X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עובדתית צבא סוריה אכן נמצא בתהליך מואץ של התעצמות במספר מרכיבי עוצמה חשובים. סוריה רכשה כמויות גדולות של טילים מונחים נגד טנקים, ציוד זה ערך "הופעת בכורה" מוצלחת במלחמת לבנון השנייה
▪  ▪  ▪

לאחרונה החל נושא אפשרות המלחמה עם סוריה בקיץ "לתפוס תאוצה" בעיתונות. היום (4 ביוני) פרסם ידיעות אחרונות ידיעה לפיה נתון ראש הממשלה תחת לחצי "בכירים" בצה"ל להידבר עם נשיא סוריה, אסד. העילה לניסיונות אלו נמסרה בכותרת הראשית: "משא-ומתן עם סוריה או חשש למלחמה בקיץ". על-פי הנמסר, בצה"ל בוחנים בדאגה את הצעדים הצבאיים האחרונים של סוריה, העלולים להתפרש כהכנות ליציאה לקרב. צעדים אלו כוללים בין היתר: האצה בעבודות הביצורים בגולן, והקדמת מועדי תמרוני הצבא הסורי לתקופה הקרובה; ולא בקיץ, כמקובל בצבא זה.
מכל מקום דווח בעיתון כי על-מנת למנוע הידרדרות לעימות בשל פירוש סורי לא נכון של כוונות ישראל, דאגה ישראל לשגר בשבועות האחרונים לסוריה מסרים מרגיעים. כמו-כן פורסם כי אולמרט מעכב את החלטתו בסוגיית המשא-ומתן עם סוריה, יצוין כי דווקא עיכוב זה, על כל ההיגיון המדיני שבו, מהווה למעשה ,מבחינת סוריה, "הוכחה" ל"חוסר רצינותה" של ישראל להמשיך במשא-ומתן על הסכם שלום בין המדינות.
האמנם מתגבר שאון צחצוח החרבות בדמשק? אין ספק כי יש אירוניה מרה בעיסוק בשאלה זאת בעיתוי הנוכחי; שהרי השבוע ימלאו ארבעים שנה למלחמת ששת הימים, אשר פרצה כזכור עקב שקר סובייטי לפיו ישראל מתכננת לתקוף את סוריה.... מכל מקום יש לבחון את השאלה בהיבט רחב יותר.
ההתעצמות הסורית:
עובדתית צבא סוריה אכן נמצא בתהליך מואץ של התעצמות במספר מרכיבי עוצמה חשובים. סוריה רכשה כמויות גדולות של טילים מונחים נגד טנקים, ציוד זה ערך "הופעת בכורה" מוצלחת במלחמת לבנון השנייה.
בתחום הנ"מ: סוריה רכשה מערכות מתקדמות מרוסיה. סביר מאוד להניח כי חלק מהמימון בא מאירן. רכש זה מעיד כי סוריה תנסה לקזז או להקהות במידה ניכרת את עליונות חיל האוויר הישראלי.
המערך הרקטי: סוריה בנתה מערך מאסיבי של טילי קרקע קרקע, ורקטות ארוכות טווח. מלחמת לבנון האחרונה הוכיחה כי שימוש בנשק רקטי, ואפילו לא שימוש מאסיבי, יכול לשתק בקלות יתירה, שליש ממדינת ישראל, ולגרום לנזקים כלכליים ומוראליים כבדים ביותר לישראל. בעיני סוריה נשק זה , על שתי זרועותיו, מהווה משקל נשק ואיזון חשוב לעליונות האווירית המוחלטת של ישראל.
הברית עם אירן והחיזבאללה: יתכן כי בעת מלחמה עם סוריה, תתקל ישראל בסיוע אירני מגוון לסוריה בתחומים כגון: אספקת נשק , תחמושת, חלפים ואולי אף דלק. תתכן פריסה מסוימת של כוחות אירניים בסוריה בדגש על כוחות מ"משמרות המהפכה"; ואולי ישראל תתקל במטחי טילים אירניים לסוגיהם מאירן גופא. בנוסף על האמור מעריך צה"ל כי בכל עימות יצטרף החיזבאללה לצד הסורי, ליצירת לחץ נוסף על ישראל בצפון.
יתכנו מספר תסריטים לעימות בין שתי המדינות:
הראשון: מלחמה כוללת בגולן בה תביא סוריה לידי ביטוי ממצה את עוצמתה הצבאית. פירוש הדבר נזקים חומריים קשים, ואבידות כבדות בנפש בעורף בישראל. סביר להניח כי בשוך הקרבות יחל משא-ומתן מדיני.
