X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאן פניך מועדות - היועץ המשפטי לממשלה. המאבק בין שר המשפטים, פרופ' פרידמן לבין היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, עובר את הגבול בין ויכוח פרוצדורלי לויכוח עקרוני עם ארומה אישית. ועדת האיתור - חייבת להציע מועמדים - ולא לקבוע אותם
▪  ▪  ▪

היועץ המשפטי, מני מזוז, מצא לנכון לנצל את הבמה של כנס עורכי דין באילת, כדי להעביר ביקורת על שר המשפטים פרופ' פרידמן, בעניין מינוי פרקליט מדינה חדש. צודק עקרונית שר המשפטים שהיועץ המשפטי, בהיותו עובד מדינה, פקיד בכיר ועצמאי, ועומד בראש המערכת הביצועית של הזרוע המשפטית, עדיין כפוף למסגרת ההיררכית המוסדית, לאמור: שר המשפטים גבוה ובכיר מבחינה מנהלית מוסדית.
אז נכון, שהיועץ הוא עצמאי, לא נתון לכפיפות משפטית בהחלטותיו ושיקול דעתו, אך בהחלט שייך למסגרת המנהלית שבראשה עומד שר המשפטים. מכאן - שיכול היועץ להשמיע את דעתו, השגותיו ורעיונותיו בצורה חופשית, אך יש פגם חמור בתפיסתו שהוא יכול להעביר ביקורת פומבית על השר הממונה.
אילו היה היועץ אומר, שהוא מסתייג מהצעתו של פרופ' פרידמן לעניין שיטת המינוי וההרכב של ועדת האיתור למציאת פרקליט המדינה- דיינו, אבל לתקוף אותו חזיתית ולרמוז שהוא שליח הממשלה והפוליטיקאים ושיש לו אג'נדה לפגוע בשלטון החוק, כפי שהדבר הובן ופורש ע"י פרשנים ואנשי ציבור אינטרסנטיים - הוא דבר אחר, בעל פגם אתי.
ולגוף העניין, הצעת פרופ' פרידמן, לשינוי בוועדת האיתור לפרקליט המדינה, יש בה הגיון ובסיס רציונלי מנהלי מוסדי. הצעתו שוועדת האיתור לא תהיה ועדה ממנה אלא ועדה מציעה, לאמור: כזו שמאתרת מועמדים מתאימים והשר והממשלה יחליטו, היא הגיונית ומבוססת. שהרי פרקליט המדינה כשמו, עובד גם אם השר וגם עם הממשלה.
הצעת מועמד אחד ע"י הוועדה, היא למעשה רמז לשר שעליו לקבל את המועמד כמו שהוא, כלומר: להיות חותמת גומי. בחירה של מועמד נבחר, מתוך שלושה מועמדים כדרישת השר - הגיונית, רצינית ומאפשרת בחירה ראויה מתוך מועמדים ראויים. מה עוד שהדבר מצביע על בסיס רחב של מועמדים ראויים, המאפשר קידום ורצון לקידום של פרקליטים צעירים השואפים להגיע למשרה הרצינית.
צודק היועץ המשפטי לממשלה, שפרקליט המדינה, צריך להיות מינוי מקצועי טהור, שיעבוד בהרמוניה עם היועץ המשפטי לממשלה, אך הדבר עדיין לא פוסל את הבחירה המועדפת מתוך שלושה מועמדים ולא הכתבה של מועמד יחיד.
כדי לתת משקל לעמדתו של היועץ, מומלץ שהיועץ יוכל להביע את עמדתו לפני הבחירה הסופית ולהצביע על המועמד המועדף עליו. באשר לנציג בוועדת האיתור, שופט עליון (בדימ.) שממונה ע"י נשיאת בית המשפט העליון, השופטת ביניש, יש בכך משום פגם בעיקרון של הפרדת הרשויות, שהרי פרקליט המדינה מעמיד או ממליץ על העמדת לדין ומופיע בפני בית המשפט העליון ושופטי הערכאות השונות.
שיתוף שופט עליון - בבחירה של נציג מערכת אכיפת החוק - שמופיע בפני שופטים או חותם על כתבי אישום המתבררים בפניהם אינו תקין ויש חשש לניגוד אינטרסים.
הערכתי, שהיועץ המשפטי לממשלה, סובל מ"שכרון גבהים", לאמור: שכרון הכוח, העובדה שבסמכותו להחליט על גורל שרים וממשלות טישטש את גבולות סמכויותיו, כוחו והמסגרת בה הוא פועל וצריך לתפקד.
ברצוני להזכיר, היועץ מני מזוז נבחר לתפקיד באותה שיטה ממש, אותה הוא מנסה לפסול לגבי פרלקיט המדינה. מזוז - נבחר מתוך שלושה מועמדים, כברירת מחדל או פשרה לאחר שמועמדתו של עו"ד אלי זוהר, מועמדו של השר דאז טומי לפיד נפלה בשל חשש לניגודי אינטרסים.
