X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חופש העיסוק חל גם על עורכי דין. עו"ד שהוסמך כחוק זכאי לעסוק במקצועו ולהתפרנס ממנו בכבוד אולם זכות זאת הוגבלה באופן תמוה על-ידי המחוקק
▪  ▪  ▪

חופש העיסוק הוא אחת מזכויות האדם. משמעותו של חופש העיסוק היא שכל אדם זכאי לעסוק בכל משלח יד שיבחר, ואין להגבילו אלא בהתקיים נימוקים מוצדקים. חופש העיסוק הוכר כזכות על גם בישראל, והדבר בא לידי ביטוי בחוק יסוד: חופש העיסוק. החוק קובע שחוק של הכנסת שיפגע בחופש העיסוק שלא בצדק איננו תקף.
חופש העיסוק חל גם על עורכי דין. עו"ד שהוסמך כחוק זכאי לעסוק במקצועו ולהתפרנס ממנו בכבוד. אולם זכות זאת הוגבלה באופן תמוה על-ידי המחוקק.
לפני מספר שנים שנים תוקנו שני חוקים מרכזיים. בחוק בתי המשפט הוספה עילת פסלות לפיה שופט שיש לו עניין אישי ממשי בעורך דין יפסול עצמו מלדון בעניין שבו מופיע לפניו עורך הדין. החוק לא מפרש מהו "עניין אישי ממשי", אך מדברי ההסבר, שקדמו לחוק וכללי ההיגיון, עולה שהכוונה ליחסי ידידות קרובים או טינה אישית. שופט שנוטר טינה לעו"ד מסוים, חייב לפסול עצמו מלדון בתיק שבו מופיע אותו עו"ד. ההנחה היא שאם השופט נוטר טינה לעורך הדין קיים חשש ממשי שהטינה תשפיע על השיפוט שלו והוא יפגע בלקוח.
עד כאן הכל טוב ויפה. אבל כאן נכנס לתמונה התיקון השני. בחוק לשכת עורכי הדין נקבע שעו"ד לא ייצג לקוח אם יש לו יסוד להניח שהשופט שנקבע לדון בהליך יפסול עצמו בגלל שיש לו עניין אישי ממשי בעורך הדין.
במלים אחרות, אם השופט שונא את עורך הדין, חייב עורך הדין לפסול עצמו, במקום שהשופט יפסול עצמו.
הוראה זאת הוסברה בכך שהדבר בא למנוע מניפולציות בניהול המשפט. בעל דין עלול לבחור לעצמו עו"ד שנמצא ביחסי פסלות עם השופט, ובכך לגרום להחלפת השופט, ולשיבוש מהלכי המשפט. לפיכך עורך הדין חייב לפסול עצמו אלא אם קיבל רשות להמשיך בייצוג.
קשה מאוד לחיות עם הוראה זאת. נניח שנגד פלוני הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ במעמד צד אחד. ביהמ"ש קובע דיון במעמד הצדדים. הולך פלוני לעו"ד מסוים ששנוא על השופט ומבקש ממנו לייצגו. עורך הדין לא יכול לייצגו אלא אם יבקש אישור מבית המשפט. האם הלקוח יחכה לאישור? האם יש לו זמן לכך? הוא ילך לעו"ד אחר. נמצאנו למדים שהחוק פוגע אנושות בחופש העיסוק של עורך הדין.
חמור יותר המצב בבתי הדין הרבניים. שם אין מצב שהשופט נקבע לאחר פתיחת התיק. בבתי הדין הרבניים הרכב הדיינים נקבע לפי שם משפחתו של התובע. החלוקה להרכבים היא לפי שמות האלף בית של התובעים. יוצא שאם דיין מסוים נוטר טינה לעו"ד, פסול הלה מלהופיע לפניו כל אימת שיגיע אליו לקוח ששם משפחתו משייך אותו להרכב שבו יושב הדיין. לדוגמא- אם הדיין דן בתיקים ששם משפחתו של התובע מתחיל באותיות א' עד ו', לא יוכל עורך הדין לייצג לקוחות ששם משפחתם מתחיל באותיות הללו. ברור שכאן הפגיעה בחופש העיסוק היא הרבה יותר קשה.

