X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בין 30-60 אחוז מבעלי המשכנתאות זכאים להחזר כלשהו מהבנק, לכל בעלי המשכנתאות וגם לאלה שבדרך - לפניכם כמה עובדות חשובות על המשכנתא
▪  ▪  ▪

היא מאיימת, מפחידה, אורכה כאורך הגלות, ואין כמעט אחד שבאמת יודע מה קורה איתה ובכל זאת, אין כמעט אדם בוגר שאין לו לפחות משכנתא אחת. תחושת חוסר האונים אל מול המשכנתא מוכרת לכולנו, אך מתברר שאפשר להקל על ההתמודדות איתה ואפשר אף לבדוק את הבנק ולוודא שהסכומים שהוא גובה אכן תקינים. יאן קליימן, מנכ"ל חברת ניהול ובקרה פיננסי, מעניק כמה עצות שימושיות למשכנתאנרים שיעזרו בניהול יעיל של המפלצת המאיימת הזו.
בשורה מרה לספקולנטים
ניתן לקחת משכנתא למטרה אחת בלבד והיא רכישת נכס. המשכנתא היא הלוואה שניתנת על-ידי הבנק תמורת שיעבוד של הנכס שנרכש. באופן עקרוני גם אם יש בבעלותכם נכס, אתם יכולים לקחת משכנתא לצורך קניית נכס נוסף. הנכס יכול להיות נכס נדל"ני על כל המשמתע מכך: דירת מגורים, דירה להשקעה, משרדים, מבני תעשיה, מגרשים ועוד.
האם כל הבנקים דומים?
גובה הריבית שהבנק מציע ללוקחי המשכנתא אינו חצוב באבן. גובה הריבית נתון למשא-ומתן ולכן מומלץ לבדוק שניים-שלושה בנקים לפי שחותמים על המשכנתא. אפשר ורצוי להתמקח ולציין (בלי בושה) את גובה הריבית שקיבלתם מהבנק המתחרה.
אלו סוגי משכנתאות קיימים?
ישנן 4 סוגי משכנתאות: משכנתא בריבית קבועה, ריבית צמודה למדד, ריבית צמודה לפריים ומשכנתאות צמודות מט"ח ולרוב אלה יהיו צמודות לדולר.
במשכנתא בריבית קבועה, הלקוח סוגר מראש את גובה הריבית לכל תקופת המשכנתא והיא נותרת ללא שינוי גם כשהריבית של המשכנתאות עולה או יורדת. בצורה זו אנחנו מקבעים את גובה הריבית כך שהיא אינה ניתנת לשינוי ואינה צמודה לשום פרמטר נוסף.
משכנתא צמודה למדד מתייחסת למדד המחירים לצרכן שמתפרסם בכל -15 לחודש. המדד הזה משמעותו עליית/ירידת המחירים במשק בחודש האחרון.
במידה והיתה עליית מחירים והמדד עולה, הריבית החודשית של המשכנתא תעלה בהתאם. אבל במקרים שבהם המדד ירד, ריבית המשכנתא לא תרד עד לאותה הרמה אלא תגיע לרמת אפס ותעצור שם. כך הבנק בעצם מבטיח לעצמו הגנה מפני הפסדים.
משכנתא צמודה לפריים תיקבע על-פי ריבית הפריים במשק שנקבעת על-פי מדיניות הבנק המרכזי. כאשר ריבית זו עולה, ריבית המשכתנא עולה ולהיפך. במקרה הזה לא נקבע רף שלילי, כך שאם בחודש אחד ריבית הפריים יורדת, ריבית המשכנתא תרד באותו הערך בהתאם. זה בעצם היתרון של ריבית הפריים. החיסרון הוא, שריבית הפריים יכולה לעיתים גם לעלות בערכים גבוהים.
משכנתא צמודה לדולר קובעת את גובה הריבית לפי ערך הדולר בהתאם לערך שהציג הדולר ביום החתימה על המשכנתא. היתרון הגדול נכון לעכשיו שבתקופה האחרונה חלה ירידה חדה בשער הדולר ולכן, במקרים אלו ההצמדה יורדת וגם הקרן יורדת. החיסרון, סביר להניח שהדולר עוד יעלה ולא יישאר בערכיו הנמוכים לאורך זמן.
