X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחקר אמריקני קובע מה הם 10 הגורמים המשפיעים על המיקום בגוגל (מדורגים על-פי רמת החשיבות), ומה הם 5 הגורמים המשפיעים באופן שלילי על המיקום
▪  ▪  ▪

בעלי אתרים רבים תוהים מה הם יכולים לעשות כדי לשפר את מיקום האתר שלהם במנועי חיפוש בכלל ובגוגל בפרט. כדי לשפר את מיקום האתר יש צורך לטפל ביותר מ-200 פרמטרים המשפיעים על מיקום האתר. ניתן רק לשער מהי מידת ההשפעה של כל גורם על מיקום האתר מכיוון שנוסחאות החישוב של מנועי החיפוש הן סודיות ולא חשופות לציבור. כמו כן הנוסחאות משתנות ללא הרף כדי להתאים את רלוונטיות תוצאות החיפוש לעולם הדינמי של הרשת.
חברת קידום אתרים אמריקנית ושמה SEOmoz העבירה שאלון ל-37 מומחים בתחום קידום אתרים בעולם, השאלון כלל רשימת גורמים המשפיעים על מיקום אתרים בגוגל והמומחים היו צריכים לתת לכל גורם ציון 1-5. כאשר "ציון 1" ניתן לגורם שאינו משפיע ו-"ציון 5" לגורם שהשפעתו חזקה מאוד. מהנתונים הוציאו שני מדדים: 1. ממוצע הציונים לכל גורם - כלומר רמת החשיבות שלו בעיני המומחים. 2. סטיית התקן - כלומר מידת ההסכמה בין המומחים לגבי חשיבות הגורם.
התוצאות של המחקר חשובות מאוד כי הן נותנות מדד הגיוני המבוסס על ניסיון רב שנים של מומחי קידום אתרים בעולם כגון אהרון וול, אריק וורד ועוד. למחקר יש שני סיכומים חשובים: הראשון הוא 10 הגורמים המשפיעים על המיקום בגוגל (מדורגים על-פי רמת החשיבות), והשני הוא 5 הגורמים המשפיעים באופן שלילי על המיקום בגוגל.
להלן רשימת 10 הגורמים המשפיעים על מיקום האתר בתוצאות החיפוש בגוגל בסדר יורד:
מקום 10 - תדירות יצירת קישורים חדשים המובילים לאתר
  • ציון ממוצע - 3.5 (חשיבות גבוהה)
  • סטיית תקן - 0.9 (הסכמה ממוצעת)
תדירות יצירת קישורים נכנסים (inbound links) חשובה מאוד עבור אתרים קיימים ועל אחת כמה וכמה עבור אתרים חדשים. כמות גדולה של קישורים חדשים יכולה לדחוף את האתר למעלה בתוצאות הדירוג, כל עוד מדובר בקישורים מאתרים איכותיים ולא מאתרים הנחשבים ל"אתרי זבל" כגון חוות קישורים למיניהם שכל מטרתן היא ליצור קישורים. יש מומחים הטוענים שכמות גדולה ופתאומית של קישורים נכנסים יכולה להזיק לאתר ולפגוע בדירוגו מאחר שבאופן כמעט ודאי מדובר בקישורים שנעשו באופן אוטומטי ולא טבעי.
מנועי החיפוש בכלל וגוגל בפרט בודקים את קצב הגידול של הקישורים ויש מצב שידרגו במיקום גבוה יותר אתר עם פחות קישורים נכנסים אבל עם קישורים נכנסים חדשים ורעננים יותר. מעבר לחשיבות הדרוג במנועי חיפוש על קישורים נכנסים להביא תנועה לאתר. ברגע שיש קישורים נכנסים ואין תנועה סימן שיש בעיה עם הקישורים.
עבודת יצירת הקישורים לאתר לא נפסקת כל זמן שהאתר קיים (וזה אחד מהחלקים גוזלי הזמן בתהליך קידום האתרים) ובדרך כלל הקישורים שנעשו באופן ידני מאתרים מוסמכים ואיכותיים נחשבים על-ידי גוגל יותר מאשר קישורים שנעשו באופן אוטומטי. יש ליצור כמות גדולה של קישורים נכנסים אבל בתדירות סבירה והגיונית של עד כמה עשרות קישורים בחודש.
