X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשקורעים את מקבלי הקצבאות מהל"ב של המדינה
▪  ▪  ▪

"פרזיטים", "רמאים", "עול על צוואר המדינה". כך מכנים את המובטלים ובמקביל מספרים לנו בביטחון ש"מי שרוצה לעבוד- עובד!". זהו הרציונל העומד מאחורי החלטת המדינה על הפרטת שרות התעסוקה לפי המתווה של תוכנית ויסקונסין האמריקנית, הקרויה בישראל תוכנית מהל"ב (מהבטחת הכנסה לתעסוקה בטוחה). התוכנית מיושמת החל מתאריך ה-1 באוגוסט, 2005 כתוכנית פיילוט בארבעה מרכזים: אשקלון-שדרות, נצרת-נצרת עילית, ירושלים וחדרה. תושבי האזורים שנבחרו להשתתף בפיילוט, המקבלים קצבת הבטחת הכנסה, חייבים להתייצב במשך 30-40 שעות שבועיות ב"מרכז תעסוקה" פרטי.
לפני כשבוע פורסם כי שר התעשיה והמסחר, אלי ישי, לא יאריך את החוזים של זכייני התוכנית, זאת על אף מחאה מצד האוצר הטוען כי על "לפי מחקרים שבוצעו השבוע התוכנית מראה תוצאות מצוינות". על-פי גישת האוצר מטרת התוכנית היא לשלב את מקבלי הבטחת הכנסה בשוק העבודה כדי לנתקם מהתלות במדינה. יישום תוכנית ויסקונסין מהווה הפרטה חלקית של שירות התעסוקה בשם הצורך ב"יעול". אולם כיצד נמדדת אותה יעילות? האם בהשמתם של עובדים בעבודות מכניסות, יציבות וארוכות טווח? או שמא בהשמתם בכל עבודה שהיא, בלי קשר לרצונותיהם וכישוריהם לטובת החיסכון הכספי למדינה והרווח של המרכזים הפרטיים?
בפועל, "יעילות" זו נמדדת על-פי יכולתה של החברה הפרטית לחסוך למדינה את עלות הקצבאות - אם על-ידי מציאת תעסוקה למופנים לתוכנית ואם על-ידי שלילת קצבאותיהם, אשר מותירה אותם ללא רשת ביטחון מינימאלית להם ולמשפחותיהם. בתוך התוכנית קיים ניגוד עניינים מובנה: מצד אחד למרכזים יש את הסמכות לשלול את זכאות המשתתפים ומנגד, רווחיהם תלויים בחסכון בהוצאות המדינה על קצבאות. או במילים פשוטות, המרכז שולל - המרכז מרוויח.
במהלך שנות ה-90' קלטה אשקלון, כמו ערים פריפריאליות רבות, מעל 36 אלף עולים חדשים ללא תשתית תעסוקתית מתאימה - הן לותיקים והן לעולים. ניתן להבין, אם כן, כיצד נוצר מצב שבו באוגוסט 2006 היו בנפת אשקלון 6,721 דורשי הבטחת הכנסה, כאשר הממוצע החודשי של משרות פנויות לחודש עומד על כ-500 משרות. מכאן שלמעשה, התוכנית אמורה להחזיר למעגל העבודה את מקבלי הבטחת ההכנסה על-ידי שיבוצם של 13 אנשים על כל משרה פנויה. אם נוסיף על נתון זה את העובדה שעל אותן משרות מתחרים גם 4,878 מובטלים המטופלים על-ידי לשכת התעסוקה בעיר, נסיק כי התוכנית יכולה לחסוך למדינה כסף על-ידי שלילת קצבאות, הפנייה ל"שרות בקהילה" או השמות חלקיות, אך אין ביכולתה לפתור את בעיית התעסוקה.
על-פי המלצות ארגון העבודה הבינ"ל בדבר מדיניות תעסוקה, אותן אימצה מדינת ישראל: על כל מדינה לוודא קיומה של תעסוקה מלאה ופרודוקטיבית לכל מי שמסוגל לעבוד ומחפש עבודה. תוכנית מהל"ב הארצית מתפארת בהשמה כוללת של 7,300 איש במהלך השנה האחרונה. בפועל, 75% ממשתתפי התוכנית בשנת 2006 הושמו בעבודות שהיקפן חלקי בלבד. אפילו יום עבודה אחד בחודש יכול להיות מדווח כהשמה! כך גם עבודה דרך חברת כוח אדם, ללא כל תנאים סוציאליים כגון פנסיה, קביעות או פוטנציאל לקידום. בנוסף לכך, למרות שאחוז המשכילים (מעל 12 שנות לימוד) באשקלון הוא כ-36% (נכון ל-2003), ואינו שונה משמעותית מאזור המרכז, רוב ההשמות היו בתחומים כגון: טיפול וסיעוד (23%), ניקיון (18%), ותעשיה (7%).
ישנה חשיבות למתן הכשרות מקצועיות והקניית כישורים התורמים להשתלבות בשוק העבודה שאותן מספקת תוכנית מהל"ב באשקלון. אולם, כאשר 30% מהעובדים המתגוררים באשקלון מתפרנסים מחוץ לנפה בגלל חוסר היצע תעסוקתי (נכון ל-2003), ברור כי המדינה צריכה להפסיק להשקיע מיליונים בהמשך מימון התוכנית ולהפנותם לטובת יצירת היצע תעסוקתי מגוון, שאינו מתמקד רק בתעשיה מסורתית, ויכול להתאים לאוכלוסיה של אשקלון. על מקבלי ההחלטות להבין כי רק יצירת מקומות עבודה אטרקטיביים תביא לפתרון אמיתי ויעיל לבעיית התעסוקה וכן לפריחה של העיר בשל הקמה עצמאית של שירותים נלווים כגון: מסעדות, חנויות וכד'.
תוכנית התעסוקה החלופית, אשר מגבשת בימים אלו הממשלה במקום תוכנית מהל"ב, חייבת לתת פתרון תעסוקתי מלא ואמיתי לתושבים! טיפול הולם אינו הענשת המובטלים והתנערות מהם על-ידי הפרטה, אלא יצירת פתרון בר-קיימא: תעסוקה.

