X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הלקח הברור משני סיפורי הריגול שנקרא בשבת הוא שהגדרת היעד היא עניין קריטי בעוד שהצבת יעד בר השגה מזמינה הצלחה, הרי הצבת יעד שאינו ניתן להשגה, מזמינה כשלון זה נכון בכל המישורים; במישור האישי, חברתי, לאומי וכו'
▪  ▪  ▪
הפעם נתבונן בהגדרת המשימה שקיבלו המרגלים, בשני המחזורים, בפרשה ובהפטרה, ואולי כך נצליח להבין את שורש הכשלון בניסיון הראשון ואת ההצלחה בניסיון השני.

   רשימות קודמות
  וַיְהִי חשֶׁךְ-אֲפֵלָה
  אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל; אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה
  ומלכותו ברצון קיבלו עליהם
  קנאות, זה טוב או רע?

בניסיון להשיב על השאלה "מה עובר עלינו" נתבונן במסר המרכזי של פרשת השבוע, מסר הנתון בשמה של הפרשה, ונקביל אותו למסר של ההפטרה. לפני כן עלינו להסביר כי השאלה שבכותרת מתייחסת לתחושה הכללית של אובדן דרך מצד אחד ושל דהירה אל פי פחת מן הצד שני. לתחושה שאנחנו חיים כאן על זמן שאול, כי (כך טוענים, בשקר יש לומר) אין פתרון צבאי לטרור המתגבר וגם (וזו האמת) אין לנו מענה הולם לאיומים המתגבשים במדינות קרובות ולא כל כך קרובות אלינו. נוסיף לכך את התחושה הכללית הרווחת בציבור ש'אין דין ואין דיין' ו'כל דאלים גְּבַר' ונקבל את המניע לשאלה שבכותרת.
ועוד הקדמה קטנה: ההתבוננות השבועית שלנו במסרים האקטואליים שבפרשת השבוע, לימדה אותנו שלא להתפס למראה החיצוני והגלוי של הדברים, אלא לחפש את המניעים הנסתרים; מניעים נפשיים, רוחניים, חברתיים וכו', לכל תופעה שרואים.
כידוע, כל מה שהתורה מספרת לנו מהווה הוראה עכשווית עבורנו. זה לא חדש, וגם את האקטואליה בפרשת המרגלים דרשו כבר רבים וטובים, כולל בסידרת רשימות זו. הפעם נתבונן בהגדרת המשימה שקיבלו המרגלים, בשני המחזורים, בפרשה ובהפטרה, ואולי כך נצליח להבין את שורש הכשלון בניסיון הראשון ואת ההצלחה בניסיון השני.
פרשת השבוע (במדבר יג) פותחת כך: [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו, תִּשְׁלָחוּ--כֹּל, נָשִׂיא בָהֶם. כאן המשימה מוגדרת באופן כללי: וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. בתדריך לקראת היציאה, משה מפרט יותר: [יז] וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה, לָתוּר אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן; וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב, וַעֲלִיתֶם, אֶת-הָהָר. [יח] וּרְאִיתֶם אֶת-הָאָרֶץ, מַה-הִוא; וְאֶת-הָעָם, הַיֹּשֵׁב עָלֶיהָ--הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה, הַמְעַט הוּא אִם-רָב. [יט] וּמָה הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-הוּא יֹשֵׁב בָּהּ--הֲטוֹבָה הִוא, אִם-רָעָה; וּמָה הֶעָרִים, אֲשֶׁר-הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה--הַבְּמַחֲנִים, אִם בְּמִבְצָרִים. [כ] וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם-רָזָה, הֲיֵשׁ-בָּהּ עֵץ אִם-אַיִן, וְהִתְחַזַּקְתֶּם, וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ; וְהַיָּמִים--יְמֵי, בִּכּוּרֵי עֲנָבִים.
