X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיתונאים - מקומיים בעיקר - רצים להביא את הסיפורים מעירק והם נהרגים, נפצעים ונחטפים בכמויות, שהעיתונות לא ידעה מעולם עד עכשיו נהרגו בכארבע שנות המלחמה בעירק פי אחת וחצי עיתונאים מאשר בכל מלחמת ויאטנם, שנמשכה כשלוש-עשרה שנה הכתבים המקומיים רצים אל מותם, כיוון שהם רוצים להתפרנס וכיוון שלבוסים שלהם לא איכפת שייהרגו מוכנים למות בשביל ה"סיפור הגדול"
▪  ▪  ▪

צלם וטכנאי קול של רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC נהרגו בבגדד ביום חמישי. בכך הגיע מספר העיתונאים, שנהרגו במילוי תפקידם בעירק משנת 2003, לכדי 106. המלחמה בעירק הינה הסכסוך העקוב ביותר מדם עיתונאים מזה עשרים וחמש שנה - קובעת האגודה להגנה על עיתונאים (CPJ). לדעת מנהל האגודה, "אין עיתונאי, החש בטוח בעירק, ובעיקר לא כתבים מקומיים".
הנתונים של CPJ חמורים. הם שונים במקצת מנתוניהם של ארגונים אחרים המתעדים את הפגיעות בעיתונאים. בסך-הכל, מגמה ברורה משתקפת מכל הנתונים: כתבים עירקיים סבלו 83 אחוזים מההרוגים במהלך הקרבות בעירק. הם - המקומיים, שלפעמים לא מועסקים ישירות על-ידי ארגוני החדשות, אלא ככתבי שטח מקומיים (סטרינגרים), המספקים סיפורים תמורת שכר זעום - הראשונים ללכת לכל מקום. זה קורה גם מפני שלאחרים (אמריקנים, בריטים, צרפתים וכו') לא איכפת לשולחם לקו האש. והכתבים המקומיים הולכים - בגלל הכסף שמובטח להם תמורת הסיפור.
האגדה מספרת, שהיו מי שעשו את ה"סיפור הגדול" של חייהם, ומאז הם מפורסמים. היחידים, שעשו את סיפור סינדרלה - לפי מיטב ידיעתי - הם בוב וודווארד וקארל ברנשטיין, חושפי פרשת ואטרגייט. מאז כמעט שאין פריצות מדהימות אל מרכז העשייה העיתונאית. אפילו לעודד בלילטי - צלם הישראלי, שצילם את בריונות המשטרה בגירוש היהודים מעמונה, וזכה ב"פרס פוליצר" על כך - אין הרבה סיכוי להיכנס למרכז הבימה. צפוף שם, והיתרון הוא לאמריקנים ולאירופאים.
כמעט כל (95 אחוזים) העיתונאים ההרוגים גברים; 12 מהעיתונאים ההרוגים אירופאים ורק שני עיתונאים אמריקניים. 69 מהם נרצחו, והשאר - נקלעו לתוך האש. האזור המסוכן ביותר לעיתונאים בעירק הוא חבל בגדד, שבו נהרגו כשני שלישים מהעיתונאים. כשני שלישים מהעיתונאים שנהרגו היו כתבים ועורכים, וכ-95 אחוזים מהם לא הצטרפו לכוחות בעלות-הברית. כלומר, פעלו עצמאית וללא תיאום כל שהוא עם הרשויות. כמחציתם עבדו עבור ארגוני חדשות בינלאומיים.
מאז תחילת 2007 נהרגו כבר בעירק שלושה-עשר עיתונאים. בשנת 2006 כולה - נהרגו 32. בשנת 2005 - נהרגו 23. בשנת 2004 - נהרגו 24. בשנת 2003 - נהרגו ארבעה-עשר.
בנוסף, נהרגו עד כה במלחמה בעירק 39 עובדי-עזר לעיתונות - נהגים, מאבטחים, מתורגמנים, משרתים, טבחים וכיו"ב. רק אחד מהם היה אזרח לבנוני, והשאר - עירקים.
להשוואה - במלחמת העולם הראשונה נהרגו רק שני עיתונאים במהלך תפקידם; במלחמת העולם השנייה - 68; במלחמת קוריאה - 17; ובמלחמת ויאטנם (שנמשכה כשלוש-עשרה שנה) - 71 בלבד. דרך אגב, בכל מלחמות ישראל נפלו - בשישים השנים האחרונות - פחות מעשרים עיתונאים ועובדי-עזר לעיתונאים (כולל ישראלים וערבים) בלבד.
כמו כן, נלקחו במלחמה בעירק 48 עיתונאים כבני-ערובה - כמחציתם בשנת 2004. שני שלישים מהחטופים הם גברים, כשליש מהם - עירקים, ויותר משליש (38 אחוזים) - אירופאים. אחד-עשר מהעיתונאים החטופים נרצחו, וארבעה עדיין מוחזקים בידי שוביהם.
הנתונים הקשים מלמדים מה שנלמד כבר במלחמות קודמות - כשעיתונאים רצים בלי חשבון אחרי "סיפור גדול", הם נפגעים. בעירק - כמו בכל אזור אלים אחר - פוגעים בכוונה בעיתונאים על-מנת למנוע סיקור חופשי. מי שרוצה לשרוד באזורים כאלה צריך ללכת בזהירות בין הטיפות על-מנת לא להירטב. כך, ביהודה, בשומרון ובעזה, כך באפגניסטן, וכך בעירק. עמדה לא נכונה של עיתונאי/עיתון יכולה לעלות בחיי צוותי עיתונאים - פרט לשנאה התהומית לזרים (ובעיקר, אמריקנים).

תאריך:  21/05/2007   |   עודכן:  21/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
היעד הראשון של ממשלה, כל ממשלה, הוא לדאוג לביטחונם וליכולתם קיומם של אזרחיה; ממשלת אולמרט האימפוטנטית מפקירה את אזרחיה
מנחם ברוד
ניסינו את דרך הנסיגות והוויתורים בכל הגזרות - בלבנון, ביהודה ושומרון וברצועת עזה. בכל הגזרות ראינו תוצאה ברורה וחד-משמעית - התעצמות הטרור, ערעור הביטחון, והרחקת השלום
יהודה וגמן
שמסביר את התנהלות ממשלת ישראל מול הטרור של חמאס בתוצאותיה של ועדת וינוגרד מתעלם מכך שהממשלות הקודמות לזו של אולמרט, שבראשן עמדו בעלי ניסיון צבאי רב, נהגו באותה הדרך בדיוק ומבלי שעברו ועדת חקירה
אורנה אורן
איכות החיים אינה קשורה לסוג זה או אחר של הצלחה. איכות החיים קשורה בידע כיצד ליהנות מהם. הידע כיצד ליהנות מהם הוא מתנה המתקבלת תוך תשומת לב לפרטים
עו"ד אברהם פכטר
לא לכבוש - לכתוש. לא להתערב במאבקים הפנימיים אבל להתערב להבטחת שלום אזרחי ישראל - כאשר העיר שדרות היא המוצב הקדמי שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il