התסריט השני: מלחמה מוגבלת/מחטף ברמה. לפי תסריט זה סוריה תתקוף במטרה "לשבור" את הקיפאון המדיני על-מנת לזכות בנתח קרקעי כלשהו בגולן, עליו תגן "בחירוף נפש", תוך התעלמות מופגנת מאבידותיה. בתום הקרבות ובהנחה שההישג ישמר, תוכל סוריה להגיע לשולחן המשא-ומתן עם מה שיתפרש אצלה כעמדת כוח. תסריט זה דומה למדי למה שהתחולל בחזית המצרית במלחמת יום כיפור.
התסריט השלישי: פתיחה במלחמת גרילה בגולן על-ידי ארגוני חזית למיניהם (פלשתינים או דרוזיים), במטרה ל"חמם" את הגזרה, ולגרור את ישראל, אולי, למלחמת התשה או למלחמה כוללת שבסופה יחל דיון על עתיד הגולן.
האמנם הכנות לעימות?
מול תסריטים ואופציות אלו עומדות אפשרויות נוספות המעידות כי יותר משסוריה שואפת לצאת לקרב עם ישראל, היא נגררת למעשה אחרי מעשי ישראל:
לאחרונה ישראל מתרגלת כוחות בצפון. תמרונים אלו הינם בסדרי גודל "כבדים"- חטיבות ואוגדות כולל שימוש ביחידות מחיל האוויר. סביר כי תרגילים צבאיים אלו מפורשים על-ידי מקבלי ההחלטות בדמשק כהכנות ישראליות לתקיפת סוריה. מה שמסביר את תמרוני הצבא הסורי.
התבצרות: נמסר כי סוריה משפרת את ביצוריה בחזית הגולן. עבודות ביצורים ככלל מעידות דווקא על העמקת העיסוק בתחום ההגנתי.
ההצהרות הסוריות: חלק מההצהרות היו בוטות ומאיימות, הן באו מדוברים בכירים, אך ככל הנראה, לא בכירים בתוך מעגל מקבלי ההחלטות בדמשק. דווקא הצהרת בשאר בנאומו בפני מועצת העם מעידה על בחירה סורית מודעת בדרך המו"מ, אך השארת האופציה הצבאית פתוחה.
סיכום:
רפול המנוח אמר פעם כי הוא יושן עם עין פקוחה. \עם זאת אין להוציא מכלל האפשר כי פניה של סוריה אינם למלחמה כלל ועיקר. זאת, למרות ההתעצמות הצבאית המרשימה, וההתלהמות המילולית מדוברי המשטר.כל אלה אינם מעידים על רצון סורי להלחם בישראל דווקא; אלא, אולי, על רצון סורי לפתוח במשא-ומתן מדיני, אך בניגוד לעבר, ממה שנתפס על-ידי דמשק כעמדת כוח סורית.

תאריך:  05/06/2007   |   עודכן:  05/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ניסן שריפי
משימה כבדה עומדת כעת בפני הנשיאה דורית ביניש. עליה להשיב את אמון הציבור במערכת המשפט. עליה ללוות את המערכת לחדר טיפול נמרץ לקבלת סיוע דחוף שיביא להתאוששותה והתגברותה על הכשלים שנתגלו בה. אכן, רובם של כשלים אלה הם פרי המעשים והמחדלים של קודמה בתפקיד, אך האחריות המלאה מוטלת כעת לפתחה
איתן גנור
שלטי חוצות מנסים כיום לקדם את נושא חוקה בהסכמה, בפעם המי יודע כמה    הצעת חוקה זו אינה פותרת את עיקר הבעיות, ובכך אין בה כל חידוש, והיא מיותרת    חמור מזאת, הצעת חוקה מקבעת מצבים שאינם דמוקרטיים ומדרדרת את רמת הדמוקרטיה הישראלית הנכה
ד"ר צ'לו רוזנברג
מר אילון הצטייר כאדם בעל יושרה ויושר אינטלקטואלי, חף מעסקות מפוקפקות, גם אם מדובר בפוליטיקה. אם נכונות הידיעות על חיזורו אחר מר פרץ, הרי יהיה זה "חיזור גורלי".
ישראל בר-ניר
ההצלחות של הערבים במאבקם נגד ישראל, או מה שנראה כהצלחות מנקודת מבטם, בשנים האחרונות, הביאו להקצנה משמעותית ביחסם של ערביי ישראל למדינה    לאגרסיביות המסמכית של הערבים, אין תגובה ישראלית הולמת
גרשון אקשטיין
ההסכם שהושג בין עמי אילון לעמיר פרץ הוא רע לכולם, הוא רע למפלגת העבודה, הוא רע לעמי אילון והוא רע גם לעמיר פרץ. הוא מנסה לשנות את דעת רוב ציבור הבוחרים וגם מכרסם שוב ביכולת המפלגה להתרומם מעל הקומבינות והתככנות המחנאית. יש להתלכד אחרי מנהיגות אחת וזה צו השעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il