מקום 9 - פופולריות קישורים גלובאלית של האתר המקשר
  • ציון ממוצע - 3.6 (חשיבות גבוהה)
  • סטיית תקן - 1.3 (שנוי במחלוקת)
אחד המדדים שהכניס גוגל לעולם האינטרנט זה ציון שנקרא PR - Page Rank, שזה בעצם לא דרוג עמוד כפי שכולם מניחים אלא על שמו של לארי פייג' אחד ממקימי גוגל. PR ניתן בסולם של 0-10 כאשר 0 ניתן לאתר חדש לגמרי, 1 לאתר עם ותק אך ללא קישורים נכנסים, 2-3 אתרים עם קישורים נכנסים אבל עם בעיה במבנה הקישורים הפנימי, 4-7 אתרים עם כמות הולכת וגדלה של קישורים נכנסים (ההתקדמות נעשית באופן דיפרנציאלי), 8-10 מגה אתרים. ה-PR הוא מידת החשיבות שגוגל מקנה לאתר.
את הPR ניתן לראות באמצעות הgoogle toolbar (אפשר להוריד חינם מאתר גוגל) או בעזרת כלי אונליין שונים לבדיקת PR. כאשר אתר עם PR מסוים מקשר לאתר אחר הוא משליך אליו חלק מה-PR. לכן יש חשיבות גדולה ל-PR של העמוד המקשר. ככל שPR העמוד המקשר גבוה יותר, הקישור נחשב איכותי יותר. מכיוון ש-PR נקבע בעיקרו על-ידי קישורים נכנסים - אז גם הקישורים הנכנסים לאתר המקשר חשובים. מכאן הסיקו רוב המומחים שפופולריות הקישורים הנכנסים של האתר המקשר חשובה מאוד.
שיטת ה-PR הביאה לפריחה של תחום הסחר בקישורים וכמובן, ככל ש-PR העמוד המקשר גבוה יותר כך גם מחיר הקישור גבוה יותר. יש להיזהר מקניית קישורים. בייחוד מאתרים בהם לעמוד הבית יש PR גבוה אבל לעמודים הפנימיים יש PR0-1. יש לשים לב לPR של העמוד המקשר ולא רק לזה של עמוד הבית. כמו כן יש לשים לב למספר הקישורים היוצאים מהעמוד המקשר. ככל שיש יותר קישורים מאותו עמוד הPR שמושלך על האתר המקושר מתחלק עם יתר האתרים המקושרים ולכן נחשב לפחות איכותי.
מקום 8 - שימוש בביטויי המפתח בטקסט גוף האתר
  • ציון ממוצע: 3.7 (חשיבות גבוהה)
  • סטיית תקן: 1 (הסכמה ממוצעת)
על-מנת להופיע בתוצאות חיפוש של ביטויי חיפוש מסוימים, המילים חייבות להשתלב בטקסט המופיע בגוף העמוד (ניתן להופיע בתוצאות החיפוש גם כאשר המילים אינן מופיעות בגוף העמוד אולם אז יש צורך להכליל אותן בטקסט המקשר לאתר). אין להציף את העמוד במילים ובביטויים - זה נחשב לדחיסת מילות מפתח ומנועי החיפוש מענישים על זה בדרוג ואפילו מחרימים אתר על שימוש בשיטה כזו (גם כאשר המילים הם בצבע הרקע של האתר ואינן נראות לגולש).
על המילים והביטויים להופיע בהקשר הגיוני בעמוד ובתדירות של כ-3-7% מכלל הטקסט בעמוד (בדרך כלל רצוי 5%). מומלץ להכליל מילים שהתגלו כיעילות ואפקטיביות אחרי מחקר מילות מפתח מקיף. אין טעם להכניס מילים רק לשם ההופעה במנוע החיפוש - יש לוודא שהמילה/ביטוי רלוונטיים וממוקדים. תמיד מומלץ להתמקד בביטוי לכל עמוד, לעתים מספר עמודים לביטוי תחרותי במיוחד. אם יש ביטויים קשורים ניתן לנסות לקדמם באותו עמוד. עוד על מחקר מילות מפתח לפני אופטימיזצית אתר למנועי חיפוש.
