X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יהודית מליק-שירן משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מהי איכות חיים? האם החיים שאנו חיים אינם איכותיים? מה הופך את חיינו לאיכותיים?
▪  ▪  ▪

את ד"ר סוניה בקר פגשתי לפני שנתיים בבית העיתונאים ע"ש סוקולוב בתל אביב. יום הפגישה שלנו היה גם יום הצילומים שלה עבור הירחון "את". כבר בפגישה הונחו היסודות לשיתוף פעולה ביננו. לי כמבקרת ספרותית הוצע לכתוב טור אישי באתרה ולפרסם רשימות ביקורת על ספרים שונים. אז גם קיבלתי ממנה את ספרה החשוב:"לחיות הרבה –לחיות טוב". ספר העוסק באיכות חיים בגיל המבוגר.
לפני חודש בערך ,המרכז לכתיבה יוצרת ע"ש אמי שושנה מליק, השיק קו חדש בעשייה, קו הנוגע בבריאות הוליסטית ובאיכות חיים לילדים, בני נוער ולקהל הרחב. מהי איכות חיים? האם החיים שאנו חיים אינם איכותיים? מה הופך את חיינו לאיכותיים?
ספרה של ד"ר בקר עונה על שאלותי: "איכות חיים", כותבת בספרה ד"ר בקר, "היא מסגרת בה כל אוכלוסיה המוקירה ומעריכה את עצמה לשמור על מסגרת של חיי בריאות תקינים. תוחלת החיים לגבר ולאישה גדלה מבעבר, אדם בן שלושים נחשב לזקן. תלוי איך מסתכלים מנקודת המבט. גורמים שונים הביאו לשיפור תוחלת החיים של שני המינים: שיפור רמת השירות הרפואי, המצאת תרופות חדשות, שימוש באמצעי חיסון. שיפור התנאים הסביבתיים: היגיינה כללית, שיפור בהבנת גורמי המחלות התעסוקתיות, שיפור תנאי המגורים, חינוך לניקיון ולבריאות. עלייה ברמת החיים ופיתוח הרגלים נכונים בתחומי תזונה והיגיינה אישית ומודעות לנחיצותם.
האדם עובר שינויים כל ימי חייו. ישנם שינויים פיזיולוגיים –טבעיים וישנם שינויים בעקבות מחלות. שני מרכיבי השינויים האלה מביאים בסופו של דבר להזדקנות. תהליך ההזדקנות והבלאי הוא תהליך אוניברסלי: עצים מזדקנים, כוכבים מזדקנים, כל חפץ מתבלה עם הזמן, וגם על הגוף האנושי חלים תהליכים של התבלות והזדקנות."
מעניין מאוד הספר הזה, אז דפדפתי בו וראיתי שהוא מקיף, מעמיק ויסודי, היום לאחר עשיית הפרויקטים שלי עם חברת ניקן העולמית במרכז שלי, גיליתי את הספר שוב ולא יכולתי להניחו מידי.
ד"ר בקר הקדימה את חברת ניקן העולמית בארץ. הספר החשוב הזה כבר יצא לאור במהדורה שמינית ומורחבת ובא לתת מענה לכל השאלות, לכל התהיות והספקות של אנשים בגיל המבוגר. שמירה על הכושר הגופני בגיל המבוגר מביאה לשיפור באיכות החיים. הימנעות מעישון מביאה לתוחלת חיים טובה יותר. צעד ראשון למכורים שעישנו במשך שנים רבות, מציעה הגב' בקר, לא לעשן את הסגריה עד תומה. כי מחצית הסגריה מכילה רק 25% מהזפת והניקוטין שבסיגריה כולה.
אם תהיה התמדה בצעד הראשון, כותבת ד"ר בקר ופונה בלשון זכר המופנה אל שני המינים, תקטין את כמות החומרים הרעילים שאתה מחדיר לגופך וכאשר תחליט להפסיק סופית את העישון, התלות שפיתחת בניקוטין וההזדקקות שלך ייחלשו". עצות רבות הן חלקו הארי של הספר הזה, המשמש כמדריך לפורש לגמלאות. הפנאי הזה שממלא את החלל שהותירה מסגרת העבודה הקבועה, הוא חלל מבורך. השאלה היא איך ממלאים חלל כזה ויוצאים ממנו נשכרים?
