות אקדמיים ברחבי האי נכבשו ע"י הסטודנטים בשנה שעברה
יואב לוין
ידיעות אחרונות אינו כלב השמירה של הדמוקרטיה, אלא צד מאוד ברור בוויכוח ובמלחמה הכלכלית המנוהלת נגד העובדים. דיווח על מה שמסתמן כהפרות שיתטיות של חוקי עבודה וזכויות עובדים "בעיתון של המדינה"
גל סער
שלא יהיו אי הבנות. לשמעון פרס זכויות רבות במדינת ישראל שאף אחד לא ייקח לו אותן. הכור האטומי בדימונה, תוכנית הייצוב הכלכלית של ישראל ב-1985, גם ההימור המסוכן על מבצע אנטבה, שבדיעבד התגלה כמוצלח ועוד הרבה הרבה אחרות. אולם כל אלו שייכות לעבר הרחוק וכעת זקנתו של פרס מביישת את נעוריו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il