הרלוונטיות של הטקסט באתר משפיעה מן הסתם על הזמן בו הגולשים מבלים באתר ובדרך עקיפה זה גם משפר את הדירוג בתוצאות החיפוש. ככל שהגולשים שהגיעו דרך מנועי החיפוש מבלים יותר זמן באתר - הוא נחשב לרלוונטי יותר בעיני מנוע החיפוש. השימוש בביטויי המפתח בהקשר רלוונטי מסייעת להופיע בתוצאות החיפוש עבור "ביטויים ארוכי זנב" (Long tail keywords), ביטויים המכילים את ביטויי המפתח אבל גם מילים נוספות. לדוגמא: ביטוי המפתח "קידום אתרים" לעומת הביטויים "קידום אתרים במנועי חיפוש", "קידום אתרים ושיווק באינטרנט". אומנם אלה ביטויים עם נפח חיפוש נמוך יותר אולם אמורים להביא לאתר גולשים איכותיים וממוקדים יותר.
מקום 7 - פופולריות קישורים בקהילה הנושאית
  • ציון ממוצע: 3.9 (חשיבות גבוהה)
  • סטיית תקן: 1.1 (הסכמה ממוצעת)
נראה כי גורם זה פחות רלוונטי כרגע לאתרים בעברית, אבל הוא הולך והופך ליותר רלוונטי כל זמן שגוגל ממשיך "ללמוד עברית". הכוונה היא לפופולריות קישורים המובילים לאתר בקרב אתרים הקשורים לאותם נושאים. הרעיון הוא להשיג קישורים מאתרים הממוקמים גבוה עבור הביטויים שאנו מקדמים, משימה כזאת היא אתגר לא קטן. לא פשוט להשיג קישור ממתחרה שלכם. ההשפעה על המיקום תהיה גדולה יותר אם הקישור הוא מאתר הנחשב לסמכותי בנושא על-ידי גוגל. ויקיפדיה היתה אתר כזה עד שחסמה את הקישורים היוצאים בגלל בעיות ספאם.
דרך טובה להשיג קישורים מקהילה נושאים היא באמצעות אתרים קהילתיים כמו דלישס, טכנוקרטי, digg ועוד אתרים שמעודדים הצבעות ומעורבות גולשים בדרוג איכות התוכן. הקישורים מאתרי נושא הולכים ותופסים חשיבות לא רק בעיני גוגל אלא גם בעיני מנועי חיפוש נוספים שהולכים ומקנים חשיבות גדולה יותר לקישורים אלה.
מעבר לעזרה במיקומים בתוצאות החיפוש, קישורים אלה מזרימים לאתר תנועה איכותית מאתרי נושא קשורים, לכן הם טובים מאד בלי קשר למיקום בגוגל.
מקום 6 - קשר נושאי בין העמודים המקשרים לבין האתר
המקום השישי דומה מאוד למקום השביעי ואפילו מדורג עם אותו ציון ואותה סטיית תקן. אם המקום השביעי התמקד בפופולריות הקישורים הנכנסים בקרב קהילת האתרים שעוסקים באותו נושא, המקום השישי מתייחס לקשר הנושאי בין העמוד המקשר לבין האתר שמשפר את איכות הקישור.
מובן שקישור מעמוד שעוסק בתכנים דומים לאתר הוא הרבה יותר רלוונטי ואיכותי, לכן מנועי החיפוש מייחסים לקישור כזה משקל רב יותר מאשר קישורים מאתרים שאינם קשורים בצורה זו או אחרת לנושא האתר.
