X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למה, בעצם, תמך אולמרט בכך שמפעלים שמזהמים את האוויר ולא משלמים לעובדיהם שכר מינימום, בניגוד לחוק, ימשיכו לקבל מענקים נדיבים מהמדינה?
▪  ▪  ▪

בדוח "בדיקות פתע בארובות מפעלים" האחרון של המשרד להגנת הסביבה נמדדו חריגות מהתקן ב-55% מהמפעלים שנבדקו. מפעלים רבים בארץ חורגים מדי שנה מהתקן באלפי אחוזים.
אפשר לזהם פחות
המפעלים יכולים בהחלט לזהם הרבה פחות, מבלי שהשמיים ייפלו או שפועלים יפוטרו, חס וחלילה. פשוט, המפעלים צריכים להשקיע יותר בטכנולוגיות מתקדמות להפחתת הזיהום. עובדה שמפעלים דומים באירופה מצליחים לפעול ולהרוויח, מבלי לזהם כל-כך הרבה.
הזיהום הזה עולה לנו לא רק בבריאות, אלא גם בכסף: ע"פ דוח של עמותת "אדם, טבע ודין" (אט"ד), העלויות הנובעות כתוצאה מזיהום האוויר הכבד בארץ מגיעות ל-1.9 מיליארד דולר בשנה - בעיקר בשל עודף התחלואה ואובדן ימי עבודה. אלא שאת מחיר התחלואה משלם, כידוע, משרד הבריאות, זאת-אומרת: כולנו - ולא בעלי המפעלים המזהמים.
זיהום האוויר מסכן חיי אדם
באתר המשרד להגנת הסביבה מוזכר כי "חשיפה ממושכת ומוגברת למזהמים אלה עלולה לגרום נזק לבריאות, ובין השאר לפגיעה בדרכי הנשימה ולעלייה בשכיחות מחלות כלי דם ולב".
אלא שהמשרד (במקרים שבהם הוא בכלל טורח להגיש כתבי אישום נגד המפעלים המזהמים) מסתפק לרוב בעסקות טיעון מפוקפקות, שבמסגרתן מוטלים על המפעלים קנסות מגוחכים, וכתבי האישום נגד מנהלי המפעלים נמחקים. כך קורה שהמפעלים מעדיפים להמשיך ולזהם כדי "לחסוך בעלויות", על-חשבון הבריאות של כולנו.
המפעל מזהם, הציבור משלם
ב-2005 גילו באט"ד שלמרבה האבסורד, המדינה מעבירה מענקים נדיבים למפעלים שמסכנים את הבריאות של כולנו. בעקבות זאת יזמו שלושה ח"כים (היחיד מבין השלושה שמכהן גם בכנסת הנוכחית הוא ח"כ כבל ממפלגת העבודה) את "חוק התניית מענקים", שעל-פיו מתן מענקים למפעלי תעשיה יותנה בביצועיהם הסביבתיים.
לטענת אט"ד, בתחילה הגורמים המקצועיים במשרד התמ"ת דווקא תמכו בהצעת החוק. אלא שאז החליט שר התמ"ת דאז, אהוד אולמרט, להגן על זכותם של המפעלים המזהמים להמשיך ולקבל מענקים מהמדינה: ראשית, משרד התמ"ת בראשותו התנגד להצעת החוק בדיון ועדת הפנים של הכנסת. כשזה לא עזר, והח"כים התעקשו לקדם את החוק, ניסה אולמרט לקבור את החוק באמצעות הגשת התנגדות בוועדת השרים לענייני חקיקה.
כשנוכח אולמרט לדעת שהחוק עומד לעבור על אפו ועל חמתו, הוא ניהל קרב מאסף נגד ההתנייה שהוסיף לחוק משרד המשפטים: שהמדינה לא תעביר מענקים למפעל, שלא עומד בחוק שכר המינימום. לזכותם של הח"כים ייאמר, שהם לא ויתרו. ב-21.12.05 החוק התקבל בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, והוא כלל גם את התניית המענקים בתשלום שכר מינימום.
בפרוטוקולים של הישיבות, המקושרים למעלה, קשה מאוד למצוא איזשהו טיעון ענייני והגיוני להתנגדות לחוק. פניותיי למשרד רה"מ בבקשה שאולמרט ינמק מדוע התנגד לחוק בשעתו לא נענו.
מה קרה מאז?
לא הרבה. כתבה של איילת פישביין ב"דה מארקר" [כיום פישביין כותבת ב-Nfc - א.כ.] חשפה את העובדה שהחוק לא מתבצע בפועל. בחודשים האחרונים ניסיתי לבדוק אם משהו השתנה מאז. פניתי פעמים רבות למשרד להגנת הסביבה, אך לא קיבלתי תשובה. ממשרד התמ"ת דווקא התקבלה תשובה: "טרם הוקם המנגנון" לביצוע החוק, שהתקבל לפני שנה וחצי.
בקשה מהקוראים
אנא חיתמו על העצומה, הדורשת להתחיל לבצע את החוק באופן מיידי: יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ זבולון אורלב, הוא ח"כ הגון, וידיד אמת של הירוקים. כאשר יצטברו מספיק חתימות, בכוונת "מגמה ירוקה" לבקש דיון על הנושא בוועדה; זאת, בנוסף לתלונה שכבר הוגשה למבקר המדינה.
-------------------------------------------------------
הכותב הוא מתנדב בארגון מגמה ירוקה.

תאריך:  28/05/2007   |   עודכן:  28/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אולמרט בשירות המפעלים המזהמים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד, עצומה עצומה.
אלי מזרחי  |  28/05/07 17:50
2
הפקידים מעבירים כסף
עוזי הרזה  |  29/05/07 00:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד הופמן, פרל-סדיס
חוק מיסוי מקרקעין קובע כי הורשה אינה מכירה ולפיכך, אדם היורש נכס מקרקעין, אין רואים אותו כאדם שביצע עיסקת מקרקעין רגילה, ולכן אין הוא מחוייב לשלם בגין נכס המקרקעין שירש מס שבח או מס רכישה
עו"ד דורון, אוחנה
עשרת הדיברות לרואה חשבון המוזמן לחקירה פלילית
יורם אזרק
כיצד ניתן בקלות יחסית להגדיל את הסיכויים לשווק ולהפיץ מוצרים? הרעיון: להתקשר עם אתרים אחרים, לפרסם זה את זה ולחלוק ברווחים
עו"ד יוסי דר
אתה יכול לכתוב ולהגיש לבית המשפט כתבי טענות וסיכומים משובחים לעילא ולעילא - עבודת דוקטורט של ממש - ולהפסיד במשפט, וזאת - גם אם הצדק הצרוף נמצא לצידך, וגם אם הצד השני הגיש לבית המשפט איזה נייר מסמורטט שנכתב על-ידי מתמחה שהחל את התמחותו היום בבוקר
ד"ר אבי אמיר
מי היא המועמדת המתאימה ביותר לשאיבת שומן? האם ניתן להצר מותניים רחבות באמצעות שאיבת שומן? ועד כמה באמת כואבת שאיבת שומן? כל האמת מאחורי שאיבת השומן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il