חוסר תיכנון שעות הפנאי יכול להביא להתנסויות לא מבוקרות, כמו גילוי עישון בחברותא. עישון לא עושה את קהל המעשנים מיניים יותר, גם לא דרך מודעות הפרסומת, למעשה עישון פוגע בתפקוד המיני. עישון לא משפר את תדמיתך בעיני אחרים, להפך תלותך בסגריה תורמת לעיצוב דמותך כאדם חלש.
"הוכח מדעית", טוענת ד"ר בקר, " כי העישון גורם לקמטי עור טרם זמנם, מכאן יוצא שהעישון מזקין אותך! ועוד דבר שלא ידעתם, עישון אינו מרגיע את העצבים, הוא תורם להריסת רקמת העצב. עישון אינו עושה דבר לטובת המעשנים, רק מביא אותם להתמכרות."
נשים שפרשו לגמלאות" אומרת גב' ס. רדאין, "חלקן גילו את מיצוי שעות הפנאי בפיתוח קרירה שנייה שלהן, בגילוי ה"אני" הפנימי שלהן והן נמצאות במסע היכרות עם ה"אני" הזה שלהן, רעיון שהוא מבורך. מה עושות נשים שפרשו לגמלאות, פתאום גילו את שעות הפנאי שלהן והחלו להעביר חייהן בבטלה מוחלטת, צפייה בתוכניות טלוויזיה, שיטוט ללא תכלית בקניונים, הביאו לאובססיה של קניות במרכולים. התמכרות אובסיסיבית למוצרי מתיקה. כמו שוקולד וגלידות. המתיקות הזו, הביאה להרחבת ממדי גופן, לניוון השרירים מול הטלוויזיה. כאשר הגיע אלי ספרה של ד"ר בקר ,ראיתי את הפוטנציאל החבוי בספר זה, כל כך הרבה עצות נבונות פזורות בו, מתן סיוע לאנשים בגיל השלישי, מדריך עזר למשתמש. בסדנאות שאני מעבירה לבני הגיל השלישי, אני אומרת לך שוב, הספר הזה משמש אותי במצגות להגברת המודעות לבני הגיל הזה."
מה מניע אנשים שפרשו מעבודה לחפש "מילוי" חדש לזמן שהתמלא עבורם? ד"ר בקר טוענת שמוטיבציה, היא הכוח המניע אנשים שפרשו ממסגרת קפדנית ומסודרת. כוח הרצון למצות את האישיות מעניינת אותם, חשוב להם להשאיר חותם על הסובב אותם. מיצוי הזמן ביצירתיות, בלמידה, בהתנדבות, ביציאה לטיולים חובקי עולם, כל אלה מביאים לשיפור איכות חיים.
גם המעבר למעונות כמו דיור מוגן, בית אבות,מוסדות סיעודיים. הוא המעבר לבני הגיל הרביעי שהזיקנה היא זו הפוגשת אותם לקראת סוף הדרך. מצבים של קושי ומצוקה נפשית לאוכלוסיה זו מובהרים על-ידי שירותי הרווחה, המוסד לביטוח לאומי, הסתדרות הגמלאים בישראל ויש רשימה ארוכה שאדם בגיל הזה יכול לפנות ולקבל עזרה. הספר הזה הוא ספר חכם היכול לתרום להרחבת אופקים,להגביר מודעות ולהכין אותנו היטב לקראת הפרישה מעבודה אל החיים שאחרי המסגרת הקפדנית. בא להדגיש את ההתייחסות הבריאה לגיל המבוגר: פותח מגוון אפשרויות להבנת תהליכי ההזדקנות והשינויים החלים בגיל המבוגר בתחומי הבריאות, הקשרים האישיים והקשרים הבינאישיים, התעסוקה ושעות הפנאי.