מקום 5 - גיל האתר
  • ציון ממוצע: 4 (חשיבות יוצאת דופן)
  • סטיית תקן: 1.1 (הסכמה ממוצעת)
כאשר מדברים על גיל האתר, הכוונה אינה לתאריך בו נקנה הדומיין, אלא לתאריך בו אונדקס האתר לראשונה בגוגל. ככל שהאתר יותר ותיק באינדקס איכותו עולה בעיני מנועי החיפוש. וותק האתר בעיני גוגל ותאריך האינדוקס שלו עשויים להתאפס אם הדומיין משנה בעלים.
אתרים חדשים נכנסים לתחום (המשוער) המכונה "ארגז החול של גוגל". המשמעות היא שבשבועות הראשונים האתר החדש בולט בתוצאות החיפוש אולם מהר מאד הוא נדחק לסוף התוצאות לתקופה של כחצי שנה. המונח של "ארגז החול" הוא תיאורטי, ולא כל אתר חדש עובר תהליך זה. אם האתר החדש הוא עשיר בתוכן איכותי ומתחיל ליצור קישורים נכנסים בתדירות הגיונית (לא גבוהה מידי) ומאתרים איכותיים, יש סיכוי שתהליך ארגז החול לא יחול עליו.
ותק האתר משמעותי בשנותיו הראשונות של האתר אולם ככל שהזמן עובר הוא הופך לפחות משמעותי. אתר בן 10 שנים הוא בעל מוניטין דומה לאתר זהה בן 5 שנים. מובן שלא מספיק לצבור וותק. אם אתר אינו מתעדכן בתדירות סבירה הוא יתחיל לרדת בדירוגו בתוצאות החיפוש.
המלצה חשובה מאד לבעלי דומיין חדש היא גם אם האתר עדיין אינו מוכן, כדאי להעלות עמוד אחד על-מנת שיאונדקס בגוגל במהירות האפשרית. כמובן יש ליצור אליו מספר קישורים איכותיים על-מנת שיאונדקס כראוי או לרכוש דומיין שכבר אונדקס בגוגל.
מקום 4 - מבנה הקישורים הפנימי באתר
  • ציון ממוצע: 4.1 (חשיבות יוצאת דופן)
  • סטיית תקן: 0.9 (קונצנזוס גבוה)
הכוונה היא למספר הקישורים הפנימיים המובילים לעמוד מטרה מסוים ולאיכותם. חלק ניכר לא מעט לא מעט אתרים סובלים מבעיות במבנה הקישורים הפנימי. בדרך כלל ניתן לאבחן בעיות במבנה הקישורים הפנימי באמצעות נתוני הPR של האתר.
כאשר לעמוד הבית של אתר מסוים יש PR2-3 רוב הסיכויים שקיימת בעיה במבנה הקישורים הפנימי באתר, כאשר מתקנים את מבנה הקישורים באתר כזה הPR יכול לעלות. כאשר לעמוד הבית יש PR מעל 2-3 ולעמודים הפנימיים אין PR, בדרך כלל המשמעות היא שהPR שיש לאתר אינו מנותב באופן נכון בתוך האתר עצמו.
מבנה הקישורים הפנימי הוא אחד מהגורמים באמצעותו גוגל קובע את איכות האתר. מבנה קישורים נכון הוא בניית עץ קטגוריות שכל עמוד באתר הוא במרחק 2-3 הקלקות מעמוד הבית. עמוד בית - קטגוריה ראשית - קטגוריה משנית - דף מוצר. בכל עמוד רצוי שיהיה תפריט שמקשר לקטגוריות הראשיות. ברגע שיש לנו עמודים באתר שאנו רוצים להעניק להם חשיבות גבוהה יותר נוסיף קישור נוסף לעמוד מעמוד הבית (בדרך כלל בתחתית העמוד יש מערכת ניווט משנית לאתר).
גורם חשוב מאד ביצירת הקישורים הפנימיים (ועל זה אפרט באמצעות הגורם שנמצא במקום השלישי על-פי הסקר), הוא הטקסט שמכיל הקישור המוביל לעמוד. על הטקסט להכיל את ביטויי המפתח שאנו מנסים לקדם עבור העמוד המקושר. לדוגמא: כאשר יש מוצר באתר נניח גרביים, והטקסט של הקישור המוביל לעמוד המוצר הוא "למידע נוסף לחץ פה", זה לא עוזר לנו בקידום המילה גרביים עבור עמוד המטרה. יש לשנות את הטקסט למשהו בסגנון "למידע נוסף על גרביים לחץ פה" כאשר הקישור הוא מהמילה גרביים בלבד.