משה שולח את המרגלים לָתוּר אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן; כידוע, כנען זה משורש כ.נ.ע. שעניינו כניעה או הכנעה. הכנעני היה אחד משבעה עמים שחיו בארץ ישראל. הארץ כולה נקראה על שמו, אֶרֶץ כְּנָעַן, כי כדי לשרוד בארץ חייבים לחיות בתודעה של הכנעה כלפי הבורא יתברך, בורא העולם ומנהיגו, ועמדנו על כך לפני כארבע שנים.
איך הספור הזה מתקשר אלינו כאן ועכשיו, מעבר לשאלת המאיסה בארץ חמדה, כן או לא? ובכן שבעת עמי כנען הם נגד שבע המדות בנפש האדם. המרגלים קיבלו משימה לָתוּר אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן, ארץ שבעה עמים, שבע תכונות נפש כלליות. בפנימיות זה אומר שנתבקשו למצוא דרכים להכנעת שבע מדות הנפש להוראות התורה, ולהפוך אותן לקדושה. מצד עצמן, המדות הן נטיות הטבועות בנפש האדם ומגמתן הטבעית היא מציאת סיפוקים כאן ועכשיו.
באופן כללי, האדם די דומה לבעלי חיים. כידוע, מהאדם מצפים שיתעלה מעל נטיותיו הטבעיות-בהמיות. הוא אמור להתחשב בזולת ואף לסייע לו לפעמים, והוא מסוגל לעשות זאת, מה שאי אפשר לומר על פרות או סוסים, למשל.
מהיהודי מצפים ליותר מזה; מיהודי מצפים שיהפוך את מדותיו הטבעיות-בהמיות לקדושה. ואיך ניתן לעשות זאת? ובכן שתי המדות הראשונות בנפש, חסד וגבורה, הן הקובעות את הכיוון ואת המגמה של כל היתר. פנימיות החסד היא אהבה ופנימיות הגבורה היא יִרְאָה. כאשר יהודי מגיע לשלב בו מדת החסד-אהבה שלו מתבטאת ב-וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ (דברים ו, ה) וב-וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ (ויקרא יט, יח), ומדת הגבורה-יראה שלו מתבטאת ב-וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹקֶיךָ (ויקרא יט, לב), והוא מקיים ביומיום שלו את הציווי: אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ תִּירָא, וְאֹתוֹ תַעֲבֹד; וּבִשְׁמוֹ, תִּשָּׁבֵעַ (דברים ו, יג), אזי, באופן טבעי, גם כל יתר תכונות נפשו יהיו מכוונים לעבודת ה' בקדושה.
מדרגה זו היא מדרגה של צדיקים ואת הדרך להגיע אליה נתבקשו המרגלים למצוא. הם לא הצליחו, כידוע, וטענו כי מכיוון שכך, מכיוון שלא כולם יכולים להגיע למדרגת צדיקים, לא ניתן לרשת את הארץ ומוטב להשאר במדבר. לפחות עד שיתקיימו דברי הנביא (ישעיהו פרק ס'): [כא] וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים, לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ; נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי, לְהִתְפָּאֵר.

התנהגות אנושית

את העבודה הזאת כל אחד יכול וצריך לעשות; להקפיד שכל מעשיו, דיבוריו ומחשבותיו יהיו רק חיוביים. שלבושי הנפש שלו יהיו נקיים תמיד. כי כנ"ל, לעבוד ישירות על המדות, להפוך אותן לקדושה, זה לא משהו שכל אחד יכול לעשות ולהצליח. לעומת זאת, כל אחד יכול וצריך להצליח בעבודה על לבושי הנפש.