לאחר גמר פסטיבל הבחירה, בה הודגשו תכונותיו של מזוז, כישר, הגון, לא מזוהה פוליטית, עילוי משפטי וכו', החלה תקופת כהונתו עם מספר פליטות פה מביכות, שיצרו רושם של אדם לא בקי בהליכות הפוליטיקה והעיתונות, או כנאיבי ותמים מדי. להזכיר, את פליטות הפה המיותרות, בכנס עורכי דין באילת לאחר מינויו בנושא "סרבני הגיוס", שם הכריז כי הוא מבין את מניעיהם ואפילו מסמפת אותם, אבל צריך להעניש אותם כמצוות החוק.
אמירה זו דומה, להבדיל, לאמירה של רוכבי האופנועים שהם שונאים לנסוע עם קסדה (אפשר להבין אותם ולסמפט אותם), אבל צריך להעניש אותם כמצוות החוק.
לא עבר זמן רב, ובכנס נוסף של עורכי דין בים המלח הצהיר כי יש לנהוג באיפוק מירבי ובזהירות גבוהה, בכל הנוגע לתגובות בקשר להסתה וסרבנות של הימין, מחשש לתגובת שרשרת לא רצויה שיכולות להיות הרסניות לחברה.
אולי יש טעם לדבריו, אך מאידך יש גם סכנה רבה שהרי אם לא עוצרים אפיק של נחל שנוצר עקב שיטפון במועד, האפיק יכול להיות מוקד להצפה רבתית - כך גם בהסתה, המרדה שלא נבלמת בזמן. ודוגמא נוספת, מבית מדרשו של מזוז שעוררה סערה לשני הכיוונים, היתה בתשובתו לבג"צ בעניין העתירה של התנועה לאיכות השלטון, נגד השר צחי הנגבי, שדרשה את פיטוריו המיידי, כשר בפרשת המינויים הפוליטיים.
היועץ מזוז השיב לבג"צ כי לדעתו על השר להתפטר מיידית ויתירה מכך, ראוי שלא יתמנה כשר לאחר הבחירות, שעמדו אז בפתח. הבעיה בעמדה זו היתה בכך שעדיין לא היה "שימוע" לצחי הנגבי, ולא היה ברור גורל כתב האישום ותוכנו המלא.
השר צחי הנגבי הודיע אז, שאין בכוונתו להתפטר, כי החוק לא מחייב זאת תוך קבלת גיבוי מאולמרט שכיהן כמ"מ ראש הממשלה. צחי הנגבי התפטר לאחר שהוגש כתב האישום כמצוות פסיקת בג"צ בנושא זה, אך עמדתו של היועץ בטרם "שימוע" ובטרם גובש סופית כתב האישום, היתה מוקדמת, שגויה, ולמעשה "סינדלה" אותו לחוות דעת שלא יכול לסגת ממנה, וזה דבר שאסור שיקרה ליועץ המשפטי. אירוע דומה היה כאשר לפני מתן פסק הדין של השר רמון - קיים היועץ מסיבת עיתונאים, בה הגן בחירוף נפש על הגשת כתב האישום, דבר שהוא חמור ונוגד כל עיקרון משפטי, לרבות כלל "הסוב-יודיצה".
בפרשת שרון ובניו הידועה גם כפרשת "האי היווני", החליט היועץ בניגוד לדעתה של פרקליטת המדינה דאז, עדנה ארבל, לא להעמיד לדין את שרון. החלטה שגררה תגובות נזעמות מחד, ותמיכה באומץ לבו המשפטי ויושרו מאידך.
התמיכה הזו וההתלהבות הראשונית, הפכו לתגובות זעם ממש, כאשר הועמד השר רמון לדין, בהחלטה, לדעתי, פזיזה ומחמירה מדי, אם נשווה אותה לאי היווני, שאמנם במישור אחר, אבל במהות השר רמון כשל בהתנהגות אתית, ציבורית, ושם היה צריך להישפט ולא בבית משפט. אומנם בפועל הוא הורשע בפסק דין, שנוי במחלוקת בין המשפטנים, בהכרעת דין חד-צדדית, לא מנומקת, מבוססת ראייתית ומשפטית כהלכתה, דבר שתוקן ע"י השופטים בעונש.
באשר למאבק בין היועץ לפרופ' פרידמן, יש להניח שמדובר בספיח של "המלחמה הקרה" בין השר לנשיאת בית המשפט העליון, הגב' ביניש. פרופ' פרידמן, מנסה לנענע ולטלטל את המערכת, לצמצם את גבולות סמכויותיו והתפשטותו של בית המשפט העליון, אשר בתקופת הנשיא פרופ' ברק, פלש לתחומים לא לו, התערב בנושאים ובתחומים שהם אינם שפיטים, כמו, מוסר, אמונה, דת, דגל באימפריאליזם שיפוטי ועיקרון "הכל שפיט", תחומים שהשר שהתנגד להם גם בהיותו באקדמיה ועכשיו מנסה ליישמם.
במאמרי "קל לבקר - קשה לבצע" - הצבעתי על הקושי הזה שעכשיו אכן מתקיים במציאות. המאבק האחרון - הוא מיותר, מייגע ופוגע בשלטון החוק.