על-מנת לסייע למנוע חיפוש לסרוק את האתר כמו שצריך רצוי שנוסיף לו קישור למפת אתר לפחות מהעמוד הראשי כמו גם לרשום את מפת האתר בשירותי ניהול האתר של גוגל.
בבלוג של Aaron Wall, אחד ממומחי קידום האתרים בעולם יש מאמר לגבי ארכיטקטורת אתר פנימית ו"רעש" של עמודים פנימיים. מומלץ לקרוא.
מקום 3 - פופלאריות קישורים גלובלית של האתר
  • ציון ממוצע - 4.4 (חשיבות יוצאת דופן)
  • סטיית תקן - 0.9 (הסכמה ממוצעת)
מנועי החיפוש רואים כל קישור נכנס כמעין הצבעת אמון עבור האתר המקושר ולכן יש חשיבות לסה"כ הקישורים הנכנסים לכל אתר. גורמים המעלים את חשיבות הקישור הנכנס יכולים להיות: קישורים מאתר נושא קשור, קישור מעמוד עם PR גבוה, קישור מעמוד המכיל מעט קישורים יוצאים. גורמים היכולים להוריד את חשיבות הקישור: קישורים מחוות קישורים או מעמודים המכילים עשרות קישורים יוצאים, קישורים מאתרי הימורים וסקס, קישורים קנויים, ועוד. אף קישור נכנס לא יזיק לדרוג האתר (בניגוד לקישורים יוצאים מהאתר שעשויים כן להזיק), אבל יש קישורים רבים שכמות הזמן והאנרגיה המושקעים ביצירת הקישור אינם שווים את התועלת שנובעת ממנו.
מעבר לדירוג, גוגל משתמש בקישורים הנכנסים כדי להגיע לאתר. בדרך כלל אין צורך לרשום את האתר בגוגל, מספיק לייצר קישורים שיובילו לאתר וכך העכביש של מנוע החיפוש יגיע אלינו לאתר. ככל שיש יותר קישורים איכותיים לאתר - גוגל יסרוק את האתר בתדירות גבוהה יותר. כמובן שקישורים נכנסים איכותיים טובים לאתר לא רק מבחינת מנועי החיפוש אלא עוזרים ליצור תנועה איכותית לאתר. הסבר כיצד בודקים את הקישורים המובילים לאתר שלנו, ואיך יודעים כמה מהם נלקחים בחשבון על-ידי מנועי החיפוש.
מקום 2 - טקסט עוגן של קישורים נכנסים
  • ציון ממוצע: 4.4 (חשיבות יוצאת דופן)
  • סטיית תקן: 0.8 (קונצנזוס גבוה)
במקום הרביעי הוזכר טקסט העוגן בהקשר של הקישורים הפנימיים באתר. הטקסט הנלווה לקישורים חשוב מאד גם בקישורים המפנים לאתר. על-מנת שגוגל יקשר את האתר עם מילת מפתח או עם ביטוי מסויים, על המילה/ביטוי להופיע בטקסט של הקישור עצמו. קישור לא יעיל ברמת מנועי החיפוש זה קישור שהטקסט הוא בעצם הURL עצמו.
הופעת ביטויי מפתח בטקסט הקישור עוזרת לתנועה גם ברמת הגלישה - הטקסט יוביל לאתר גולשים רלוונטיים שמעוניינים בביטויי המפתח שלנו.
ידוע שאתר יכול להיות מדורג במיקום גבוה בגוגל עבור ביטוי מסוים גם כשהביטוי אינו מופיע כלל בתוכן האתר. דרוג כזה אפשרי בעיקר בזכות הופעת הביטויים בטקסט הקישור המוביל לאתר. יש מומחים הטוענים שגם הטקסט מסביב לקישור משמעותי וחשוב.