אולי הספר יועד לבני הגיל השלישי, אך אני שעוד לא הגעתי לגיל הזה, יכולה בוודאות לציין שהספר הזה על שפע נושאיו הרבים, עבורי הוא אוצר. אני יכולה להשתמש בתרגילי ההרפיה המצויים בו, עבורי הספר הוא מדריך לשימוש יומיומי,גיליתי שהוא עונה על הצרכים שלי כאדם צעיר, אז למה לא להשתמש בו בחיי היומיום שלי. הניסיון מוכיח שוב ושוב: שאנשים המנהלים פעילות גופנית חייהם ארוכים יותר, הם ערניים יותר מבחינה מנטאלית וחיי המין שלהם פעילים ומהנים עוד יותר. נהנתי לדפדף ולקרוא את ארבעת שערי הספר, החלוקה הזו ופונט הכתיבה יצרו כימיה עם עיני. איזו מחשבה נהדרת זו לחשוב על עיני הקוראים, לא צריך להוציא את העיניים בקריאה ממושכת, הספר מאוד בהיר לקריאה, נעים למגע מסקרן ומרתק.
גם אלה "היושבים" שעות מול מסך המחשב, צריכים להניע את עצמם ולסגל להם תרגילים השומרים על כושר גופני מתוך הספר. בידיהם נתונים המפתחות להחליט איפה, כיצד ומתי הם יכולים להתאמן. ביישובים קטנים יש מקומות ציבוריים שאפשר להתאמן בהם ולקבל בהם הדרכה מוסמכת. בישובים גדולים יש יותר מבחר של מקומות המתאימים לפעילות ספורטיבית. כל זמן הוא זמן טוב להתחלת פעילות ספורטיבית. רצוי גם לשמור על תזונה בריאה שתכיל את אבות המזון ורצוי להקפיד על שתיית מים. השמפניה הטבעית הנמצאת בהישג ידו של כל אדם. המים מפעילים את כל מערכות הגוף ומביאים לאיוורורו ראוי שהספר יימצא בכל בית. ספר זה, אינו הכנה לקראת החיים שאינם במסגרת של עבודה ציבורית, אלא מיצוי עצמי של האדם הפרטי לאחר פרישה מעבודה. הספר חכם ומרתק בשפע דוגמאותיו, מחקריו, הצעות הייעול השימושיות.

מבקרת ספרותית הכותבת בנט וכתבי-עת ספרותיים. מול"ית בתאור, הוצאוה לאור.
תאריך:  28/06/2007   |   עודכן:  28/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחיות הרבה - לחיות טוב
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איכות חיים נושא חשוב
לילך בראון  |  28/06/07 23:46
 
- תודה
יהודית מליק-שירן  |  1/07/07 08:33
2
להנות מהחיים בכל גיל
מלכה  |  30/06/07 16:59
 
- תודה לך מלכה
יהודית מליק-שירן  |  1/07/07 09:41
3
מאמר מבורך
אליסיה תירוש  |  30/06/07 18:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי לירז
עוד שנה מבוזבזת במערכת החינוך עברה לה מבלי שדבר השתנה. לסיום, כמו בכל שנה עשו המורים כל שביכולתם לבזבז את חודשי הלימודים האחרונים. חוויות ממערכת החינוך
אביב ירון
הבוקר נחשפה פרשה מדהימה בכדורסל הישראלי, כוכב הפועל ירושלים נדקר ע"י עבריין במהלך אימון הקבוצה, השחקן והנהלת הקבוצה עשו יד אחת להעלמת האירוע מהתקשורת והמשטרה
יצחק גאגולה
אני תקווה כי היועץ המשפטי מני מזוז, ימשיך בעקביות ובאותה עצמה כפי שדיבר בכנס האקדמאים, ואף יישם וינקה את אורוות השחיתות בהנהגת המדינה בלי מורא ובלי פחד
אביתר בן-צדף
זאב שיף כתב בעיתון הארץ יותר מחמישים שנה על ענייני צבא וביטחון - כנראה, שיא עולמי    בתום ה"שִבעה" על הכתב הוותיק, כמה מלים לא-מחמיאות על העיתונות הישראלית ועל כתבנו לענייני צבא    העיתונות הישראלית תמשיך, כתמיד, לעסוק בטפל הביטחוני, ברכילות ובקְרב על ירושתו של שיף - עד התבוסה הבלתי-נמנעת הבאה
משה קלוגהפט
מר לוי: פנינה גילתה אותך ואת המצלמה שלך. אמנון, תתכבד ותגנוז את החומרים. איך הגעת למצב שחומרים שהיו נשארים על רצפת העריכה ב"פספוסים" של יגאל שילון מגיעים אצלך לפריים טיים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il