העובדה היא שלעת עתה, לא כל אחד יכול להגיע למדרגת צדיק, מדרגה שבה הנטיות הטבעיות נהפכו לחיוביות בלבד ואין שום נטיה למשהו שלילי. אצל רובנו יש עדיין נטיות שליליות וכמו שזיהו נכונה המרגלים, אין זה לפי כוחנו להפוך אותן לנטיות חיוביות ולהגיע למדרגה של צדיק. באופן אישי, הם היו צדיקים ואף הצליחו לקחת מפרי הארץ כהוראת משה. כלומר, היתה להם מדה גבוהה של שליטה בענייני החומר והגשמיות. אבל הם היו נציגי ציבור וידעו כי מדרגת כלל הציבור אינה כמדרגתם. חשבו שהכלל לא יוכל לעמוד במשימה, כי עדיין אינם צדיקים.
הם טעו בכך שחשבו כי אם אין זה בכוחנו, צריכים לוותר על המאמץ הכרוך בחתירה אל עבר מדרגה זו. ולא היא. אומנם יתכן שלעולם לא נגיע, אבל לחתור צריכים. יתכן שבכל זאת נזכה להגיע. גם אם לא נזכה, עצם החתירה מקדמת אותנו ומגדילה את הפער בינינו לבין הבהמה, בינינו לבין הבהמיות הטבועה בנו, כנ"ל.
איך מתמידים בחתירה כזאת בלי להתפס לתסכול מייאש? הרי טבעו של אדם הוא שכל עוד יש סכוי להגיע אל היעד, הוא ימשיך בחתירה. ברגע שיתברר כי אין סכוי, מה הטעם להמשיך לחתור??? וזה לא בהכרח עניין של יאוש, אלא חישוב ענייני של עלות מול תועלת. על כך אנחנו מקבלים תשובה בהפטרת השבוע, בניסיון השני והמוצלח של שיגור מרגלים לקראת כיבוש הארץ.
כך זה מתחיל (יהושע ב): [א] וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ-בִּן-נוּן מִן-הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם-אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים, חֶרֶשׁ לֵאמֹר, לְכוּ רְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְאֶת-יְרִיחוֹ; וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ בֵּית-אִשָּׁה זוֹנָה, וּשְׁמָהּ רָחָב--וַיִּשְׁכְּבוּ-שָׁמָּה. כאן הצוות קטן משמעותית וגם המשימה מצומצמת הרבה יותר: לְכוּ רְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְאֶת-יְרִיחוֹ. צריכים לראות את הארץ באופן כללי ואת יריחו באופן יותר מפורט.
רְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, זהו היעד באופן כללי, בלי להתייחס לפרטים כפי שנתבקשו המרגלים הראשונים. וְאֶת-יְרִיחוֹ, זו עיירת הספר המבוצרת שאם כובשים אותה, נפתחת הדרך לכיבוש לב הארץ. כאן אין ניסיון לכבוש את הלב, המדות שבלב, במהלך אחד שלא יכול להצליח, אלא בתנועה הדרגתית, מן השוליים אל המרכז.
כאמור, יריחו היא עיירת ספר בשולי הארץ. משהו כמו חוש הריח באדם. במקורותינו, ריח הבגדים הוא משמעותי ביותר (בראשית כז, כז): (...) וַיָּרַח אֶת-רֵיחַ בְּגָדָיו, וַיְבָרְכֵהוּ; וַיֹּאמֶר, רְאֵה רֵיחַ בְּנִי, כְּרֵיחַ שָׂדֶה, אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ ה'. בגדים הם לבושים וזהו המסר מן הריגול של שליחי יהושע; יש להתחיל ולהתמקד בעבודה על הלבושים שיהיו מתוקנים כראוי.
אדם לובש את הלבושים הגשמיים ומתכבד בהם (בבא קמא, צא/ב): כי הא דרבי יוחנן קרי למאני (לבגדים) מכבדותא. הם מייצגים את האדם ולעתים קרובות מבליטים את חשיבותו. בלעדיהם, כך לפחות היה פעם, אין אדם יכול להיראות בציבור. עם זאת, הלבושים נמצאים בשליטתו המוחלטת של לובשם והוא עשוי להחליף את מלבושיו לעתים קרובות בהתאם לצורך ולנסיבות. לבושי הנפש הם מחשבה דיבור ומעשה. בהם ניתן לשלוט ואותם ניתן להחליף משלילה לחיוב בכל עת.