למרות שהופעת ביטויי מפתח בטקסט הקישור המוביל לאתר הוא גורם חשוב, מומלץ מאד לגוון בניסוחים ובטקסטים המובילים לאתר. ברגע שגוגל יראה שכל הקישורים המובילים לאתר מכילים אותו ביטוי הוא עשוי לראות בכך ניסיון של ספאם. את הטקסט המקשר לאתר ניתן לראות באמצעות כלי ניהול האתרים של גוגל לאחר רישום מפת האתר.
מקום 1 - שימוש בביטויי מפתח בתגית title (כותרת העמוד)
  • ציון ממוצע - 4.9 (חשיבות יוצאת דופן)
  • סטיית תקן - 0.4 (קונצנזוס גבוה)
שיבוץ ביטויי המפתח חשוב לכל אורך העמוד, בתוכן הטקסטואלי, בתור תגיות alt של תמונות, ובמיקומים אסטרטגיים נוספים. אבל המקום החשוב ביותר לשבץ בו את ביטוי המפתח המקודמים הוא בתגית הכותרת של העמוד. כותרת העמוד היא בעצם הפס הכחול המופיע בראש הדפדפן ותגית הכותרת קובעת מהו הטקסט שיופיע שם. כותרת זו היא גם הכותרת שתופיע ברוב המקרים,ככותרת תוצאות החיפוש לעמוד הזה - לכן חשוב מאד שתכיל את ביטוי המפתח אותו אנו מקדמים.
תגית title טובה יכולה לשדרג מיקום של אתר באופן משמעותי כמו גם תגית title גרועה שיכולה להרוס מיקום של אתר באופן משמעותי. אם יש לכם מגבלת זמן לקידום האתר בגוגל ואתם יכולים לעשות פעולת קידום אחת אז מומלץ להשקיע את זמנכם בתגיות הכותרת של האתר.
אם אתם לפני בניית אתר וממשק הניהול אינו מאפשר לכם לבצע שינויים בתגית זו - יש לשקול החלפת ממשק ניהול. תגיות כותרת זהות לעמודי אתר רבים יוצרת אפקט של תוכן כפול בעיני מנועי החיפוש.
מובן שמומלץ להיזהר מדילול של הביטוי המקודם. לדוגמא: תגית כותרת בסגנון "בניית אתרים | אכסון אתרים | אחסון אתרים | ועוד.." היא רעה מאד ומדללת את כל הביטויים בכותרת. מומלץ להשתמש בביטוי אחד לכותרת. אם ברצונכם לקדם ביטוי נוסף אז לפתוח עמוד במיוחד עבורו, ולא סתם להוסיף אותו לכותרת. מאמר נוסף על בניית תגיות כותרת.
רוב האתרים ברחבי הרשת בנויים מכותרת גנרית שחוזרת על עצמה או מכותרת המכילה רשימת מכולת של ביטויי מפתח. רק מעט מאוד אתרים הציבו בכותרות העמודים את ביטוי המפתח המקודם בעמוד.
תמיד עולה השאלה - איזה ביטוי לשים בכותרת? את התשובה יכול לספק מחקר ביטויי מפתח הבודק את נפח החיפוש של מילים וביטויים, יחסית לתחרות, בשקלול פרמטרים נוספים כגון חשיבות הביטוי לבעל האתר ועוד.
אז זה היה דרוג עשרת הגורמים המשפיעים ביותר על המיקום בגוגל. כמובן שיש עוד עשרות גורמים נוספים. מעבר לגורמים אלה יש גורמים המשפיעים על המיקום בגוגל באופן שלילי, כלומר יגרמו לירידה במיקומו של האתר.