הערות לסיום:
א) בחירת היועץ המשפטי של הכנסת שעוגנה בחוק מיוחד - מיישמת את השיטה של הצעת 3 מועמדים, מהם ייבחר אחד לכהונה.
ב) פרקליט המדינה - הוא מ"מ היועץ המשפטי במקרים של נבצרות, של ניגודי אינטרסים, נסיעות לחו"ל ומחלה, כך שגם פרקליט המדינה, מדי פעם, מופיע מול הממשלה ומול שר המשפטים, ומכאן שגם בחירתו צריכה להיות דומה לזו של היועץ.
ג) בחירה של מועמד אחד מתוך 3 יכולה לנטרל גוון פוליטי, מבלי לפגוע בעצמאות המשפטית, כפי שהדבר הוכח בבחירתם של גדולי פרקליטי המדינה ב-40 השנים האחרונות, וכפי שמקובל ונהוג בעולם המערבי.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  31/05/2007   |   עודכן:  01/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קוו ואדיס? מני מזוז
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
סידרת ליקוק לשמה
שירלילי  |  31/05/07 16:18
2
מגיבה 1 סתם זרקת קשקושים לאויר
יוסי מהצפון  |  31/05/07 18:06
3
הוא צודק! גם מזוז מינוי פוליטי
מסכים  |  31/05/07 18:12
4
אילו היה פכטר רואה מעבר לאף
וועלוואלע טרוקס ב  |  31/05/07 18:16
 
- ומה עוזר שכבוד השר מתנהל כמו
אינטרנציונל ס.  |  31/05/07 20:29
5
גם נטיות פוליטיות: שלום עכשיו ל"ת
מזוז אינו ראוי  |  31/05/07 18:43
6
כל הרכבודג לפכטר. צודק
יואב דיג'ון  |  31/05/07 20:56
7
אל תפסיק, פחטר, לך קדימה. ל"ת
יופי, פכטר.  |  31/05/07 21:54
8
מזוז שולט במדינה להעיף אותו
קודח  |  31/05/07 22:27
9
מזוז מינה את חברו הטוב זינגר ! ל"ת
שרית דנה  |  31/05/07 23:18
10
זמנו של מזוז לזוז הביתה ל"ת
א מ רול  |  1/06/07 00:38
11
יש להביא את חמולת מזוז לדין.
זקן כועס  |  1/06/07 00:41
12
פחטר מתעלם מהעיקר: אין צורך
ביועץ משפטי  |  1/06/07 09:54
13
יותר עדיף שמר אברהם פכטר יכתוב
פארפל צימעס  |  1/06/07 15:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה חלפון
לגל אודיז אין עניין בסיסמאות. הוא פשוט רוצה לחיות בכיף, כמוני וכמוך. נער בן 15 המתמודד עם שיתוק מוחין, בעיות יציבות וחוסר משקל, בעיות בראייה, נכות ב-4 גפיים ואפילפסיה    לפני יותר משבועיים גל נפל בביה"ס ושבר את שיניו. הביטוח מסיר את אחריות הטיפול, ביה"ס טוען שהביטוח צריך לשלם וההורים חסרי אונים מול אטימות של ממסד. לגל עוד שני הורים חרשים ושני אחים בריאים לחלוטין שנאלצים להתמודד לבד עם המוגבלות והקושי היום יומי
שלמה אידן
בנימין נתניהו התראיין היום, בין יתר דבריו התהדר בכך שבתקופת כהונתו כשר האוצר בממשלת שרון, הוגדל תקציב הביטחון. הוא לא ציין שעלות ההינתקות עלתה פי כמה על התוספת - כך שהתקציב המיועד להגנת המדינה ואזרחיה לא גדל, אלא פחת משמעותית. אמירת חצי אמת גרועה לעיתים משקר מלא. האם הייתם קונים ממנו מכונית משומשת? ומה ביחס להפקדת המדינה בידיו?
ענבל בר-און
פסק דין ידוע בדיני הנזיקין, סימון נ' מנשה, קובע כי כאשר רשלנותו של הראשון, מכינה את הקרקע למצב ולפיו 'רשלנות במידה קטנה' של גורם שני תגרום נזק, הרי שהראשון אחראי על מלוא הנזק. פסק דין זה רלוונטי לכמה וכמה סיטואציות בציבוריות הישראלית: גורם אחד מכין את הקרקע לקרות הנזק, גורם שני 'מתרשל במעט'. האם נייחס את מלוא הנזק ל'מתרשל (הקטן)' השני, אף שהמתרשל הראשון הכין את הקרקע
ד"ר צ'לו רוזנברג
באותה הפוזה כמו בעבר, במשרד ראש הממשלה, מאחורי שולחן המכובדים, התיישבו שושביני ההסכם והודיעו לאומה על המהפכה. טוב למורים, טוב לממשלה, טוב לתלמידים. ואני, סקפטי למדי, טוען שאם כולם מרוצים, סימן שמשהו לא תקין
יפתח שפיר
ההשקעה במערכות הגנה נגד רקטות: האמנם כסף לריק?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il