מחויבות לשלום ולצדק חברתי
הכותבות הן סטודנטיות במחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן-גוריון ומתנדבות בארגון "מחויבות לשלום ולצדק חברתי" במסגרת התמחות מעשית.
תאריך:  30/05/2007   |   עודכן:  30/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על האבטלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
התעלמות מפרטים...
בן מרגי  |  30/05/07 17:08
 
- תשובה לבן
אביבה לוי  |  31/05/07 11:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
קיים קושי להחדיר את תודעת הזיקנה בחברה הקיבוצית, שבמהותה היא חברה צעירה, עם מטרות ואתגרים של אנשים צעירים
יהונתן דחוח-הלוי
סגנו של ח'אלד משעל, מוסא אבו מרזוק פרס לאחרונה בראיון את תפיסתו ההיסטורית    בין השאר, חולשת ההנהגה הישראלית, הצלחת דרך "ההתנגדות", התקווה להשמדת ישראל, ולא הייאוש, ככוח המניע של המאבק    האתגר העומד בפני ישראל: הכנעת התקווה להשמדתה
ראובן שפירא
ראוי ששר הפנים יקל על עובדי ונבחרי הרשויות המקומיות להגן על שמם הטוב בבית המשפט ולא יציב מכשולים בדרכם. יפה וחכם יעשה השר בר-און אם ימשוך חזרה, לאלתר, הנחיה מגבילה בנושא תביעות הדיבה של עובדי הרשויות המקומיות שהוציא באחרונה
אביתר בן-צדף
כשרק עברה הגדול לפניה, למפלגת העבודה אין שום סיכוי להנהיג    גם אין בארסנל שלה מנהיג    במפלגה כזו יכול לקמבק אהוד ברק, שממשיך לשתוק לגבי עברו המפוקפק - כאלוף, כרמטכ"ל וכראש ממשלה    המחוז הגדול ביותר במפלגת העבודה - התנועה הקיבוצית - כולל רק כשני אחוזים מאוכלוסיית המדינה
ד"ר צ'לו רוזנברג
כדי לתת לתיאוריה נופך יותר פלסטי, קוראת גב' מירב מיכאלי לחברותיה המדוכאות לא לאפשר למועמדי מפלגת העבודה להשתין על ראשן. תודו שזאת קריאה נרגשת. עד היום ידעתי שחטאיה של מפלגת העבודה רבים ומגוונים, אך את העובדה שמנהיגיה, לדורותיהם, השתינו מן המקפצה על נשים, חי נפשי שלא ידעתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il