5 הגורמים המשפיעים על המיקום בגוגל באופן שלילי

מקום 5 - שימוש יתר בביטויי מפתח
לאתרים רבים יש נטייה לשים בתחתית העמודים או במקומות נסתרים רשימות מכולת של ביטויי מפתח שחוזרים על עצמם. גוגל מזהה את זה ורואה את זה כניסיון של ספאם וכשיטת קידום לא אתית. לא משנה אם הטקסט הוא בצבע הרקע והגולש אינו רואה אותו - גוגל מזהה את הניסיונות האלה. במקרה הטוב הוא מתעלם מהם ובמקרה הרע (הנפוץ יותר) מעניש עליהם בדרוג. על ביטויי המפתח להופיע בתדירות של כ3-5% מכלל התוכן בעמוד, במיקומים אסטרטגיים לאורך כל העמוד, לפעמים אפשר קצת יותר. תמיד צריך לשים לב להיזהר מאופטימיזציית יתר - אופטימיזציה מושלמת מידי גם יכולה לפגוע באתר.
מקום 4 - תגיות כותרת/תגיות מטה זהות על פני עמודי אתר רבים
במקום הראשון בגורמים המשפיעים על המיקום בגוגל דיברנו על תגיות הכותרת. צריך לשים לב לטקסט ששמים בתגיות הכותרת ובתגיות האחרות (תיאור, ביטויי מפתח) ולוודא שלכל עמוד יהיו תגיות ייחודיות משלו. תגיות מטה זהות לעמודים רבים ייצרו בעיני גוגל רושם של עמודים כפולים מה שיגרום לניפוי של עמודי אתר מאונדקסים. במאמר לגבי בדיקת סטטוס אתר יש הסבר כיצד לבדוק אם גוגל רואה עמודים כפולים באתר. אתר עם מעט תוכן ייחודי כמובן ימוקם נמוך בתוצאות החיפוש.
מקום 3 - קישורים יוצאים לאתרים בעלי איכות נמוכה/אתרי ספאם
נקודה חשובה מאוד לגבי קישורים היוצאים מהאתר היא שלא יובילו לאתרי ספאם, חוות קישורים, אתרי הימורים, אתרי סקס ולכל אתר אחר שיכול להיחשב לאתר בעל איכות נמוכה. ברגע שקישור מהאתר יוביל לאתר בעל איכות נמוכה - גוגל יסיק שהאתר המקשר הוא גם בעל איכות נמוכה. באופן אישי יצא לי להיתקל באתרים שנעלמו מתוצאות החיפוש רק בגלל קישור יוצא אחד, ברגע שהקישור הורד מהאתר הם חזרו למיקומם הטבעי בתוצאות.
מקום 2 - תוכן דומה או כפול לתוכן שכבר קיים באינדקס
במקום 4 דובר על הכפלת תכנים באתר עצמו, סעיף זה מדבר על הכפלת תכנים של אתרים אחרים. אחד מקיצורי הדרך הנפוצים ברשת היא העתקת תכנים מאתרים אחרים, לעניות טעמי אין עם זה בעיה כל עוד זה בהסכמת בעל התוכן המקורי ויש קרדיט שמפנה למקור. מנועי החיפוש עובדים לפי זמן האינדוקס. ברגע שיש שני עמודים מאתרים שונים בעלי תוכן זהה או כפול, העמוד שאונדקס ראשון יהיה גבוה בתוצאות החיפוש, כל עמוד בעל תוכן זהה או כפול שאונדקס לאחר מכן - יידחק לתחתית תוצאות החיפוש. התוכן הכפול לא יפגע בדרוג הכללי של האתר אלא אם כן חלק ניכר מהאתר או האתר כולו בנויים על תכנים כפולים.
מקום 1 - שרת האתר אינו זמין לעכביש מנועי החיפוש
הגורם המשפיע ביותר באופן שלילי על מיקום האתר אינו תלוי באתר עצמו - אלא בשרת עליו מאוחסן האתר. ברגע שהשרת לא זמין - בין אם לעכביש של מנוע החיפוש ובין אם לגולש עצמו, אין למנוע החיפוש מה לאנדקס בכלל. כשאין מה לסרוק - אין מה לאנדקס. אין בעיה עם חוסר זמינות של כמה דקות פה ושם - אבל ברגע שהשרת אינו זמין ליותר מ48 שעות דרוג האתר נופל באופן משמעותי. זמינות השרת זהו פרט חשוב מאד שיש לבדוק מול חברת האחסון (ובעזרת לקוחות אחרים שלה) בזמן רכישת שטח אחסון.
