X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בטור מן השבוע שעבר ציינו מהם תכנוני המס החייבים בדיווח הקשורים קשר הדוק למקרקעין. להלן נצביע על דרכי התמודדות עם החקיקה, בפרט בהתייחסות לפעולה שעניינה רכישת שירותי בניה (או קבלת מימון) נגד תשלום תמורה המחושבת לפי סכומי מכירה של המקרקעין
▪  ▪  ▪

אחת הפעולות המוגדרת בחקיקה כתכנון מס הכפוף לדיווח מוגדרת כ - "התקשרות עם בעל זכות במקרקעין למתן שירותי בנייה על המקרקעין או למתן שירותי מימון לבניה כאמור, שהתמורה להם, כולה או חלקה, מחושבת לפי התמורה ממכירת הזכות במקרקעין."
מדובר בחשש של רשויות המס מעסקות קומבינציה במסווה. כידוע, במסגרת עסקת קומבינציה מוכר בעל הקרקע חלק מן הקרקע בתמורה לשירותי הבנייה (במקרה של מכר חלקי) ולעיתים אף נמכרת מלוא הקרקע בתמורה להשבת הנכס הבנוי (מכר מלא). בעסקה כזו משולמים גם מיסים עקיפים הקשורים למכירה (מס רכישה, ומס מכירה - על מקרקעין שנרכשו לפני 7.11.01).
לעומת זאת, אם וככל שנרכשים שירותי בנייה מקבלן בתמורה למזומן (קבלן מבצע) הרי שממילא לא קיימת עסקה במקרקעין ונחסכים גם המיסים העקיפים. חלופת ביניים בין שתי האפשרויות הינה רכישת שירותי הבניה מהקבלן (כקבלן מבצע), כאשר התשלום לקבלן יעשה לפי התמורה ממכירת המקרקעין. בדרך זו, בעל המקרקעין מקטין לעצמו את הסיכון הכרוך בהזמנת שירותי בנייה ותשלום עליהם, כאשר תמורת המכירה עדיין אינה ידועה, ובמקביל עשוי לחסוך את המיסים העקיפים הכרוכים בעסקה במקרקעין. חלופת ביניים זו - מוגדרת ע"י רשויות המס כתכנון מס הכפוף לדיווח - בטענה אפשרית כי מדובר בעסקה במקרקעין במסווה.
כפי שציינו בעבר, להגדרת פעולה כתכנון מס הכפוף לדיווח עשויים להיות הן היבטים פליליים והן היבטים אזרחיים. ביחס להיבט הפלילי - הוא הפשוט יותר - ניתן להימנע מסנקציה פלילית בדרך של הכללת דיווח מתאים לרשויות המס. בהתאם לתקנות - חובת הדיווח במקרה כזה (רכישת שירותי בנייה/ מימון נגד תמורה המחושבת ממכירה) תהיה במסגרת הדוח השנתי ותחול הן על בעל המקרקעין והן על נותן שירותי הבנייה (או המימון).
ביחס להיבט האזרחי (קנס בשיעור של עד 30% מהמס הנחסך), הרי שקיימות מספר דרכי התמודדות: ראשית כל - חשוב לציין כי הקנס יחול רק אם וככל שייקבע שהמדובר בפעולה מלאכותית במסגרת שומה סופית (קרי שאינה ניתנת עוד להשגה או לערעור). לא די אפוא בקביעה של רשות המיסים.
שנית, ייתכן בהחלט כי הפעולה לא תוכר כמלאכותית. כך לדוגמה, בפסק הדין בעניין מפלסים (ע"א 4071/02) נדון מקרה בו קיבוץ שכר את שירותיו של קבלן לצורך תכנון, בנייה ושיווק פרויקט הרחבה לפי החלטה 737, כאשר הקבלן התחייב לשלם לקיבוץ 50% מרווחי הפרויקט. על אף התשלום מן התמורה ועל אף הנסיבות שהקנו לקבלן סמכויות נרחבות, קבע בית המשפט העליון בחודש ספטמבר האחרון שאין המדובר במכירת זכות במקרקעין.
חלק מהסיבות לפסיקה נוגעות למהותה הספציפית של החלטה 737 כהנחיה מינהלית שאינה מקנה זכות אכיפה (פ"ד צינדורף), ולפיכך ככל שהמדובר בקרקע בבעלות יש הטוענים כי באותן נסיבות היתה הפסיקה עשויה להשתנות. עם זאת, אין ספק כי תכנון נכון מראש לרבות הקצאה של האחריות והסיכונים בין בעל קרקע וקבלן (כדוגמת קביעת תמורה מינימלית מובטחת, הותרת שיקול דעת משמעותי לבעל המקרקעין וכו'), עשויים להוביל לתוצאה לפיה אין המדובר במכירת זכות במקרקעין.
שלישית, התקנות מציינות כי פעולה שניתנה לגביה החלטת מיסוי או החלטת מיסוי בהסכם (רולינג) - לא תיחשב כתכנון מס החייב בדיווח. ברור, כי ככל שניתן אישור פוזיטיבי של רשות המיסים יש בכך כדי להסיר את החשיפה. עם זאת, כלשונם של דברים - אין הכרח בתשובה חיובית דווקא, וגם ככל שתינתן החלטת מיסוי הקובעת כי כן מדובר במכירת זכות במקרקעין, עדיין יהיה בכך כדי להוציא את הפעולה מגדר "תכנון מס הכפוף לדיווח".
אף שיש שיטענו שהמדובר בתוצאה מוזרה, יש לקחת בחשבון כי גם על-פי גישה זו עדיין פתוחה הדרך בפני הרשויות לתקוף פעולה כזו, אם כי בלא הסנקציה הספציפית של הקנס (סנקציה אשר לטעמנו ממילא חסרת כל הצדקה).

תאריך:  27/05/2007   |   עודכן:  27/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי כהן
נכים רבים המתקיימים מקצבאות והחיים כיום בקיבוצים מופרטים ובמושבים נאלצים על-פי החוקים הקיימים לשאת ובאופן מלא בחלקם במסי האגודה. הנכים לא זוכים להתחשבות ולהגנה הסוציאלית המוענקת ובכללים הנהוגים בשאר המדינה. המצב מביא רבים מהם למצוקה כלכלית קשה ונוראית
שמואל קופר
"התחממות כדור הארץ" היא תיאוריה מופרכת המופרחת ע"י מהבילי הבל אקדמי אינטרסנטיים
שוש מיימון
בשנים האחרונות כשהאינטרנט תפס תאוצה, IWOMEN שהתחיל כאתר אישי קטן תפס נפח והפך לאתר נשים מוביל. כל כך חבל, שדווקא עכשיו, כשהיא לפני הפריצה הגדולה, מיכל נקטפה בדמי ימיה. 49 זה גיל נורא למות בו
נרי אבנרי
אומרים לנו שגאידמק קונה שלטון בכסף. ממי? מי זה שמוכר? אולמרט? רוני בראון? שודדים לא מוכרים! אפילו שוינוגרד יצמיד אקדח לרכה של אולמרט, הוא לא מוכר ולא נוטש. לא בגלל תאוות שלטון חלילה, אלא משום שנטישה פירושה בריחה מאחריות
אורי נטע
נראה שלא היה צריך את דוח וינוגרד כדי להבין שהמצב בצבא גרוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il