X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המדענים חלוקים בדיעותיהם: יש הטוענים שחוש ההתמצאות הוא הגורם לכך; יש הסבורים כי זוהי התנהגות אינסטינקטיבית; ויש המשוכנעים שההתקשרות למקום-המגורים היא שמסייעת לכך
▪  ▪  ▪

רבים הם הסיפורים המופלאים על אודות כלבים שמצאו דרכם הביתה ממרחקים. העובדה שסיפורים אלה מסופרים בהבלטה, מוכיחה שזוהי תכונה יוצאת-דופן ונדירה. נוטים לייחס לכלבים "חוש שישי", שאינו אלא חוש-התמצאות, כשם שיש לציפורים נודדות וליוני-דואר. התופעה כשלעצמה עניינה מאז ומתמיד את אנשי המדע, אולם האמצעים שבהם ניתן לקבוע "חושים" אצל חיות, מוגבלים מאוד.
פרופסור דוד כץ, מן הפקולטה לפסיכולוגיה באוניברסיטת שטוקהולם בשבדיה, טוען כי רוב ה"עובדות" אינן אלא סיפורים ואגדות. לדבריו, קשה להסיק מסקנות מכך ומסתבר שהיידע המדעי בנדון קלוש ביותר.
לעומתו משוכנע פרופ' הלמוט שמיד, מגרמניה, כי לחוש ההתמצאות של הכלבים יש הוכחות חותכות. הוא עצמו ערך ניסיונות בשלושה כלבים, אשר שניים מהם מצאו את דרכם הביתה, בעוד השלישי לא הצליח.
הוא השאיר את הכלבים במרחק של שישה קילומטר מביתם, בסביבה בלתי-מוכרת. אחד הכלבים הגיע לביתו בשעה ואחת-עשרה דקות ועשה דרכו לאורך 11 ק"מ. מסתבר, כי התנהגות הכלבים היתה דומה לזו של חיות-בר. הם עקפו בדרכם אנשים, חיות ויישובים, וגם אם נאלצו לעבור ביישוב, עשו זאת בשולי החצרות החיצוניות של הכפר.
פרופ' שמיד נוכח לדעת עד כמה קטן השימוש בחוש הריח במקרה זה; גם הרושם האופטי היווה רק חלק קטן מכושר ההתמצאות. לדעתו, אין אלא לייחס לכלב גורמים אחרים, המכוונים את התמצאותם בשטח. מסקנתו: לכלב יש "חוש התמצאות" אבסולוטי.
מדען אחר, פרופ' רובין כץ, מבריטניה, סבור כי כשמדובר בחוש, פירושו של דבר התנהגות אינסטינקטיבית, שכן חסרה לתגובה מעין זו מהירות התגובה או מהירות ההחלטה.
תגובות הכלב בקשר להתמצאותו תלויות בראש ובראשונה בהתקשרותו למקום-מגוריו. בסידרת ניסיונות שערך בעצמו, מצא פרופ' כץ שההתמצאות נרכשת עם ההתבגרות. היא חלשה יותר אצל כלבים שמעולם לא יצאו מפתח חצרם. ככל שהכלב קשור זמן רב יותר למקום מסוים, כן ימהר למצאו.
אולם, את סידרת הניסיונות המדויקת והמעניינת ביותר ערך פרופ' מילר מברן שבשווייץ. הוא השתמש ב-75 כלבים. הניסיונות נערכו בכל עונות השנה, ביום ובלילה, ובכל מזג-אוויר.
הוא התחיל את ניסיונותיו כשהמרחק מהבית היה שניים עד שלושה קילומטרים. מ-75 הכלבים לא מצאו 45 כלבים, ולו פעם אחת, את דרכם הביתה. 26 כלבים מצאו את דרכם הביתה פעם אחת לפחות; 18 מהם מצאו דרכם בכל 12 הניסיונות - בהצלחה. 5 כלבים הצליחו חמש פעמים, אך בפעם השישית העדיפו לצאת לצייד חופשי. שני כלבים הצליחו שש פעמים, ובפעם השביעית - נעלמו.

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  16/05/2007   |   עודכן:  16/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
ספר התנ"ך הוא מורה הדרך הטוב ביותר לחיים בריאים. תשאלו את עזרא שמע, שכבר שכב על ערש-דווי ונרפא. למרות 88 שנותיו, הוא חש עצמו צעיר הרבה יותר
אפרי הלפרין
על-פי ההבהרות של רשויות החוק, הכותרת של ידיעות אחרונות היום "המשטרה: לחקור את המבקר" (חצי עמוד ראשון + חצי עמוד שני) היא לכאורה עבירה פלילית על-פי חוק איסור לשון הרע - וחייב היועץ המשפטי לפעול על-מנת להעמיד את העבריינים לדין, ולאלתר
יהונתן דחוח-הלוי
אילן פפה ואורי אבנרי, מענקי השמאל הישראלי, מציעים פתרונות מדיניים, שמשמעותם כריכת החבל סביב צווארה של מדינת ישראל כמדינה יהודית
עו"ד דב אבן אור
מלחמת לבנון השנייה, וחשיפת פרשות שחיתות "בצמרת" המדינה, גרמו לעם שוק גדול; ואת זה לא ניתן לטאטא, אלא חייב להעשות "תיקון" (תרתי משמע) מיידי של הקיים. התיקון המינימאלי, הינו בחירות חדשות לכנסת - ומיד!
עו"ד שרון, הורנשטיין
התקנות בעניין תכנוני מס החייבים בדיווח שהותקנו לאחרונה כוללות בחובן התייחסות גם לעסקות שירותי בניה/מימון נגד קבלת תמורה באחוזים ועסקות של קבוצות רכישה. להלן יוצגו ההשלכות של סיווג פעולות אלה כתכנון מס חייב בדיווח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il