חשש להרס טוטלי של שלטון החוק בישראל

לדעתי סעיף זה בחוק לשכת עורכי הדין, עומד בסתירה לחוק יסוד: חופש העיסוק ואין לו תוקף.
סעיף 4 לחוק יסוד: חופש העיסוק קובע- "אין פוגעים בחופש העיסוק אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש, או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו".
לדעתי, החוק שתיקן את חוק הלשכה איננו מידתי. גם אם נניח שהחוק הולם את ערכיה של המדינה, והוא נועד לתכלית ראויה, פגיעתו בחופש העיסוק עולה על הנדרש.
החוק פוגע בציבור עורכי הדין באופן שרירותי. האפשרות התיאורטית שפלוני ייקח עו"ד שיש לו יחסי פסלות עם השופט כדי לגרום לפסילתו איננה מצדיקה שלילת הייצוג שכן ישנם הרבה מקרים בהם הלקוח פונה לעורך הדין בתום לב. החוק לא מבחין בין פניה בתום לב ובין פניה שמטרתה לפסול את השופט והוא מעניש את החפים מפשע. הוא מעניש את הלקוח שזכותו לבחור את מי שהוא רוצה כדי לייצגו, והוא מעניש את עורך הדין שמתפרנס מהייצוג.
לדעתי, חייב להיות יסוד להנחה שעו"ד מסוים שהשופט שונא נלקח כדי לפסול את השופט. כאשר אין ראיה לכך ואין מחלוקת שהייצוג הוא בתום לב אין לדרוש מעורך הדין לבקש רשות ייצוג ולהפסיד לקוח שאין לו זמן להמתין להיתר.
גם לתום הלב של עורך הדין יש משקל. חייבת להיות קנוניה בין עורך הדין ללקוח כדי שהייצוג ייפסל. זהו לדעתי האיזון הראוי בין חופש העיסוק מחד ובין תקינות ההליך המשפטי מאידך. החוק לא עשה את האיזון הנדרש.
למרבה הצער, בג"צ טרם התערב ובאחד המקרים אף השתית את פסק דינו על החוק. הוא אישר פסיקת הוצאות אישיות על עו"ד בגלל שהלה פרסם מאמר חריף נגד ביה"ד הרבני ולא ביקש רשות לייצג לקוח לאחר פרסום המאמר. שום דיון לא נערך בחוקיות החוק למרות פגיעתו הקשה ברבבות עורכי דין (בגצ 7075/06, עו"ד פנדריך נ' ביה"ד הרבני- אתר בתי המשפט).
אם הכנסת לא תשנה את החוק, נהיה עדים להרס טוטלי של שלטון החוק בישראל.עורכי דין יחששו להתלונן על עוולות של שופטים מחשש שפרנסתם תיפגע. די בכך שהשופט יצהיר שהוא נוטר טינה לעורך הדין כדי שהלה לא יוכל להופיע לפניו. עורכי דין יחששו להתלונן על שופטים ואפילו להגן על שולחיהם בנאמנות. לעתים טובת הלקוח דורשת שעו"ד ידרוש פסילת השופט. קשה להאמין שהוא יעשה זאת לאור האפשרות שהשופט ינקום בו. יתר על כן, הכוח שניתן לשופטים לשלול את פרנסתו של עורך הדין עלול לעודד אותם לסטות מדרך הישר, ולעשות דברים שלא היו מרשים לעצמם אילו היה עליהם מורא של תלונה או בקורת מצד עורך הדין.

תאריך:  24/06/2007   |   עודכן:  24/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חופש העיסוק של עורכי דין
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
פנדריך אינו צודק
עינתי  |  24/06/07 13:22
2
הצחקת אותי !!!!
רמפול  |  24/06/07 16:36
 
- מגיבה 1 צודקת
שבתאי עזריאל  |  25/06/07 07:35
3
איזו ציפיה תמימה!!
גלילי  |  24/06/07 19:03
4
מי יעזור לעורכי הדין
עו"ד מחדרה  |  25/06/07 08:45
5
ל-4 המאיים
גורו  |  25/06/07 12:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
הדעות והתוכניות שמציגים קברניטי השלטון והתקשורת בישראל לנוכח התמוטטות הפתח ברצועת עזה מזכים אותם במקומות הראשונים באגף הסגור
ד"ר אברהם בן עזרא
כוונת מחוקק המשנה בהתקנת התקנות והתקנים בתחום התכנון והבנייה הייתה במפורש למניעת מטרד מסוג כלשהו    התערבותו בפרטי תכנון ובשיטות בנייה היא התערבות מקצועית ברמה של תוכניות פרטי בניין ומפרטי ביצוע
אדמונד חסין
בציבור הדתי לאומי התפתחה הבנה לחשיבות המעורבות בחיים הפוליטיים. יש דור צעיר שחווה את מראות גוש-קטיף ועמונה, והבין שצריך לפתוח את השערים הפוליטיים באופן מיידי
ח"כ אסתרינה טרטמן
שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות ותמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל - אלו הם מעשים פסולים, מעצם קיומם, והינם בגדר פשע
שי ברק
מי שבהיותו שר, מרשה לעצמו לנשק קצינה צעירה במשרד ראש הממשלה לפני שהוא נכנס לדיון בפעולה צבאית, נוהג בניגוד לנורמה הראויה לשר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il