יש גורמים נוספים שיכולים להפוך אתר ללא זמין לסריקה - תגית מטה NoIndex שמורה לעכביש מנוע החיפוש לא לאנדקס את העמוד, תגית מטה NoFollow המורה לעכביש לא לעקוב אחרי קישורים יוצאים מהעמוד, וקובץ robots.txt המפרט את הגבלות האינדוקס השונות של האתר. לפעמים אלמנטים אלה נמצאים באתר במקרה (שאריות משלבי הניסיון של האתר ועוד סיבות שונות ומשונות), ולפעמים באופן מכוון - כאשר אנחנו באמת רוצים למנוע מהעכביש לסרוק חלקים מהאתר. ברגע שהעכביש לא מאנדקס עמודים מהאתר יש לבדוק המצאות של אלמנטים אלה. ראוי לציין כי אלמנטים אלה מגבילים את מנוע החיפוש באינדוקס עמודי האתר - אולם אינם פוגעים בדרוג הכולל של האתר (אלא אם כן הם מורים לעכביש לא לאנדקס את האתר כלל).

סיכום

אז אלה היו הגורמים המשפיעים על המיקום בגוגל. ישנם עוד עשרות גורמים רבים, אבל אלה היו הגורמים העיקריים - החיוביים והשליליים המשפיעים על מיקום האתר בעמוד תוצאות החיפוש. אני מקווה שהסדרה עזרה ותעזור להבין בעיקר את אופן המחשבה של גוגל ותאפשר לכל בעל אתר לבצע את ההתאמות הבסיסיות למנועי החיפוש. לבסוף אני רוצה להודות לאנשי אתר SEOmoz על המחקר המעולה שעשו ועל העובדה שאישרו לי להביא חלקים מהמחקר כמו גם להוסיף פרשנות אישית שלי.

קידום אתרים מקצועי
המאמר הוא ניתוח ופרשנות של מחקר שנעשה על-ידי חברת SEOmoz.
ניתן להגיב ולדון על סדרת מאמרים זו בפורום קידום אתרים ושיווק.
אילן הרץ מנהל פרויקטים באקטיביטק קידום ושיווק אתרים.
תאריך:  07/06/2007   |   עודכן:  07/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גורמי ההשפעה על הקידום בגוגל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שכחת לציין את הגורמים הסמויים
007W  |  7/06/07 10:23
2
קידום אתרים בגוגל
קידום אתרים בגוגל  |  13/06/07 10:16
 
- התרגום של המאמר הזה פשוט נפלא!
קידום אתרים  |  13/08/07 01:54
 
- פשוט מאמר מעולה! ל"ת
קידום אתרים  |  7/11/07 12:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביב ירון
קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב יוצאת לדרך חדשה עם מינוי עודד קטש למאמן ומינוי צביקה שרף למנהל מקצועי, עיתונאי ספורט ופרשנים מסוימים כבר חושפים שיניים וממתינים...
עידן סובול
בעקבות מאמרו של עו"ד משה גולדבלט "מסע הסתה נגד שר המשפטים" (6.6.07 ,Nfc)
ד"ר יובל ברנדשטטר
ריבונות משמעותה שליטה ביבשה בים ובאוויר, ביחוד באוויר
שבתאי עזריאל
ביום 7.6.07, יתקיים בלשכת עורכי הדין כנס הדן בתוצאות סקר השחיתות במערכת המשפט. עיון ברשימת המרצים מבטיח גינוי גורף לציבור    כל הסיכויים, שביום זה הציבור יפוטר
עו"ד נורית פיש
יש שני סוגי מאבקים משפטיים שהם הכי קשים, בין היתר משום שהם אינם מושפעים דווקא מנימוקים רציונאליים, אלא טומנים בחובם הרבה פעמים מלחמות אגו, רגשות וסיפורים בלתי גמורים    האחד הוא גירושין והשני הוא ירושות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il