ואכן, את העבודה הזאת כל אחד יכול וצריך לעשות; להקפיד שכל מעשיו, דיבוריו ומחשבותיו יהיו רק חיוביים. שלבושי הנפש שלו יהיו נקיים תמיד. כי כנ"ל, לעבוד ישירות על המדות, להפוך אותן לקדושה, זה לא משהו שכל אחד יכול לעשות ולהצליח. לעומת זאת, כל אחד יכול וצריך להצליח בעבודה על לבושי הנפש.
כמו שהלבושים הגשמיים מאפשרים לאדם להיראות אל זולתו, כך לבושי הנפש הם האמצעי שלנו לתקשר עם זולתנו. וכאשר הם יהיו חיוביים, גם התקשורת תהיה חיובית. לא מבקשים שנרגיש מיד וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ או וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ. כן מבקשים שנתאמן בכך ונתנהג כאילו אנחנו מרגישים כך. וכאשר נרבה בתירגול, יש סכוי סביר שבסוף גם נרגיש כך באמת.
לסיכום, הרי הלקח הברור משני סיפורי הריגול שנקרא בשבת הוא שהגדרת היעד היא עניין קריטי. בעוד שהצבת יעד בר השגה מזמינה הצלחה, הרי הצבת יעד שאינו ניתן להשגה, מזמינה כשלון. זה נכון בכל המישורים; במישור האישי, חברתי, לאומי וכו' וכו'.
עכשיו, כדאי שכל אחד ישאל את עצמו מהו היעד הבלתי אפשרי שהצבנו לעצמנו, ועל כן מדרדרים מדחי אל דחי. הגיע הזמן שנציב לעצמנו את היעדים הנכונים כדי שנתחיל ללכת מחיל אל חיל. כי הגיע הזמן שיהיה רק טוב ליהודים.

תאריך:  08/06/2007   |   עודכן:  08/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
האם תפסיק הישארותם של האזרחים בעיר שדרות את השערוריה של הפקרתם על-ידי הממשלה או שמא תנציח אותה? ככל שהחיים בעיר המופצצת יהיו יותר "נורמלים", כך תגדל ההשלמה עם המדיניות התבוסנית של הממשלה, שכל כולה מתנהלת על גבם של אזרחי שדרות ועוטף עזה
חיים שיבי
מה זאת התופעה של אלה שלא הולכים לישון בלי לכתוב את התגו-ביבית היומית שלהם? מה היא אומרת? אפשר להבין את החולים מאולמרט    הם משחררים זעם    אבל המתגעגעים לביבי הם זן מיוחד
ענבל בר-און
ישראל ראויה בכל מאודה לחרם ארגון הגג של המרצים הבריטיים ולצביעות מצד המדינות ה"נאורות", כי היא הזמינה זאת על עצמה    על מחדל ההסברה המתמשך של משרד החוץ הישראלי
עו"ד רונן דליהו
פסיקת ברק קובעת כי חוק הגנת הפרטיות הינו חוק טריטוריאלי שחל גם בבתי הדין הרבניים כחלק מערכאות השיפוט המוכרות במדינת ישראל. ברק אומנם הותיר לבתי הדין שיקול דעת מצומצם בקביעת דיני הראיות בפניהם, אך הוא הנחה אותם מתי יקבלו בתי הדין הרבניים ראיה שהושגה תוך פגיעה בפרטיות
גרשון אקשטיין
אני, לצערי, לא נמנה עם הבוחרים, אך אני מנצל במה זו כדי לנסות להסביר למי שעוד לא החליט (אם יש כאלה) מדוע עליו לבחור דווקא בקולט אביטל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il