X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קשה עדיין לומר בביטחון שתהליך כזה יגרוף גם את שוק היד השנייה. בכל מקרה, דומה שניתן כבר לומר כי את "האלרגיה לציון מחיר בשקלים" כבר איבדנו, ובניגוד למה שהיה מקובל כאן עשרות שנים מי שמציין מחירו בשקלים אינו מצטייר עוד כ"עוף מוזר"
▪  ▪  ▪

השקל שלנו מתחזק מול הדולר האמריקני ושובר שיאים חדשים מדי יום. שער הדולר נחלש מול השקל הישראלי אבל לא רק. גם מול מטבעות אחרים בעולם רשם הדולר ירידות משמעותיות בשנתיים האחרונות.
אצלנו, היכן שהתרגלנו לחשוב על מחירי נדל"ן במונחים דולריים מזה עשרות שנים, יוצרת החלשות הדולר המשמעותית והרציפה חששות אצל מוכרים רבים. הפתרון האינסטינקטיבי הוא להמיר את המחיר המבוקש עבור נכס לשקלים. האם אכן יעבור שוק הנדל"ן הישראלי ויהפך לשוק בו נקובים המחירים בשקלים? עוד חזון למועד.
ראשית, יש להפריד בין שלושה סוגי נכסים עיקריים. הראשון הינו פרויקטים חדשים ("דירה מקבלן", או "יד ראשונה"). השני הוא דירות "יד שנייה", והשלישי הוא שוק שכר הדירה.
בפרויקטים חדשים, מחייב החוק לנקוב את המחיר בשקלים. נכון שבעבר, עת המגמה הנמשכת היתה התחזקות הדולר, או לפחות יציבותו, התרגלנו כבר לראות מחיר נקוב בשקלים על-פי החוק ובאותיות הקטנות לקרוא "צמוד לשער הדולר ביום התשלום". החידוש של התקופה האחרונה הינו שהכיתוב הזה נעלם מהפרסומים תוך שהקבלנים "בונים" על המשך הירידות בשער הדולר.
בדירות יד שנייה מורגשת בשבועות האחרונים מגמה חדשה. אם לפני שנתיים לא ניתן היה למצוא אפילו בית אחד למכירה שהמחיר המבוקש בעדו היה נקוב בשקלים, הרי שכרגע תוכלו למצוא לפחות כ-10 אחוזים מהבתים המוצעים למכירה עם מחיר שקלי. בתים נוספים עדיין מתומחרים בדולרים אבל תוך בקשת המוכר לשער דולר מובטח, כזה הגבוה מהשער היציג. מספר המוכרים הנוקבים במחיר הבית בשקלים הולך וגדל בעקביות מדי שבוע.
השוק השלישי הוא שוק ההשכרות. בשוק זה נקובים כבר בשקלים דמי השכירות של יותר מ-20 אחוזים מהנכסים המוצעים. גם כאן, המגמה היא עלייה באחוזים אלה, כמעט על בסיס שבועי. לפני כשנה ניתן היה למצוא אחוזים בודדים של נכסים שהוצעו בשקלים, אם בכלל. שוק ההשכרה הרגיש יותר לתנודות כלכליות מציין בדרך כלל את המגמה שילכו בה הנכסים למכירה, ויתכן שגם הפעם מצביע שוק זה על התחזקות עתידית של המגמה גם לגבי בתים למכירה.
בלבול מורגש באתרי אינטרנט ישראלים רבים, שאינם יודעים עדיין למיין טבלאות נכסים בהם המחירים מצוינים בממטבעות שונים. כך, נכס שמחירו מיליון שקל מוצג שם כיקר יותר מנכס שמחירו חצי מיליון דולר, רק בגלל שהמספר הנקוב הוא מספר גדול יותר.
האם יעבור שוק הנדלן למחירים נקובים בשקלים? עוד חזון למועד. התחזקות הדולר אפילו למספר ימים או שבועות עלולה להראות לבעלי בתים כי היצמדות לשקל עלולה להיות להם גם לרועץ. בינתיים, קיים בלבול מסוים בשוק, תוך שקונים ושוכרים מנסים להשוות נכס אחד למשנהו. בעל נכס זה נוקב במחיר שקלי ואילו חברו, בעל נכס אחר נוקב בדולרים.
בכל מקרה, דומה שניתן כבר לומר כי את "האלרגיה לציון מחיר בשקלים" כבר איבדנו, ובניגוד למה שהיה מקובל כאן עשרות שנים מי שמציין מחירו בשקלים אינו מצטייר עוד כ"עוף מוזר".

גרסא של מאמר זה מאת יואב איתיאל הופיעה ב "מגזין המושבות"
© 2007 כל הזכויות שמורות לקבוצת בראל נכסים, בע"מ
יואב איתיאל הוא מבעלי קבוצת בראל נכסים, סוכנות הנדל"ן שמרכז הפעילות שלה באזור זכרון יעקב. יואב איתיאל חזר ארצה בשנת 2002 לאחר 17 שנה בארה"ב ומאחוריו למעלה מ-20 שנות ניסיון בשיווק בינלאומי. איתיאל הוא בוגר הטכניון (1985) בארכיטקטורה ובינוי ערים.
תאריך:  16/05/2007   |   עודכן:  16/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם שוק הנדל"ן עובר לשקלים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמה זה בדולרים?
דיונס  |  16/05/07 16:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי שטרנברג
דוח וינוגרד מוכיח: יש לשנות בהקדם את שיטת הממשל והבחירות בישראל, להנהיג בחירות אזוריות ולחזק את יכולת המשילות של הממשלה
אורנה רב-הון
המוני אנשים שרו ורקדו בהתלהבות ובשמחה, באווירה נפלאה של אחדות. כולנו היינו יחד, נשמה אחת, כמו אותם חלוצים שרקדו הורה על שממות ארץ ישראל, אותה הם נשבעו להפריח. ואז ידעתי: יש תקווה
אוהד קדם
טאי צ'י צ'ואן הינה אמנות עתיקה שמקורה בסין. למתבונן מן הצד, המודע רק לתנועה החיצונית, קשה לעתים לקשר בין תנועות הטאי צ'י הנדמות כריקוד המבוצע באיטיות ומתוך ריכוז פנימי, ובין התכונות המיוחסות לטאי צ'י. בין התכונות הללו: ריפוי ומניעת מחלות, השגת מצב נפשי של שלווה עמוקה, הגנה עצמית וכדרך להתפתחות רוחנית. במאמר זה אנסה לתאר בקצרה את אמנות הטאי צ'י, התפתחותה, התיאוריה המסבירה את השפעתה המיטיבה, ואת דרך הלימוד
אהרון רול
זו לא הפעם הראשונה שתופעת ה"אולמרטיזם" נחשפה בכל כיעורה בפני הציבור הרחב. תופעה זו נתפסה כבעלת תרומה מכרעת להגדרות הקלוקלות של מטרות המלחמה ולתוצאות המלחמה הסופיות ואכן אובייקטיבית דירדרה את מטרות המלחמה ותוצאותיה לרמתן הסופית
ראובן לייב
המדענים חלוקים בדיעותיהם: יש הטוענים שחוש ההתמצאות הוא הגורם לכך; יש הסבורים כי זוהי התנהגות אינסטינקטיבית; ויש המשוכנעים שההתקשרות למקום-המגורים היא שמסייעת לכך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il