איזו משכנתא מומלצת?
ההמלצה הטובה ביותר היא פיזור הסיכונים. היחס העדיף הוא לפזר את סך גובה המשכתא באופן שווה (בחלוקה של שליש-שליש-שליש) בין שלושת סוגי המשכתנא המובילים: צמודה מדד, ריבית פריים ודולר. המשכנתא בריבית קבועה מומלצת הרבה פחות ולכן לא מומלץ לעשות בה שימוש כלל.
האם שווה למחזר משכנתא בגלל הירידה של הדולר?
מחזור המשכנתא, היא למעשה החזרת ההלוואה לבנק ולקיחת משכנתא חדשה בתנאים חדשים. בימים בהם הדולר יורד, כמו עכשיו, פעולת המחזור קורצת, אבל יש לשים לב לכמה תנאים מאוד חשובים לפני שעושים זאת. ראשית חשוב לבדוק האם ההלוואה המקורית שלקחנו צמודה לדולר - במידה וכן, הרווחנו כי אנחנו נהנים מריבית חדשה בעקבות הירידה בשער היציג. דבר שני, חשוב לבדוק מול הבנק את נושא קנס היציאה שמוטל על בעלי משכנתא שמעוניינים למחזרו.
אם הקנס גבוה, לא בטוח שכדאי לקחת משכנתא בתנאים חדשים. לכן מומלץ להתייעץ עם יועצי משכנתאות כדי להבין את גובה הקנס ואופציות המחזור.
מי מפקח על הבנקים?
האם יש סיכוי שהבנק גובה ממני יותר כסף ממה שהוא צריך? הבנקים לא מבקרים את עצמם, לכן אנו עדים לטעויות חישוב שמובילות להפרשים מריבית פיגורים, ביטוחים, עמלות ועוד. אחוז הלקוחות שהבנק חייב להם כסף עשוי להגיע עד לכדי 50% מצרכני המשכנתאות. יש לציין, כי הבנקים לא יערכו בדיקה כזו בעצמם, אלא יש צורך ליזום בדיקת עמלות וריביות על-ידי חברה חיצונית. ככל שסכום המשכנתא גבוהה יותר, כך יש סיכוי לגדיל את אחוז ההחזר.

יאן קלימן הוא מנכ"ל ניהול ובקרה פיננסי.
תאריך:  22/05/2007   |   עודכן:  22/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עיתונאים - מקומיים בעיקר - רצים להביא את הסיפורים מעירק והם נהרגים, נפצעים ונחטפים בכמויות, שהעיתונות לא ידעה מעולם    עד עכשיו נהרגו בכארבע שנות המלחמה בעירק פי אחת וחצי עיתונאים מאשר בכל מלחמת ויאטנם, שנמשכה כשלוש-עשרה שנה    הכתבים המקומיים רצים אל מותם, כיוון שהם רוצים להתפרנס וכיוון שלבוסים שלהם לא איכפת שייהרגו    מוכנים למות בשביל ה"סיפור הגדול"
עמי דור-און
היעד הראשון של ממשלה, כל ממשלה, הוא לדאוג לביטחונם וליכולתם קיומם של אזרחיה; ממשלת אולמרט האימפוטנטית מפקירה את אזרחיה
מנחם ברוד
ניסינו את דרך הנסיגות והוויתורים בכל הגזרות - בלבנון, ביהודה ושומרון וברצועת עזה. בכל הגזרות ראינו תוצאה ברורה וחד-משמעית - התעצמות הטרור, ערעור הביטחון, והרחקת השלום
יהודה וגמן
שמסביר את התנהלות ממשלת ישראל מול הטרור של חמאס בתוצאותיה של ועדת וינוגרד מתעלם מכך שהממשלות הקודמות לזו של אולמרט, שבראשן עמדו בעלי ניסיון צבאי רב, נהגו באותה הדרך בדיוק ומבלי שעברו ועדת חקירה
אורנה אורן
איכות החיים אינה קשורה לסוג זה או אחר של הצלחה. איכות החיים קשורה בידע כיצד ליהנות מהם. הידע כיצד ליהנות מהם הוא מתנה המתקבלת תוך תשומת לב לפרטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il